Gå till innehåll

NLT - Alldeles för många ser floppen


Recommended Posts

Tappat HH så kör ur huvudet. Vanligt NL100 bord, inte något maniac bord och det hör inte till vanligheterna att folk synar en såhär pass stor raise preflop. Min stack är runt $110.

 

Hero is dealt As Ah

 

UTG calls 1

MP calls 1

CO calls 1

Button calls 1

SB calls 0.5

HERO raise 7 to 8

Måste ju höja här, kanske inte borde höja så mycket eftersom folk då gissar att man har överpar (oavsett antal limpare). Smartare att höja till 5 eller 6?

UTG calls 7

CO calls 7

SB calls 7

 

Dealing flop Js 7h 6d (pott: $35)

SB checks

HERO ??

Givetvis såg alldeles för många floppen för min smak. Floppen är ju inte direkt safe med så många syner. Vad bör jag beta ut och hur bör jag agera om jag får syn eller raise? Låter kanske ganska basic men min rutin av att spela stora par i flervägspotter med såhär många är mycket begränsad. Noteras bör väl att 2 av FI's täcker mig och den tredje har runt $85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst tycker jag inte att din raise tyder på att du har AA. Folk som har AA brukar väl sällan beta sådär mycket.

 

Oftast när folk överbetar kraftigt brukar det tyda på att de har en hand som förmodligen är den bästa innan floppen, men som är svårspelad efter floppen.

 

Därför tror jag att motspelarna inte sätter dig på ett par högre än qq. En motspelare som t ex har AJ skulle mycket väl kunna sätta dig på tt,99 eller 88.

 

Floppen innehåller inget färgdrag men ett farligt stegdrag. Frågan är om någon motståndare skulle syna sådär mycket med sc. Jag tror att CO, button eller sb skulle ha kunnat gjort det.

 

Det är alldeles för vekt att checkfolda AA bara för att tre motspelare ser floppen.

 

Jag skulle beta 80% av potten i det här läget.

 

Blir jag synad skulle jag check/syna turn och river.

 

Om jag blir reraisad måste jag använda mig av reads. Har jag inga reads skulle jag förmodligen syna en inte alltför stor reraise och hoppas att bordet parar sig så att jag vinner med ett högre tvåpar. Det skulle ta emot att syna en allin här, mot vissa spelare skulle jag definitivt göra det men knappast mot normal spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonklar: Med korta stackar (i första hand då turneringar) håller jag med om att en stor raise snarare betyder mellanpar eller andra svårspelade händer. Dock inte i ett online-CG (online hyfsat viktigt enligt mig då ett AA inte "betyder" lika mycket) med hyfsat djupa stackar. Där är i allmänhet stor raise=bra hand.

Sen måste du ta en närmare titt på stackarna. Det är fullständigt omöjligt att check/syna både turn och river eller att syna en höjning för att para bordet. Du är committed långt innan dess.

 

På floppen har du väl två alternativ. Antingen bettar du stort (standard) eller så check-raisar du all in. Alternativ två är bekvämt för att du slipper jobbiga turnbeslut och får bettar av sämre händer/bluffar men är i allmänhet för riskabelt då du inte vet om någon kommer att betta.

 

Får du syn kan du gå all in på turn alt. check-raisa om du tror att han kommer luras till att betta isåfall. Check-fold funkar väl mot en riktigt "nitty" spelare som nästan bara spelar set mot pre-flop-höjaren men är i allmänhet för vekt.

Blir du höjd på floppen så syna. 66 och 77 är klart möjliga men du får schyssta odds och kommer inte alltför sällan vara uppe mot drag/Jx etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla som kan oroa på den floppen är ju de två spaderna. Höj pott så att någon med två spader inte kan syna (inte syna utan att göra något dumt that is). Om man ska hålla på och fega och grubbla med AA bara för att någon kan ha träffat set på floppen kan man väl hellre syssla med något annat spel va? Det du visat av handhistoryn hittills indikerar bara att du har bästa handen. Har du tur synar någon med AJ som sagt, har du otur synar någon med AJ och får en till J på turn ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla som kan oroa på den floppen är ju de två spaderna. Höj pott så att någon med två spader inte kan syna (inte syna utan att göra något dumt that is).

 

Dealing flop Js 7h 6d

 

Är handhistoryn ändrad eller varför är du oroad av någon med två spader?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag betar runt 25, vad göra om jag får syn/syner eller omslag?

Stoppa in resten av pengarna barring någon riktigt jobbig betsekvens. Du har minst 1/3 equity innan någon agerat på floppen och troligen runt 40%-50% eftersom 1/3 förutsätter maximalt dåliga HD:ar för motståndarna (44-JJ). Ska rätt mycket till för att komma loss då när man inte ens kan pottbeta två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: Gäller detta även om man är ganska säker på deras HD? För om den stämmer kan man ju tänka sig att man aldrig får action såvida de inte settar.

Jag håller visserligen med om att vi oftast bör slänga in alla marker vi har på den här floppen, men å andra sidan är det inte så många händer en bra spelare som höjer oss kan ha tycker jag. Att limp-syna AJ och liknande och sedan ställa in på floppen är ju inte helt solitt och så värst många drag finns ju inte ute.

Dock är det väl så att om en till synes ofarlig flopp kommer när man har AA och mindre än två pottbet kvar får man helt enkelt gå broke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...