Gå till innehåll

NLT - Hur spela royaldrag?


serenity

Recommended Posts

NL50 på iPoker.

 

Fold till mig ($80) på CO, höjer till $2 med K :diamond: Q :diamond: . SB ($58) gör en mini-reraise, jag synar (rätt?).

Floppen kommer A :diamond: A :club: T :diamond:.

Fi bettar ut $5.5, jag höjer till $12 (rätt?). Nu i efterhand ser jag att det var för liten raise om man ska höja (tyckte att han bettade $4), men men. Rätt att höja öht.?

Fi ställer in efter min raise. Vad göra?

 

Motiveringar: Preflop synar jag hans raise just för att det var en miniraise, svårt att läsa. På floppen bettar han väl ut med det mesta han reraisar med, så jag höjer för ev. gratiskort och för att se vad han gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop tycker jag du gör helt rätt. På floppen tycker jag du måste vika. Du har visserligen ett fint drag, men bordet är parat och du kan mycket väl dra dött. Troligt är att han har ett A. Även om du får in ditt drag drar han ju till kåk med stor sannolikhet. När han ställer har du inte odds att syna.

 

Jag är tveksam om du verkligen ska höja floppen... Å andra sidan känns inte syn så trevligt eller i och med att bordet är parat. Och då återstår ju fold. Men det känns nässtan lite klent. hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold. Jag tycker att du spelar bra. Raisen på floppen kan mycket väl göra att du får potten med en gång om han inte sitter på ett ess. Att han sedan reraisar all in gör att du tyvärr inte får oddsen att syna men Royal Drag är alltid lite svårare att släppa. :)

 

Edit: Om det är ett badbeatjackpotbord kanske du får implicita odds till att ta synen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop tycker jag du gör helt rätt. På floppen tycker jag du måste vika. Du har visserligen ett fint drag, men bordet är parat och du kan mycket väl dra dött. Troligt är att han har ett A. Även om du får in ditt drag drar han ju till kåk med stor sannolikhet. När han ställer har du inte odds att syna.

 

Jag är tveksam om du verkligen ska höja floppen... Å andra sidan känns inte syn så trevligt eller i och med att bordet är parat. Och då återstår ju fold. Men det känns nässtan lite klent. hmmm...

 

Jag är tveksam till att han drar dött med Royal draget :D ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ett vanligt drag. Blixtsyn. Du har troligtvis minst 15 outs.

 

15???

 

Vilka? Får det till 12 och då är antagligen 1 eller 2 av dem låsta.... Så 10 el 11 möjligen

 

min tanke oxå, men ytterligare outs för att pricka kåken med AAAKK, alt AAKKK, eller AAQQQ, eller AAAQQQ ger väl de extra outsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ett vanligt drag. Blixtsyn. Du har troligtvis minst 15 outs.

 

15???

 

Vilka? Får det till 12 och då är antagligen 1 eller 2 av dem låsta.... Så 10 el 11 möjligen

 

Läste för snabbt så 11 torde vara korrekt. Då är det en annan sits men hero har fortfarande ca 1/4 investerad så oddsen torde finnas för syn om man bortser från kåk. Har fi en kåk/fyrtal är har en retard. Är han en retard kan han lika gärna ha 88 vilket gör att outsen ökar med typ 6.

 

Då säger jag att det är readberoende. Jag hade nog å andra sidan nog bara synat på floppen och tittat på hur fi agerat på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till att höja floppen som du gjorde. Ofta kommer FI att ställa in och tvinga dig folda (eller göra en mycket marginell syn). Tror aldrig att han släpper ett A här och har han inte det kan du antagligen sno potten på turn/river istället.

Att psykologen är så nöjd att få in pengarna förstår jag inte. Mot AK/AQ har vi 36%, mot AJ 27% och AT 4%. Inte så jäkla bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syn väl?potten är ca 120 efter du synar och säg att du har 33% chans att vinna. + -0 borde ligga vid $40 då och nu kostar det 32?

sitter på jobbet så har bara tänkt lite snabbt...

 

Alltså man kan alltid säga att man är potcommited, när man själv sätter sig i situationen. Förstår inte re-raisen. Du har inte en hand, troligen leder han. Synar du vågar han kanske inte bluffa igen om han inte har hand. Du sätter dig i bekymmer utan att ha något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bordet är ju parat. Man kan ju vara ganska säker på att FI åtminstone har ett A. Om han inte redan har kåken så har han ju minst 30% chans att sätta kåken på turn eller river.

Du klantade dig när du gjorde din mes-raise och lät honom ställa, bara att folda. Du har en out till str-flush så den är nästan försummbar i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syn väl?potten är ca 120 efter du synar och säg att du har 33% chans att vinna. + -0 borde ligga vid $40 då och nu kostar det 32?

sitter på jobbet så har bara tänkt lite snabbt...

 

Alltså man kan alltid säga att man är potcommited, när man själv sätter sig i situationen. Förstår inte re-raisen. Du har inte en hand, troligen leder han. Synar du vågar han kanske inte bluffa igen om han inte har hand. Du sätter dig i bekymmer utan att ha något.

 

ja, spelet innan var kanske inte värdens bästa, men när han väl står där är det ju marginellt plus att ta synen (om man inte har reads som säger att fi spelar kåk och fyrtal på detta viset...). man kan ju inte direkt gå tillbaka några betingrundor i tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det till att syn kostar 42 (handhistorien hade kunnat vara tydligare) och att det före syn ligger 74,5 i potten. Mot AK vinner draget 36 procent av gångerna, vilket ganska exakt motiverar en syn. Mot KT vinner draget 56 procent av gångerna (vilket med vid marginal motiverar syn). Eftersom man dessutom alltid ska räkna in en viss bluffchans blir det en syn.

 

Men vänta dig inte något högt EV; jag tror att SB med ganska stor sannolikhet har en stark hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppraisen känns tveksam. Du har en draghand och har helt klart implicita odds för att ta en syn. Syn har du alltså förmodligen rätt bra EV på. SB har varit aggressiv och kommer förmodligen att betala en del om du sätter draget. När du synar all-in hamnar du förmodligen istället i en break even-situation.

 

Jag hade synat, men om du raisa ska du själv gå all-in så att du får fold equity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det till att syn kostar 42 (handhistorien hade kunnat vara tydligare) och att det före syn ligger 74,5 i potten. Mot AK vinner draget 36 procent av gångerna, vilket ganska exakt motiverar en syn. Mot KT vinner draget 56 procent av gångerna (vilket med vid marginal motiverar syn). Eftersom man dessutom alltid ska räkna in en viss bluffchans blir det en syn.

 

Men vänta dig inte något högt EV; jag tror att SB med ganska stor sannolikhet har en stark hand.

 

Tycker inte syn är motiverad. Jag förutsätter att FI har ett A och då har hjälten i allra bästa fall (och visserligen troligast) odds som ganska exakt ger ett EV=0. Men om nu FI har Ax där x inte är K eller Q är HERO stor underdog. Dessutom som någon skrev tidigare är ju inte TT heller helt otänkbar.

Fold!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raisa floppen är väl självklar. Av de händer som fi (antagligen) slår om PF med så har ca: 50% av dessa totalmissat och är i princip omöjliga att spela vidare.

Synar fi så får vi antagligen ge han creeds för minst ett A och då kan vi lätt slå på bromsen även om vi sätter vårat drag.

Jag tycker dock att du måste vika för hans omslag, orkar inte riktigt räkna på de, de har redan alla andra gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändrar mig...såg att jag räknat fel på tio dollar hur mycket synen kostade, så får bli ett kasst in i mucken. Men om du gjort ett kraftigare bet på floppen hade det sett annorlunda ut.

För övrigt fattar jag inte vad det är för fel att raisa floppen...Fi måste ju inte ha AK,AT,AA eller TT liksom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...