Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skulle behöva lite respons på två AK händer jag spelade utan träff. Spelar jag händerna för aggresivt? Hur tycker ni generellt man ska spela i possition mot lös-veka tomtar?

Hand 1

florim sitter på plats 2 med 116.60

HERO sitter på plats 4 med 977.50

Precious sitter på plats 6 med 156.50

dunker sitter på plats 9 med 784.20

rexeman satsar s mörken 5.00

Precious satsar l mörken 2.50

HERO: :Ac::Kh:

Pre-flop:

dunker: Syna 5.00

florim: Syna 5.00

HERO: Höj 25.00

Precious: Syna 25.00

dunker: Syna 25.00

florim: Syna 25.00

Flop :Td::7s::2c:

Precious: Passa

dunker: Satsa 30.00

florim: Lägger mig

HERO: Syna 30.00

Precious: Lägger mig

Turn :Js:

dunker: Satsa 35.00

HERO: Höj 95.00

dunker: Lägger mig

HERO vinner potten på 229.15

(5.85 spelavgiften togs ut för den här handen)

Hand 2

FJS sitter på plats 5 med 309.00

loo2 sitter på plats 9 med 720.30

HERO sitter på plats 10 med 1005.45

FJS satsar s mörken 5.00

Dr Pade satsar l mörken 2.50

HERO: :Kh::Ah:

Pre-flop:

älskariver: Höj 10.00

loo2: Syna 10.00

HERO: Höj 35.00

FJS: Syna 35.00

älskariver: Lägger mig

loo2: Syna 35.00

Flop :7c::5s::6d:

FJS: Passa

loo2: Passa

HERO: Satsa 65.00

FJS: Syna 65.00

loo2: Syna 65.00

Turn :4c:

FJS: Passa

loo2: Satsa 10.00

HERO: Syna 10.00 <---- Här vet jag med mig att det är riktigt dåligt.

FJS: Höj 50.00

loo2: Syna 50.00

HERO: Lägger mig

• 2 weeks later...
Postad

Jag tycker att du mot just detta motstånd kan följa Sklanskys turneringsexempel

och ställa med handen. Det förespråkar ett mycket bättre spel än det du pre-

senterar i andra exemplet. Att du däremot floatar på floppen och höjer på turn

i första handen tycker jag faktiskt mycket väl om. Har sett liknande exempel

allt för många gånger och fi vågar helt enkelt inte beta mer för en bluff eller

co-informationsbeta med ett mellanpar (säg 7x/88/99 i detta fall).

Givetvis skriver jag detta utifrån att hela bordet är lösvekt, vilket jag inte tror

ett dugg på, men du ger oss inte mer information om varken motståndet eller

din egna spelstil för den delen.

Postad
  StarfiGhtr säger:
Hur tycker ni generellt man ska spela i possition mot lös-veka tomtar?

Hur kan man vara lösvek? Det är som att vara varmkall eller tjocksmal.

Om du spelar mot lösa spelare, vilket är det jag gissar att du menar, är det förstås väldigt dåligt att hålla på och bluffa med oträffade händer. Och att köra med delayed bluffs mot tomtar är bara dumt.

Postad
  Big Less säger:
  StarfiGhtr säger:

Om du spelar mot lösa spelare, vilket är det jag gissar att du menar, är det förstås väldigt dåligt att hålla på och bluffa med oträffade händer. Och att köra med delayed bluffs mot tomtar är bara dumt.

Lös pre-flop och vek post-flop kanske? Eller så missar jag ironin...

Postad
  Big Less säger:
  StarfiGhtr säger:

Ojojoj vad fel du har, Självklart kan man vara lösvek. Lös o vek är definitivt inga motsatsord. Lös är definition på en spelare som spelar många händer, har inget att göra med att man synar mycket eller något sådant, Det finns de andra benämningar.

Däremot var det i en annan tråd en gång en person som enligt trådskaparen spelade tight-loose och då kan man ju börja fundera lite på vad det skulle kunna vara.

Postad
  punkrock_kid säger:
Ojojoj vad fel du har, Självklart kan man vara lösvek. Lös o vek är definitivt inga motsatsord. Lös är definition på en spelare som spelar många händer, har inget att göra med att man synar mycket eller något sådant, Det finns de andra benämningar.

Lös=spelare som synar (för) mycket.

Vek=spelare som lägger (för) mycket.

Svårt att vara både och där. Men det vore intressant om du kunde utveckla hur man kan spela många händer utan att syna mycket.

Sedan kan man förstås vara det ena före floppen och det andra efter.

Postad
  Big Less säger:
  punkrock_kid säger:

Svårt att vara både och där. Men det vore intressant om du kunde utveckla hur man kan spela många händer utan att syna mycket.

Lös- Man spelar många händer (syn eller raise kvittar) PREflop

Du verkar blanda ihop det och få det till att lös och callingstation skulle vara samma sak, Har jag förstått rätt? Det är det inte i vilket fall som helst.

Att man är vek innebär ju att man ofta ger upp så fort man får motstånd på flopp t.ex. Den definition du hade på vek att man lägger många händer är väl något som brukar benämnas tight?

Postad
  punkrock_kid säger:
  Big Less säger:
  punkrock_kid säger:

Lös- Man spelar många händer (syn eller raise kvittar) PREflop

Du verkar blanda ihop det och få det till att lös och callingstation skulle vara samma sak, Har jag förstått rätt? Det är det inte i vilket fall som helst.

Att man är vek innebär ju att man ofta ger upp så fort man får motstånd på flopp t.ex. Den definition du hade på vek att man lägger många händer är väl något som brukar benämnas tight?

Helt rätt och typ det jag sa fast lite mer utförligt. :D

Är dessutom ganska övertygad om att trådskaparen menar att spelarna är lösa pre-flop och veka post-flop..

Postad
  edison säger:
Helt rätt och typ det jag sa fast lite mer utförligt. :D

Är dessutom ganska övertygad om att trådskaparen menar att spelarna är lösa pre-flop och veka post-flop..

Absolut, När man benämner spelare såsom Tight-Aggresive, Loose-passive, Loose-weak, whatever så menar man ju alltid preflop/postflop.

Postad

Man kan väl säga att orginalposten inte höll högsta kvalité, mycket medveten om det.

Jag har på sistone börjat spara flertalet HH där jag spelar AK ur olika positioner då det känns som en svår hand att bemästra. Därför har jag ingen direkt read på de specifika motspelarna i minnet.

Men generellt kan man säga att motståndet tenderar att syna/limpa/open-limpa pre-flop med väldigt marginella händer och sedan check-syna därifrån. Att jaga till river med mellan-par är inget ovanligt på SS.

Swalling säger:
Det känns som du har allvarliga problem med att släppa AK om den inte träffar.

Du får gärna utveckla dina synpunkter utifrån mitt sätt att se på händerna.

Hand1: Fi har sett ut som vanliga random-spelare. På floppen betar fi ut 30 i en pott på 100, jag synar då jag inte känner att han är stark.

Turn, han gör en mesbet och jag slår om för att få någon indikation på var jag står i handen. Hur är bet-sizen?

Hand 2: Känns också som random-spelare. Fi som öppnar indikerar antingen en marginell hand eller en mycket stark hand. Då båda passar floppen försöker jag plocka upp handen, turn vet jag faktiskt inte vad jag håller på med.

lither säger:

Jag tycker att du mot just detta motstånd kan följa Sklanskys turneringsexempel

och ställa med handen.

Menar du på floppen? Jag lär ju bara få syn av en färdig stege, är det inte bättre att beta 2/3pott-pott och kunna slippa undan billigare på turn?

Big Less säger:

Lös-passiv hade varit en bättre beskrivning från min sida.

Postad
  punkrock_kid säger:
Absolut, När man benämner spelare såsom Tight-Aggresive, Loose-passive, Loose-weak, whatever så menar man ju alltid preflop/postflop.

Näpp. Bara för att ni är två som är ute och cyklar betyder det inte att ni inte är ute och cyklar. Det är snarare så att ni sitter på en tandemcykel. Är lite förvånad över att du som har hängt på forumet så pass länge kan ha så dålig koll.

Loose är motsatsen till tight. Aggressive är motsatsen till passive. En tight-aggresive spelare är således en spelare som spelar få händer, men höjer ofta med de händer han spelar.

StarfiGhtr säger:
Lös-passiv hade varit en bättre beskrivning från min sida.

Håller med. Det är vad tomtar vanligen är.

Postad

punkrock_kid skrev:

Nop, alla egenskaperna finns både pre och post.

Postad
  Big Less säger:
  punkrock_kid säger:

Näpp. Bara för att ni är två som är ute och cyklar betyder det inte att ni inte är ute och cyklar. Det är snarare så att ni sitter på en tandemcykel. Är lite förvånad över att du som har hängt på forumet så pass länge kan ha så dålig koll.

Loose är motsatsen till tight. Aggressive är motsatsen till passive. En tight-aggresive spelare är således en spelare som spelar få händer, men höjer ofta med de händer han spelar.

Men snälla Big Less... Du hävdar alltså att en spelare som är "lösvek" limpar ofta pre-flop och sedan foldar ofta om någon höjer pre-flop?

Postad
  edison säger:
  Big Less säger:
  punkrock_kid säger:

Men snälla Big Less... Du hävdar alltså att en spelare som är "lösvek" limpar ofta pre-flop och sedan foldar ofta om någon höjer pre-flop?

Inte alls. Jag hävdar att lös och vek är varandras motsatser. Läser du inte mina inlägg?

Sätt dig och sök runt lite på internet, så kanske allt klarnar för dig också så småningom.

Postad

Big Less: Jag ber om ursäkt, Bra att du poängterade och jag skäms nästan när jag läser mitt senaste inlägg, Blanda på något sätt ihop Tight Aggresive med Tight Aggresive/Aggresive osv. Självklart vet jag vad det är :)

Hur som helst. Lös och vek är inte motsatser hur mycket du än vrider och vänder på det.

Postad
  Big Less säger:
  StarfiGhtr säger:

det är det väl inte alls. lös som i att spela för många händer, vek som i att alltid frukta det värsta.

vek och passiv är ju inte alls samma sak heller.