in|sane Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Hejsan Kamrater ! Ska man dega in på turn här? Sitter ju på 10 outs om Fi har färg, vilket han inte alltid har. 22% chans att sätta kåken, rätt att 3-betta turn ? Ultimate Bet 1/2 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) Preflop: Hero is Button with Q, Q. 1 fold, MP1 calls, MP2 calls, 1 fold, CO calls, Hero raises, 2 folds, UTG calls, MP1 calls, MP2 calls, CO calls. Flop: (11.50 SB) Q, 6, J(5 players) UTG checks, MP1 checks, MP2 bets, CO calls, Hero raises, UTG folds, MP1 folds, MP2 calls, CO calls. Turn: (8.75 BB) 2(3 players) MP2 checks, CO checks, Hero bets, MP2 raises, CO folds, Hero 3-bets, MP2 caps, Hero calls. River: (16.75 BB) J(2 players) MP2 bets, Hero raises, MP2 3-bets, Hero caps, MP2 calls. Final Pot: 24.75 BB Citera
Crazy Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Den var capad på turn! Är väl inte så mkt att säga. Kanske borde du bara synat hans raise på turn och hoppas på klonk. Det luktar färg där. Citera
anegym Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Jo, trebetten på turn tycker jag är vettig. Han kan mycket väl raisa med en sämre hand än din. Visst har han ofta färg men du har ju så många outs att jag tror att trebet är det rätta i längden. Citera
in|sane Postad 29 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 29 Maj , 2006 Någon som är duktig på Pot Equity och kan räkna på det hela? Jag fick det till 22% x 8.75BB=1,925BB (fast, vet inte hur jag använder 1.925BB siffran riktigt). Eftersom det är HU så bidrar jag med 50% av det som kommer in i potten, jag har således ingen Pot Quity edge. Eller har jag räknat knas? Ska jag ens tänka på Pot Equity här och bara använda mig av det i multiway pottar när jag sitter på starka drag ? Citera
lumor_ Postad 29 Maj , 2006 Rapport Postad 29 Maj , 2006 Pot equity verkar vara lite malplacerat eller? Det används ju främst som du säger i potter med många inblandade. Om det hade varit SEX spelare kvar hade det varit korrekt att cappa turn (ur potequityhänseende (det blev ju ett fint ord )) om man är säker på att alla går med trots att man vet att någon har nötfärgen när man själv har topptriss (med PP). Jag skulle ha lugnat ner mig på turn. Betningsmönstret ser väldigt färgigt ut. Skulle du cappa river också om du inte fick kåk? Om inte, varför cappa turn? Att göra det ena eller andra är nog ingen jätteläcka oavsett vad som är "rätt". De här situationerna är ju inte jättevanliga. De flesta (inkluderar självfallet mig själv) har antagligen andra brister i sitt spel som är av betydligt större vikt. Själv känner jag mig ganska obekväm med att cappa river om det är jag som sitter på färgen och brädet är parat. Jobbig hand om han satt på JJ... Citera
in|sane Postad 30 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 30 Maj , 2006 Pot equity verkar vara lite malplacerat eller? Det används ju främst som du säger i potter med många inblandade. Om det hade varit SEX spelare kvar hade det varit korrekt att cappa turn (ur potequityhänseende (det blev ju ett fint ord )) om man är säker på att alla går med trots att man vet att någon har nötfärgen när man själv har topptriss (med PP). Jag skulle ha lugnat ner mig på turn. Betningsmönstret ser väldigt färgigt ut. Skulle du cappa river också om du inte fick kåk? Om inte, varför cappa turn? Att göra det ena eller andra är nog ingen jätteläcka oavsett vad som är "rätt". De här situationerna är ju inte jättevanliga. De flesta (inkluderar självfallet mig själv) har antagligen andra brister i sitt spel som är av betydligt större vikt. Själv känner jag mig ganska obekväm med att cappa river om det är jag som sitter på färgen och brädet är parat. Jobbig hand om han satt på JJ... Tack för inlägget. Håller med, att prata om Pot Equity kändes lite mysko när det var HU. Har just läst om detta i small stakes holdem och funderade på om det rent matematiskt kunde vara ok att cappa turn här. Varför cappa turn och inte river om jag inte sätter kåken frågar du. Anledningen till det är att på turn har jag 10 outs till att sätta kåk, och på river har jag ingen. Om jag har read på fi (hade inte det i denna hand iofs) och vet att han betalar av med A hög färg fast det parar sig, så tycker jag det är helt rätt att cappa turn, då man vet att man får betalt. Är det en Fi som man vet kommer bara syna ner när det parar sig, så får man kanske softa ner på turn lite. Nästa gång jag hamnar i liknande position så vet jag inte hur jag gör faktiskt. Beror nog en del på min egen image på bordet plus vilken motståndare jag har. Som vanligt med pokern, så är det mesta situationsbaserat. Rent generellt tycker jag dock det är lite vekt att stanna av på turn och bara syna en re-raise när färgen kommer. Tycker det känns som man blir för sårbar mot händer som vill ha en billig showdown och uttnytjar färgen som bluff för att göra detta. Om Fi nu cappar, vet man ju med rätt stor sannolikhet att han har färg, så då kan man ju check/syna eller bet/syna på rivern om man inte sätter kåken. Citera
Recommended Posts