Gå till innehåll

NLT - AQs, valuebeta river?

Recommended Posts

Postad

6-handed 1/2 NL. Fi har ungefär $200 i stacken, jag har honom täckt.

UTG limpar, jag sitter på knappen med A:club:Q:club:, jag höjer till $8. SB foldar, BB slår om till $24. UTG foldar. Synar $16 till.

Flop K:heart: 6:diamond: T:club: (pot: $49)

Fi checkar. Jag funderar på vad fi kan ha som han skulle checka med efter en reraise preflop. KK, QQ och JJ känns som rimliga händer, eventuellt AQ(s), om det är den sortens spelare. Fi satte sig för ett omlopp sen och jag har inga reads. Väljer att checka bakom.

Turn K:spade: (pot: $49)

Fi checkar igen, och jag utesluter nu KK som alternativ. Betar $40, för att få honom att lägga ner JJ, tror inte att han lägger QQ. Skulle jag få syn tänker jag checka bakom om en dam faller, beta om ett ess faller, och ta mitt beslut senare om en knekt kommer beroende på vad fi gör på rivern. Fi synar.

River: J:club: (pot: $129)

Fi checkar. Den enda handen jag slår som fi har är QQ. Vad gör jag? Resultat och tankegång följer när jag vaknar.

Postad

Du slår väl även alla AK (inte en helt orimlig hand)?

Efter en reraise preflop är det väl inte så många rimliga händer som man dominerar med AQs?

Utan att ha en tomteread på motståndaren hande jag lagt ner redan där.

På rivern hade jag nog bettat ~½pott och hoppats att inte få omslag. Tror att man får syn av många AK där samt möjligen KQ (dock ingen trolig hand).

Postad

AK känns inte möjlig där eftersom han checkar både floppen och turn, men kan vara så att han slowplayar AK men det är inte särskilt trologt i mina ögon. Jag skulle checka eftersom du endast kan slå QQ och att slå om från BB brukar betyda ganska starkt hand, men utan read på killen är det ju omöjligt att säga nåt säkert.

Postad
Varför utesluter du AA ?

Skulle inte räkna med AA eftersom han inte skulle checka på floppen för att ge gratis kort till flera händer såsom AQ och AK vilka är ett kort från att få in stegen.

Postad
Varför utesluter du AA ?

Skulle inte räkna med AA eftersom han inte skulle checka på floppen för att ge gratis kort till flera händer såsom AQ och AK vilka är ett kort från att få in stegen.

Sekvensen att han tänker check-raisa floppen och sedan inte vågar höja turn när högsta kortet paras är ju inte särskilt otrolig. Jag har definitivt sett AA spelas konstigare än så här.

För övrigt så finns det knappast någon anledning att vara orolig över gratiskort till AK, någon med den handen sitter ju på 2 outs. Om man beggränsar vår hjälter raise och sen syn-distribution till 99+ samt AQ+ så finns det ju faktiskt inga händer som har särskilt stor nytta av gratiskort mot AA.

Postad

Jag har väldigt svårt att sätta honom på AA när han checkar floppen och checkar turnen också. Känns inte som att han skulle checkraisa efter att ha reraisat, därför satte jag honom på KK (slöspelar the monster) eller underpar.

Jag bestämde mig för att valuebeta 50 och lägga mig för omslag. Han synade och min hand stod. Handhistoryn visade att han faktiskt hade AA. Jahopp.

Postad

Jag skulle inte slänga in mer i potten utan att veta mer om min motståndare. I och med att han synade ditt $40 bet på turn kan vi utesluta att hans preflop höjning var en ren bluff för att sno potten redan där. Utan tvekan skulle jag ha checkat på 5:e gatan och slängt mig över HH:n när handen var färdigspelad om nu min (läs din) hand höll.

Tänkbara scenario under olika faser av handen.

1) BB höjer din knapphöjning med 3 ggr. Budskap: "Jag har AA/KK/AKs" eller "Ge fan i att höja när jag sitter på stora mörken"

2) BB sitter med pocket pairs och höjer för att se vad du är gjord av. Har du en riktig hand eller försöker du "bara" stjäla?

3) BB floppar lilla mellantrissen, TTT, och slowplayar. K på turn skrämmer honom lite och check/callar ditt bet.

4) Om det finns lite tomteblod i hans ådror kan han efter att ha misslyckats med att köpa potten preflop syna ditt $40 med QJ och hoppas på att få in stegen trots att bordet är parat

[edit] tog visst lite tid att skriva ner detta så många hann före :D [/edit]

Postad
3) BB floppar lilla mellantrissen, TTT, och slowplayar. K på turn skrämmer honom lite och check/callar ditt bet.

Vad skulle han vara rädd för? KKKK eller KKKTT/KKK66? Knappast troligt att den andra skulle ha dom händerna.

Postad

Jag röstar på att Fi har AA.

Har han AA kan han mycket möjligt vara rädd för en fop som är K T 6 i och med att du callade hans reraise pre flop. KK och TT är ju absolut inga omöjliga händer att du har i detta läge. När sedan ytterligare en kung kommer på turn så stoppas han från att betta igen i och med att du kan nu även sitta med AK. Men eftersom du checkade efter honom på flop borde du ju inte ha någon kung så han callar ditt bett. På rivern är han fortfarande rädd och checkar.

Andra alternativ

Han kan sitta med PP mellan 99-QQ. Utav dessa känns bara QQ ok att reraisa med utom position tycker jag.

Slutligen kan han slowplayat KK/AK men det är inte så troligt. Han borde ju garanterat ha slagit på om turn i såna fall. Eller åtminstone inte checkat river.

I procent tror jag Fi har detta:

AA:50% QQ:20% JJ:10% TT:5% 99:3% KK:2% AK:5% Övriga händer:5%