Gå till innehåll

NLT - Hur stort är gapet på bubblan egentligen.


fredyr

Recommended Posts

På bubblan är ju gapet som störst mellan vilka händer man kan pusha med och vilka händer man kan syna en push. Men om man får riktigt bra pottodds då? Här är en exempelhand jag spelade härom dagen:

 

No-Limit Hold'em, 150/300 Blinds (4 handed)

 

SB ($3300)

Hero ($1900)

UTG ($7500)

Button ($800)

 

Preflop: Hero is BB with 8 :spade: , 5 :diamond:. Hero posts a blind of $300.

UTG folds, Button raises all-in for $800. SB folds. Hero ????

 

Synar någon här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade behövt bara aningens bättre hand, det hade räckt med att de varit suited. Nu är de för dåliga och du bör slänga dem!

 

Hur kom du fram till det? Jag menar, så himla säkra på motståndarens handdistribution kan vi väl inte vara så att det väger över om den bara varit suited?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 500 för att vinna en pott på 1750, vilket gör att vi behöver 29% equity för att ha +chipEV. Eller?

 

Du menar säkert samma som mig, men vanligtvis brukar man inte inkludera de 500 du synar med, de har du ju redan. Du väljer mellan att satsa dem eller inte. Således satsar du 500 för att vinna *ytterligare* 1250. Oddset blir alltså 1250-mot-500 eller 2.5-mot-1. Detta motsvarar alltså mycket riktigt som du skriver 29% equity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 500 för att vinna en pott på 1750, vilket gör att vi behöver 29% equity för att ha +chipEV. Eller?

 

Du menar säkert samma som mig, men vanligtvis brukar man inte inkludera de 500 du synar med, de har du ju redan. Du väljer mellan att satsa dem eller inte. Således satsar du 500 för att vinna *ytterligare* 1250. Oddset blir alltså 1250-mot-500 eller 2.5-mot-1. Detta motsvarar alltså mycket riktigt som du skriver 29% equity.

 

Men...29% räknar man ju ut som 500/1750 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 500 för att vinna en pott på 1750, vilket gör att vi behöver 29% equity för att ha +chipEV. Eller?

 

Du menar säkert samma som mig, men vanligtvis brukar man inte inkludera de 500 du synar med, de har du ju redan. Du väljer mellan att satsa dem eller inte. Således satsar du 500 för att vinna *ytterligare* 1250. Oddset blir alltså 1250-mot-500 eller 2.5-mot-1. Detta motsvarar alltså mycket riktigt som du skriver 29% equity.

 

Men...29% räknar man ju ut som 500/1750 :)

 

Detta är naturligtvis helt rätt sätt att räkna ut det på. Men det blir lite missvisande att säga "500 för att vinna en pott på 1750" för att det ser ut som att man uttrycker odds-förhållandet.

 

Se tex. http://en.wikipedia.org/wiki/Odds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 500 för att vinna en pott på 1750, vilket gör att vi behöver 29% equity för att ha +chipEV. Eller?

 

Du menar säkert samma som mig, men vanligtvis brukar man inte inkludera de 500 du synar med, de har du ju redan. Du väljer mellan att satsa dem eller inte. Således satsar du 500 för att vinna *ytterligare* 1250. Oddset blir alltså 1250-mot-500 eller 2.5-mot-1. Detta motsvarar alltså mycket riktigt som du skriver 29% equity.

 

Men...29% räknar man ju ut som 500/1750 :)

 

Detta är naturligtvis helt rätt sätt att räkna ut det på. Men det blir lite missvisande att säga "500 för att vinna en pott på 1750" för att det ser ut som att man uttrycker odds-förhållandet.

 

Se tex. http://en.wikipedia.org/wiki/Odds

 

då ska ju den andra parten i samtalet först göra antagandet att man är amris :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lattjade lite med den här ICM-kalkulatorn, och kom fram till att det är hugget som stucket, om vi antar att du har 35% equity vid en syn.

 

Om man ska ta hänsyn till hur mörkarna kommer så ligger ju din motståndare aningens sämre till, eftersom du ska betala SB de närmaste tre händerna, men han har BB+SB. Jag skulle nog ha synat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lattjade lite med den här ICM-kalkulatorn, och kom fram till att det är hugget som stucket, om vi antar att du har 35% equity vid en syn.

 

Om man ska ta hänsyn till hur mörkarna kommer så ligger ju din motståndare aningens sämre till, eftersom du ska betala SB de närmaste tre händerna, men han har BB+SB. Jag skulle nog ha synat.

 

Ok, då har du kommit fram till samma som jag gjorde när jag räknade på ICM. I handen i fråga så insta-synade jag pga pott-oddsen, men riktigt så självklart var inte synen iom att vi var på bubblan.

 

Tilt-faktorn från de andra två var dock den bästa bieffekten av att jag synade och klonkade en åtta :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...