Gå till innehåll

Köptips för stationär dator?


Papa Kubo

Recommended Posts

  • Svars 262
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Min nästa dator blir tyst. Otroligt tyst. Bakgrundsljud är för jobbigt....

 

Det är nog inte ide att söka det "lägsta" priset om du är ute efter något speciellt. Tex tyst, snabb, bra kommer att kosta någon tusenlapp mer än Elgiganten o OnOff.

 

 

Här finns några länkar

 

http://www.silent.se/dator/

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=172

http://www.dumell.net/text/jt/jt990508.html

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger upp min fråga här då denna tråden inte verkar uppdaterad på ett tag..

 

Nu till frågan, vad ska jag ha för burk? kan i princip inget om mb och GHz hit o dit, men jag kommer främst använda den till att spela poker eller kolla videos och den får gärna vara tyst och inte överdrivet dyr.

 

tips på dator+ inköpsställe är det jag behöver i stort sett.

 

 

Vill gärna inte att den segar till sig när man startar nya program etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger upp min fråga här då denna tråden inte verkar uppdaterad på ett tag..

Nu till frågan, vad ska jag ha för burk? kan i princip inget om mb och GHz hit o dit, men jag kommer främst använda den till att spela poker eller kolla videos och den får gärna vara tyst och inte överdrivet dyr.

tips på dator+ inköpsställe är det jag behöver i stort sett.

Vill gärna inte att den segar till sig när man startar nya program etc...

 

kolla in datorbutiken.se samt komplett.se de har ett antal prisvärda paket, som du antigen sätter ihop själv eller så gör de det åt dig!

 

Moderkort: beror på vilken processor du väljer, men jag skulle satsa på ett ASUS! de flesta fungerar jämnbördigt, det som skiljer är WLAN, Ljukort etc. ta det som du tycker passar dig!

Processor: minst Intel core 2 Duo alt AMD X2 dual core. GLÖM inte en tyst och bra processorkylare! typ: Zalman CNPS7700-Cu cpu-cooler 120mm fan Socket 478/775/ AMD-socket är mkt bra och tyst!

Minne: minst 2GB (typ 2 stickor a 1GB)

HD: minst 300GB (detta är mkt lätt att köpa mer vid behov)

Grafik: beroende på om du skall spela finns det kort upp till 5k annars fungerar nog vilket som mer eller mindre. kanske ett med passiv kylning (ingen fläkt) om du prioriterar tystnad, vilket är ovärderligt!

Chassi: vill du ha ett tyst och lättmeckat chassi ta Antec P180, det är BÄST!

Nätag.: Här finns det många många att välja mellan. i senaste mikrodatorn vann Antec Phantom 500W, bästa budgetval Bzerk BZ500W

DVD-brännare: ta typ Nec AD-5170

 

sen så finns det diverse tillbehör och moddifikationer, men du kan ju börja med detta och testa sätta ihop olika alternativ och återkomma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter inte helt orimligt, bara tänk på vad det är som låter: jo oftast fläktar!

 

passiv kylning på grafikkort mininerar en fläkt, tyst och bra fläkt på proc. gör sitt! ett bra nätag. gör mer än man tror! sen om du sätter in alla "tysta" komponenter i ett dämpat chassi får man tämligen tyst dator :D

det chassit jag nämner har 3 tysta och stora (mindre varv men ändå mkt luft) som går att justera ner så de knappt låter men ändå håller datorn i topptrim!

 

en sak som jag glömde nämnda är "nordbryggan" på moderkakan, beroende på vilket moderkort du tar bör du även byta ut den lilla fläkten mot en passiv kylning (kan även vara passiv från början)

 

som sagt, tänk efter före så blir det bättre i slutändan! svårt att ändra många vissa saker i efterhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Dags för mig att köpa ny dator. Vad tror ni om följande? Fattas något?

 

Chassi: Cooler Master Mystique 631, Silver Aluminium (utan nätagg) 998:-

 

Moderkort: Gigabyte GA-965P-S3, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, 1xPCI-Ex16 1149:-

 

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt 2950:-

 

Arbetsminne: Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T 2495:-

 

DVD-brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM 349:-

 

Grafikkort: GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD" 4295:-

 

Hårddisk: Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM 1575:-

 

Nätaggregat: Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin 898:-

 

Extra fläkt: Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm fläkt,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2 579:-

 

Total: 15.288,00:-

 

Blev det ett blixtrande undeverk? Har nämligen lyckats beställa en nästan indentisk samling som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite gett up tanken på att bygga egen dator, men vill fortfarande ha en tyst dator...

någon som har en liknande

"DimensionTM E521

Komplett multimedia- och underhållningsdator med dual-core AMD processor"

 

från dell som kan säga om den är prisvärd och/eller låter mycket?

 

Jag beställde en C521 åt en bekant och installerade den. Den är tyst och prisvärd och ett intressant alternativ enligt mig. Det är ett litet chassi men eftersom de inte skulle proppa den full med diskar ch ha något speciellt grafikkort så funkar den för det mesta. Det kostar heller inte så mycket med 3 års på platsen garanti vilket är mycket värt för en som bara vill använda sin dator och inte vill skicka in den för minsta lilla skitsak.

 

För en som prioriterar enkelhet och tillgänglighet så föreslår jag C521 med 3 års på platsen garanti. Ett sånt paket får du för typ 8.000 kr inkl moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som lirar Supreme Commander?

 

Sägs att det kräver väldigt mycket och måste därför på mig en uppgradering men vill inte ha minimikrav.

 

Något som vet vad som krävs för att köra 1600*1200 ungefär i (speciellt grafikkort och prolle)?

 

Mvh, KF!

 

Spelar inte själv, men har hört att spelet verkar vara dåligt optimerat och kräver mer än vad man tror. Du bör ha minst 2GB i ram och high-end prolle och gfx från förra året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar inte själv, men har hört att spelet verkar vara dåligt optimerat och kräver mer än vad man tror. Du bör ha minst 2GB i ram och high-end prolle och gfx från förra året.

 

Har också hört och är ska ändå tjacka en ny dator så är väl lika bra att köpa något som klarar av Supreme Commander samt klarar av framtidens spel ett par månder iaf =)

 

Är den något att ha (tänker mest på Grafikkortet):

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/37571-37773-39959-39959-39959-12726948-77985665.html

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kluffie !

 

Grafikkortet X1600 i datorn du länkar till är väl ett hyfsat budgetkort.

Klarar nog de flesta dagens spel bra på medelhöga inställningar. Ett litet tag till hänger det nog med i svängarna.

Det är dock som sagt ett budgetkort med inte alltför hög prestanda.

 

På Tomshardware har dom en rankinglista över grafikkort och deras prestanda :

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070110/grafikkortsguide_januari_2007-07.html

 

Man kan också göra olika jämförelser mellan grafikkort i olika spel och hur de presterar där.

 

Kortet Geforce 8800 GTS som andra här har tänkt satsa på är ett av de ledande på marknaden (tillsammans med sin storebror 8800 GTX) och desstuom de enda två som stöder DirectX10 (som ger lite extra grafiskt lull-lull i spel). Fast smakar det så kostar det också iofs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kluffie !

 

Grafikkortet X1600 i datorn du länkar till är väl ett hyfsat budgetkort.

Klarar nog de flesta dagens spel bra på medelhöga inställningar. Ett litet tag till hänger det nog med i svängarna.

Det är dock som sagt ett budgetkort med inte alltför hög prestanda.

 

På Tomshardware har dom en rankinglista över grafikkort och deras prestanda :

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070110/grafikkortsguide_januari_2007-07.html

 

Man kan också göra olika jämförelser mellan grafikkort i olika spel och hur de presterar där.

 

Kortet Geforce 8800 GTS som andra här har tänkt satsa på är ett av de ledande på marknaden (tillsammans med sin storebror 8800 GTX) och desstuom de enda två som stöder DirectX10 (som ger lite extra grafiskt lull-lull i spel). Fast smakar det så kostar det också iofs...

 

Tack för ett bra svar! =)

 

Känns så jävla kasst att man måste lägga ut typ 18 papp för att ha en dator som räcker i bara något för att lira lite spel! :D

 

Men det måste ske, kan inte låga C&C: Tiberium Wars vara orört!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

funderar på att köpa ny dator jag med.

 

vad tror ni om:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=447706&su=34D7A6CE-0D46-477D-84E4-9FD97A866F9E

 

ska köra 1-2st 30" skärmar till den. kanske spela crysis och ms-röj, övrigt bara poker.

 

det jag mest är förvirrad över är väl moderkort, minne, chassi och processorfläkt. och om jag missat något allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderar på att köpa ny dator jag med.

 

vad tror ni om:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=447706&su=34D7A6CE-0D46-477D-84E4-9FD97A866F9E

 

ska köra 1-2st 30" skärmar till den. kanske spela crysis och ms-röj, övrigt bara poker.

 

det jag mest är förvirrad över är väl moderkort, minne, chassi och processorfläkt. och om jag missat något allvarligt.

Ser ganska bra ut har en liknande setup, chassit äger bästa chassi jag haft hur tyst som helst och riktigt snyggt. Kan vara lite trångt att installera nätagg och hdd dock.

 

Om jag var du skulle jag kolla lite noggrannare på mobo och minnen plockade ihopp ett system med Abit mobo med corsair minnen åt en kompis för två månader sen och det matcha inte alls behövde flasha bios tre gånger innan de kom överens.

 

Graffet vet jag inget om dock köper jag själv bara ati, vet inte riktigt varför, gammal vana antagligen.

 

Sen är frågan om du verkligen behöver köpa till en ny processorkylare kör själv boxed på likadan processor låter ingenting genom chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...