Gå till innehåll

FL - Tips för att lyckas?


Juzam

Recommended Posts

Har spelat fixed limit ett tag nu, och fölorat. Dels pga bristande disciplin, dels pga att jag helt enkelt inte kan spelet. Det senaste har jag just insett, nämligen att det är en massa tekniska grejer med Fixed jag inte alls känner till, och som är avgörande.

Har spelat på 6-handed borden. Orkar helt enkelt inte lägga mig 20 händer i rad. Det ska ju vara lite kul också.

Skulle behöva lite grundläggande tips hur man lyckas, tills jag köper mig nån vettig bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat fixed limit ett tag nu, och fölorat. Dels pga bristande disciplin, dels pga att jag helt enkelt inte kan spelet. Det senaste har jag just insett, nämligen att det är en massa tekniska grejer med Fixed jag inte alls känner till, och som är avgörande.

Har spelat på 6-handed borden. Orkar helt enkelt inte lägga mig 20 händer i rad. Det ska ju vara lite kul också.

Skulle behöva lite grundläggande tips hur man lyckas, tills jag köper mig nån vettig bok.

 

*Var aggresiv när du ha bra händer.

*Syna inte på draghänder (hålstege exempelvis) om du inte har riktigt bra odds för det. Tänk på att chansen att dra in kortet du behöver till en hålstege är 1/12 på turn och lika liten på rivern.

*Förlora så lite som möjligt när flopparna inte alls stämmer överrens.

*Sällan värt att bluffa fler än en person om du inte känner att de andra har mycket svaga händer.

*Höga kort har bra värde shorthanded.

*Glöm aldrig att det kostar dubbelt så mycket att syna på turn och rivern jämfört med pre-flop och på floppen.

 

Lycka till! :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, är som mest på de grundläggande sakerna. Men när ska man valuebetta? Vet inte riktigt vad som menas med det heller. Borde ju vara att man bettar på för att håva in senare..

 

Vilken flo % bör man ligga på på en 6-handed bord om bordets flop % ligger på 60-70?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Disciplin och tålamod är extremt viktigt, har du inte det (och har svårt att få det) så kommer du helt enkelt inte att lyckas bra. Du måste hela tiden tänka "i längden".

 

Spelar du också för nöje som du sa så kommer du inte att tjäna lika mkt, men detta förstår du säkert. Ska du nu spela löst, så se till att spela aggressivt - annars kommer du att förlora stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, är som mest på de grundläggande sakerna. Men när ska man valuebetta? Vet inte riktigt vad som menas med det heller. Borde ju vara att man bettar på för att håva in senare..

Ett valuebet innebär att du tjänar på själva betet de gånger motståndaren, synar bortsett alla andra faktorer, enklast är det på rivern om du slår mer än hälften av motståndarens händer när han synar är det ett valuebet. Resten av rundorna är det inte så enkelt att det räcker med att du slår mer än hälften av dina motståndares händer, eftersom du tjänar olika mycket på de händer du slår (du tjänar mycket mer på en syn av As4d på en AsTs8d-flop när du har AdKd än vad du tjänar på om 6s5s synar) och du förlorar inte lika mycket mot alla händer som slår dig. Därför kan du förlora på en motståndares syn även de gånger du har bättre hand än honom mer än 50% av tiden när han synar, och du kan tjäna på en syn av honom trots att mer än 50% av händerna han synar med är bättre än din.

 

Hoppas att det gav lite mer klarhet än det orsakade förvirring.

 

 

När man ska valuebeta är riktigt, riktigt knepigt att besvara, det är i stort sett själva kärnan av poker.

 

Vilken flo % bör man ligga på på en 6-handed bord om bordets flop % ligger på 60-70?

Antalet händer dina motståndare spelar är bara en av faktorerna som avgör hur många, vilka händer och hur du ska spela dem.

 

Exempelvis om det höjs mycket preflopp men lugnar ned sig på turn och river så är det viktigare att fokusera på händer som är bäst just nu. Om folk är villiga att lägga in så många bet det går på turn med tvåpar så stiger händer som kan ge färg eller stege i värde.

 

Men ju mer dina motståndare höjer ju färre händer kan du spela. Du spelar fortfarande fler händer mot en höjning än vad du gör mot tighta motståndare, men det blir fortfarande färre händer totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, trodde valuebet var nåt mer raffinerat.. då är det ju lugnt.

 

Problemet är egentligen inte mitt tålamod, eftersom jag har spelat 10-bord och slagit dem, konsekvent. Jag tycker helt enkelt inte att det är kul.

Min styrka ligger i att läsa spelet, och vara lite lurig, så jag tror 6-handed passar mig bättre. Men frågan är om jag då borde köra NL eller PL?

 

Hursomhelst, några frågor angående FL, 6-handed.

 

Om jag sitter på stora mörken, och 4 personer synar fram till mig, ingen höjer. Spelet är dock passivt, så nån kan ändå sitta på kanske AQ eller AJ.

Hur bra hand ska jag för att höja? Borde väl räcka med att jag är statistisk favorit? Men vad innebär det för hand? Känns som att om jag höjer med pocket-tior så blir jag ändå utdragen 9 ggr av 10, och att jag därför inte bör höja. Men det är säkert fel. Först ut höjer jag definitivt med pocket-tior.

 

Hur aggressivt bör man sen spela på floppen om vet att all ändå synar?

Säg att jag spelat en 7-8s, och floppen kommer 2,4,8 rainbow. Hur gör jag i olika positioner. Ingen action preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och vara lite lurig.
Ärligt talat så brukar "lurigt" spel i FL inte vara speciellt lönande om du inte har extremt bra koll på din motspelare. Okomplicerat spel brukar löna sig i längden.,

Men frågan är om jag då borde köra NL eller PL?

Var medveten om att NL,PL och FL är spel med väldigt stora skillnader, som kräver helt olika strategier för att behärska bra. NL kräver inte direkt mindre tålamod än FL. Prövar att spela några HU turneringar om du vill ha lite action
Känns som att om jag höjer med pocket-tior

Det gör du rätt i. Du har antaglien bästa handen och tjänar på att få in mer bets i potten.

 

Säg att jag spelat en 7-8s, och floppen kommer 2,4,8 rainbow. Hur gör jag i olika positioner. Ingen action preflop.

Är du först ut höjer du. Är du sist ut höjer du. Bettar någon in i dig så re-höjer du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

] Känns som att om jag höjer med pocket-tior

Det gör du rätt i. Du har antaglien bästa handen och tjänar på att få in mer bets i potten.

 

Vet inte om jag håller med här. Visserligen har du med mycket stor sannolikhet bästa handen just nu men din equity är antagligen bara mycket marginellt över din pottandel på det här stadiet.

 

Att höja här ser jag två nackdelar med. Om du träffar ditt set blir det förmodligen svårare att få fi att betala av på senare gator. Får du istället en flop där ditt par blir ett överpar så ger det ju odds att dra för både två överkort och för hålstege som annars skulle få lägga sig eller dra till felaktiga odds.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

] Känns som att om jag höjer med pocket-tior

Det gör du rätt i. Du har antaglien bästa handen och tjänar på att få in mer bets i potten.

 

Vet inte om jag håller med här. Visserligen har du med mycket stor sannolikhet bästa handen just nu men din equity är antagligen bara mycket marginellt över din pottandel på det här stadiet.

 

Att höja här ser jag två nackdelar med. Om du träffar ditt set blir det förmodligen svårare att få fi att betala av på senare gator. Får du istället en flop där ditt par blir ett överpar så ger det ju odds att dra för både två överkort och för hålstege som annars skulle få lägga sig eller dra till felaktiga odds.

 

/Bjorn

 

Jag tycker du motsäger dig själv lite. Antingen så synar motsåndarna mer för att potten blir större och då är det lättare att få betalt på ett set eller så lägger de sig lättare för att de sätter dig på ett överpar och således borde de lägga överkort trots att de kanske har odds att dra till ett par. I övrigt undrar jag hur mycket bäring tanken om att man inte ska bygga potten preflop för att folk inte lägger sig senare egentligen har. I det här fallet tror jag förtjänsten man gör på preflophöjningen är större än den lilla förlust man gör postflop för att man gett motståndarna odds att syna med långsökta draghänder. Dessutom är det många som lägger sig trots att de har odds att syna. Att syna med t.ex KJ på en 368 flop mot någon som representerat en hand som ofta dominerar din hand är något många tycker om att undvika även om de ibland gör ett misstag när de lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur aggressivt bör man spela då? (6-H)

 

Känns som att jag är dålig på att reraisa pre-flop med annat än AK. Brukar bli så att jag reraisar allt, oavsett deras position, med AK, och TT+.

I tidig position raisar jag nog A-9, KQ, KJ+.

Sen på floppen höjer jag inte gärna om jag inte har två par. Känns fegt..

 

Tror också jag spelar alldelles för löst. Ligger oftast över 50 flop-%.

Bör jag ligga strax under 40 kanske? Spelar främst 0.5-1 på prima. Ibland 1-2 och 2-4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur aggressivt bör man spela då? (6-H)

Rejält, ska du lira mot en höjning ska du väldigt ofta trebeta. Dels för att du behöver en hyffsad hand men också för att sätta press på mörkarna.

 

Känns som att jag är dålig på att reraisa pre-flop med annat än AK.

Det är alldeles för lite, beroende på position så behöver din trebethand vara från några snäpp bättre till något snäpp sämre än din motståndares snitthand. När du spelar från SB mot enbart CO eller knappen ska du trebeta nästan 100% av tiden du spelar för att få loss BB och ta kommandot i potten. Även från BB bör du spela tillbaka hårt om någon höjer med ostarka kort, att trebeta med 98s är ganska standard när knappen öppnar potten med en höjning.

 

I tidig position raisar jag nog A-9, KQ, KJ+.

Det finns ju förstås ingen riktig tidig position shorthanded (konceptet är ju på startrundan relevant i antal steg från knappen, inte antal steg ifrån mörken), men jag skulle akta mig lite för A9/KJ om du är 3 från knappen. Öppnar du potten så öppnar du så klart med en höjning om du inte har en genomtänkt balanseringsstrategi då du limpar med jättestarka händer för att kunna spela en del svaga händer som bara är lönsamma med en limp. Har du ingen sån strategi ska du aldrig öppna potten med en syn.

 

Sen på floppen höjer jag inte gärna om jag inte har två par. Känns fegt..

Det är otroligt fegt, om det är heads-up på floppen så höjer jag rutinmässigt med vilket par som helst, alla färgdrag och öppna stegdrag, alla hålstegedrag med överkort, överkort plus backdörrsfärg, etc. Naturligtvis är det kontextkänsligt men du ska höja mycket på floppen, allt som oftast höjer du med en dominerad hand men det är helt enkelt sånt som händer.

 

Tror också jag spelar alldelles för löst. Ligger oftast över 50 flop-%.

Bör jag ligga strax under 40 kanske?

Jag har verkligen ingen aning, och jag vet inte hur du tror att en sån siffra ska hjälpa ditt spel. Det handlar om att hitta lönsamma situationer inte veta hur många lönsamma situationer det möjligen kan finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej sneakysnake,

 

det låter som du spelar loose-passive preflop och passive post-flop. Det är ingen bra spelstil om man ska vinna pengar i längden. Du måste bli mer tight-aggressive preflop och mer aggressive postflop. Jag tycker Johan Hjort's post var väldigt bra, läs den flera gånger tills du får in allt.

Det enda jag inte tyckte var bra med den var:

att trebeta med 98s är ganska standard när knappen öppnar potten med en höjning.
Att trebetta me 98s ur position är inte ett sätt att tjäna pengar på. Det är dock OK att göra det mot bra motståndare på höga nivåer lite då och då för att vara mer deceptiv. I heads up situationer vill du ha händer som har "high-card value" tex K5s som är mycket bättre i ett sånt läge.

 

Och att ta ner flops seen till runt 30%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att trebeta med 98s är ganska standard när knappen öppnar potten med en höjning.
Att trebetta me 98s ur position är inte ett sätt att tjäna pengar på.

Det är som nästan allt blindspel ett sätt att minimera förlust på. Men om knappen höjer med ungefär så många händer han ska höja med när han öppnar (eller fler) så är det ganska standard att trebeta med suited connectors eftersom det allra troligaste resultatet är att ni båda missar floppen (och då är det bra att vara den som sitter i förarsätet) och handen är för bra för att folda mot en steal preflopp.

 

Det är dock OK att göra det mot bra motståndare på höga nivåer lite då och då för att vara mer deceptiv. I heads up situationer vill du ha händer som har "high-card value" tex K5s som är mycket bättre i ett sånt läge.

Nivån har inte särskilt mycket med saken att göra, huvudsaken är ju att motståndaren har en vid handdistribution samt att aggression har något värde. Men jag håller inte med om att K5s är mycket bättre i det läget, den kanske har bättre EV, men vi talar inte om några enorma summor i så fall.

 

Grejen är ju att K5s oftast har bättre show-down equity, men i mycket högre utsträckning är tvungen att betala av på turn och river med sämst hand. Ytterligare en faktor är att 98s har mycket bättre utsikt att slå ut bättre händer och särskilt händer som dominerar den, det är ju mycket lättare att få loss J8 än KJ. Samt även att 98s fyller en övergripande strategisk roll bättre än K5s eftersom den hjälper till att göra låga brädor farliga när man har sin 3-betsdistribution, alltså att det finns en betydande risk att man träffat även låga kort när man trebetat. Kan mycket väl vara så att K5s suitighet uppväger detta och gör den klart bättre än 98s, men jag är åtminstone än så länge mer benägen att trebeta med 98s än med K5s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...