Gå till innehåll

Hur reagera på DÅLIG start på session?


FordPrefect

Recommended Posts

Säg att ni råkar ut för 2-3 bad beats, kanske backar ett inköp, inom de första 10-15min av en session, hur reagarer ni? och hur bör man göra?

 

Råkade nyss ut för det, två feta bad beats på de första 5 min och jag började fundera på om jag verkligen skulle fortsätta, man kände ju att man ville ha tillbaka de förlorade pengarna snabbt och att man var lite irriterad på vissa spelare.

 

Jag fortsatte spela 15min och det kändes inte bättre så jag la av. Visst jag kunde fortsatt spela och kommit tillbaka men ska man spela när det börjar så illa och man kommer inte i fel tankesätt och sinnesstämning?

 

Ska man ta en kortare paus?

Ska man ta en längre paus?

Eller ska man sitta kvar o nöta o försöka glömma?

 

Dela gärna med er av egna erfarenheter om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv ofta överdrivet tajt första timmen i en session, lägger på gränsen till allt innan jag kommer in i mitt rätta metala läge, då brukar allt rulla på. Detta innebär två saker.

 

1.Jag torskar aldrig störe potter till en början utan backar eller plussar väldigt lite.

 

2.Man får tid att glömma saker som hänt under dagen, kommer ner i varv och slutar fokusera på saker som försämrar spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smartaste är väl egentligen att ta en ordentlig paus så att man inte tiltar ur fullständigt.

Men, är du en lugn och självsäker herre vid pokerbordet borde du nog kunna skaka av dig det och gneta vidare.

Känn efter själv, känner du dig irriterad och riktar för mycket uppmärksamhet åt "fisken" som drog ut dig så ta ett break.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv ofta överdrivet tajt första timmen i en session, lägger på gränsen till allt innan jag kommer in i mitt rätta metala läge, då brukar allt rulla på. Detta innebär två saker.

 

1.Jag torskar aldrig störe potter till en början utan backar eller plussar väldigt lite.

 

2.Man får tid att glömma saker som hänt under dagen, kommer ner i varv och slutar fokusera på saker som försämrar spelet.

 

Låter klokt och som något jag borde praktisera.

 

Till artikelförfattaren, testa denna variant du med. Alternativt, spela som du gör, men om du torskar några stora potter och ens börjar fundera på hur du ska agera, då är det dags för paus. Känner man att man är på väg ut ur sitt rätta spel bör man pausa, ta en springtur, gå och runka, äta ngt gott eller vad man nu hittar på för att komma i balans igen. Men mitt råd är att du lämnar bordet när du känner att du måste "hitta på något" med ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen upp att du slutade när det inte kändes rätt. Det är bra att ha åtminstone den disciplinen.

 

Det man behöver är egentligen ett sätt att kontrollera sin ilska, eller att förstå varför det inte känns bra för att kunna råda bot på det. Ett sunt sätt att se det är ju att du uppenbarligen hittat rätt bord eftersom folk gladeligen spelar om hela stacken som dogs. Det intressanta är att du tar rätt beslut, vem som till slut vinner potten är egentligen irrelevant för pokerspelare.

 

Alternativt kan du se det som ett litet bete som lockar fisken att stanna och fortsätta spela. Utan dessa vinster skulle det inte finnas några fiskar kvar att fiska upp. Säg att potten ligger på $100 och du är 80 % favorit att vinna. Vid varje tillfälle detta händer vinner du $80 och inget annat. $20 av varje sådan pott ger du i fiskbidrag för att de ska kunna fortleva. Men samtidigt är det ju en ganska sjyst deal; att trycka in $50 och plocka ut $80 varje gång. Eller hur?

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv ofta överdrivet tajt första timmen i en session, lägger på gränsen till allt innan jag kommer in i mitt rätta metala läge, då brukar allt rulla på. Detta innebär två saker.

 

1.Jag torskar aldrig störe potter till en början utan backar eller plussar väldigt lite.

 

2.Man får tid att glömma saker som hänt under dagen, kommer ner i varv och slutar fokusera på saker som försämrar spelet.

 

Låter klokt och som något jag borde praktisera.

 

Till artikelförfattaren, testa denna variant du med. Alternativt, spela som du gör, men om du torskar några stora potter och ens börjar fundera på hur du ska agera, då är det dags för paus. Känner man att man är på väg ut ur sitt rätta spel bör man pausa, ta en springtur, gå och runka, äta ngt gott eller vad man nu hittar på för att komma i balans igen. Men mitt råd är att du lämnar bordet när du känner att du måste "hitta på något" med ditt spel.

 

Håller med. Men personligen tycker jag under grinding det bara hamnar om att komma "in the zone" ett tillstånd där du inte blir rastlös av tristess om det kommer bara skräpkort. Och att du varken tiltar eller blir vansinnigt glad över vunna potter. Du spelar ditt A-spel helt enkelt.

 

Själv har jag svårt med detta om jag kommer direkt hem från jobbet och sätter mig framför datorn. Än värre är det om man vart iväg på något hela dagen och känner ett sug för pokern. Spelar lätt för många potter och "kräver" vinst för snabbt.

 

Trots att jag lirat i 6 år och nu lirar 5/10 $ känner jag fortfarande att detta kan vara ett bekymmer ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag spelat dåligt (sämre än andra) lämnar jag bordet direkt och tar en paus. Table selection är viktigt; jag vill inte spela vid bord där andra spelare kan vara bättre än mig. Eller vid bord där någon tycker sig ha ett övertag mot mig och försöker med en massa moves.

 

Är det rena utdragningar stannar jag ofta kvar för att få värde av fiskarna.

 

En annan fråga är vad man gör om man sätter sig ner och bara får iskalla kort under en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror Sklansky hade ett grymt bra sätt att tänka i jämförelse med en fotbollsmatch. Glömt hälften nu men innebörden var lite att se det hela i ett längre perspektiv. Han sa att man som lag aldrig kan vinna ligan om man förlorar hälften av matcherna. Men i poker kan man det. Säg att alla förluster är med uddamålet och de gånger du vinner så gör du det med 10-0. I fotboll spelar ingen roll, du är torsk ändå, men i Poker spelar det roll.

 

I fotboll blåser det i pipan efter 90 min, men i poker fortsätter man där man slutade sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar byta bord ifall jag råkar ut för några bad beats om motståndet inte är riktigt dåligt. När man råkar ut för några utdragningar antar många motståndare att man är på tilt och kommer syna mer många flera bluffar/semibluffar med något sämre händer än dem brukar. Visst kan man köra vidare på "faketilt" och dra in stora potter när man träffar bra. Men oftast brukar det inte vara de stora potterna man plussar på i längden, utan man tar många små potter och bygger sakta upp sin rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Spelar själv ofta överdrivet tajt första timmen i en session, lägger på gränsen till allt innan jag kommer in i mitt rätta metala läge, då brukar allt rulla på. Detta innebär två saker.

 

1.Jag torskar aldrig störe potter till en början utan backar eller plussar väldigt lite.

 

2.Man får tid att glömma saker som hänt under dagen, kommer ner i varv och slutar fokusera på saker som försämrar spelet.

 

tycker det låter som om du bara skjuter upp problemet.. varför skulle du inte kunna råka ut för samma sak 3601 sekunder senare? dessutom skulle det kännas minst lika surt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att ni råkar ut för 2-3 bad beats, kanske backar ett inköp, inom de första 10-15min av en session, hur reagarer ni? och hur bör man göra?

 

Råkade nyss ut för det, två feta bad beats på de första 5 min och jag började fundera på om jag verkligen skulle fortsätta, man kände ju att man ville ha tillbaka de förlorade pengarna snabbt och att man var lite irriterad på vissa spelare.

 

Jag fortsatte spela 15min och det kändes inte bättre så jag la av. Visst jag kunde fortsatt spela och kommit tillbaka men ska man spela när det börjar så illa och man kommer inte i fel tankesätt och sinnesstämning?

 

Ska man ta en kortare paus?

Ska man ta en längre paus?

Eller ska man sitta kvar o nöta o försöka glömma?

 

Dela gärna med er av egna erfarenheter om detta.

 

 

det är väldigt irriterande. man känner för att spela lite poker och ha kul. är skärpt och i bra form.

sätter sig ner och det går käpprätt åt helvete.

 

det bästa är då att lägga ner för dagen. jag blir iaf irriterad och stressad och spelar sämre.

 

 

fast är det riktigtt dåliga spelare som bara haft tur kan man ju stanna och försöak flå dem. men mitt problem är att om jag snabbt roskar ett par inköp blir jag otålig och vill snabbt vinna tillbaka dem.

lämnar fisken dessutom bordet direkt med mina pengar blir jag ännu mer irriterad. då borde jag verklöigen sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...