ffredd Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Jag spelar 3/6 NL och 10/20 limit, båda shorthanded, och har betalat ungefär 4000 dollar i rake den senaste månaden. Jag vill naturligtvis få ner den kostnaden så mycket som möjligt och tänkte kolla om det är någon här som redan har tänkt igenom de alternativ som finns och kan säga vilket som är bäst. Jag är inte intresserad av att få erbjudanden om rakeback. Det här är alternativen: 1. Spela på en EU-baserad sajt, med rakeback. 2. Spela gratis på WPEX, men betala skatt på vinsten. 3. Spela på Svenska Spel, som har lite lägre rake. Spontant så tror jag att det är svårt att överträffa 2. Är det någon som har en annan uppfattning? Problemet med WPEX är att det är rätt lite folk där. Dessutom har de inte shorthanded NL (och 3/6-borden för 10 personer är tomma). Även på Svenska Spel verkar det vara ont om folk, åtminstone på limitborden. Ingen verkar köra högre än 20/40 kr (inte just nu i alla fall), och jag vill ju köra 50/100 kr eller 100/200 kr. Citera
Loveless Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Förstår inte hur du kan tycka att 30% rake som skatten blir kan vara bättre? Citera
gocart4eva Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Han kanske rejkar mer än 30% av sin vinst?? Citera
JENZOER Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Man kan ju också tänka så att man hellre skattar pengarna, betalar skatt till svenska staten, än att ge pokersidor pengarna... Citera
heltok Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Förstår inte hur du kan tycka att 30% rake som skatten blir kan vara bättre? alternativet är ju 50-80% "skatt" i form av rake... Citera
Loveless Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Beror på hur du räknar vinst. Eftersom du inte får göra avdrag för förlusten kan du inte räkna på det du bokför vid månadsslut... Citera
eloge38 Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Det kan väl inte vara möjligt att plussa om man spelar på en sida där man är skattepliktig? Man betalar ju 30% på varje pott man vinner. Citera
ffredd Postad 6 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2006 Det kan väl inte vara möjligt att plussa om man spelar på en sida där man är skattepliktig? Man betalar ju 30% på varje pott man vinner. Det kan väl inte vara 30% av varje pott? Det måste väl vara 30% (eller hur många procent det nu är) av det man cashar ut? Citera
emilio_15 Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Det kan väl inte vara möjligt att plussa om man spelar på en sida där man är skattepliktig? Man betalar ju 30% på varje pott man vinner. Det kan väl inte vara 30% av varje pott? Det måste väl vara 30% (eller hur många procent det nu är) av det man cashar ut? Det där är väl riktigt ingen som vet Men även om man ska betala rake på varje pott så äre ju ingen som gör det Citera
ffredd Postad 6 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2006 Han kanske rejkar mer än 30% av sin vinst?? Ja, åtminstone när jag spelar limit. Däremot inte när jag spelar tävlingar. Kanske inte på NL cash games heller. Citera
aglo Postad 6 Juli , 2006 Rapport Postad 6 Juli , 2006 Varje hand anses som ett enskilt lotteri och ska skattas. Så tolkar skatteverket lagarna enligt ekonomen som var och pratade på pokersemineariet, men även de förstod givetvis att det inte är rimligt. Citera
vetgirig Postad 7 Juli , 2006 Rapport Postad 7 Juli , 2006 4. Man kan annars köra en oändlig bonus som motsvarar ca 100% retur av raken och som ligger i EU: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=30367 Ok så det är lite jobbigt och starta om bonusen när man klarat av bonusen men det kan det vara värt. Citera
Uppenberg Postad 7 Juli , 2006 Rapport Postad 7 Juli , 2006 de finns väl endel skattefria microgaming sajter med schysst bananförsäljning? Citera
ffredd Postad 7 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2006 Shit! Kolla det här (från skatteverket.se): Länk 1 Om du vinner 1000 kr (utanför EU) på en preflop all-in mot en motståndare så ska du betala skatt som om du har vunnit 1000 kr på lotteri. Detta trots att du egentligen bara har vunnit 500 på den handen! Pengarna ska beskattas som inkomst av kapital. Länk 2 Jag vet inte hur många procent det innebär, men siffran 30% har tidigare nämnts i forumet. Jag hoppas att någon säger till om det inte stämmer. En liten uppskattning av vad det här innebär för en limit-spelare: Du vinner 1/10 av händerna. Antag att den genomsnittliga pottstorleken är 5 BB. På 100 händer så "vinner" du då 50 BB i genomsnitt. Du ska betala 30% i skatt, vilket är 15 BB. Vinnande limit-spelare ökar sin bankrulle med ungefär 1 BB/100 händer. (Det verkar finnas de som vinner mer än 3 BB/100, men de är en mycket liten minoritet). Om man spelar på en nivå där man ökar sin bankrulle med 100 kr/h så ska man alltså betala ungefär 1500 kr/h i skatt. Vad händer då om man spelar på den nivån, men inte vinner? Jo, man ska ändå betala ungefär 1500 kr/h i skatt, förmodligen mer eftersom en typisk "fisk" är inblandad i fler stora potter än en bra spelare. Citera
Myssion Postad 8 Juli , 2006 Rapport Postad 8 Juli , 2006 Applicerar man de reglerna så är det i princip omöjligt att plussa. Med de reglerna skulle jag skatta 2.5x så mycket som jag har vunnit (SnG-spel). Senast en spelare blev fälld så fick han dock betala 30% på själva vinsten, vilket ju är mer rimligt. Eller, han betalade aldrig något, eftersom domen överklagades pga att det var en EU-sajt han vunnit på. Jag tvivlar starkt på att varken skatteverket eller någon domstol kommer att tillämpa de knasiga reglerna. Citera
beachalban Postad 8 Juli , 2006 Rapport Postad 8 Juli , 2006 Jag vet inte hur många procent det innebär, men siffran 30% har tidigare nämnts i forumet. Jag hoppas att någon säger till om det inte stämmer. Skatten på inkomst av kapital är alltid 30%. Om jag inte missminner mig så är det 65:7 IL. Citera
Opteron Postad 8 Juli , 2006 Rapport Postad 8 Juli , 2006 men hur stor är chansen att man åker fast om man tar ut några tiotusentals kronor via neteller. Pengarna kunde ju lika gärna komma från partypoker eller från min snälla släkting? Citera
Loveless Postad 8 Juli , 2006 Rapport Postad 8 Juli , 2006 men hur stor är chansen att man åker fast om man tar ut några tiotusentals kronor via neteller. Pengarna kunde ju lika gärna komma från partypoker eller från min snälla släkting? Relativt liten, men inte obefintlig. Men trådskaparen sa uttryckligt att han skulle skatta för sina vinster och att detta skulle vara bättre än att betala rake. Om man ska skatta, så ska man ju följa reglerna och därför blir det omöjligt att det alternativet kan vara bäst ekonomiskt. Citera
eloge38 Postad 8 Juli , 2006 Rapport Postad 8 Juli , 2006 men hur stor är chansen att man åker fast om man tar ut några tiotusentals kronor via neteller. Pengarna kunde ju lika gärna komma från partypoker eller från min snälla släkting? Ahh, va jobbigt med skattesmitare. Och då menar jag inte bara inom poker. Läste någonstans hur mycket det totala skattetrycket skulle kunna sänkas om folk slutade smita från skatt. Sjukt mycket Tycker även man ska respektera de lagar som fattas i riksdagen. Tycker man inte om dem får man väl engagera sig. Citera
baller Postad 8 Juli , 2006 Rapport Postad 8 Juli , 2006 Well det är sant, men i poker fallet så blir man i längden skyldig mer pengar än man har ... speciellt om man under ett år spelar ett par tusen händer (eller mer) du vinner 100 poter, du förlorar 100 poter, (dvs du har precis lika mycke pengar som du började med), nu skall du ändå betala 30% på de 100 poterna du vann, säg att varje pot är 1000 kr i varje fall då skall du betala 300x100= 30000 kr, utan att du har mer pengar än när du började, alltså har du 30k mindre ... Ingen klår en 30% rake/skatt på vinstpoterna där man inte får dra av insatsen (köpet av lotten) eller förluster heller ... så är det... är det rätt .... eller fel? BTW en lag är inte rätt bara för att den är fattad av riksdagen eller liknande majoritets samling... Citera
ffredd Postad 9 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 9 Juli , 2006 Här är ett ännu värre exempel på hur absurda reglerna är: Säg att jag spelar $3/$6 NL och har massor av pengar vid bordet. Jag höjer till $991 och alla foldar. Då har jag snott blinds värda $9 och ska betala $300 i skatt för det. Citera
Myssion Postad 9 Juli , 2006 Rapport Postad 9 Juli , 2006 Här är ett ännu värre exempel på hur absurda reglerna är: Säg att jag spelar $3/$6 NL och har massor av pengar vid bordet. Jag höjer till $991 och alla foldar. Då har jag snott blinds värda $9 och ska betala $300 i skatt för det. Beror på sajten. På vissa sajter får du tillbaka överskjutande del innan du "vinner potten", på andra sajter blir verkligen potten $991. Men för att det ska bli så i praktiken så ska ju skatteverket sitta och titta på varenda hand av kanske 100-tusentals händer och räkna ihop (sedan är det bara vinsten över 100kr som är skattepliktig). Verkligt liksom... Citera
baller Postad 9 Juli , 2006 Rapport Postad 9 Juli , 2006 inte verkligt i praktiken men i teorin, och det är väl det denna tråden diskuterade? Citera
Komodo Postad 9 Juli , 2006 Rapport Postad 9 Juli , 2006 Han kanske rejkar mer än 30% av sin vinst?? Vem fan gör inte det? Citera
Recommended Posts