Gå till innehåll

Kriget i Mellanöstern!


dedu

Recommended Posts

  • Svars 698
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du gör verkligen ett bra jobb i att vara opartisk moderator. :roll:

 

Vem har sagt att man ska vara opartisk som moderator. Alla får uttrycka sin åsikt på detta forumet.

 

mig som argumenterar sakligt

 

:shock:

 

Så du menar att han bör banna ut folk som inte tycker som honom och kommer med obekväma åsikter? Okej. Jag håller inte med.

 

Edit: Och ensmileysvar borde det vara bann på..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att han bör banna ut folk som inte tycker som honom och kommer med obekväma åsikter? Okej. Jag håller inte med.

 

Edit: Och ensmileysvar borde det vara bann på..?

 

Vem har bannat någon med obekväma åsikter? Det handlar ju om att du försöker få devalanteriel till att vara någon terrorist.

 

btw så tycker jag att ditt val av nick är lika illa valt som om du hade valt t ex Auschwitz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att han bör banna ut folk som inte tycker som honom och kommer med obekväma åsikter? Okej. Jag håller inte med.

 

Edit: Och ensmileysvar borde det vara bann på..?

 

Vem har bannat någon med obekväma åsikter? Det handlar ju om att du försöker få devalanteriel till att vara någon terrorist.

 

btw så tycker jag att ditt val av nick är lika illa valt som om du hade valt t ex Auschwitz

 

Ingen har bannat någon. Han hoppade på mig när det var en annan som hade samma ÅSIKT som dev som betedde sig värre. Så då anklagade jag honom för att vara partisk. Härligt att man måste summera det som står att läsa i tråden...

 

Jaha, men du gillar väl Auschwitz eftersom du hatar judar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AgentOrange tackar för sin insats men hans föreställning tar nu paus.

 

Diskussionerna om Mellanösternkriget fortsätter nedan i gängse ordning.

 

Varningen upprepas åter på denna sida:

Tråden håller på att balla ur helt, näste man/kvinna, jude/muslim, devalanteriel/agentorange eller vem fan som helst som muppar sig här blir bannad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men du gillar väl Auschwitz eftersom du hatar judar?

 

Vill för the record säga att jag inte hatar någon, även om det troligen är självklart för alla utom AO.

 

Ja, att jag säger rakt ut era åsikter! Uuuuuuusch.

 

Jag tror att folk är fullt kapabla att uttrycka sina egna åsikter själva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel i DN apropå Israels beskjutningar av FN

[url=]http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=561785&previousRenderType=6[/url]

 

Idag attackerade IDF ett libanesiskt militärläger utanför den näst största staden Tripoli. Jag tror det är andra gången de anfaller detta läger.

Tror ni att Israel vill starta ett "regelrätt" krig med Libanon där även den libanesiska armén är med? Isåfall verkar attacken mot FN lite mer rimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriget i Mellanöstern....skall jag vara ärlig så bryr jag mig faktiskt inte. Visst är det trist med krig å sånt, men då jag inte kan göra ngt åt det så ligger jag absolut inte sömnlös på nätterna!!!

Vilket faktiskt är den absolut bästa responsen i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju därför vi klagar! Världen är grå. Israel är grått, Hizbollah och Hamas är gråa. Det är en ganska grundläggande tanke och en viktig princip att förstå när man diskuterar historia, moralfilosofi eller samhällsvetenskap i största allmänhet. Att du inte begriper den tycker jag är ett hån mot de civila som lider i båda länder, och jag hoppas att du någon dag tar ditt förnuft till fånga.

Du får mer än gärna påvisa vilken grundprincip mitt huvud gått om intet. Att världen, enligt dig, är grå - är det en grundprincip?

Så, svar enligt överenskommelse. :)

 

Får ta tillbaka en del av vad jag ska, har insett att det inte går att säga att det är en generell grundprincip - det kan finnas undantag och det är nog inte någon etablerad teori, iaf inte vad jag vet.

 

Däremot anser jag personligen att det borde vara en grundprincip :). Jag tror att möjligheten för att det alltid kan finnas en till aspekt som man missat i en diskussion nästan alltid är mycket stor och att man därför bör utgå från att något är grått trots att det ter sig som svart eller vitt.

 

Sedan finns det givetvis skalor av grått också. Man kan komma väldigt nära svart och väldigt nära vitt, men jag tror inte att det går att komma helt dit.

 

Vad gäller världen i dag, i går och i morgon (samt moralfilosofi) är jag fullständigt övertygad om att det finns så många aspekter av allt att man inte kan kalla någon samhällssituation eller historisk händelse svart/vit. Israel gör både rätt och fel. T.o.m. Hizbollah gör rätt i en del saker (och återigen, innan det kommer någon besserwisser, det betyder inte att jag tar dem i försvar). Det finns så gott som alltid motiv till handlandet bakom konflikter och dem måste man förstå om man ska kunna argumentera för eller mot något. Annars gissar man bara. Visst, gissningar träffar också rätt ibland, men det ger knappast argumenten någon vidare tyngd.

 

Att du ser Israel som vitt och Hizbollah som svart måste ju rimligen innebära att Israel inte gör några fel och Hizbollah inte gör något rätt. Annars är de placerade på en gråskala. Alltså tycker jag inte att det är särskilt rättvist mot de civila (och för den delen andra, men främst de civila) som lider i Israel och i Libanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriget i Mellanöstern....skall jag vara ärlig så bryr jag mig faktiskt inte. Visst är det trist med krig å sånt, men då jag inte kan göra ngt åt det så ligger jag absolut inte sömnlös på nätterna!!!

Det finns ju steg däremellan också...

 

Jag bryr mig, men jag kan inte göra så mycket åt det så jag ligger absolut inte sömnlös på nätterna.

 

Om jag någon gång skulle komma på mig själv med att inte bry mig om när folk lider och dör hoppas jag att jag skulle skämmas rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att du ser Israel som vitt och Hizbollah som svart måste ju rimligen innebära att Israel inte gör några fel och Hizbollah inte gör något rätt. Annars är de placerade på en gråskala. Alltså tycker jag inte att det är särskilt rättvist mot de civila (och för den delen andra, men främst de civila) som lider i Israel och i Libanon.

 

Givetvis gör ju Israel sina klavertramp med jämna mellanrum. Dock så ser jag Israel som de goda i den här bataljen. Israel riktar inte in sig på de civila som jag redogjort för tidigare och som jag antar att alla förstår. Dock så skulle jag vilja vara lite cynisk eller rättfram och säga: Som man bäddar får man ligga med brasklappen att jag fortfarande tycker att det är jävligt synd att civila dör i Libanon och whatever land det må vara. Det här kommer säkerligen att misstolkas. Jag menar inte att folket som röstat fram Hizbollah ska ta konsekvenserna genom att dödas, men nu är det som så att både LIBANON OCH PALESTINIERNA röstat fram TERRORISTER. Det kvittar i vilken liten skala deras terrorism utgörs på deras politiskaträd om än bara en liten kvist och resten av grenarna är för skolor och sjukvård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så skulle jag vilja vara lite cynisk eller rättfram och säga: Som man bäddar får man ligga med brasklappen att jag fortfarande tycker att det är jävligt synd att civila dör i Libanon och whatever land det må vara.

 

Tja, jag säger ju detsamma om Israel i princip. :)

 

Resten av det du skriver har jag redan klargjort många gånger vad jag anser om.

 

(lägger in en brasklapp själv också: jag vet inte om jag kommer att ha tillgång till att skriva i tråden alls i helgen... men vi får se. kanske blir tvärtom)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker vi bör undvika media som kommer från någon av de stridande parterna.

 

När du läser dessa tidningar så hoppas jag att du vet att Isrealisk media har en överrenskommelse med staten som säger att staten har rätt att ta bort vissa delar ur artiklar eller videoklipp. Än så länge har brott mot denna överrenskommelse bara skett vid ett tillfälle. Det var en TV-kanal som visade när Israeliska soldater vägrade att låta en kvinna föras till sjukhus. Kommer inte ihåg vad denna TV-kanal heter, men det kanske någon annan vet.

 

Tycker alltså vi bör undvika media från Israel och Libanon. Det finns sjukt mycket annan media, så varför använda media från stridande parter.

 

Artikeln stämmer säkert, men det känns helt enkelt fel principielt.

 

 

A Katyusha rocket directly struck a hospital in Nahariya on Friday, damaging an upper story.

 

Härligt. Hizbollah visar var skåpet ska stå och beskjuter sjukhus.

 

Ja vi vet att Hizbolla skjuter på allt möjligt. Organisationen sysslar med en massa som jag fördömer.

 

Antalet libanesiska sjukus som bombats av Israel är dock fler och medför att det är ett större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albert

Härligt. Hizbollah visar var skåpet ska stå och beskjuter sjukhus

 

Du verkar inte veta speciellt mycket, en Katjusa raket är i princip omöjlig att kontrollera vars den landar, till skillnad från Israels raketer, därav de olyckliga Hizbollah attackerna mot arabiska byar i Israel. Vidare så är den enda skillnaden mellan Israel och Hizbollah att Hizbollah inte ljuger om att de attackerar civila i sin krigsföring. Så kallar du Hizbollah terrorister så ska du också kalla Israel terrorister. Var inte blind för verkligeheten för guds skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

därav de olyckliga Hizbollah attackerna mot arabiska byar i Israel.

 

Olyckliga till skillnad från attackerna på övrig Israelisk civilbefolkning?

 

Att attackera civila mål blir knappast mindre allvarligt om raketerna man använder har dålig precision.

 

Hizbollah och Hamas mfl attackerar CIVILA mål och det är inte försvarbart någonstanns (säger inte att ni på forumet som jag debaterat med försvarar hizbollah/hamas osv på något vis).

Israel attackerar militära mål, i krig är civila offer oundvikligt hur bra vapen man än har, krig är hemskt både med dagens teknik och med gårdagens teknik. När fienden är en såpass svår och "osynlig" fiende som terror organisationer är blir givitvis de civila dödsoffren fler, många civila dödsoffer är säkert inte civila vilket även det höjer siffran. Jag säger inte att Israel gör rätt som går så hårt fram, det är inte mitt krig, igentligen bryr jag mig inte, det jag blir upprörd över är mångas syn på att attacker mot civila mål jämnställs med attacker mot militära mål, civila dödsoffer same same. Har Israel attackerat mål som enbart är civila? Ja garanterat, men knappast avsiktligt, i krig strömmar information som både kan vara felaktig eller för gammal.

 

Läs på lite om Genevekonventionen om ni anser att attacker riktade mot civila mål är detsamma som attacker riktade mot militära mål bara det finns civila dödsoffer.

..och kom inte med "Israel är terrorister och attackerar avsiktligt civila mål", vad har ni för underlag för det? Sure jag har inget som bestyrker det motsatta men om man tänker lite själv:

 

-Vad har Israel att vinna på att slakta civila?

-Borde en krigsmakt som Israel inte kunna döda fler civila än vad som dör idag om det är vad dom vill?

 

Angående attacken mot FN posteringen, som vissa tror var avsiktlig, vad har Israel att vinna på att få FN emot sig????? Jag tror och hoppas att de inte är så förbannat dumma att de skjuter sig själva i foten?

Nåväl det är ett hett ämne, jag kanske är dum i huvudet enligt flera av er, men åtminstonde jag själv tycker att min moraliska ståndpunkt är bättre än eran då den ibland känns "jag är radikalvänster och hatar usa"-vinklad.. inte riktat mot nån speciell och tog nån åt sig så not my problem..

 

lite kvällspladder innan man får gå hem från jobbet =) puss på er

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...