Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

http://expressen.bidplayer.com/

Kort och gott:

En auktionsmarknad där det lägsta unika budet vinner, tex:

5 kr, 3 personer

2 kr, 2 personer

1 kr, 1 person - vinnare.

Man lägger bud via SMS, 15 kr + taxa. Det finns diverse prylar av olika slag, tex mobiltelefoner, espressomaskiner och presentkort.

De två senaste vunna objekten är:

Mobil: Nokia N90, 271 kr.

Ipod Video 30GB, 80 kr.

Jag har inte börjat räkna på det, eller tänka fram möjliga strategier, tyckte att det kanske i alla fall kunde bli en trevlig spelteoridiskussion.

Så vad tror ni? Rent lotteri? Eller finns det kanske värde att hämta i detta?

Postad
Satan vilken rake, jag är väldigt tveksam till att det här skulle vara lönsamt annat än i väldigt få fall.

Ja, raken är enorm. Måste väl ändå få säga att det är ett "smart" sätt att tjäna pengar, ett "dolt" lotteri.

Postad

Tror det är omöjligt att bjuda lågt och vinna, där måste man bara ha en jävla tur att ingen bettat samma krona.

Lite högre summor(200+), och sen hoppas på att det inte finna några unika bud längre ner?

Postad

Jag undrar mest hur dom skall kunna hitta ett unikt bud på tex Tv:n.

Maxpris 3000 kr

Max antal deltagare i auktionen 9000.

Chansen att alla olika priser skall väljas i någon auktion måste ju vara väldigt stor. Men det är klart, det har dom nog tänkte och har någon lösning på :-)

Postad
Sitens vinst kommer från raken inte det de får betalt för prylarna.

Med 9000 bud på TV:n så får de in 90 000 kr i rake.

Ja, det är väl givet.

Förstår inte varför dom bjuder 72,000 kr på en mobil dock. Tror någon missade hela poängen där. Kul att vinna den auktion, 72 papp för en mobil.

Postad

Så vad tror ni? Rent lotteri? Eller finns det kanske värde att hämta i detta?

klart att det inte gör :lol: isåna fall är det världens osmartaste personer som startat upp detta... alla affärsidéer går ut på att tjäna pengar, så även denna... "du kan liksom inte vinna"

köp en triss istället om du tror på sånt! (50% av intäkterna går tillbaks i vinster)

pokern däremot är ju ganska ensamt om att du kan styra dina $$$ framgångar själv (typ)

Postad
isåna fall är det världens osmartaste personer som startat upp detta

Det är ingen anledning för att det inte ska finnas värde.

med de marginaler som de har.

Detta är däremot det.

Postad
man borde ju kunna hitta något mönster efter många auktioner, ungefär hur folk tänker och vad budet brukar ligga på.. sedan kan man tillämpa strategier efter det!

Det går att se hur folk har bjudit i varje fall, här är ett exempel:

http://expressen.bidplayer.com/bids/nokia-447/

är det inte så att man måste betala för produkten också, om man vinner med budet 200kr så måste man betala 200kr. Om det är så måste ju personen som lagt ett bud på 72777 kr för en mobil vara helt IQ-befriad! :lol:

Postad

Så som jag uppfattat det, så måste man betala ja.

Dock så finns det ett maxpris. Antagligen får man aldrig betala mer än detta pris, men vet inte om ens bud räknas om man överskrider det. Tror inte det.

Postad
Vissa personer har ju cashat in otroligt med prylar... Sök på Rainikainen till exempel. Han lär ju ha gått plus liksom.

Så lotto vill jag inte kalla det.

Hur söker man? Kunde du inte bara gett oss lata länken?

Postad
Vissa personer har ju cashat in otroligt med prylar... Sök på Rainikainen till exempel. Han lär ju ha gått plus liksom.

Så lotto vill jag inte kalla det.

uh... nu har jag huvudvärk

Ah, det där piggade upp min morgon :D

Postad

Detta är nog en guldgruva för arrangörerna. En klassisk holländsk auktion (där man börjar på ett utropspris och sedan sänker det tills någon köper varan) skall ju (teoretiskt) vara det sämsta för en säljare. Men detta kan ju motverkas av att göra budgivningen simultan och dold - och sedan slänger man på en fet avgift som gör att bara de som gladeligen spelar på lotto är intresserade av att delta. Det hade varit intressant om det hade rört dyra saker, men med överkomliga priser på dessa blir spannet nedåt för litet för att någon strategi skall vara tillämpningsbar, tror jag. Det hade varit intressant om avgifterna gått tillbaka till budgivarna i någon andel eller form (mycket döda pengar på alla 'äh, jag slänger in ett skojbud på 1 kr också, utifall att...').

Om man ändå ska köpa exakt den vara som auktioneras ut kan man i och för sig se det som en satellitturnering till varan och chansa lite. Jag tror att det i helhet handlar om en lotto-satellit ändå. Men folk spelar ju fortfarande på lotto, så varför inte...

Postad
Om det är så måste ju personen som lagt ett bud på 72777 kr för en mobil vara helt IQ-befriad! :lol:

72777 är telefonnumret man ska skicka sms:et till :-)

Skön tabbe det hade varit om alla andra bud hade haft minst två budivare :-)

Postad

Jag vet inte hur, men en kompis till mig fann ett system för det där när det var nytt för ett år sedan, hon vann allt hon nu har i lägenheten typ, TV, I-pod, bärbar dator och mycket saker till köket. Enligt henne har de nu täppt till det lilla felet som hon utnyttjade.

Men lycka till!

Postad
Det hade varit intressant om det hade rört dyra saker, men med överkomliga priser på dessa

Peugeot 206 Sport 1,6

Ordinarie pris i handeln: 130000 kr

Maxpris i auktionen: 10000 kr

Auktionens vinnare sparar minst: 120000 kr

Maximalt antal bud i auktionen: 29000

Kanske isf?

Postad
Det är ju onekligen en av de smartaste affärsideerna på sistonde. Dom säljer ju allt för typ dubbla priset.

Väldigt konstigt att inte lotteriinspektionen reagerar.

Nu är jag lite osäker men jag har för mig att loteriinspektionen HAR reagerat, men att det visade sig finnas ett kryphål som expressen utnytjar.

Men jag kan vara ute och cycklar.

/Bjorn