Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det här händer mig allt för ofta: Jag spelar en 10 pers SitnGo. Nån stans efter level 1 hittar jag KK i tidig eller mellanposition och höjer 4xbb som i det här läget är en relativt stor bet. Alla lägger sig förutom en av spelarna efter mig som gör en liten suspekt raise (han sparar knappt halva stacken istället för att gå all-in) och jag ställer in eftersom alla säger att man ska aldrig ska folda KK preflop. Men det resonemanget har börjat kosta mig en del pengar nu så jag vill höra synpunkter från några bra spelare så att jag i fortsättningen lungt kan lägga mina KKs när jag vet att de är slagna.

Så här tänker jag:

Om någon motspelare pushar min 4xbb-höjning i detta läget så är det alltid en enkel syn. Förmodligen är han bara shortstackad eller en desperat fisk. Har han då hittat så AA så är det bara att gratulera honom till det fina läget och man kan åka ur turneringen med sin värdighet i behåll.

Så det är inte problemet. Problemet är när motståndaren istället väljer att göra en liten misstänksam fjutt raise! Han har ju då så gått som alltid AA eftersom QQ-22 och AK + bluffar, ställer in direkt. Han vet ju att QQ är en bra hand men kan bli väldigt dyr att slowplaya mot mig som är tight och mycket väl kan sitta på ett lägre par eller AK (Ax) varför han inte bör fundera så mycket. Det skulle faktiskt kunna vara två kungar jag är uppemot men eftersom jag håller två av dem så är det osannolikt. Trots att potten redan har vuxit sig stor så är synen enligt mig väldigt EV- :x

Det jag vill nu är att höra intressanta argument till varför jag borde folda mina KKs här och vänta på ett bättre läge samt varför man så sällan får höra från proffs som berättar att de kan folda två kungar preflop. Jag vill gärna höra andra lägen där ni alltid foldar QQ och KK.

Vore ju skönt om man kunde få alla dessa beats ur världen! :)

Postad
Det jag vill nu är att höra intressanta argument till varför jag borde folda mina KKs här och vänta på ett bättre läge samt varför man så sällan får höra från proffs som berättar att de kan folda två kungar preflop. Jag vill gärna höra andra lägen där ni alltid foldar QQ och KK.

När du råkat se hans kort vid liveturre :). Annrs så är det bara på bubblan i sateliter som jag kan tänka mig lägga KK. Såvida det inte blivit några reraisar efter varran av toktighta grabbar.

Postad

Dom ggr jag har foldat KK preflop är inte många och framför allt inte i en tunering eller SnG (kanske därför jag inte är jätte bra på detta :roll: ). Är om det har gått till enligt följande: Jag raisar först in 4bb, någon reraisar till 16bb, tredje killen pushar. Underförutsättning att dessa spelare har fulla inköp... Så mao väldigt sällan (en handfull ggr kanske) och jag har säkert spelat 300-500k händer. Så jag tycker du mycket väl kan köra in degen i en SnG med ett par kungar på handen utan att behöva känna att du har gjort något fel.

Postad
Foldar QQ ibland, men aldrig KK, krävs ju monsterread för det..

Jag tycker inte att det ska behövas en sådan koll på motståndarna för att veta att han sitter på AA. En spelare som höjer en stor raise men sparar så pass lite marker att både han och jag vet att degen ändå ska in, sitter inte på QQ. Det skulle vara att slowplaya den och det är ju inte minst onödigt efter en stor bet. Ofta tänker motspelaren länge också (särskilt om det har varit många snabba folder före) eftersom han har ett dilemma: Går han all-in direkt känns risken större att jag foldar och om han väljer att syna är jag inte tillräckligt komittad på floppen ifall jag skulle missa där så han drar en mittimellan-raise istället.

Ja i stora all-in kalas finns det nästan alltid med ett AA om inte hela bunten sitter på AK.

Postad

Jag har bara foldat KK innan floppen en gång och det var i en hemmaturnering där UTG synat och jag höjde upp det och han smackade om rejält. Min read på honom sa att det var AA så jag la mig och han visade AA. Tveksam till om jag skulle kunna göra det på internet utan monsterread som sagt. Men kanske om nån limpar UTG för att sen trycka. Kanske :lol:

Postad

Folda kungarna och intala dig själv att det var rätt a la Phil Hellmuth. Du foldar bästa handen i VÄLDIGT många fall, men kan skryta med att du i de fallen du är slagen har gjort en jätte laydown. I CG däremot dyker det upp lite fler tillfällen där man kan lägga och i MTT, men sng? NEJ!

Postad

Beror på vilken nivå SnG ligger. På lägre nivåer är det bara att lägga in rubbet från början, även om man är först in i potten. Många av spelarna som tittar för mycket på TV tänker att :

1. "han bluffar"

2. "även om han har monsterkort som Q9 så har jag bättre kort.. jag synar"

På högre nivåer antar jag att spelet är något mer sofistikerat. Men det kan fortfarande handla om en bluff. Man vet hur hans höjning kommer att tolkas av dig, och chansar att du lägger dig.

Postad

GOD MORGON! :D

Jag har aldrig foldat KK än och skulle inte göra det utan en väldigt lång och genomtänkt utvärdering men jag är inte intresserad av att göra rätt eller ett coolt drag, bara av att spara pengar genom att inte försätta mig i lägen där jag tror att jag förlorar i längden.

Så varför, enligt mitt resonemang ovan, ska jag satsa alla mina pengar på att han bluffar eller sitter på QQ?

Tack folks för alla svar!! (skärp er nu!)

Postad
Jag har bara foldat KK innan floppen en gång och det var i en hemmaturnering där UTG synat och jag höjde upp det och han smackade om rejält. Min read på honom sa att det var AA så jag la mig och han visade AA. Tveksam till om jag skulle kunna göra det på internet utan monsterread som sagt. Men kanske om nån limpar UTG för att sen trycka. Kanske :lol:

Mycket bra fold! "DODARN" brukar ju lura folk att han sitter på AA genom att spela på just det här viset. Nu ställde din motståndare in alla chipsen (eller?) direkt efter din höjning och därför behöver du förmodligen en read också.

Postad

Mycket bra fold! "DODARN" brukar ju lura folk att han sitter på AA genom att spela på just det här viset. Nu ställde din motståndare in alla chipsen (eller?) direkt efter din höjning och därför behöver du förmodligen en read också.

Mina motståndare i mitt homegame är inte riktigt lika bra som Dödarn :D