Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 801
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Ok tack för tipsen. Börjar lukta lite bättre nu. Föredrar definitivt ättika framför sotlukten. Ser lite sjukt ut med 5 skålar utställda i lägenheten bara =)

Kan nog bli röksanering så småningom ändå. Har svårt att se att det kommer att bli perfekt och vill inte lura köparen.

Någon som vet vilka man ska prata med om man vill få lägenheten undersökt? Vill inte hugga nån okänd sida på internet helst.

Postad
Ok tack för tipsen. Börjar lukta lite bättre nu. Föredrar definitivt ättika framför sotlukten. Ser lite sjukt ut med 5 skålar utställda i lägenheten bara =)

Kan nog bli röksanering så småningom ändå. Har svårt att se att det kommer att bli perfekt och vill inte lura köparen.

Någon som vet vilka man ska prata med om man vill få lägenheten undersökt? Vill inte hugga nån okänd sida på internet helst.

Jag vet att anticimex i Linköping höll på med all slags sanering, dock vet jag inte om de har samma verksamhet över hela landet. Testa ring dem, om de inte gör det själva kan de garanterat hänvisa dig vidare.

lycka till.

Postad
Jag vet att anticimex i Linköping höll på med all slags sanering, dock vet jag inte om de har samma verksamhet över hela landet. Testa ring dem, om de inte gör det själva kan de garanterat hänvisa dig vidare.

lycka till.

okok, ringer dem på måndag om det inte har löst sig.. har blivit sjukt mycket bättre nu med ättikan.. tror jag iaf! kan vara att jag har vant mig..

tack för hjälpen

Postad

Har för dålig moral för att göra ytterligare en tråkig (den tråkigaste) resttenta, så jag hoppar över den och lirar mycket poker de närmsta dagarna istället. Börjar stenhårt inför en roligare, mer motiverande tenta som går av stapeln i början av juni. Flyttlasset går direkt efter den tentan, runt den 5:e juni.

Blir knappast något besök i Vegas i sommar. Blir mycket att göra med flytten + att jag just varit där. Siktar på Barcelona istället. Grymt sjyst affiliate man har att göra med på Prima...

Lirat en del idag. Periodvis rätt tuffa bord på 5/10 även om det har varit en hel del svaga spelare på vissa bord också. Tycker nästan 10/20 har varit enklare den sista tiden faktiskt.

+6.9k hittills i maj iaf. Flygande start. Hälften av vinsten från PLO ungefär.

Postad

Omaha-nybörjare.

Hand1: Går man bust här eller checkar man?

$5.00/$10.00 Pot Limit Texas Hold'em (6 handed)

Seat 1: Hero ($2109.00) [small blind]

Seat 2: olliepollie ($364.75) [big blind]

Seat 3: Kockajavel ($364.00)

Seat 4: Kalastaja1 ($1289.18)

Seat 5: lilljocke19 ($799.25)

Seat 6: weslygarcia ($992.00) [dealer]

Hole cards: 3 :heart: A :heart: A :spade: 2 :spade:

Pre-flop:

Kockajavel folds, Kalastaja1 calls $10.00, lilljocke19 raises to $45.00, weslygarcia folds, Hero raises to $155.00, olliepollie calls $155.00, Kalastaja1 folds, lilljocke19 calls $155.00

Flop: 5 :heart: Q :club: 9 :diamond: (3 players)

Hand2: Bäst linje här?

$5.00/$10.00 Pot Limit Texas Hold'em (5 handed)

Seat 1: Hero ($988.00) [small blind]

Seat 2: olliepollie ($431.00) [big blind]

Seat 4: Kalastaja1 ($1167.18)

Seat 5: lilljocke19 ($708.25)

Seat 6: weslygarcia ($1770.00) [dealer]

Hole cards: 9 :club: 9 :spade: 8 :diamond: 10 :diamond:

Pre-flop:

Kalastaja1 folds, lilljocke19 folds, weslygarcia raises to $35.00, Hero calls $35.00, olliepollie calls $35.00

Flop: 7 :club: A :spade: 9 :diamond: (3 players)

Hero checks, olliepollie checks, weslygarcia bets $105.00

Hand 3: Antar att detta är en push? Men om han täcker mig, vad gör man då?

Seat 1: Hero ($1618.75) [dealer]

Seat 2: olliepollie ($1185.75) [small blind]

Seat 3: Kockajavel ($364.00) [big blind]

Seat 4: Kalastaja1 ($1128.18)

Seat 6: weslygarcia ($1059.00) [sitting out]

Hole cards: J :club: 10 :club: A :diamond: 9 :spade:

Pre-flop:

Kalastaja1 calls $10.00, Hero raises to $45.00, olliepollie folds, Kockajavel folds, Kalastaja1 calls $45.00

Flop: 8 :spade: 7 :club: 6 :spade: (3 players)

Kalastaja1 checks, Hero bets $105.00, Kalastaja1 raises to $420.00,

Postad
Omaha-nybörjare.

.....

Jag tycker du verkar få ovanligt många kort i pott limit Texas Holdem ;-)

Postad

Hej!

Ska förmodligen flytta ner till Lund till hösten för att plugga civilingengör.

Tänkte fråga om du har någon speciell stadsdel att rekommendera för boende? Vart är det roligast att bo i Lund? Vore ju kanske en fördel om det dessutom kunde ligga någorlunda nära LTH och Matematikcentrum.

Jag själv bor uppe i Norrland så det är lite svårt att åka ner och kika :)

Postad

hehe convertern mår inte bra.

Hej!

Ska förmodligen flytta ner till Lund till hösten för att plugga civilingengör.

Tänkte fråga om du har någon speciell stadsdel att rekommendera för boende? Vart är det roligast att bo i Lund? Vore ju kanske en fördel om det dessutom kunde ligga någorlunda nära LTH och Matematikcentrum.

Jag själv bor uppe i Norrland så det är lite svårt att åka ner och kika :)

Jag har rätt dålig koll på bra studentboenden i och med att jag själv aldrig bott i korridor. Om du vill bo nära LTH så är det nog Sparta som gäller. Alternativt om du lyckas få en plats på någon av nationerna som ligger nära. Helsingkrona, Krischan (?), Hallands mfl.

Jag bor själv inne i stan i en lägenhet och det är inga problem egentligen. 5 minuters cykeltur till Ekonomicentrum/LTH.

Vad du än gör försök att undvika Vildanden bara.. har aldrig ens hittat dit =)

Postad

Kunde inte motivera mig för 5/10-grinden igår efter ett tag. Så extremt dåligt spel och tiltframkallande.

Istället gick jag upp på 15/30, 20/40 och 50/100 (4k-inköp) och spelade lite. Ett par tuffa spelare men ändå flera stycken jääättefiskar. Vi snackar 50/10-åsnor som spelar alla händer till river. Väldigt kortkall och dålig tíming, men det var kul att se lite värde iaf. Plus minus noll för dagen till slut.

Mer skott framöver :-P

Postad
Det är det som skiljer proffsen från åsnorna.

Huvudskillen är att komma ihåg att bara visa två av korten vid showdown. Kan bli lite stökigt annars.

Appropå händerna så tror jag AA-handen är sån som går att ducka rätt ofta, men de övriga två händerna typiskt är busthänder om man är slagen.

Med AA så känns det som det kan vara rätt vettigt ställe att vara all-in om möjligt, eftersom det är rätt svårt att visa AA på river om det är bäst hand med mkt kvar att beta. Vidare är det inte heller så kul turn att beta ut och få syn.

Tror det är en check med sikte på push alt. vik. Om det blir push så är det väl snarast som balansering till stål än värdebet. Det här är nog allmänt en situation du får kolla på hur AA-tung du är i. Om mycket så kan du ju inte ha särskilt mycket stål, och måste därmed släppa många av dina AA. Har du bra möjlighet att träffa topptvå, set, rappis, osv är push mycket rimligare. Särskilt som du också kommer ha bra många sämre händer än AA.

Postad

Okok. AA kanske man bara ska checkfolda. Jag pottade iaf och fick två all ins mot mig. Ena hade jag slagen och den andra hade lågt set. Hatar egentligen att ha så in lite pre med AA. Man vill ju helst inte ha något beslut där. Speciellt inte mot två spelare.

Den andra handen:

Seat 1: Hero ($988.00) [small blind]

Seat 2: olliepollie ($431.00) [big blind]

Seat 4: Kalastaja1 ($1167.18)

Seat 5: lilljocke19 ($708.25)

Seat 6: weslygarcia ($1770.00) [dealer]

Hole cards: 9 :club: 9 :spade: 8 :diamond: 10 :diamond:

Pre-flop:

Kalastaja1 folds, lilljocke19 folds, weslygarcia raises to $35.00, Hero calls $35.00, olliepollie calls $35.00

Flop: 7 :club: A :spade: 9 :diamond: (3 players)

Hero checks, olliepollie checks, weslygarcia bets $105.00, Hero calls $105.00, olliepollie folds

Turn: 5 :diamond: (2 players)

Hero checks, weslygarcia bets $315.00, Hero goes all-in for $853.00, weslygarcia calls $853.00

River: 8 :heart: (2 players)

Hero shows: 9 :club: 9 :spade: 8 :diamond: 10 :diamond:

Hero wins $2019.00 from the main pot

Lät honom representera AA igen och plockade dessutom upp färgdrag till stegdraget. Tvungen att busta där. Stod.

Angående nötstegehanden så hade verkligen velat se lite diskussion. Frågan är alltså hur stora effektiva stackar det ska vara för att det ska vara ett bra alternativ att bara bet/syna floppen istället för att bet/pusha. Om stackarna är typ 150bb istället för 100bb och man blir checkraisad till 400. Syn för att hoppas att det inte parar sig eller att färgen sitter?

Postad

Sjuk fisk på bordet idag. Men många verkar ha svårt att spela mot honom. Ofta stora stackar. Rätt kul hand här. Jag betar 3xpott med nötterna och blir miniraisad. Och ÄNDÅ synar han en push utan nötterna. Tackar.

** Game ID 1367507491 starting - 2007-05-06 15:00:45

** Against All Odds [Hold 'em] (5.00|10.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- drizhmo sitting in seat 1 with $1180.25

- LordValorian sitting in seat 2 with $1220.25 [Dealer]

- sherKan76 sitting in seat 3 with $5617.04

- HERO sitting in seat 4 with $1664.00

- Luhrmann sitting in seat 5 with $1000.00 [sitting out]

- Ratford sitting in seat 6 with $835.00

sherKan76 posted the small blind - $5.00

HERO posted the big blind - $10.00

** Dealing card to HERO: 9 of Spades, Queen of Diamonds

Ratford folded

drizhmo folded

LordValorian folded

sherKan76 raised - $35.00

HERO called - $35.00

** Dealing the flop: Jack of Spades, 5 of Hearts, 3 of Hearts

sherKan76 checked

HERO checked

** Dealing the turn: 10 of Diamonds

sherKan76 bet - $35.00

HERO called - $35.00

** Dealing the river: 8 of Clubs

sherKan76 checked

HERO bet - $300.00

sherKan76 raised - $600.00

HERO went all-in - $1304.00

sherKan76 called - $1604.00

HERO shows: 9 of Spades, Queen of Diamonds

sherKan76 mucks:

HERO wins $3346.00 from the main pot

End of game 1367507491

Gör inte det här hemma...

** Game ID 1367520396 starting - 2007-05-06 15:09:08

** Against All Odds [Hold 'em] (5.00|10.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- drizhmo sitting in seat 1 with $1165.25

- LordValorian sitting in seat 2 with $1238.25 [Dealer]

- sherKan76 sitting in seat 3 with $4234.29

- HERO sitting in seat 4 with $3096.00

- Luhrmann sitting in seat 5 with $1055.00

- juvechamps sitting in seat 6 with $105.05

sherKan76 posted the small blind - $5.00

HERO posted the big blind - $10.00

** Dealing card to HERO: 8 of Hearts, 9 of Hearts

Luhrmann folded

juvechamps folded

drizhmo folded

LordValorian folded

sherKan76 raised - $35.00

HERO raised - $125.00

sherKan76 called - $125.00

** Dealing the flop: 10 of Diamonds, 6 of Spades, Ace of Spades

sherKan76 checked

HERO bet - $220.00

sherKan76 called - $220.00

** Dealing the turn: 6 of Diamonds

sherKan76 checked

HERO checked

** Dealing the river: 9 of Diamonds

sherKan76 bet - $690.00

HERO called - $690.00

sherKan76 shows: 4 of Diamonds, Queen of Spades

HERO shows: 8 of Hearts, 9 of Hearts

HERO wins $2067.00 from the main pot

End of game 1367520396

Postad
Kunde inte motivera mig för 5/10-grinden igår efter ett tag. Så extremt dåligt spel och tiltframkallande.

Istället gick jag upp på 15/30, 20/40 och 50/100 (4k-inköp) och spelade lite. Ett par tuffa spelare men ändå flera stycken jääättefiskar. Vi snackar 50/10-åsnor som spelar alla händer till river. Väldigt kortkall och dålig tíming, men det var kul att se lite värde iaf. Plus minus noll för dagen till slut.

Mer skott framöver :-P

kul :) vilken sajt? prima?

Postad
Omaha-nybörjare.

Hand1: Går man bust här eller checkar man?

Seat 1: Hero ($2109.00) [small blind]

Seat 2: olliepollie ($364.75) [big blind]

Seat 3: Kockajavel ($364.00)

Seat 4: Kalastaja1 ($1289.18)

Seat 5: lilljocke19 ($799.25)

Seat 6: weslygarcia ($992.00) [dealer]

Pre-flop:

Kockajavel folds, Kalastaja1 calls $10.00, lilljocke19 raises to $45.00, weslygarcia folds, Hero raises to $155.00, olliepollie calls $155.00, Kalastaja1 folds, lilljocke19 calls $155.00

Flop: 5 :heart: Q :club: 9 :diamond: (3 players)

Mtp stackstorlekarna och den relativt torra floppen bustar jag nog här. Det hade varit värre om Kalas synat då han har större stack. Nu ser jag inte vilken position du har men om du sitter ur position så gillar jag inte trebetten preflop. Detta beror iofs mycket på hur ofta du trebettar med andra händer än essen men jag gillar det personligen inte om man inte sitter i position.

Hand 3: Antar att detta är en push? Men om han täcker mig, vad gör man då?

Seat 1: Hero ($1618.75) [dealer]

Seat 2: olliepollie ($1185.75) [small blind]

Seat 3: Kockajavel ($364.00) [big blind]

Seat 4: Kalastaja1 ($1128.18)

Seat 6: weslygarcia ($1059.00) [sitting out]

Hole cards: J :club: 10 :club: A :diamond: 9 :spade:

Pre-flop:

Kalastaja1 calls $10.00, Hero raises to $45.00, olliepollie folds, Kockajavel folds, Kalastaja1 calls $45.00

Flop: 8 :spade: 7 :club: 6 :spade: (3 players)

Kalastaja1 checks, Hero bets $105.00, Kalastaja1 raises to $420.00,

Fråga Hjort. :)

Nej men enda gången det är aktuellt att lägga nötstege är om du inte har några redraws alls och det är jobbigt mycket action. Nu har du ju fyra redrawouts i en heads up-pott. Svårt att se att man ska kunna folda den än hur många bb du har.

Postad
Mtp stackstorlekarna och den relativt torra floppen bustar jag nog här. Det hade varit värre om Kalas synat då han har större stack. Nu ser jag inte vilken position du har men om du sitter ur position så gillar jag inte trebetten preflop. Detta beror iofs mycket på hur ofta du trebettar med andra händer än essen men jag gillar det personligen inte om man inte sitter i position.

Fråga Hjort. :)

Nej men enda gången det är aktuellt att lägga nötstege är om du inte har några redraws alls och det är jobbigt mycket action. Nu har du ju fyra redrawouts i en heads up-pott. Svårt att se att man ska kunna folda den än hur många bb du har.

Angående AA-handen så håller jag med om att reraisen oop är att ta i. Frågan är om man verkligen ska busta på den floppen mot två spelare som säkerligen är villiga att gambla med stegwrap/Q med en massa outs/set osv.

I andra handen var fold alltså inte aktuellt. Frågan är hur stora stackarna ska vara för att det ska vara bra spela att bara kallsyna checkraisen för att såsa blank turn...

Postad

Har inte lirat någon poker på över en vecka nu (förutom en kvarts söndagstuneringar förstås lol) och det känns riktigt bra. Har inte velat skriva att jag inte ska spela någon poker eftersom jag alltid har hittat nån sjukt bra anledning att börja spela lite smått igen. Tragiskt att man är så spelberoende som man är.

Har hursomhelst läst mycket om poker (bland annat) den senaste tiden och jag känner att jag kommer spela löjligt bra när jag väl börjar spela igen. Det kommer för övrigt att ske uppskattningsvis en vecka in på juni om inget strular till det. Då börjar en brutal grind, men ändå med bibehållen disciplin. Gym i byggnaden, 50 meter till Slottskogen och framförallt 50 meter till Subway =)

Har en hyfsad rulle till 5/10 trots massiva uttag och kommer att jobba hårt för att kunna renovera badrum och även ha en liten rulle att känna på att spekulera på en experimentell nivå med. Mycket inspirerad av böckerna jag läser för tillfället.

Postad
Angående AA-handen så håller jag med om att reraisen oop är att ta i. Frågan är om man verkligen ska busta på den floppen mot två spelare som säkerligen är villiga att gambla med stegwrap/Q med en massa outs/set osv.

Det beror ju på flopstrukturen och stackstorlekarna som sagt. Personligen tycker jag att det här är en väldigt klar shove. Det ligger mycket pengar i mitten och jag har svårt att se några HDs hos dom som du är så mycket efter att pengarna i mitten inte kompenserar för det.

Nu har jag aldrig hållit på med pokerstove men någon som kan det får gärna visa lite siffror.

Sen får du ju tänka på att om någon gamblar med ett par + holk så förlorar du ju värde på det jämfört med att du tar hela potten osynat, men det är ju fortfarande poitivt värde på det. Det blir ju att ni singlar slant om det i mitten.

I andra handen var fold alltså inte aktuellt. Frågan är hur stora stackarna ska vara för att det ska vara bra spela att bara kallsyna checkraisen för att såsa blank turn...

EDIT: Förstod nu att du syftade på om man vill skydda stacken med djupa stackar. Det är ju individuellt beroende på hur mkt man gillar varians. Eller förstod jag dig fel igen? :)

Ett annat alternativ om du är relativt säker på att han också har stege är ju att syna och bluffa alla läskiga turnkort. Detta är dock ett spel som passar bäst mot nittiga spelare vilket jag inte märkt att kalas är.

Postad
Du kanske vill dela med dig av vilka böcker de e du läser:-D ?

Har just läst Reminscences of a Stock Operator och Market Wizards. Två väldigt fascinerande, lärorika och inspirerande böcker. Tyvärr så är det nog de två roligaste böckerna jag har köpt och de jag kommer läsa framöver verkar bra mycket tyngre. Ska nog ge mig fundamentabibeln The Intelligent Investor av Ben Graham nu igen. Gav det ett försök häromåret, men orkade bara läsa 40-50 sidor. Har mer kunskap och är hungrigare nu, så det går nog bättre denna gången. Tar dock inga risker och kommer läsa roligare böcker vid sidan paralellt. The Game av Neil Strauss till att börja med. Efter Graham så är det dags för något av en bibel (tror jag iaf) inom teknisk analys - Technical Analysis of Stock Trends (Edwards & Magee).

När man har all grundläggande kunskap och en grund att stå på så kan man börja läsa böcker som handlar mer om system och tekniker. Blir också roligare att läsa såna böcker om man hänger med i vad de skriver.

Vore grymt om någon som är duktig på sånt här kommenterar min linje här (läs: Hjort).

Det beror ju på flopstrukturen och stackstorlekarna som sagt. Personligen tycker jag att det här är en väldigt klar shove. Det ligger mycket pengar i mitten och jag har svårt att se några HDs hos dom som du är så mycket efter att pengarna i mitten inte kompenserar för det.

Nu har jag aldrig hållit på med pokerstove men någon som kan det får gärna visa lite siffror.

Sen får du ju tänka på att om någon gamblar med ett par + holk så förlorar du ju värde på det jämfört med att du tar hela potten osynat, men det är ju fortfarande poitivt värde på det. Det blir ju att ni singlar slant om det i mitten.

EDIT: Förstod nu att du syftade på om man vill skydda stacken med djupa stackar. Det är ju individuellt beroende på hur mkt man gillar varians. Eller förstod jag dig fel igen? :)

Ett annat alternativ om du är relativt säker på att han också har stege är ju att syna och bluffa alla läskiga turnkort. Detta är dock ett spel som passar bäst mot nittiga spelare vilket jag inte märkt att kalas är.

Fortfarande osäker angående AA-handen och jag är också kall på Pokerstove tyvärr. Skulle gissa att jag är dog mot en hand som stegdrag med en dam till exempel (tror floppen var Q95r?). Finns även en del tvåpar och set-möjligheter förstås.

Nöthanden handlar förstås om att få in pengarna så bra som möjligt/undvika varians som man kan undvika genom att dodga parning eller att färgen sitter på turn. Bluffen är jag för kall för att utföra bra än så länge tror jag, men är säkerligen intressant om man känner en spelare bra. Problemet med ett sånt spel är att det är väldigt svårt att vara säker. Man kan hamna i många helt döda situationer. Till exempel så hade kala i denna handen låga stegen + nötfärgdrag. Jag synade bara. Turn blankade, såsen åkte in och jag vann. Men hade flushen träffat så kan han mycket väl checka för att inducera bluff.

Gäller som sagt att känna sin motståndare för såna spel.

Postad

Parantes: Pokerstove blir inte så lätt att använda till Omaha-händer. twodimes.net funkar, men propokertools.com rekommenderas eftersom du där kan sätta wildcards. Check it out!

Postad
Har just läst Reminscences of a Stock Operator och Market Wizards.
Heh, mitt ex av RSO blev stulet i ett turistinkrökt buddhisttempel. Skulle vara rätt kul att se vad tjuven tyckte sig ha för nytta av den. :D

Angående tråkiga böcker så misstänker jag att det nästan alltid finns roligare sätt att ta sig till samma kunskap. Min första tanke är att kolla runt på nätet efter olika simulatorer eftersom det är ett jäkligt mycket roligare sätt att lära sig på en harva ekvationer och meningar av författare som får betalt per kg. Misstänker också att det i många fall är enklare att läsa originalutgåvorna av forskningsresultat än läroböcker.

På området "roliga böcker" så finns: http://www.amazon.co.uk/Traders-Guns-Money-Unknowns-Derivatives/dp/0273704745

Vilket är semiskönlitterär bok av en gammal trader som är roligt skriven och ger en överblick vad optioner och sånt handlar om. Och den är också rolig att läsa.

Sen är ju teknisk analys dels något som bara är tumregler, och dels något som väldigt fort uppdateras och blir förlegat.

Postad
Heh, mitt ex av RSO blev stulet i ett turistinkrökt buddhisttempel. Skulle vara rätt kul att se vad tjuven tyckte sig ha för nytta av den. :D

Angående tråkiga böcker så misstänker jag att det nästan alltid finns roligare sätt att ta sig till samma kunskap. Min första tanke är att kolla runt på nätet efter olika simulatorer eftersom det är ett jäkligt mycket roligare sätt att lära sig på en harva ekvationer och meningar av författare som får betalt per kg. Misstänker också att det i många fall är enklare att läsa originalutgåvorna av forskningsresultat än läroböcker.

På området "roliga böcker" så finns: http://www.amazon.co.uk/Traders-Guns-Money-Unknowns-Derivatives/dp/0273704745

Vilket är semiskönlitterär bok av en gammal trader som är roligt skriven och ger en överblick vad optioner och sånt handlar om. Och den är också rolig att läsa.

Sen är ju teknisk analys dels något som bara är tumregler, och dels något som väldigt fort uppdateras och blir förlegat.

Otippat att ställe att bli bestulen på en tradingbok =)

Angående tråkiga böcker så vill jag i vilket fall som helst läsa The Intelligent Investor. Mest för allmänbildningens skull. Däremot är jag skeptisk till om jag nånsin kommer att läsa 800 sidorsboken om teknisk analys. Känns som lite overkill.

Simulatorer har jag aldrig hört talas om. Exempel?

Boken låter precis som vad jag är sugen på att läsa. Är uppsatt på inköpslistan... tillsammans med 15 nya böcker som jag måste ha =)

• Skapa nytt...