Gå till innehåll

PLT - Floppad nötstege utdragen, spelade jag rätt?

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Har precis satt mej vid bordet och har ingen som helst read på någon av spelarna

Jag har 25$

Fi har ~20$

Bordsstämning

Som sagt, ingen aning då jag precis satt mej

Spelet

Valde förståss ett löst bord där många ser floppen (~65%) och höga medelpotter (~20$)

OpeningBetRound

Sitter i sen position med QTo och 5 personer har synat, så jag synar jag med. (Skulle bara in å visa en kompis hur pokertracker och autotahemhandhistoryfunktionen funka)

Flop

Dealing Flop: [A :spade: K :spade: J :diamond: ]

(Pot = 5$)

Jiiha, nötstegen i floppen, jag bettar pot. Och en spelare följer med.

Turn

Dealing Turn: [6 :heart: ]

(Pot = 15$)

Jag bettar pot igen, tänker sitter han på färgdrag ska han få betala. och Fi får lov att gå all in på mitt bet vilket han gör

River

Dealing River: [8 :spade: ]

(Pot = 45$)

Showdown

Fi satt på 34 i spader och får in färgen på sista och plockar mina pengar.

Avslutning

Borde jag ha spelat annorlunda. Skulle jag ha bettat kanske bara 1 dollar för att inte göra potten så stor och fått me mej fler folk, även fast det ligger färgdrag? Då hade jag inte förlorat lika mycke, samt att nån kanske följt med på par i ess eller kungar? Och ifall det varit 3-4 fler med kanske inte Fi som vann följt med på sitt låga färgdrag, samt att om 4 pers synat mitt bet på 1 dollar hade ju potten ändå haft samma storlek, eller spelade jag rätt? Eftersom det är potlimit vill jag ju ha upp pottens storlek så jag kan betta ordentligt på turn om det inte är en spader.

(Jag blir bara så trött på sånthär. för det händer mej bra mycke oftare än oddsen för att fi ska få in färg. Hade jag spelat denhär handen 10 ggr hade jag blivit utdragen 9 ggr.)

Postad

Varför ska man inte gå med preflop med QTo mot massa limpare och passiva/dåliga motståndare i sen position? Det är ju inte FL vi snackar om och chansen att man får bra betalt om man träffar hårt är ju stor på denna nivå. Men, det är iofs bara min åsikt, men QTo står sig bra mot händer som motståndarna kan tänkas limpa med (typ T6o, J3o etc)...

Tycker han spelar handen helt rätt. Om någon synar två pottbets varav allin på andra (dvs inga som helst implicita odds) med 4-högt färgdrag så förtjänar han potten för sitt dåliga spel, han kommer ändå gula snart...

Postad

Dessutom ser jag ingen anledning att inte beta pott. I detta läge VILL du bygga en stor pott och ta betalt av de som ändå vill dra. Den enda handen du är illa ute mot är QT i spader och det är knappast troligt. Ditt mål är att få in degen, och du får in den på ett perfekt sätt och blir utdragen. Shit happens. Dessutom är det inte helt otänkbart att vissa följer med även med bara par i ess mot ett pottbet...

Postad

Du tror fortfarande att det har någon som helst relevans att du blev utdragen, det har det inte. Det enda som är viktigt är besluten som det åkte in pengar på.

Sitter i sen position med QTo och 5 personer har synat, så jag synar jag med. (Skulle bara in å visa en kompis hur pokertracker och autotahemhandhistoryfunktionen funka)

Problemet här är ju att du vet att det finns lösaggro tomtar vid bordet, men du har ingen aning om vem som är vem. Om du floppar Q95, hur mycket kan du syna/beta då? Du kommer inte ha någon som helst aning om hur du står mot en motståndare som synar eller betar här, vilket är jäkligt dåligt då paren har en väldigt stor inverkan på din övergripande lönsamhet.

Jiiha, nötstegen i floppen, jag bettar pot. Och en spelare följer med.

Turn

Låter helt rätt, det finns en gaziljon händer som träffat den där floppen som vill betala av. Vidare så finns det jättemånga kort som dödar din action på turn, ytterligare en fördel är att du kan så gott som gå all-in på turn så att du bryter av färgdragen på jobbigaste möjliga ställe för dem.

Borde jag ha spelat annorlunda. Skulle jag ha bettat kanske bara 1 dollar för att inte göra potten så stor och fått me mej fler folk, även fast det ligger färgdrag? Då hade jag inte förlorat lika mycke, samt att nån kanske följt med på par i ess eller kungar?

Par i ess hade nog inte foldat där i första taget om din motståndare var någon indikation hur folk i allmänhet lirade vid bordet. Återigen det spelar ingen som helst roll att du faktiskt förlorade, kvalitén på dina beslut utifrån den information du hade när du tog dem är det enda som räknas.

Att du fokuserar på att minimera din förlust på en otrolig utdragning som ändå skedde är jättedumt. Det är som om jag skulle sälja 1 lott till dig för 5 kr där varje lott har en 10% chans att vinna 1000 kr och du blir upprörd över att du inte vann den här gången och funderar på om du verkligen ska köpa någon lott nästa gången. Vad du ska göra är ju naturligtvis att köpa så många lotter du bara kan, inte vara ledsen över att du missade den här gången.

Och ifall det varit 3-4 fler med kanske inte Fi som vann följt med på sitt låga färgdrag, samt att om 4 pers synat mitt bet på 1 dollar hade ju potten ändå haft samma storlek, eller spelade jag rätt? Eftersom det är potlimit vill jag ju ha upp pottens storlek så jag kan betta ordentligt på turn om det inte är en spader.

Förutom preflopp så tycker jag du spelade rätt. Någon som har stenkoll på motståndarna och är grym på att göra rätt spel postflopp hade mycket väl kunnat ha rätt i att syna, men du hade ju ingen klar idé om rätt spel även om du hade känt till dina motståndare, vilket du inte gjorde.

Jag blir bara så trött på sånthär. för det händer mej bra mycke oftare än oddsen för att fi ska få in färg.

Jag är typ 98% säker på att du inbillar dig.

Men, det är iofs bara min åsikt, men QTo står sig bra mot händer som motståndarna kan tänkas limpa med (typ T6o, J3o etc)...

Jag tror du är lite väl optimistisk här, du ska floppa en hand som du känner dig någorlunda säker med mot 5 lösaggro motståndare (och du har ingen aning om vem som är vad), det händer inte så där ruskigt ofta med QTo, plus att det inte alls är så omöjligt att du är dominerad eller blir det på floppen.

Postad

Problemet här är ju att du vet att det finns lösaggro tomtar vid bordet, men du har ingen aning om vem som är vem. Om du floppar Q95, hur mycket kan du syna/beta då? Du kommer inte ha någon som helst aning om hur du står mot en motståndare som synar eller betar här, vilket är jäkligt dåligt då paren har en väldigt stor inverkan på din övergripande lönsamhet.

Jag hade inte spelat vidare med handen om ja inte träffat 2 par eller bättre. Det är ingen hand jag spelar normalt, men nu va de nödvändigt.

Jag är typ 98% säker på att du inbillar dig.

Ja är 100% säker på att ja har selektivt minne :)

Även om det känns som om varje gång man har bäst hand och tänker, ok de enda kortet som kan slå mej är spader fem, så kommer det förbenade kortet på rivern 100 ggr av 100.

Det jag undrar är om jag borde bettat mindre.

Säg att jag bettat 2 dollar och fått syn av 4 pers. Då är det ju möjligt att killen med 34 i spader hade lagt sej för han vart orolig att nån annan oxå drar till färg som då är bättre än hans, samt att det legat mer i potten. Och sen kastat in karamellerna på turn om det inte är en spader.