Gå till innehåll

Köpa pokermarker?


loobin

Recommended Posts

Hej!

 

Min käre far köpte en trälåda med marker till mig när han var i USA. I lådans lock står det Brookstone. Markerna i sin tur är enfärgade och finns i fyra olika färger (vit, svart, röd och blå). Vikten är 8,5 gram. Boxen innehåller 300 st och en kortlek. Nu till problemet:

 

Jag vill kompletera min samling med fler marker, givetvis av samma sort. Jag har letat på Internet och på forumet utan att hitta butiker eller ens länkar till sidor som säljer. Det enda som verkar finnas är tvåfärgade 11,5:or med tärningar eller annat på. Kanske kan någon som är bättre insatt hjälpa min att reda ut detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 611
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Var inne på tradition för att kolla på något under rean idag. Hittade då en box med 100 st tunga chip. Så jag slog till för summan 298:-.

 

Boxen innehåller:

1 st box för chippen i plast av hyfsad kvalité.

100 st chip.

 

Chip:

Vikt och antal

25x Gula Chip, total vikt 290 g eller 11.60 g/st

25x Blå Chip, total vikt 290 g eller 11.60 g/st

25x Röda Chip, total vikt 291 g eller 11.64 g/st

25x Vita Chip, total vikt 289 g eller 11.56 g/st

Samtliga chip väger 1160 g eller 11.60 g/st

 

Recension:

Chippen ser ut som Magnus Andersson AB's CR 06 chipp har en textur som jag tror gör att det går att stapla dem, har precis byggt ett torn på 75 chip på ostadigt underlag. Släpper jag chippen (10 st) från en höjd av 5 cm hamnar de samlade i tornformation, inga hoppar av alltså. Fråga mig nu inte varför man skulle vilja göra detta bara. De vita hade kvalitets brister i trycket på elva av de vita chippen och två av de blå, punkterna längs kanterna är dåligt ifyllda eller så finns det små streck, i spel skulle jag gissa mig till att fyra st av de vita och två st av de blå skulle märkas. Jag undersökte nog chippen mer än vad man gör när man spelar. och jag kunde inte hitta samma brister på de gula och röda chippen.

 

Slutsats

Det här är mina första chip jag köpt och det är inte samma textur på dem som Magnus Andersson AB men de är bra. Boxen man får med som man kan ha för att samla chippen i är inte att jubla över, den kan fungera för banken och transport men i spel kommer man knappast använda den. Det enda jag tycker är synd är att det inte var fem färger. Att ha 25 vita, 25 röda, 25 blå, 15 gula och 10 svarta hade varit underbart. Jag tror dock att du behöver två boxar om ni är mer än fyra spelare så i kan ha lite stålar i spel. Funderar på att köpa en till box och kolla om det finns olika färger. I de två boxarna jag tittade fanns endast dessa fyra färger men på kartongen finns det en hel uppsjö med chip färger. Kommer nog att köpa en till box om det finns fler färger, men jag kör inte poker ofta utanför nätet.

 

Anm. har vägt chippen med en matvåg som har en upplösning på 1 g så vikterna kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att köpa ett pokerset med 500 marker, men jag vet inte varifrån jag ska beställa. Har kollat runt på olika sidor och här i forumet, och här är de två ställerna som jag väljer bland:

 

TheGolfHQ (ca 850 kr med frakt)

Pokershopping.se (990 kr med frakt).

 

Har hört lite blandade kommentarer angående golfHQs marker; de flesta är nöjda, men vissa klagar på missfärgningar etc.

Det jag är mest intresserad av är dock kommentarer om kvalitén på pokershopping.se-markerna.

 

Edit: Nu har jag beställt setet från pokershopping.se. Återkommer om nån vecka för att kommentera kvalitén.

 

* LP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla!

 

Jag är en någorlunda ny pokerspelare, har spelat i 2månader ungefär och jag måste säga att jag verkligen gillar texas hold'em!

 

Jag brukar lira med kompisarna och dom enda markerna vi kör med är bicycle marker, 100st..50vita, 25röda, 25blå.. väldigt lite när man är uppemot 8 pers..

 

Därför har jag tänkt att köpa ett pokerset, och det poker-setet jag funderar över har 500 Diamond marker, kortlekar dealer button osv..

695:-

 

http://rounders.se/butik/product_info.php?cPath=21&products_id=32

 

Det set'et tror jag blir alldeles perfekt för mig och mina hem-turneringar, eller vad tror ni?

 

Är diamond-markerna bra? Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar att köpa "Ace Jack" marker av denna typen. Har använt vanliga "suit" marker förut av den typ som finns bla på golfhq men tycker att de är alldeles för glatta och har för halkig yta. Så min fråga är om någon vet hur Ace Jack markerna är jämfört med vanliga suited? Är de lika halkiga eller är de stackvänligare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar att köpa "Ace Jack" marker av denna typen. Har använt vanliga "suit" marker förut av den typ som finns bla på golfhq men tycker att de är alldeles för glatta och har för halkig yta. Så min fråga är om någon vet hur Ace Jack markerna är jämfört med vanliga suited? Är de lika halkiga eller är de stackvänligare?
Jag har ett set med 500 marker av typen du frågar efter. (Ace Jack) Är mycket nöjd med dessa. Strävare än alla andra provmarker jag beställt från diverse pokeraffärer. Köpte mitt set från pokershoppen.se men nu hittar jag inte denna typ av marker hos dem. KAnske har sålt slut?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak du bör tänka på gällande Ace Jack är dock att det är lite svårt att se hur många marker man har i en stapel eftersom den vita sidomarkeringen av någon anledning med flit är olika på översidan och undersidan av markerna. Lite svårt att förklara men kontentan blir att det är svårt att avgöra hur många marker motståndarna har i sina högar... :)

 

Kolla på den svarta markern på din länk så ser man det hela längst till vänster på markern. Jag pratar alltså om den smala kortändan som är runt 5 mm där det vita endast går ner 2,5 mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjena,

Jag har länge funderat på köpa ett pockerset med 300 - 500 pokermarker, och vart på nåra ställen och kollat på olika chips. Men dom känns väldigt klumpiga. Jag har sett på vissa pokertuneringar på tv, t.ex. den på visat sport och vissa andra, att de har en annan sorts chips som är smalare i höjden, vet nån vart man kan köpa den sortens marker? eller vad dom kallas och vilken vikt och storlek dom har, eller annat kännetecken?

 

Om ni har några andra tips på poker chips så är det bara o tipsa, jag bor i göteborg ( så om de finns någon affär nära så uppskattar jag om ni skriver till mig vad den heter) eller om ni kan nån bra sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EFter att testat ett par olika upplägg för hemmturneringar, så har vi i mitt pokergäng fastnat för att använda Howard Lederes uppläg som han har i Secrets of No Limit Hold'em. Det vill säga bara två olika valörer på marker behövs... :)

 

Därför är jag på jakt efter ett set som bara innehåller två färger på markerna, men detta verkar inte finnas. Klart man kan köpa enskilda marker, men roligast hade det ju varit med en snygg väska...

 

Någon som kan tipps om ett sådant sett, med bra kvalitet på markerna??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att de har en annan sorts chips som är smalare i höjden

På senaste EPT i London såg det ut som de spelade med någon form av chipco marker. De tycker jag ser smalare ut på höjden även om de inte är det, effekten blir väl av att de har rundade kanter.

 

Exempel på chipco marker:

Archetype

Apache

Crystal oyster

 

Jag har dock inte sett någon som säljer dessa i Sverige, och de kostar en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att slå till på 600 marker av typen Archetype. Jag planerar att köpa 600 marker i följande konfiguration (enligt rekommendation från Home poker tourney):

 

200 x $5

200 x $25

100 x $100

100 x $500

 

Slår jag till innan den 15:e så har butiken ett bonuserbjudande på 10% extra i marker. Då är frågan, vad ska jag välja för dessa 60 extra marker? Ska jag lägga till några $1000 eller ska jag ändra på ovanstående konfiguration? Tips mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man beställer från staterna, hur är det med tull, är det nåt man bör räkna till att få betala typ 25% extra? I så fall blir man garanterat ruinerad...

 

Självklart, svensk moms får du alltid betala då du importera.. Även andra tullavgifter kan tillkomma om du väljer att importera från ett land utanför EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slår jag till innan den 15:e så har butiken ett bonuserbjudande på 10% extra i marker. Då är frågan, vad ska jag välja för dessa 60 extra marker? Ska jag lägga till några $1000 eller ska jag ändra på ovanstående konfiguration? Tips mottages tacksamt.

 

Ja, du vet nog bäst vad du själv har för behov :) Men personligen skulle jag ta tusingar av de extra 60. Lite sent svarat, vad bestämde du dig för att ta? Och hur mycket fick du betala? Jag kollade lite på sidan och tyckte det verkade dyrt.

 

Självklart, svensk moms får du alltid betala då du importera.. Även andra tullavgifter kan tillkomma om du väljer att importera från ett land utanför EU.

 

Ja, man måste väl flytta från det här landet om man ska få ha några av sina pengar kvar över huvud taget.

 

Men jag vet att man _ska_ betala svensk moms på allt man importerar och att tullavgift på 2% kan förekomma, det jag däremot undrar är om det är stor chans att paketet slinker igenom utan att man behöver tulla det, eller ifall 100% av paketen kollas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skall inte säga att 100% tullas, men mycket stor del gör det. Du måste betala avgifterna, kan inte komma ifrån dem så vidare du inte smugglar med det i din resväska, etc. Varor inom EU behöver inte förtullas eller betala tullavgift på. Tullavgifter på kortlekar ligger på 2,5%, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vet att man _ska_ betala svensk moms på allt man importerar och att tullavgift på 2% kan förekomma, det jag däremot undrar är om det är stor chans att paketet slinker igenom utan att man behöver tulla det, eller ifall 100% av paketen kollas.

 

Ja man undrar ju,

själv har jag gjort 4 beställningar det senaste halvåret från usa i prisklasserna $100-$500 och endast 1 leverans av 4 åkte på tull+moms. Resten, varav ett paket som gick på ca $500 slank igenom. Så det tycks vara lite godtycklig, men min statistik är självklart inget du ska lita på.

Däremot kan man ju i varje fall dra slutsatsen att 100% av paketen inte kollas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...