perran_ Postad 7 Augusti , 2006 Rapport Postad 7 Augusti , 2006 Spelar endast SnG's o då i form av 11$ på Parbet (är i hasorna på 22$ då min bankrulle ligger på 520$ för tillfället). Känner mig ganska stabil men det är ett par situationer som känns att jag kan förbättra något. Det första jag undrar över är hur AJo, AJs, AQs, AQo samt KQs och KQo ska spelas i tidig position då blindarna är 10/20, 20/40 och 30/60. Då blindarna är högre höjer jag absolut med dessa händer i tidig pos. Jag spelar som såhär: AJo:slänger jag 50% och limpar 50% fram till 30/60 då jag 50% höjer 50% limpar, allt beroende på hur tight bordet e. AQo: limpar fram till 30/60 då jag höjer AJs: limpar jag med fram till 30/60 då jag höjer med den. AQs: behandlar jag som AK och höjer med den oavsett position. KQo: vill jag gärna se en billig flopp o floppa tvåpar minst och limpar bara med den handen 50% och foldar 50% av gångerna fram till 50/100-nivån då jag oftast höjer ca 70% av gångerna kanske och limpar resten. Behandlar denna handen ungefär som AJo med lite små skillnader. KQs: limpar fram till 30/60 då jag höjer 50%, limpar 50% av gångerna En annan fundamental detalj är då det är 4-5 spelare kvar och bubblan ska spricka. Har inga direkta problem då jag e chipetta vid det läget utan brukar spela ganska aggresivt, och har heller inga direkta problem om jag e short utan trycker på legitima händer. Det som strular är då jag är chiptvåa (eller ibland chiptrea). Jag kan då inte bestämma mig om jag ska fegspela in till bubblan eller aggropusha, utan det blir fiasko ibland. Ibland ryker jag mot storstacken, och ibland kan jag blinda bort hälften av mina marker innan jag pushar (om jag får dåliga kort). Vad är grundregeln vid detta tillfället? Jag brukar hålla mig borta från chipettan samt den som har minst pengar, men då händer det att jag blir passiv och får jag skräpkort foldar jag även då jag ska trycka chip 3:an...Hur agerar ni här och med vilka kort höjer ni med då? Ax, Kx, Q8--> J10--> SC, alla par brukar jag pusha med, mot chipettan dock endast A7s--> A10o, QJ --> typ och alla par ungefär. Känns lite vågat att höja med anytwo liksom... Och en sista sak, spelar oftast 1 bord åt gången. Är detta fel i längden? Eller bör man köra på 2 bord helst för mest givande $+ i längden? Citera
Macallan Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Tidigt i ett SNG Du kan slänga allihop (AJ, AQ och KQ) preflop utan att spela jättefel. KQo spelar jag i stort sett inte alls och KQs bara i position mot många limpare. AQ höjer jag som standard medan jag behandlar AJ beroende på mått av uttråkning (dock, raise eller fold) - AT åker i mucken. Att limpa t.ex. AJ i tidig position tycker jag är att be om problem. Bubbelspel Spelet kring bubblan är det avgörande i ett SNG och att ryka på bubblan är en katastrof. Samtidigt kan man inte springa och vara rädd för att sluta fyra - då gular man ganska snabbt. Avgörande för hur man ska spela är hur stora stackar våra motståndare har och de är placerade runt bordet. Slå på chiptrean och undvik chipledaren är bra grundregel. Antal bord De flesta som spelar mycket SNG spelar 4+ bord samtidigt och vissa spelar t.o.m. 10+ bord samtidigt. SNG är antagligen den pokerform som är mest lämplig för multitablande (oftast är ju besluten all in eller fold). Men hur du ska göra vet du nog egentligen bara själv - två bord borde inte vara något problem och kan t.o.m. vara en fördel - mindre slaskande p.g.a. uttråkning (jag förbättrade mina resultat när jag började spela två bord). Citera
eurythmech Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Som Macallan säger så finns det ingen anledning att spela AQ, AJ eller KQ från tidig position de första 3 perioderna. Dessutom är det uppriktigt sagt skitdåligt spel att limpa på 50/100... Över huvud taget är ett bra tips att aldrig openlimpa i en SnG. Citera
Joey Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Som Macallan säger så finns det ingen anledning att spela AQ, AJ eller KQ från tidig position de första 3 perioderna. Dessutom är det uppriktigt sagt skitdåligt spel att limpa på 50/100... Över huvud taget är ett bra tips att aldrig openlimpa i en SnG. Menar du att du aldrig limpar med låga pp heller? För övrigt håller jag med om AQ AJ o KQ. Kasta dom. Citera
eurythmech Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Menar du att du aldrig limpar med låga pp heller? För övrigt håller jag med om AQ AJ o KQ. Kasta dom. Mycket mycket sällan jag openlimpar öht, även om jag har parpar. Det är så sjukt transparant. Citera
Myssion Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Jag limpar med låga PP när blindsen är låga så länge fi är muppiga och ändå inte skulle dra några slutsatser. Mot kompetent motstånd spelar jag räjs eller fold, och då går limphänderna bort. Citera
BnasFlames Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Jag tycker du ska fortsätta på $11 tills du har åtminstone $1000 Citera
Joey Postad 8 Augusti , 2006 Rapport Postad 8 Augusti , 2006 Tänkvärda saker. Intressant. Har alltid limpat med mina pp och tror det varit EV+ så här långt, men nu när jag hoppat upp några nivåer kanske jag får tänka om. Ska nog kolla lite bland de där länkarna som spambotten postade oxå. Jag känner en bot, han heter bzkt, bzkt heter han o han kan spamma spamma dig så hårt... Citera
Shovel1 Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Det är ju totalt idiotiskt att köra 10 bord samtidigt. Snacka om känsla. Ärligt - jag misstänker många här är sämre på sit and go än vad de säger. Citera
Shovel1 Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Förresten - jag håller iofs med om att mer än 1 bord kan vara bra så man slipper uttråkningen och börjar lira allt som rör sig. Men ärligt - hur fan kan ni sitta och ha mallar för hur ni ska göra med vad? Menar ni att det fungerar? Får ni alltid något? Har spelat många grejer där man aldrig får något och då måste man ta sig in i slutspelet ÄNDÅ ju. Citera
hf89fc Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Det är ju totalt idiotiskt att köra 10 bord samtidigt. Snacka om känsla. ehh varför när man går mera plus ? Ärligt - jag misstänker många här är sämre på sit and go än vad de säger. Eller så är det du som är så dålig så att du inte förstår Citera
Myssion Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Det är ju totalt idiotiskt att köra 10 bord samtidigt. Om man ogillar pengar så är det rättså korkat, ja. Ärligt - jag misstänker många här är sämre på sit and go än vad de säger. Vad baserar du det på? Och vad har detta med den här tråden att göra? Citera
Myssion Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 haha jag kom först Hmmm, vad är det här för en liten knapp? "Delete post" står det...? Citera
eurythmech Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Men ärligt - hur fan kan ni sitta och ha mallar för hur ni ska göra med vad? Menar ni att det fungerar? Får ni alltid något? Har spelat många grejer där man aldrig får något och då måste man ta sig in i slutspelet ÄNDÅ ju. Exakt vad står det här? Citera
Klyka Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Nu är jag ingen expert på SnG, men är det inte lite väl tight att slänga de där händerna rakt av? Citera
MannenMedH Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Nu är jag ingen expert på SnG, men är det inte lite väl tight att slänga de där händerna rakt av? Nej, de första perioderna vill du absolut inte riskera att förlora en massa med sådana marginella händer. Det är när blindsen gått upp ett par nivåer och par spelare åkt ut som det egentliga spelet börjar. Citera
Rambo Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 jag spelar mycket 22 $ SnG på party och min erfarenhet är att det limpas med alla möjliga händer upp till 30/60.. Från alla möjliga positioner... Rent allmänt vågar jag nästan säga att (iaf på 20/40) man inte riskerar bli höjd av annat än de högsta paren.. Träffar man en triss med sitt pp så kan man oxå räkna med att nån idiot kommer dubbla upp din stack med sitt topp-par/bottenpar med ess-kicker-somträffattvåparpåriver/insidestraightdraw/tokbluff eller vad det nu rör sig om... Relativt riskfritt med andra ord... med stor payoff.... samma sak med Axs... Kan ha att göra med att det på de låga blindsnivåerna fortfaraande finns kvar puckon som tolkar alla höjningar som bluffar... De andra händerna är det kanske sämre ställt med... Typ A To, K Qo, och A Jo... Dom skall nog droppas... I tidig pos alltså... Citera
Rambo Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Upptäckte att jag knappt svarade på din fråga... Jag skulle limpa med A Q suited och offsuited i tidig pos och limpa med A Js.... resten av händerna du frågar om skulle jag slänga... Leta endast efter att få billiga floppar(helst ohöjda) vilket inte bör va svårt att få... Fortsätt bara efter floppen om den träffat dig mycket hårt eller det inte kostar mindre än minimumbet.. Citera
Klyka Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Att man ska lösa upp sitt spel vartefter blindsen ökar o folk åker ut, det vet jag. Och att dessa händer är kluriga det är oxo gammal skåpmat. Jag ville bara få in en reservation om att det inte alltid är solklart att man ska slänga dem. Beroende på motståndet så spelar jag gärna lite mer semi-LAG (OBS! Relativt normalt spel tidigt i en SnG och alltså inte ett spel som skulle anses vara LAG i cash game) och nyttjar mina motståndares svagheter. Om jag inte har reads så spelar jag gärna de händerna om det går att göra det billigt, bara för att känna på mina motståndare en smula. Vid mothugg byter jag stil. Citera
Myssion Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Problemet är att man inte kan tänka i termer av cEV, och egentligen inte heller i $EV. Bevara FE har jättehög prioritet helt enkelt. Citera
Klyka Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Bevara FE har jättehög prioritet helt enkelt. Du menar att befästa en tight image att använda sig av senare när blindsen är högre..? Citera
Sagge Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Bevara FE har jättehög prioritet helt enkelt. Du menar att befästa en tight image att använda sig av senare när blindsen är högre..? Om han menar det tror jag inte riktigt på det. Av flera fall. Min erfarenhet säger mig att folk överhuvud taget är väldigt ouppmärksamma på hur man spelar. Extra tydligt blir ju detta om det är många som spelar många bord. Som skrivs här i tråden är ju upp till 10 bord samtidigt inte alls ovanligt. Hur mycket tid har man då att lägga på kolla in ifall "klyka" spelade tight i de 3 första perioderna... Nä, deras beslut kommer ändå baseras på standard S&G spel. Citera
rob72 Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Om han menar det tror jag inte riktigt på det. Av flera fall.Min erfarenhet säger mig att folk överhuvud taget är väldigt ouppmärksamma på hur man spelar. Jag instämmer lite i detta och har till och med ett tillägg: De som trots allt är uppmärksamma på hur folk spelar tror jag också är medvetna om att man blir lösare i och med att mörkarna stiger. Citera
Myssion Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Bevara FE har jättehög prioritet helt enkelt. Du menar att befästa en tight image att använda sig av senare när blindsen är högre..? Nej, inte det jag menar. ICM är inte helt och hållet rättvisande, beroende på hur stora blindsen är. En stack på 1200 är mindre värd när blindsen är 100/200, än vad den är när blindsen är 10/20. Så om du slaskar ner dig så tappar du mer värde än vad ICM ger sken av. Det är jätteviktigt att ha en tillräckligt stor stack när blindsen går upp. Citera
Recommended Posts