allt Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 I mitten/slutet av SNG's har man nästan alltid en liten stack relativt till blindsen även om den skulle vara stor jämfört med ens motståndare. Det svåraste i dessa situationer tycker jag är att göra "Continuation Bets". Om man exempelvis har en stack på 2000 och blindsen är 75/150, UTG får man AK och höjer till 450, alla foldar utom BB som synar. Man missar floppen, säg att den blir Q72, och BB checkar. Då har man ju nästan en obligatorisk bet, en s.k. continuation bet. Potten är på 975 och ens stack är på 1550. Standard för continuation bets är halva potten, så man bettar 500. Om det funkar och BB slänger är man nöjd och glad, men om han gör motsånd är man mindre glad. På en hand har man förlorat halva sin stack, och kan t.o.m gå från chipleader till minsta stack. Hur gör ni i sånna här situationer? Jag har faktiskt ingen aning hur man ska göra, men att förlora halva stacken på en hand man missade floppen med känns inte bra. För er som har läst "Harrington On Hold'em" så kan jag säga att jag upplever det som att dessa situationer kommer när man har ett M på ungefär 6-12. Tacksam för svar. Under är en hand där en sånn här situation uppstår, kommentera gärna handen också, rätt eller fel spelat? Hand #64355916 vid bordet: Sill Startad: Sat Jul 22 11:22:26 2006 Thompa01 sitter på plats 1 med 960.00 HERO sitter på plats 2 med 1590.00 micern sitter på plats 4 med 670.00 jordgubbe sitter på plats 5 med 780.00 ennafur sitter på plats 6 med 1335.00 Naper sitter på plats 7 med 1250.00 OlleBandit sitter på plats 8 med 715.00 Gutenx sitter på plats 9 med 2550.00 ennafur satsar s mörken 100.00 jordgubbe satsar l mörken 50.00 jordgubbe: --, -- ennafur: --, -- Naper: --, -- OlleBandit: --, -- Gutenx: --, -- Thompa01: --, -- HERO: 8d, Ac micern: --, -- Pre-flop: Naper: Lägger mig OlleBandit: Lägger mig Gutenx: Lägger mig Thompa01: Lägger mig HERO: Höj 300.00 micern: Lägger mig jordgubbe: Lägger mig ennafur: Syna 300.00 Flop (Board: 10s, Qs, 9h): ennafur: Passa HERO: Satsa 300.00 ennafur: Lägger mig arbeta vinner potten på 650.00 (0.00 spelavgiften togs ut för den här handen) Citera
Jögge Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 Denna fråga har jag också funderat över hur man ska göra. Mycket intressant att höra, vad man ska göra. Citera
jaha Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 I mitten/slutet av SNG's har man nästan alltid en liten stack relativt till blindsen även om den skulle vara stor jämfört med ens motståndare. Det svåraste i dessa situationer tycker jag är att göra "Continuation Bets". Om man exempelvis har en stack på 2000 och blindsen är 75/150, UTG får man AK och höjer till 450, alla foldar utom BB som synar. Man missar floppen, säg att den blir Q72, och BB checkar. Då har man ju nästan en obligatorisk bet, en s.k. continuation bet. Potten är på 975 och ens stack är på 1550. Standard för continuation bets är halva potten, så man bettar 500. Om det funkar och BB slänger är man nöjd och glad, men om han gör motsånd är man mindre glad. På en hand har man förlorat halva sin stack, och kan t.o.m gå från chipleader till minsta stack. Hur gör ni i sånna här situationer? Jag har faktiskt ingen aning hur man ska göra, men att förlora halva stacken på en hand man missade floppen med känns inte bra. För er som har läst "Harrington On Hold'em" så kan jag säga att jag upplever det som att dessa situationer kommer när man har ett M på ungefär 6-12. Tacksam för svar. Under är en hand där en sånn här situation uppstår, kommentera gärna handen också, rätt eller fel spelat? Hand #64355916 vid bordet: Sill Startad: Sat Jul 22 11:22:26 2006 Thompa01 sitter på plats 1 med 960.00 HERO sitter på plats 2 med 1590.00 micern sitter på plats 4 med 670.00 jordgubbe sitter på plats 5 med 780.00 ennafur sitter på plats 6 med 1335.00 Naper sitter på plats 7 med 1250.00 OlleBandit sitter på plats 8 med 715.00 Gutenx sitter på plats 9 med 2550.00 ennafur satsar s mörken 100.00 jordgubbe satsar l mörken 50.00 jordgubbe: --, -- ennafur: --, -- Naper: --, -- OlleBandit: --, -- Gutenx: --, -- Thompa01: --, -- HERO: 8d, Ac micern: --, -- Pre-flop: Naper: Lägger mig OlleBandit: Lägger mig Gutenx: Lägger mig Thompa01: Lägger mig HERO: Höj 300.00 micern: Lägger mig jordgubbe: Lägger mig ennafur: Syna 300.00 Flop (Board: 10s, Qs, 9h): ennafur: Passa HERO: Satsa 300.00 ennafur: Lägger mig arbeta vinner potten på 650.00 (0.00 spelavgiften togs ut för den här handen) träffar jag en hand när jag synat en höjning o cashgame bettar jag normalt ut ut om jag är först att agera. i turneringar brukar jag dock checkraisa just pga det du beskriver. har man höjt före floppen bettar de flesta tomma om de får det checkat till dem och om man sen checkraisar är de committade. gäller ju att avgöra hur farlig floppen är helt enkelt och om fi brukar checksyna/raisa i de lägena. men bra tråd. synd jag ej kan komma på något exempel nu. Citera
Max Cady Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 Tycker att det är lite väl dålig position och lite för många spelare kvar för att spela A8o! Har du spelat som du säger så är väl alternativen att checka ner hela handen eller att blunda och ställa in på floppen. Betar du på floppen är du ju tvungen att vinna handen annars sitter du i skiten. Jag är superfärsk på SNG men detta är iallafall min syn på saken. Är öppen för rättelser. Citera
vetgirig Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 I mitten/slutet av SNG's har man nästan alltid en liten stack relativt till blindsen även om den skulle vara stor jämfört med ens motståndare. Det svåraste i dessa situationer tycker jag är att göra "Continuation Bets". Om man exempelvis har en stack på 2000 och blindsen är 75/150, UTG får man AK och höjer till 450, alla foldar utom BB som synar. Man missar floppen, säg att den blir Q72, och BB checkar. Då har man ju nästan en obligatorisk bet, en s.k. continuation bet. Potten är på 975 och ens stack är på 1550. Standard för continuation bets är halva potten, så man bettar 500. Om det funkar och BB slänger är man nöjd och glad, men om han gör motsånd är man mindre glad. På en hand har man förlorat halva sin stack, och kan t.o.m gå från chipleader till minsta stack. Det kan man lösa genom att 1. Betta ut 2.5BB preflopp. 2. Betta en fortsättningsbet på 1/3-dels pott Eftersom även de andra har små stackar så kan man minska storleken på pre-flopp höjningen och fortsättningsbeten utan att det gör dem mer benägna att syna med dåliga kort - de har inte råd och spela spekulativa händer för att även de är relativt kortstackade. Det håller nere totala pottstorleken. Höj med 375 preflopp - potten blir då 375+375+75=825 Fortsättningsbeta med ca 1/3-del av potten dvs 825/3 = 275 - säg att du avrundar det till 300. Du har då investerat 675 i potten och har 1250 kvar. Genom att minska dina bet en smula så går du från att investera halva din stack till att investera 1/3-del av din stack. Självklart minskar det du vinner i potten - men samtidigt så minskar även risken i att spela din hand. PS A8o är en hand som jag ofta kastar preflopp i ditt läge och med så många spelare kvar att agera. Den är inte tillräckligt bra för att spendera 1/3 del av min stack. Citera
Hjort Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 Men om han gör motsånd är man mindre glad. På en hand har man förlorat halva sin stack, och kan t.o.m gå från chipleader till minsta stack. Urk, jag betfoldar i vart fall inte dar, da staller jag hellre rakt av. Sen fattar jag inte riktigt varfor ett cb ar sa obligatoriskt i situationen du namner. Citera
eurythmech Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 Och vad är ett M? Antal varv du har råd att betala med nuvarande blind/antestruktur. Ex 2000 marker på 200/400/50 och 5 spelare är strax under 2.5M Citera
fredyr Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 Generellt så vill man ju undvika såna här situationer. Ditt exempel med AK är bra illustration på detta. Anta istället att det inte är någon av mörkarna som synar istället för BB (vilket borde vara det vanligaste eftersom du är UTG). Då sitter du med lite mer än ett pott-bet kvar i stacken och du måste agera först på floppen; du har alltså ingen information om motståndarens hand. Helt lätt att undvika är det inte. Det enklaste är ju att pusha all-in, det är ju iaf oexpoaterbart, och även rimligt med 13-15BB i stacken. Det andra är att höja mindre, typ min-raise. När du är ur position vill du inte bygga en stor pott och behöva ta beslut om hela din stack på floppen utan någon information. Får du en syn har du samma situation som i ditt exempel fast med en mindre pott. Får du flera synar så har du inte investerat mycket, och kan fortsätta beroende på om du träffar floppen eller inte. Dessutom kan du ju pusha mot nästan alla omslag. Din hand med A8 ser jag inte något fel med. Du sitter i CO och gör ett stöldförsök. Det viktiga här är att du har bra position och kan continuation-betta floppen efter att fi checkat till dig. Du har dessutom 10BB kvar ifall du skulle behöva lägga handen vid mothugg. Även här kan jag tänka mig att hålla ner pottens storlek och raisa till 250. Notera dock att all-in även här är rimligt, eftersom den effektiva stackstorleken maximalt är 1300. Citera
fredyr Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 A8 är från hijack Betyder hijack CO-1 eller? Jag får det iaf till CO när jag kontrollerar?!? ennafur satsar stora mörken 100.00 jordgubbe satsar lilla mörken 50.00 CO: HERO: Höj 300.00 BTN: micern: Lägger mig SB: jordgubbe: Lägger mig BB: ennafur: Syna 300.00 Citera
jaha Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 I mitten/slutet av SNG's har man nästan alltid en liten stack relativt till blindsen även om den skulle vara stor jämfört med ens motståndare. Det svåraste i dessa situationer tycker jag är att göra "Continuation Bets". Om man exempelvis har en stack på 2000 och blindsen är 75/150, UTG får man AK och höjer till 450, alla foldar utom BB som synar. Man missar floppen, säg att den blir Q72, och BB checkar. Då har man ju nästan en obligatorisk bet, en s.k. continuation bet. Potten är på 975 och ens stack är på 1550. Standard för continuation bets är halva potten, så man bettar 500. Om det funkar och BB slänger är man nöjd och glad, men om han gör motsånd är man mindre glad. På en hand har man förlorat halva sin stack, och kan t.o.m gå från chipleader till minsta stack. Hur gör ni i sånna här situationer? Jag har faktiskt ingen aning hur man ska göra, men att förlora halva stacken på en hand man missade floppen med känns inte bra. För er som har läst "Harrington On Hold'em" så kan jag säga att jag upplever det som att dessa situationer kommer när man har ett M på ungefär 6-12. Tacksam för svar. Under är en hand där en sånn här situation uppstår, kommentera gärna handen också, rätt eller fel spelat? Hand #64355916 vid bordet: Sill Startad: Sat Jul 22 11:22:26 2006 Thompa01 sitter på plats 1 med 960.00 HERO sitter på plats 2 med 1590.00 micern sitter på plats 4 med 670.00 jordgubbe sitter på plats 5 med 780.00 ennafur sitter på plats 6 med 1335.00 Naper sitter på plats 7 med 1250.00 OlleBandit sitter på plats 8 med 715.00 Gutenx sitter på plats 9 med 2550.00 ennafur satsar s mörken 100.00 jordgubbe satsar l mörken 50.00 jordgubbe: --, -- ennafur: --, -- Naper: --, -- OlleBandit: --, -- Gutenx: --, -- Thompa01: --, -- HERO: 8d, Ac micern: --, -- Pre-flop: Naper: Lägger mig OlleBandit: Lägger mig Gutenx: Lägger mig Thompa01: Lägger mig HERO: Höj 300.00 micern: Lägger mig jordgubbe: Lägger mig ennafur: Syna 300.00 Flop (Board: 10s, Qs, 9h): ennafur: Passa HERO: Satsa 300.00 ennafur: Lägger mig arbeta vinner potten på 650.00 (0.00 spelavgiften togs ut för den här handen) jag tittade inte så specifikt på idna exempel förut. i AK-handen är det inte förbjudet att checka bakom och ta gratiskortet... ingen katastrof att förlora 450 där. men visst man kan betta också. får du syn så beror det ju på vad som händerpå turn, bettar han så enkel fold om du ej förbättrat. A8 hade jag kanske inte spelat i det läget, beror på fi. Citera
eurythmech Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 A8 är från hijack Betyder hijack CO-1 eller? Jag får det iaf till CO när jag kontrollerar?!? ennafur satsar stora mörken 100.00 jordgubbe satsar lilla mörken 50.00 CO: HERO: Höj 300.00 BTN: micern: Lägger mig SB: jordgubbe: Lägger mig BB: ennafur: Syna 300.00 sry Citera
Klyka Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 Som folk sagt, betta mindre eller betta allt. Med en liten stack (runt 10BB) så bör du hitta hyffsade kort och ställa. Ofta vinner du blindsen på det. Annars så bör du betta mindre pre flop så 1/2 eller 1/3 potbet inte blir så stor del av din stack. Som vetgirig säger så har ju de andra samma läge som du, det svider även för dem att spela 1/3 av sin stack. Värre är det med stora aggressiva stackar, dem bör du gå mer hårt åt om du alls ska tampas med dem. Gärna all in, så de inte kan köra över dig. Citera
emilio_15 Postad 22 Juli , 2006 Rapport Postad 22 Juli , 2006 Om jag har drag/överkort så brukar jag ställa/committa. Har jag skit så brukar jag "mjölkbeta" så att det ser ut som monster. Citera
allt Postad 22 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 22 Juli , 2006 Jag får ta och tacka för alla svar! Jättesnällt Citera
aka_thn Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 denna tråden gillade jag!!! skit bra att du tog upp ämnet!! // AkA Citera
Myssion Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Det mesta har redan sagts, men jag kör ändå. Random thaughts: Först och främst gillar jag att standardhöja 2.5xbb preflopp. På floppen så beror det mycket på motståndet. Mot en vek fi kan jag beta 1/3-1/4 av potten och om man får svar så vet man att man är körd. Mot en synmupp eller mer "vanlig" spelare så gillar jag att ställa, för de kan syna ett floppbet med ingenting och sedan sitter man i en jätteknepig sits på turn (iaf om man är ur position). Har man position så gillar jag att ta frikort om man har drag eller överkort också. Med fina drag med minst 8 outs så gillar jag även att tjeckräjsa all-in, lite beroende på stackstorlekar (man vill inte att fi ska pottcommitta sig med sitt bet). Renodlad tjeckräjsbluff är även bra mot aggro fi som skulle bluffa om man tjeckar men vika om man betar (förutsatt att de har missat, vilket de oftast har). Egentligen borde man även tjeckräjsa med stål här också för att balansera sitt spel och inte bli lättläst, men de här situationerna är så sällsynta (samt leder sällan till showdown) så även en väldigt uppmärksam fi måste ha jääääättestort sample för att kunna utläsa något öht. Citera
Recommended Posts