Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar bara över lite enkla odds. Struna i nivåerna och titta på oddsen. Jag vet inte om jag är helt fel ute, men berätta det för mig då och rätta mig!

Om 1 spelare (som sitter i small blind) höjjer med 4,5(small blind på 0.5 och big på 1) och jag sitter i stora blind kostar det mig 4 att syna.

Jag har ett litet par i hålkortet och vet att jag floppar triss (avrundat) var 8:e gång.

Är det rätt att syna (enligt potoddsen) om jag vet att jag (var 8:e gång) vinner en pot som är 8xhöjning, alltså 32?

Eller är det såhär jag ska räkna:

Det kostar mig 4 att syna 7 ggr. Totalt 28.

Därför måste jag plussa minst 28 den 8:e gången. Om vi är headsupp i potten måste den bli minst 56, då har han lagt in hälften av det, alltså 28.

Vad är rätt? Skriv om jag ska utveckla tankarna :oops:

Postad

Eftersom det redan ligger fyra inne så är minst 28 ( 28 + 4 = 32) och plussa 32 faktskt samma sak.

Du får inte alltid korrekt betalt då du floppar trissen Fi kanske inte träffar något och slänger korten. Därför bör du endast limpa in om FI kan betala dig mellan 10-20 gånger det du satsar preflop så du kan få bra betalt de gånger ni både träffar bra.

Postad

Så att plussa 32 en gång av 8 räcker?

Alltså kan jag räkna 8*4 (i mitt exempel) och svaretär vad potten måste bli för att jag ska gå plus? (eller plus minus noll?)

Postad

Du har ju absolut inte pottodds att syna om du räknar med att du måste träffa set (triss alltså) för att vinna potten. I det här läget ligger det 6 i potten och du måste betala 4 för att få se floppen. Pottoddsen är alltså 3:2, och de måste vara 7:1 för att du ska ha odds för det.

Men, det fina är ju det här med implicita odds och då får du börja titta på vad han har i sin stack och hur troligt det är att du kan få betalt om du träffar. Vet du med dig att han alltid överbettar potten på floppen och kanske t.o.m. synar en all-in från dig med träffat A-par eller liknande, då kan det ju vara läge. Är han vektight däremot så är det ju svårare, men å andra sidan har du ju då läge att bluffa ut honom med ditt pocketpar lite oftare, även om du missat settet.

Postad

Ja, om du får betalt varje gång. Men det är inte säkert att du får det, plus att det finns en risk att även om du träffar en triss så räcker inte det för vinst, vilket gör att du inte vinner en gång av åtta. Till viss del kompenseras detta av att ett lågt par faktiskt kan stå sig hela vägen.

Postad
Tack för svaren!

Men om jag räknar med att få 10ggr det jag synar pf men så är det alltså ganska ok

5-10 regeln säger att du kan syna om det motsvarar mindre än 5 % av motståndaren stack och alltid lägga dig om det motsvarar mer än 10% av motstandarens stack. För höjningar mitt i mellan så får man använda omdömmet.

Så MINST 10 ggr större än höjningen bör motståndarens stack vara - men aldra helst 20 ggr höjningen.