Gå till innehåll

Inlägg från en heltidspelare


casperfc

Recommended Posts

Jag spelar poker för att betala för hyra, mat och liv. Är inget jet-set proffs men drar in mer än tillräckligt. Tänkte bara skriva en reflektion efter att ha läst inläggen här. Grejen med poker är att det kräver sjuk disciplin, ett gigantískt tålamod och en bra bankrulle. Att inte ha råd att förlora är en gigantisk tabbe. Förlorar gör ALLA, bad-beats händer ALLA.

 

Jag har också uppvisat symptom på spelberoende.

Jag har också tiltat åtskilliga gånger.

Jag har också funderat på om jag är spelberoende.

Jag har också ökat en nivå för att snabbare ta igen en tung bad-beat.

Jag har också ökat en till nivå för att ta igen ännu en bad-beat (som kanske egentligen inte var en bad-beat utan mer berodde på tilt).

 

Under min första månad som pokerspelare (förra året) var jag säker på att jag var bättre än motståndet och vann även en del pengar då och då. Felet var att det inte krävdes många bad-beats för att få mig på tilt. De strikta pokern jag tidigare kört försvann ut genom fönstret. Under min första månad lyckades jag spela bort 10 000 kr (trots att jag vissa kvällar kände mig som kung och drog in 2000-3000 kr).

 

Under denna tid hade jag provat allt från 0,05/0,10 till NL5/10. Ni känner igen det.

 

Är ledsamt att se alla sorgliga inlägg här och inser att jag säkert varit med och bidragit till liknande historier när jag utnyttjat en tilt.

 

Sedan min första månad har jag egentligen inte blivit så fantastiskt mycket bättre på att spela men skillnaden är främst att jag nästan aldrig tiltar, aldrig spelar på fyllan, aldrig sitter längre än några timmar år gången, aldrig går upp en nivå för att ta igen en förlust. Dessa faktorer är den största anledningen till att jag kan försörja mig på detta. (självklart är jag numera en god ABC-spelare och kan varenda pottodds i huvudet etc men detta är bara en liten del i det hela)

 

Att vinna pengar på poker i längden kräver en otrolig disciplin. Det finns massor av duktiga pokerspelare som ändå inte vinner pga av deras oförmåga att hålla spelet uppe i motgång.

 

Mina konkreta tips till er som har problem är:

 

1. SLUTA spela! Prata med någon du litar på och berätta helt öppet om ditt spelande.

 

2. Om du absolut inte kan/vill sluta gör då detta:

 

-Ställ en högljudande alarmklocka på 2 timmar och ställ den en bit från datorn. När den ringer stänger du alla bord oavsett läge.

-Ta 5 riktigt djupa andetag och gå och fyll på vatten efter en bad-beat. Ta helst en längre paus eller sluta för stunden.

-Ha STENKOLL på varenda krona du vinner/förlorar. Skiriv upp ALLT, ALLT och ALLT äevn när du förlorat 5 ggr på raken. Excel är bra.

-Spela aldrig för att du behöver vinna.

-Skilj stenhårt på spelpengar och dina andra pengar.

-Gå aldrig upp en nivå förrän du har vunnit minst 3-4 raka gånger på den lägre nivån.

-ALLA förlorar mot sämre spelare ibland. Vissa dar kan det hända 4-5 ggr på samma bord inom 15 min. Sånt är spelet och så kommer det alltid att vara.

 

Lycka till alla ni som har problem.

 

Jag har själv varit på väg åt samma håll och vet den värdelösa känslan efter bad-beats+tilt+fylle=sömnproblem etc. Nu har jag hyfsad kontroll på detta, mycket tack vare att jag kör med sjuklig disciplin.

 

Hur är mitt liv som heltidsspelare då? Inte alls så glassigt som alla tror. Jag drar inte in några miljoner och ni kommer inte se mig på TV. Anledningen till att jag gör detta är att jag hatade mitt förra jobb och sa upp mig. Jag vill fortfarande jobba om ett tag men pokern ger mig en liten andpaus för att hitta rätt. Detta är dock INGET jag rekomenderar till någon om man inte är helt säker på att man är en långsiktig vinnare (dvs: snittlön över 100 kr/timme över MINST 500 timmars spel)

 

/Heltidarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 112
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

bra inlägg, men har du haft en lång down swing nån gång? jag tyckte jag hade bra disiplin men efter en månads bad beats har den disiplinen försvunnit, har inte riktigt hittat tillbaka än.tiltar mycket lättare nu.

 

Jo, det har jag.....

Senast för några veckor sedan förlorade jag 7000 kr under 3 dagar trots hyfsat bra poker större delen av tiden. Sjuka utdragningar där folk träffade alla möjliga saker hela tiden. Till slut tiltade jag (dag 3) vilket var första gången i år.

 

Bör tillägga att jag spelar många, många bord vilket minskar risken för flera veckor av motgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du överdriver en hel del. Man behöver inte alls sjuk disciplin etc. Det räcker med att vara normalbalanserad.

 

Jag tror de flesta spelare inte alls behöver de ramar du har. För de som har problem kanske det fungerar. Men de som har problem tycker jag inte skall spela alls. Men där har vi väl koncensus.

 

/Halvtidarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är dock INGET jag rekomenderar till någon om man inte är helt säker på att man är en långsiktig vinnare (dvs: snittlön över 100 kr/timme över MINST 500 timmars spel)

 

100 kr/timme tycker jag är alldeles för snålt tilltaget för att vara ett snitt att leva på. Jag snittar över 100 kr/timme men ser mig själv ändå bara som en medelmåttigt spelare. Jag skulle inte vilja ha pokerspelandet som enda inkomst med så liten marginal.

 

När det gäller tips, så finns det en sak som är otroligt viktigt: Money management.

INGEN spelare klarar av att vara en vinnande spelare i ett längre perspektiv utan ett sunt money management. Har man dessutom tänkt ha det som inkomst bör man vara snuskigt disciplinerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Gå aldrig upp en nivå förrän du har vunnit minst 3-4 raka gånger på den lägre nivån.

 

Vem som helst kan vinna 3-4 raka gånger på vilken nivå som helst.

 

För att vara på den säkra sidan när man ska gå upp i nivå bör man ha relativt stor edge på sin nuvarande nivå (10000-tals händer), ha en rulle som mer än väl klarar den nya nivån samt vara beredd att gå ner i nivå igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Gå aldrig upp en nivå förrän du har vunnit minst 3-4 raka gånger på den lägre nivån.

 

Vem som helst kan vinna 3-4 raka gånger på vilken nivå som helst.

 

För att vara på den säkra sidan när man ska gå upp i nivå bör man ha relativt stor edge på sin nuvarande nivå (10000-tals händer), ha en rulle som mer än väl klarar den nya nivån samt vara beredd att gå ner i nivå igen.

 

Vem som helst kan inna 3-4 ggr på raken, instämmer, ja man bör man ha ett klart övetag på sin nuvarande nivå innan man ökar, instämmer igen, uttryckte mig oklart i inlägget.

 

Det jag menar är att du inte ens skall prova den högre nivån förrän förrän du vunnit 3 raka perioder (ungefär 8-9 timmers spel 4-5 bord). Om/när du torskar går du tillbaka till tidigare nivå igen. Angående bankrulle måste du självklart ha STORA marginaler.

 

När det gäller disciplin:

 

Jag vidhåller det jag sagt och det tror jag gäller för de flesta spelare om de vill vinna mer är några tusenlappar då och då. Nu pratar jag inte om NL50-100-killar med supertalang, jag pratar om svensson där ute.

 

Klart det går att tjäna pengar ändå men vill du försörja dig och inte är grymt bra är det ett annat läge. Du som är en sjukt duktig spelare och vinnande på höga nivåer med förmågan att veta precis när och hur du ska växla om och mot vem och när, du behöver nog inte bry dig om disciplin..... Jag är inte så bra och det är inte 99,99% av spelarna på nätet heller. Det var till dem jag riktade inlägget. Jag har ändå spelat mer än en miljon händer på nätet och började inte med detta igår.

 

 

När det gäller timlön:

Klart 100 kr/timme inte är mycket men det räcker klart för att överleva om du är stabil med låg standardavvikelse (5-7 bord): ca 15000 kr/månad. Själv skulle jag inte göra detta och jag ligger högre än så. Jag konstaterar bara fakta här.

 

Faktum kvarstår dock... No 1 är att lägga av med skiten om du inte kan kontrollera det. Prata med dina närmaste först.

 

Vill ni fortsätta kommentera detta så skapa en ny tråd under pokerstrategi eller liknande.

 

/Heltidarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst kan inna 3-4 ggr på raken, instämmer, ja man bör man ha ett klart övetag på sin nuvarande nivå innan man ökar,

Varför då? Sitter insatserna i mörkarna?

 

Ibland ser man en sopa på ett par högre snäpp än man är van vid att lira, inget fel i att ta ett skott då om man kan torska en bit.

 

Angående bankrulle måste du självklart ha STORA marginaler.

Vad är "stora marginaler"?

 

Utan att specifiseras är det rätt oanvändbar information. Hur skiljer sig läget för någon som har ett jobb på 40 papp i månaden mot en student?

 

Nu pratar jag inte om NL50-100-killar med supertalang, jag pratar om svensson där ute.

Svensson kommer knappast tjäna några pengar alls på poker, det är bara en fråga om hur mycket man förlorar i sådana fall. Man måste ha något som skiljer en från befolkningen i stort för att lyckas i poker eftersom man minst måste tillhöra den översta 10% skicklighetsmässigt för att göra särskilt mycket pengar. Det som skiljer en kan vara arbetsvilja (aka "spelberoende"), öga för spelarmönster, hög IQ, osv. Men är du en helt vanlig Svensson har du knappast kapacitet att göra några pengar på poker.

 

Klart det går att tjäna pengar ändå men vill du försörja dig och inte är grymt bra är det ett annat läge.

Ja, då bör du skaffa dig ett riktigt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommantar till hela inlägget från Hjort:

 

1. Suck....

 

2. Skrev inte inlägget till de som vill bli proffs utan till dem som inte vill bli panka och förlora sina liv. Ändå kul med en söt liten besserwisser som kommenterar mina ord, tackar sweetie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

casper

 

Ärligt talat, är du allvarlig?

Du försöker framstå som en aldrig tiltande heltidsspelare.

 

Sen högst upp på sidan skriver du 10000 sek som det vore en förmögenhet.

 

Låter som du har för små marginaler. Jag har hört det finns jobb på mejerier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

casper

 

Ärligt talat, är du allvarlig?

Du försöker framstå som en aldrig tiltande heltidsspelare.

 

Sen högst upp på sidan skriver du 10000 sek som det vore en förmögenhet.

 

Låter som du har för små marginaler. Jag har hört det finns jobb på mejerier.

¨

 

lol...

10k sek är mycket pengar.

dessa pokermiljonärer är bara för mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är dock INGET jag rekomenderar till någon om man inte är helt säker på att man är en långsiktig vinnare (dvs: snittlön över 100 kr/timme över MINST 500 timmars spel)

 

100 kr/timme tycker jag är alldeles för snålt tilltaget för att vara ett snitt att leva på. Jag snittar över 100 kr/timme men ser mig själv ändå bara som en medelmåttigt spelare. Jag skulle inte vilja ha pokerspelandet som enda inkomst med så liten marginal.

 

När det gäller tips, så finns det en sak som är otroligt viktigt: Money management.

INGEN spelare klarar av att vara en vinnande spelare i ett längre perspektiv utan ett sunt money management. Har man dessutom tänkt ha det som inkomst bör man vara snuskigt disciplinerad.

 

Visst det är inga rikedomar, men har du 100kr/h i snittinkomst på mer än 2000 timmar, så eftersom det är skattefritt så är ju det en helt okey normallön!!

 

Spelar du 160h i månaden så har du ut 16k skattefritt, det går att leva på!

 

Men jag skulle inte vilja göra det, kanske för 250kr/h i snitt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

casper

 

Ärligt talat, är du allvarlig?

Du försöker framstå som en aldrig tiltande heltidsspelare.

 

Sen högst upp på sidan skriver du 10000 sek som det vore en förmögenhet.

 

Låter som du har för små marginaler. Jag har hört det finns jobb på mejerier.

 

Dags att komma ner på jorden nu Djens, visst du har stora framgångar nu, men spydigare kommentar får man faan leta efter!!

 

För övrigt om du läst så sa han att det var 10000kr första månaden han spelade, vilket var förra året. Antar att han tjänat bra mycket mer sedan dess.

 

Men av caspers inlägg kan jag också antyda att du har inte familj eller hus va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra inlägg, men har du haft en lång down swing nån gång? jag tyckte jag hade bra disiplin men efter en månads bad beats har den disiplinen försvunnit, har inte riktigt hittat tillbaka än.tiltar mycket lättare nu.

 

Jo, det har jag.....

Senast för några veckor sedan förlorade jag 7000 kr under 3 dagar trots hyfsat bra poker större delen av tiden. Sjuka utdragningar där folk träffade alla möjliga saker hela tiden. Till slut tiltade jag (dag 3) vilket var första gången i år.

 

Bör tillägga att jag spelar många, många bord vilket minskar risken för flera veckor av motgång.

Han frågade om du haft en LÅNG downswing, om du kallar 3 dagar för en lång downswing och isåfall antar jag ganska ovanlig för dig så måste pokergudarna vara med dig. För att backa 3 dagar i rad borde vara skåpmat för en normalspelare och framförallt för en heltidsspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

casper

 

Ärligt talat, är du allvarlig?

Du försöker framstå som en aldrig tiltande heltidsspelare.

 

Sen högst upp på sidan skriver du 10000 sek som det vore en förmögenhet.

 

Låter som du har för små marginaler. Jag har hört det finns jobb på mejerier.

 

Dags att komma ner på jorden nu Djens, visst du har stora framgångar nu, men spydigare kommentar får man faan leta efter!!

(...)

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=26595&postdays=0&postorder=asc&start=15

 

sida två, skrivet runt 23:35

Och ja, jag letade efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar också forum men detta blir mitt sista inlägg.

 

 

1. Ja, 10000 kr är mycket pengar för mig. Ps: Man kan t.ex. köpa en schysst beg Yamaha DT för 10000 kr, med flyt får du säkert trim till också!

 

2. Jag tiltar väldigt sällan och inte speciellt grovt. Ps: Eftersom "grovt" är en vag ospecificerad term förutsätter jag att någon ber mig gå in mer i detalj på vad detta egentligen innebär...men tyvärr får ni själva gissa vad jag menar, förstår att det måste kännas tungt. Skriv dock gärna in lite spydiga kommentarer ändå om det ger er en kick! I aim to please.

 

4. 3000 ggr BB funkar för mig men nu när jag blir ifrågasatt tänker jag nog sluta spela och börja på det där mejeriet, soft!

(ps: finns finfina modeller för att räkna ut storlek på rulle men känner du ditt eget spel och dina resultats standardavvikelse kan du nog gå på känn)

 

3. Och till sist: Ja du kom på mig, allt jag skrivit är påhittat för att framstå som lika cool som killarna som kommenterat mitt inlägg. Tyvärr blev jag ju nu genomskådad vilket gör att det blir tufft att sova inatt. Fan. :)

 

Over and out, sweet dreams all!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar också forum men detta blir mitt sista inlägg.

 

 

1. Ja, 10000 kr är mycket pengar för mig. Ps: Man kan t.ex. köpa en schysst beg Yamaha DT för 10000 kr, med flyt får du säkert trim till också!

 

2. Jag tiltar väldigt sällan och inte speciellt grovt. Ps: Eftersom "grovt" är en vag ospecificerad term förutsätter jag att någon ber mig gå in mer i detalj på vad detta egentligen innebär...men tyvärr får ni själva gissa vad jag menar, förstår att det måste kännas tungt. Skriv dock gärna in lite spydiga kommentarer ändå om det ger er en kick! I aim to please.

 

4. 3000 ggr BB funkar för mig men nu när jag blir ifrågasatt tänker jag nog sluta spela och börja på det där mejeriet, soft!

(ps: finns finfina modeller för att räkna ut storlek på rulle men känner du ditt eget spel och dina resultats standardavvikelse kan du nog gå på känn)

 

3. Och till sist: Ja du kom på mig, allt jag skrivit är påhittat för att framstå som lika cool som killarna som kommenterat mitt inlägg. Tyvärr blev jag ju nu genomskådad vilket gör att det blir tufft att sova inatt. Fan. :)

 

Over and out, sweet dreams all!

 

Ha ha ha, ännu en forumnybörjare som blev bortjagad av dryghetsmaffian!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja, 10000 kr är mycket pengar för mig. Ps: Man kan t.ex. köpa en schysst beg Yamaha DT för 10000 kr, med flyt får du säkert trim till också!

 

Antar jag hade rätt om det där med ingen familj och villa, LOL

 

För övrigt kan man inte säga att man "lever" på poker när man har studiebidrag och bor hemma hos föräldrarna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar också forum men detta blir mitt sista inlägg.

 

1. Ja, 10000 kr är mycket pengar för mig. Ps: Man kan t.ex. köpa en schysst beg Yamaha DT för 10000 kr, med flyt får du säkert trim till också!

 

 

:D:D:D:D:D:D:D:D

 

Det var länge sen jag skrattade så här mycket. Skriver man så kan man inte vara äldre än 16, så e d bara. Och bor man hemma hos mamma och pappa så e ju faktiskt 10-15 tusen i månaden rätt mycket... LOL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...