Gå till innehåll

Antal händer innan gå upp i nivå?


spinner

Recommended Posts

Hejhej. Har en polare som tänkte börja lira poker på nätet. Han har inte spelat speciellt mycket, mest playmoney och lite low-stakes samt SnG's. Nu till saken, han känner sig inte så motiverad att börja nöta på NL5, eftersom han inte känner att han är motiverad då. Han har bankrulle till NL50 - NL100 ungefär, men jag tycker han skall börja lägre.

 

Om man har rullen för att gå upp i nivå, hur många händer tycker ni man behöver c:a för att täcka den erfarenhetsmässiga biten? Eller skall man sikta på ett visst BB/100? Jag kan ju delvis hålla med honom om att det kanske inte är så kul på de lägsta nivåerna, men har man rullen vilket många andra bygger upp sakta men säkert, hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper ju inte med rulle om man är förlorande. Hur vet man då att man är vinnande? Tja, det vet man nog inte förrän man har provat spela på nivån - ett bra tag.

 

Som jag ser det är den bästa medicinen att börja "från början", på de allra lägsta nivåerna. Det tvingade mig att inte spela skithänder och inte bluffa varannan hand för man kommer helt enkelt inte undan med det där. Det fick mig att inse värdet av att betta och problemen med att slowplaya. Jag tror det är läxor man måste lära sig den hårda vägen; det räcker helt enkelt inte med att läsa det i en bok.

 

Så mitt råd till honom är att han ska börja lågt. Även om han tror han är duktig (som alla andra), så behöver han erfarenhet. Det är nyttigt att lära sig hur man vinner på bord där flops seen ligger på 87%. Nyttigt men tråkigt. Tough shit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rimligtvis ska man väl köra tills man iaf kan visa att man är en vinnande spelare på den nivån. Då är det ju hur stor varians som avgör hur många händer man måste spela för att kunna se det.

 

Är man duktig så att man är en vinnande spelare från början så borde det räcka med 2-4k händer någonstans för att kunna se det.

 

Jag la upp en länk för ett tag sen hur man räknar ut konfidensintervall för sin winrate. Jag kan leta fram den om du är intresserad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är länken.

 

Om man vill ha ett vattentätt konfidensintervall, typ 99% eller så, så behöver man förstås mer händer. Men om din polare kan uppvisa att han med 95% är vinnande på 2-4k händer så borde det räcka för att gå upp i nivå när han ändå har rulle för högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är länken.

 

Om man vill ha ett vattentätt konfidensintervall, typ 99% eller så, så behöver man förstås mer händer. Men om din polare kan uppvisa att han med 95% är vinnande på 2-4k händer så borde det räcka för att gå upp i nivå när han ändå har rulle för högre nivåer.

 

Har du några belägg för att den kalkylatorn du länkar till fungerar? Vidare, hur ska man kunna veta vad man har för sann standardavvikelse efter bara 3k händer? Alla som spelet hyfsat mycket vet väl ändå av egen erfarenhet att 3k händer inte är någonting, man spelar det lätt på en eller två dagar och det finns ingen spelare i världen som garanterat plussar över en sån kort tidsperiod. Och om man plussar under de 3k händerna behöver det inte betyda att man är en vinnande spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardavikelsen stabiliserar sig bra mycket fortare än vad winraten gör. Om man har tillräckligt många händer för att det ska vara meningsfullt att räkna ut ett konfidensintervall för sin sanna winrate så kan man nog anse eventuella avikelser i standardavikelse som ganska försumbara och räkna sin uppmätta standardavikelse som lika med ens sanna standardavikelse.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är länken.

 

Om man vill ha ett vattentätt konfidensintervall, typ 99% eller så, så behöver man förstås mer händer. Men om din polare kan uppvisa att han med 95% är vinnande på 2-4k händer så borde det räcka för att gå upp i nivå när han ändå har rulle för högre nivåer.

 

Har du några belägg för att den kalkylatorn du länkar till fungerar? Vidare, hur ska man kunna veta vad man har för sann standardavvikelse efter bara 3k händer? Alla som spelet hyfsat mycket vet väl ändå av egen erfarenhet att 3k händer inte är någonting, man spelar det lätt på en eller två dagar och det finns ingen spelare i världen som garanterat plussar över en sån kort tidsperiod. Och om man plussar under de 3k händerna behöver det inte betyda att man är en vinnande spelare.

 

Fast det där är ju lite som att hävda att man inte kan förutse höstens partival genom att göra opinionsmätningar. Standardavvikelsen säger mycket enligt konfidensintervallsberäkningar. I alla fall om man ser till statistiska beräkningar i stort, och jag tror knappast att pokerstatistik är annorlunda i det avseendet.

 

Vad jag söker är enklaste sättet att utvärdera om det kan vara värt att gå upp en nivå eller inte för min kompis. Om det visar sig att han går upp och loosar några tusen händer i rad så är det inte hela världen. Bara att gå ner igen. Problemet är så att säga att han inte har lust att sitta och nöta NL5 50k händer. Har man inte rullen så är det väl där man får börja, men har man det känns det nog lite segt.

 

Har suttit och trixat lite med kalkylatorn och det verkar rimligt vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mata in mina data för denna månad på 10k händer. Inom ett 95% konfidensintervall ligger min winrate på -5 och +13 ptBB/100. En gång på 31000 händer kommer jag dippa 2400bb :)

 

Tror inte att det här är rätt redskap för att avgöra om man är vinnande efter 2-4K händer. Men all cred till den som gjort verktyget, lite kul är det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde följande test:

 

Av c:a 100000 händer filtrerade jag ut 3000 i taget med pokertracker och kollade vilka stats jag hade. Sedan stoppade jag in statsen för 3000 händer i taget i ekvationen, och det varierar inte mycket från sample till sample. Som någon mycket riktigt påpekade så stabiliserar sig standardavvikelsen mycket snabbare än winrate...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...