Gå till innehåll

NL - Hur högt överbet ska synas med AA på floppen?


pnyxtr

Recommended Posts

Du har AA och höjer 3-4 bb, får en eller två syn.

Du sitter först och floppen kommer i stil med J94, kanske två i samma färg. Du bettar pot, och en av motspelarna går all-in. Nu är frågan, om potten, efter du har bettat är X stor, hur mycket borde man vara beredd att syna? 2X? 5X? (Du har inget färg eller stegdrag)

 

Du har ingen speciell read på fi eftersom det är internetspel och du bara spelat några rundor vid bordet.

 

Svaret på frågan kan till viss del generaliseras till motsvarande scenario med KK el QQ, dvs överpar. Men i dessa fall riskerar man ju att springa in i AA.

 

Anledningen att jag frågar är att jag brukar syna åtminstone 4X och då visar motspelaren oftast upp två par. Ibland har han bara TPTK eller sämre, men jag misstänker att jag ändå går back på att syna 4X. Vad tror ni?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok säg att vi höjer 5 bb, det är inte det som är poängen. Hur många gånger potten skulle du vara beredd att syna? Du kan ju inte svara "fold", det betyder att du lägger dig för 2X (han är all-in)? Stämmer det?

 

Du har som sagt ingen read. Han sitter efter dig, vi kan säga på knappen eller en position innan. Stackstorlek har ingen betydelse, han är all-in. BR har definitvt ingen betydelse, hans har du ingen aning om, och du kan ta en ev. förlust. Du sitter hyfsat tidigt, UTG till UTG + 2. Alla andra ev. motspelare har lagt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på såklart. Om man foldar varje gång så kommer ju folk börja dra all in mot dig på floppen varje gång när du höjt preflop. Synar du 4X ditt bet så kommer folk spela väldigt många händer mot dig när du höjer och du kommer bli pank för folk kommer träffa sina 2par eller sina sets.

 

Man måste variera sig beroende på vem man möter. Utan någon som helst read foldar jag hellre än synar. Skulle möjligtvis kunna sträcka mig till 2X mot såna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på såklart. Om man foldar varje gång så kommer ju folk börja dra all in mot dig på floppen varje gång när du höjt preflop.

 

tror inte att folk på 0.25/0.5 nivån kommer snappa upp sånna saker och trycka in varje gång han höjt preflop.

 

Men åter till frågan så tycker väl jag att man max kan syna 2x ggr sitt eget bet i detta läge, vanligvis på brukar folk inte bluffa mot ett pottbet på 02.5/5 så jag tror nog att det är -ev att syna allt för stora omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som de flesta är överens att man inte bör syna mer än dubbel potbet. Om vi nu ändrar problemet till att det finns pengar kvar att satsa blir det mycket svårare. Tänk att du sitter med ca 20% av stacken i potten när turn kommer. Om stackarna är så stora kanske man bör lägga sig för allt över ett potraise från fi?

 

Vi kan bortse från den image vi bygger eftersom de flesta inte är särskilt medvetna om folks image ändå på dessa bord. För enkelhetens skull kan vi säga att det är sista handen för dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får en eller 2 syn på en raise preflop så tvivlar jag på att grabbarna sitter på 2 par (J9 eller J2) så länge dom inte är hyffsat dåliga spelare. Det skulle vara triss isf men det är bara att räkna ut oddsen för det så tror jag att en syn skulle löna sig.

 

I din situation skulle jag snarare trott att det var en lirare som vägrade släppa sitt pocket eller sin big slick. Jag skulle lätt ställa in om det rörde sig om mindre summor som ett 0.5/1 bord.

 

Förlorar man får man väl bita i gräset och acceptera att man gamlade lite, det är trots allt det poker handlar om ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan bortse från den image vi bygger eftersom de flesta inte är särskilt medvetna om folks image ändå på dessa bord. För enkelhetens skull kan vi säga att det är sista handen för dagen.

 

Í så fall kan man göra som en polare. Räkna hur mycket plus du gått under kvällen och om du går jämt upp om du callar så gör du det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får en eller 2 syn på en raise preflop så tvivlar jag på att grabbarna sitter på 2 par (J9 eller J2) så länge dom inte är hyffsat dåliga spelare. Det skulle vara triss isf men det är bara att räkna ut oddsen för det så tror jag att en syn skulle löna sig.

 

Man kan inte räkna ut oddsen för att han ska ha träffat triss i det här läget och sedan ta sitt beslut utefter det.

 

Han har 1/8 på att träffa trissen preflop betyder det att du ska syna varje gång han går all in postflop bara för att det är ett vinnande spel preflop? nej.

 

Om han reraisar där måste man göra en en bedömning av hur stor chans det är att han träffat trissen (den ökar drastiskt eftersom han har representerat den) hur stor chans är det att han bluffar är på drag mm.

 

Sen kan man räkna oddsen på hur mycket man vinner i förhållande till hur mycket man själv satsar. i detta fall skulle jag nog uppskatta det till 70-30 att han har en hand som slår din sen kan du räkna oddsen på det.

 

förövrigt tycker inte jag det spelar nån roll om det är första eller sista handen för dagen. livet är en lång pokersession :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger såhär på 25 NL på partynätverket, så tror jag lätt att det kan löna sig att syna om han bettar 2 gånger så mycket som du bettade, det händer rätt ofta att dom kan sitta på QQ, eller KK eller har färgdraget t ex. och vill försöka köpa potten,

 

Du kan även tänka såhär, vad skulle du göra i läget att DU sitter på KK eller QQ i hans situation? finns stor chans att folk skulle reraisa där.

 

tror chansen är ungefär lika stor lite mindre kanske att han har KK eller QQ alternativt försöker bluffa med ett färgdrag t ex. än att han har floppat trissen eller floppat två par.

 

 

 

Även om färgen kommer in och fi sitter på trissen, så kan du även vinna potten genom att bluffa att du har färgen(skulle funka bäst om färgen kom på turn)

 

 

bettar han 3 gånger så mycket som du bettar så blir det väldigt svårt,

jag tror dock att jag skulle lägga min hand då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är det väl bara att lasta in degen i potten och hålla tummarna riktigt hårt? :lol:

Låter som en extremt bra taktik.

 

Kom och spela på primas 2/4 bord vettja.

 

Jag spelar på Unibet på 0.25/0.5 NL och någon gång ibland 1/2 FL.

 

Jag är rätt så tomtig men går sakta men säkert "lite" plus.

Jag skulle nog faktiskt helt ärligt köra in degen där, jag suger :P

 

Har lyckats förvandla en tusenlapp till 7000 på 4 månader vilket också är så lång tid jag har pysslat med nätpoker.

 

Behöver jag nämna att jag ser det som ett nöje och tidsfördriv.

 

Mao, jag tror inte jag accepterar din inbjudan. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska höja mer än 3-4bb pre-flop på AA.

Sen så sitter nog en fold bra till pga :

Triss i J, 9, 4

Färgdrag

Stegdrag

Tvåpar

 

Men det beror på din read på motståndaren, din position, hans position, era BR's etc. Svårt att hjälpa till med så lite info.

 

Är fi på stegdrag eller färgdrag är ju en fold helt fel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad för spelare du möter.

En tomte, så skulle jag synat allin utan en tvekan och bita i det sura äpplet om han har fått en tidig julklapp och tänka på att nån annan blir glad för mina pengar som tomten vann för tomten kommer inte behålla dem iaf.

En stabil spelare, skulle jag slänga då jag fått uppfattningen att calla höga raises från folk i tidig position med pp och sätta trissen är ett effektivt sätt att sno alla deras pengar. Därför jag absolut skulle höja långt mer än 3-4bb i tidig position med AA. Hellre att hela bordet foldar än att folk synar med vilka pockets som helst för att träffa sets och snor din stack.

Men jag är inget pro eller ens duktig spelare så vet inte om mina slutsatser är riktigt stabila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker inte jag det spelar nån roll om det är första eller sista handen för dagen. livet är en lång pokersession :)

 

Jo visst är det så. Det jag syftade på var tableimage, även om vissa möjligtvis skulle plocka upp din spelstil när du spelat någon timme på ett bord, så är det betydligt färre som känner igen ditt namn och kommer ihåg hur du spelar (om det är en stor sajt) nästa gång de ser dig.

 

Jag ska erkänna nu att det är på pokerchamps 0.02/0.04 NL bord jag fått denna huvudbry (Ja, det finns så låga limits :-) ). Folk synar me J9 o hoppas sätta tvåpar. Eftersom de oftast inte sätter sina par så gissar jag att jag gått ca +- 0 på mina höga pockets hittills, men jag ska nog börja höja ca 8 bb istället, då har de definitivt inte ens implicta odds att syna. Problemet blir att man blir så pot-committed att det är ännu svårare att slänga handen sen. Och ett annat problem är att det är mer osannolikt att man får en reraise preflop (det man vill ha). Så ev. är det ännu bättre att höja 3-4 bb, och slänga handen vid en stor raise på ens flopp-bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...