Elvis Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Jag har en digitalkamera och brukar använda maximal upplösning eftersom jag ofta gör utskrifter av bilderna. Och när jag vill maila bilder (vilket också händer rätt ofta) så tar jag fram Photoshop och minskar ner dem till 640x480 och "lagom" JPG-kvalitet. Då blir bilderna cirka 100K stora, vilket funkar bra för de flesta mailkonton. Nu till min fråga: Finns det något verktyg som tar stora bilder och förminskar/komprimerar ner dem automatiskt? (Alltså exakt som jag gör manuellt i Photoshop när jag ska maila bilder.) Det skulle vara himla praktiskt om man kunde "förminska" sisådär 25 bilder på en gång. Någon som vet? Citera
QoS Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Du kan ju batcha processer i Photoshop, kolla under File-menyn och Automate. - QoS Citera
Hjort Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Kan du inte göra det genom att skapa ett makro i Photoshop som gör hela den vanliga proceduren åt dig på ett gäng bilder simultant? Citera
beefcake Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 Båda ovanstående funkar, det finns även ett trevligt litet verktyg i WindowsXP-PowerToys som låter dig markera en mängd bilder i "utforskaren" och högerklicka för att där få välja att förminska (eller skapa förminskade kopior), mm. http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx Det är "Image Resizer" jag talar om... Citera
Elvis Postad 28 December , 2004 Författare Rapport Postad 28 December , 2004 Tack för alla tips! Citera
Inexplicable Postad 29 December , 2004 Rapport Postad 29 December , 2004 Väldigt simpel men kraftfullt program och dessutom gratis http://www.download.com/3000-2192-10021962.html Använder själv irfanview för konvertering Citera
Andersson Postad 30 December , 2004 Rapport Postad 30 December , 2004 Det finns ett jättebra kommandoradsbaserat(!) bildbehandlingsprogram som heter imagemagick. Det är gratis, open source och finns för windows. Lite overkill kanske om du bara skall förminska bilderna, men ifall det är fler saker du ofta gör på rutin så kan det göras med ett litet imagemagick-script. Citera
Recommended Posts