Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Reggade för ett år sedan drygt ett domännamn och beställde i samma veva från samma företag (http://www.web10.se) även 1 års plats på deras webbhotell.

Nu ska jag säga upp webhotellet inför kommande årsperiod. Hur fungerar det här praktiskt med mitt domännamn? Har jag kvar det ändå? Hur gör jag för att flytta det?

/ståhl

Postad

Hoppas för din skull att du sagt upp webhotellet i tid. Min sambo upptäckte att man var tvungen att säga upp sitt hotell hos Loopia tre månader innan avtalet löpte ut, annars plussade de automatiskt på ett år till :evil: För att uttrycka det milt så var jag rasande på deras affärsetik. Jo, man ska läsa avtal noga men det där var ju lite väl saftigt.

/TF

Postad
Reggade för ett år sedan drygt ett domännamn och beställde i samma veva från samma företag (http://www.web10.se) även 1 års plats på deras webbhotell.

Nu ska jag säga upp webhotellet inför kommande årsperiod. Hur fungerar det här praktiskt med mitt domännamn? Har jag kvar det ändå? Hur gör jag för att flytta det?

/ståhl

Det beror på hur du reggat ditt domännamn, vem som står som ägare (om du reggat det genom ett oseriöst webbhotell kan dom stå som ägare på det) och vilken toppdomän det är? (.se, .nu eller .com?) Har du tillgång till login/lösen så du kan dirigera om domänen?

Det här med domännamn är som med poker, går inte att svara på en sån "enkel" fråga med så knapphändig information.

TF: Webhotellens avtal är snåriga. Jag tycker många paragrafer/punkter i avtalen är oskäliga mot konsumenter. Förmodligen skulle många falla vid en rättslig prövning. Men ingen orkar bråka med dom om några hundra kronor och det vet dom.

Postad

Det beror på hur du reggat ditt domännamn, vem som står som ägare (om du reggat det genom ett oseriöst webbhotell kan dom stå som ägare på det)

web10.se verkade seriöst, och enligt dem så kan jag dirigera om namnet.

och vilken toppdomän det är? (.se, .nu eller .com?)

.com

Har du tillgång till login/lösen så du kan dirigera om domänen?

Ja, det finns en kontrollpanel med dirigeringsalternativ som jag inte förstod mycket av alls..

Bitter text om uppsägning

Innan den 19/7 var jag tvungen att säga upp det. Skickade precis in uppsägningen. Men annars så är det bara drygt 200kr till för kommande år.. men visst, det är inte pengarna, det är principen.

edit:

är det någon som har förslag på ett bra tillförlitligt webhotell, där man kan räkna med att mailservern inte kukar ur?