Gå till innehåll

bad_ip vs TiltMeNot


fhaugen

Recommended Posts

  • Svars 144
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Mycket vill ha mer. Jag tror inte att det är så många unga personer som är är sugna på att dra sig tillbaka med "bara" 20 miljoner kronor. Du behöver ändå mycket mer pengar än så för att kunna leva riktigt lyxigt livet ut.

Framför allt så fungerar ju konsumtion och förmögenhet som en statusmätare relativt de andra i umgängesgruppen. Om man då umgås med en massa andra rika människor så ökar "förmögenhetskraven" konstant.

 

vilket genom ovanstående gör att förmögenhet har en avtagande nyttofunktion. Något som är ytterst intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket vill ha mer. Jag tror inte att det är så många unga personer som är är sugna på att dra sig tillbaka med "bara" 20 miljoner kronor. Du behöver ändå mycket mer pengar än så för att kunna leva riktigt lyxigt livet ut.

Framför allt så fungerar ju konsumtion och förmögenhet som en statusmätare relativt de andra i umgängesgruppen. Om man då umgås med en massa andra rika människor så ökar "förmögenhetskraven" konstant.

 

vilket genom ovanstående gör att förmögenhet har en avtagande nyttofunktion. Något som är ytterst intressant.

 

 

Nja, förmögenhet (pengar) kan ju antas vara en normal vara med positiv nytta och avtagande marginalnytta. Det Hjort säger motverkar ju till viss del den avtagande marginalnyttan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, förmögenhet (pengar) kan ju antas vara en normal vara med positiv nytta och avtagande marginalnytta. Det Hjort säger motverkar ju till viss del den avtagande marginalnyttan.

Right. Fast en del förmögenhetsökningar kan antagligen leda till totalt minskat välmående om det exempelvis leder till att man flyttar till ett snorrikt område där man hamnar betydligt lägre på statusstegen än man är van vid. Status är i umgängesgruppen är trots allt väldigt viktigt för de flesta. För att inte tala om vikten av att ha ett socialt sammanhang och människor att regelbundet umgås med. Så förmögenhet som används på fel sätt har nog en hel del potential att försämra människors situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, förmögenhet (pengar) kan ju antas vara en normal vara med positiv nytta och avtagande marginalnytta. Det Hjort säger motverkar ju till viss del den avtagande marginalnyttan.

Right. Fast en del förmögenhetsökningar kan antagligen leda till totalt minskat välmående om det exempelvis leder till att man flyttar till ett snorrikt område där man hamnar betydligt lägre på statusstegen än man är van vid. Status är i umgängesgruppen är trots allt väldigt viktigt för de flesta. För att inte tala om vikten av att ha ett socialt sammanhang och människor att regelbundet umgås med. Så förmögenhet som används på fel sätt har nog en hel del potential att försämra människors situation.

 

Ungefär exakt det jag menade, fast inte så utförligt. Du råkar f.ö. inte vara samma Hjort som orsakade uppståndelse med din Darth Vader dräkt på statshuset i ronneby? ;)

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,849945,00.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför allt så fungerar ju konsumtion och förmögenhet som en statusmätare relativt de andra i umgängesgruppen. Om man då umgås med en massa andra rika människor så ökar "förmögenhetskraven" konstant.

 

Som den där rike redarsnubben från Grekland som hånade Lindsay Lohan hos Howard Stern. "She's poor. She only got like $7Millions."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rikedom är relativt.

 

Verkligen...

 

Spelade med en snubbe från Rwanda på ett NL50 bord härom dagen. Nå'n tysk snubbe drog lite pengar av honom, då skulle han plötsligt börja skryta om sina rikedomar. Han var enligt honom själv den enda i norra Rwanda som hade en PC. Jag kunde ju inte hålla käft, så jag frågade om det var en Pentium 75:a. Tysken fyllde i snabbt att den kanske också var utrustad med turbo knapp... Vi garvade gott i alla fall.

Till saken hör också att han kom till bordet med bara $15.

 

Så jag instämmer, rikedom är relativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade med en snubbe från Rwanda på ett NL50 bord härom dagen. Nå'n tysk snubbe drog lite pengar av honom, då skulle han plötsligt börja skryta om sina rikedomar. Han var enligt honom själv den enda i norra Rwanda som hade en PC. Jag kunde ju inte hålla käft, så jag frågade om det var en Pentium 75:a. Tysken fyllde i snabbt att den kanske också var utrustad med turbo knapp... Vi garvade gott i alla fall.

Till saken hör också att han kom till bordet med bara $15.

 

Så jag instämmer, rikedom är relativt.

 

Det här inlägget kvalar ganska lätt in på min topp3-lista av de dummaste inlägg som någonsin skrivits på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget kvalar ganska lätt in på min topp3-lista av de dummaste inlägg som någonsin skrivits på forumet.

 

Finns det något jag kan göra för att finslipa inlägget, så att jag med säkerhet kniper första platsen på din lista?

 

Jag känner att din lista är viktig för min personliga utveckling.

Och dessutom gillar jag inte 2:a och 3:e platser lika mycket som 1:a platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vettigt att håna någon från rwanda...

 

Jag trackar aldrig någon vid bordet...

Men när folk ska brösta sig och skryta, spela Allan etc. Då ser jag till att dom får tillbaka. Ingen hade sagt eller gjort snubben något, men bara för att han loosa lite skulle han berätta att han ägde tre villor, var den enda som hade PC etc. Då ruttnade jag på hans tugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha.. jag tror att det är första gången jag ser en tråd där typ 7 av 9 sidor är off topic :)

 

Angående rikedom och OT så snor jag en citat fr High stakes poker S1 där Hellmuth försäkrar sig i en pott mot Greenstein där Hellmuth leder stort,,, tror han har triss lr nåt. Esfandiari o Negraneu börjar hånskratta och Esfandiari pikar Hellmuth varpå Hellmuth säger:

-I'm rich kid, and I want to stay that way.

 

Hahahhaa... Jag bara älskar den tecknade figuren Hellmuth. Vill se honom i nästa X-men-film som superhjälten Pokerbrat, med superförmågan att få dig att tro att han kan se in i din själ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dina två senaste inlägg gör nog att du stiger på flera negativa listor gila01

 

Vi vänder på det...

 

Att beklaga sig över att Ken skryter verkar vara OK...

 

Jag ser ingen skillnad med att en person anser sig vara någonting större och bättre än andra.

Vad är problemet att han bodde i Rwanda?

I så fall borde Ken flytta dit, då kan man inte klaga på hans stöddiga attityd längre.

 

Gnäll gärna om jag hade vart rasistisk eller något sånt...

Men en snubbe som ska skryta inför alla vid bordet och tro sig vara bättre än andra, ja ärligt då skiter jag i om han är storm rik oljeshejk och bor i Saudarabien eller äger tre villor och bor i Rwanda. Det har med personens attityd att göra, inte var han bor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget kvalar ganska lätt in på min topp3-lista av de dummaste inlägg som någonsin skrivits på forumet.

 

Finns det något jag kan göra för att finslipa inlägget, så att jag med säkerhet kniper första platsen på din lista?

 

Jag känner att din lista är viktig för min personliga utveckling.

Och dessutom gillar jag inte 2:a och 3:e platser lika mycket som 1:a platser.

 

Du är 1:a och ingen annan är ens nära...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrattade högt när jag läste Gilas post. Alltså ett lol. Jag gjorde det. Högt. Skrattade alltså.

 

Negrerna måste väl tåla lite skämt om de basunerar ut att de är täta som troll. Jag har några goodwill-points å min faders sida så jag skulle kunna skämt friskt om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...