Gå till innehåll

Ordkunskap


BjornL1491910513

Recommended Posts

Kul anekdot om ord och ordfarrad:

 

Syrran: Du ar ju daligast pa det har!

 

Jennez: Samst heter det....

 

Syrran: Du! Min larare sager faktiskt att jag har ett jattebra... vad heter det... ehm... vad heter det...

 

Jennez: Ordfarrad?

 

Syrran: Ja, just det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet en bra hemsida för ord som man kan träna in inför högskoleprovet? alltså, någon typ av sida där man får en fråga om ett ord med alternativ. Man ska också kunna se det rätta svaret.

Om du nu skulle hitta en sådan sida, vad skulle det tjäna till att "träna" där? Hur stor är chansen att du skulle kunna hitta ETT ord som även kommer att dyka upp på provet???

 

Satsa på att läsa böcker istället, gärna sådana som innehåller många latinska, medicinska, tekniska etc. termer. Vill du helgardera dig och vara säker på att få alla rätt är det bara att lära dig SAOL utantill. Då får du även möjligheten att kommentera ORD-resultatet efteråt med att "det fanns för många ord som började på t och uppåt, jag hann bara plugga in till s..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lära sig ett ord om dagen i ett halvår eller ens två år lär väl knappast göra så stor skillnad. Chansen att du får in över 2-3 ord extra kan nog inte vara stor, om ens så många.

 

Däremot har man mycket nytta av att ha pluggat olika språk. Jag tjänade massor på att kunna härleda ett antal ord och att kunna sortera bort mängder av alternativ direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prefix is the shit. Såna grejer tar dig långt med liten ansträngning, men man ska inte underskatta att träna ord rakt av heller. Innan jag skrev det sista gången pluggade jag in en hel del ord, jag försökte få in runt 20-40 ord per gång jag pluggade. Allt fastnar ju inte perfekt, men om man repeterar hyfsat flitigt så får man nog oftast nån association i rätt riktning om man läser ordet igen. Jag hade ett häfte som jag hade köpt över internet med de typ 3000 på högskoleprovet vanligast förekommande orden och jag har för mig att jag hann med runt 2000 av dem. Sen kom det väl kanske inte mer än 2-3 av dessa på själva provet, men jag tror att jag hade en del gratis av att kunna härleda delar av orden till samma stam som andra som jag hade lärt mig (om man känner till orden pedofili och geriatrik är det inte så svårt att lista ut vad pediatrik är exempelvis). Plus förstås att jag lärde mig en hel del ord som är trevligt att kunna även efter provet.

 

Det är klart att det inte ger något resultat om man lär sig ett ord om dagen, men vem klarar inte att lära in mer än så? Bara de engelska glosorna man hade på mellanstadiet brukade väl vara 10-20 nånting. Det går snabbt att plugga in.

 

Problemet med att läsa böcker för att lära sig ord är att man inte får någon direkt förklaring av ordet utan i så fall måste slå upp det (vilket bli en rejäl omväg gentemot att plugga in det direkt). Svarsalternativen på högskoleprovet är ofta luriga, om du läser ordet anemi så kanske du genom din medicinska bok kommer ihåg att det har något med blod att göra. Det har dock ringa betydelse om alternativen är blödning, blodgrupp, mindre blodkärl, blodbrist och blodförtunning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Nusse och nollrejkarn (Waggho).

 

Att läsa in ord från äldre högskoleprov har jag dock svårt att se hur det skulle gynna en då det lär vara väldigt få ord på kommande prov som funnits på tidigare sådana.

 

Minns att vi på gymnasiet hade ett par bra ordprogram (ords användning i meningar, deras betydelser och associationer), om man ändå kunde minnas deras namn. Kan vara värt att kolla upp programvara som säljs till skolor och se om du kan få tag på den på något vis.

 

Annars kan jag själv säga att jag lärt mig väldigt många ord genom att läsa alternativt lösa korsord och sedan kolla upp deras betydelse i ordlistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...