Sniffe54 Postad 1 Oktober , 2006 Rapport Postad 1 Oktober , 2006 De som är pokerproffs har högst satus av alla yrken som jag ser på det. Andra vet jag inte. Jag tyckar man kan kalla det för yrke. "Jag kallar inte daytrader heller för något yrke, man är bra på något som gör att man kan tjäna pengar, det skapas ingenting för någon utan pengarna omfördelas bara. Vill du kalla "omfördelning av pengar" för ett yrke? Menar du att allt man tjänar pengar på är ett yrke? Så att råna banker är alltså också ett yrke?" Det flesta yrken går väl ut på att man är bra på något och för det får man pengar. Är man bra på att sälja saker gör man det och får pengar. Är man bra på poker spelar man poker och får pengar. Det som skapas är spänning och nöje för de som förlorar pengar på lång sikt. Pokerproffs är en del i denna skapelse tillsammans med pokersajterna de antar jag man kan se som proffesionella av till och med dig Emilo. Dessutom tycker jag det är många yrken som inte skapar något utan mer underhåller det redan befintliga. Jag vill kalla denna omfördelning av pengar för ett yrke, alla yrken är omfördelning av pengar. Är du säljare och säljer något går pengarna till företaget. En omfördelning. Sen ska du ha lön då omfördelar man lite till dig och sen omfördelar du vidare när du köper mjölk så att en bonde i norrland får sig en liten peng för något han nog själv ser som ett yrke. På det två sista ffrågorna svarar jag: Nej och nej. Citera
Incognito Postad 1 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 1 Oktober , 2006 http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13766873.asp I rest my case. Jaså? Så var står det att de toppar statistiken som du hävdade? Det som står i denna artikeln är inget nytt och har varit känt sedan länge. . Förut så hävdade du att mitt uttalande om om läkares stress o självmordsbenägenhet var taget ur luften. Visst, den undersökningen bevisar inte att läkare är allra högst drabbade men om vi vänder på det, vilken yrkesgrupp är värre drabbad då? Citera
spinner Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Postad 2 Oktober , 2006 Visst, den undersökningen bevisar inte att läkare är allra högst drabbade men om vi vänder på det, vilken yrkesgrupp är värre drabbad då? Om du, eller någon annan, nu verkligen bryr sig För att svara kort: Ingen yrkesgrupp... Eftersom korrelationen inte är direkt kopplad till yrket. Vilket kan kräva sin förklaring. För det första måste man fråga sig om det finns ett direkt samband mellan ett fenomen och en grupp människor, i detta fallet personer inom ett och samma yrke. För att kunna göra en sådan statistiskt korrekt studie måste gruppen man undersöker vara relativt homogen. När det gäller läkaryrket för att ta ett exempel kan nämnas att det är totalt oväsentligt att titta på samtliga individer då den yrkesgruppen är alldeles för heterogen. Man kan inte blanda ihop jourarbetande akutläkare som jobbar 70 timmar/vecka dag som natt på sveriges mest besparade sjuhkhus med allmänläkare på en vårdcentral på en mindre ort som jobbar 35 timmar i vecka dagtid. Inte heller kan man dra in läkare som arbetar inom försäkringsbranschen, inom läkemedelsföretag, företagshälsoprevention etc. Lika lite som du kan ställa sådana frågor om en heterogen grupp såsom "ekonomer" eller "politiker". Problemet om man nu skall dela in dessa i mindre homogena grupper för att göra en korrekt undersökning blir att de blir för få i varje grupp för att statistiken skall hålla. Man kan inte kontrollera exempelvis självmordsfrekvens bland 250 personer om risken ligger på promillenivå. Däremot har man gjort detta i USA där det finns tilgång till betydligt större urval, vilket är det enda exemplet jag känner till. Av dessa mycket omfattande studierna framgår att det inte är yrket i sig som är den största faktorn, utan faktorer såsom, övertidsarbete, stress, frånvaro av ledighet, arbetslöshet etc. Och som några exempel nämns att detta kan drabba vissa typer av läkare, advokater, företagsledare m.m. Däremot finns det stora undergrupper inom dessa yrken där risken är lägre än i normalpopulationen. Långt ifrån alla läkare är akutläkare. Journalister kan ju sedan vinkla saker som de eller andra vill. I rapporten som publicerades förra veckan framgår bl.a. att sjukskrivningstalen på Karolinska sjukhuset är c:a 4,5%. Som jämförelse kan nämnas att motsvarande siffra för SEB 2005 var nära 8%, vilket kan tolkas precis som man vill. Att ställa sig frågan: "hur stor är självmordsfrekvensen för ekonomer eller om man jobbar på SEB", är totalt irrelevant för att göra en jämförelse om man skall tolka statistik vetenskapligt. Det finns ingen yrkesgrupp som toppar statistiken förutom i ovetenskapliga och oseriösa undersökningar. Citera
Recommended Posts