Stoneburg Postad 25 November , 2004 Rapport Postad 25 November , 2004 Nu när jag har lärt mig att förlora pengar på både FL, PL och NL, och verkligen känner att jag behärskar konsten att tilta och göra av med stålar, så känner jag att jag vill prova på nåt nytt. Jag skulle vilja testa att faktiskt gå plus nån gång. Då undrar jag, vilken spelstil ska man välja? Antar att det finns fördelar med alla, annars skulle de väl inte existera, men exakt vad är de? Vilket spelar ni? Vilket är bäst att spela, för vem och varför? Citera
Fadeh Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Poker är gjort för att man ska förlora. Sen om man spelar FL/NL/PL spelar ingen roll. Man måste spela rättså mycket bättre än genomsnittet för att gå plus. Det enda tips som verkligen fungerar är kombinationen av teori och praktik. Och verkligen lägga ner jobb på det hela. Går inte annars. Ju mer man lär sig desto mer märker man hur dålig man själv är. (Jag är en perfektionist) Man kan va väldigt dålig och ändå vinna. Undertecknad vet precis hur det är men har kommit ner till jorden nu. Citera
morberg Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Eftersom jag är ny på spelet ligger jag och harvar FL. Det finns färre beslut i det spelet som jag kan göra fel på. Samtidigt betyder det också att motståndarna gör färre misstag som jag kan utnyttja. Jag trodde tidigare att PL skulle vara nästa steg, men har nu avskrivit det och ser NL som nästa utveckling. Ju mer jag tänker på det desto mindre förstår jag meningen med PL. Har du bra kort vill du kunna trycka till ordentligt. Och du vill också att folk med nästan lika bra kort ska kunna betala ordentligt för att se dem. Men som sagt: jag är ny och har än så länge bara spelat FL själv. Citera
Fadeh Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 NL och PL är till 95% detsamma dock Citera
eroz Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Eftersom jag är ny på spelet ligger jag och harvar FL. Det finns färre beslut i det spelet som jag kan göra fel på. Samtidigt betyder det också att motståndarna gör färre misstag som jag kan utnyttja. Jag skulle vilja säga att det är fler beslut än i NL/PL och att motståndarna gör lika mycket misstag (om inte mer) i FL. Skillnaden är att ett misstag i FL kostar några BB's medans det i NL kostar din stack. Citera
Spektakel Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Eftersom jag är ny på spelet ligger jag och harvar FL. Det finns färre beslut i det spelet som jag kan göra fel på. Du har råd med bra mycket FLER misstag i NL, bara du håller dig borta från de STORA misstagen. Citera
DocuWild Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 NL och PL är till 95% detsamma dock Nja. det är väl och ta i. En stor grej i NL är ju t.ex. att kunna reducera fältet om man vill gå till showdown eller kunna stoppa folk med små par att ge sig in i handen. Det är lite svårt när man inte kan satsa bort dom pre-flop. PL är väl kanske lite "Flopp limit" Man ser alltid floppen. Citera
Fadeh Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Inte bettar jag speciellt ofta mer än pott pre flop i alle fall. Citera
lfx Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 om du vill testa att gå plus tycker jag du ska välja FL och börja läsa böcker.. det finns långt fler bra böcker som behandlar FL än NL/PL, och dessutom inriktar sig inte NL/PL-böckerna på internetspel med så grunda inköp. Så mitt råd är att du pluggar FL-böcker som Small Stakes Hold´em och sedan Theory of Poker och varvar allt med praktik Citera
Bjorn_ Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 NL och PL är till 95% detsamma dock Nja. det är väl och ta i. En stor grej i NL är ju t.ex. att kunna reducera fältet om man vill gå till showdown eller kunna stoppa folk med små par att ge sig in i handen. Det är lite svårt när man inte kan satsa bort dom pre-flop. PL är väl kanske lite "Flopp limit" Man ser alltid floppen. Om man "alltid" ser floppen för ett potbet i PL (eller för den delen NL) lär man nog vara en ganska stor looser. Misstänker t.ex. att man beroende på position och andra faktorer ofta(st) skall folda ett litet par mot ett potbet. /Bjorn Citera
DocuWild Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Om man "alltid" ser floppen för ett potbet i PL (eller för den delen NL) lär man nog vara en ganska stor looser. Misstänker t.ex. att man beroende på position och andra faktorer ofta(st) skall folda ett litet par mot ett potbet. /Bjorn Absolut. Poängen är att PL tar bort möjligheten att isolera lika effektivt som i NL pga att man inte kan höja vad man vill. Ligger blindsen på 10/20 och du har 1500 och nån höjer med 30 (som är potten efter BB) så är inte det riktigt lika stor effekt på isoleringen som ett bet på 150 eller 200 skulle ha så en hel del spelare kanske synar. Och om då ingen mothöjer (så spelare 1 kan höja igen) så sitter spelare 1 med en hand som han kanske inte igentligen vill spela mot många motståndare. Ville bara påpeka att NL och PL är inte 95% samma =) Citera
Bjorn_ Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Tycker ditt resonemang är ett bra argument för att NL & PL inte är 100% lika men det är det ju ingen som påstår heller. Är det inte för övrigt 50 man kan höja (SB+BB plus sin egen syn)? /Bjorn Citera
Papa Kubo Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Är det inte för övrigt 50 man kan höja (SB+BB plus sin egen syn)? Jo. Citera
Stoneburg Postad 26 November , 2004 Författare Rapport Postad 26 November , 2004 Det var många bra svar men tycker att en del frångår ämnet lite. Jag är naturligtvis medveten om att det krävs tid, energi, engagemang, teori och praktik för att bli bra. Det som jag är ute efter nu är att besluta vilken form av spelet jag ska satsa på. Citera
Trolldeg Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 NL är nog lättast om du inte är en riktig teoretiker. Citera
Stoneburg Postad 26 November , 2004 Författare Rapport Postad 26 November , 2004 Ok, varför är NL lättast om man inte är en teoretiker, och vad menar du med teoretiker? Kunskap eller abstrakt tänkare eller...? Citera
eroz Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Ok, varför är NL lättast om man inte är en teoretiker, och vad menar du med teoretiker? Kunskap eller abstrakt tänkare eller...? Du spelar motspelaren mycket mer än i t.ex. FL. Du kan få motståndaren att lägga sig mycket oftare genom att bluffa i rätt lägen. I FL spelar man mycket mer på korten och oddsen, alltså mer teoretiskt. I NL kan du "känna" att fi lägger sig om du bettar si och så mycket etc. Citera
jackbalsam Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Ok, varför är NL lättast om man inte är en teoretiker, och vad menar du med teoretiker? Kunskap eller abstrakt tänkare eller...? Du spelar motspelaren mycket mer än i t.ex. FL. Du kan få motståndaren att lägga sig mycket oftare genom att bluffa i rätt lägen. I FL spelar man mycket mer på korten och oddsen, alltså mer teoretiskt. I NL kan du "känna" att fi lägger sig om du bettar si och så mycket etc. Tycker fortfarande det är teori. Man lär sig att sätta motståndaren på t ex ett färgdrag och vet då att du kan bluffa ut honom ur potten exempelvis. "Känslan" du pratar om är nog ganska mycket teori som man lärt sig. Citera
eroz Postad 26 November , 2004 Rapport Postad 26 November , 2004 Ok, varför är NL lättast om man inte är en teoretiker, och vad menar du med teoretiker? Kunskap eller abstrakt tänkare eller...? Du spelar motspelaren mycket mer än i t.ex. FL. Du kan få motståndaren att lägga sig mycket oftare genom att bluffa i rätt lägen. I FL spelar man mycket mer på korten och oddsen, alltså mer teoretiskt. I NL kan du "känna" att fi lägger sig om du bettar si och så mycket etc. Tycker fortfarande det är teori. Man lär sig att sätta motståndaren på t ex ett färgdrag och vet då att du kan bluffa ut honom ur potten exempelvis. "Känslan" du pratar om är nog ganska mycket teori som man lärt sig. Känslan man får när man sätter någon på färgdrag får man ju genom en mängd olika "minikänslor". Hur personen beter sig, andas, fipplar med markerna, checkcallar, osv, osv, you name it. Jag tycker det är betydligt mer psykologi än teori. Citera
Stoneburg Postad 27 November , 2004 Författare Rapport Postad 27 November , 2004 Bör kanske tillägga att det här mest gäller onlinepoker, i och med att jag själv sällan kan bestämma vilken form som ska liras live. Antar att SNG borde vara med också, Har spelat det för första gången idag, tror jag var med i 6 turneringar. Slutade 3:a en gång och 2:a två gånger. Med andra ord investerade jag 5,5*6=33 och vann 2*15+10=40. +7 dollars, dvs ca 21% avkastning. Dessutom mycket roligt. Fördelar med SNG framförallt att eventuell förlust är kraftigt begränsad och att det är roligt. Har ingen aning om hur upplägget står sig mot cash games om man bara vill tjäna pengar, nån som har en analys av det? Citera
Gyre Postad 27 November , 2004 Rapport Postad 27 November , 2004 Om du ska spela NL får du nog vara beredd att klara av snabbare swings i BR'en jämfört med FL. Inte sagt att dom blir större, men det går snabbare, så klart kan det gå snabbt båda hållen. Det är detta som gör att jag inte just nu klarar av att spela NL mer än i turneringar, jag vågar inte spela som jag ska just för att risken att bli av med mitt inköp finns bak i huvet. Fast detta beror väl på att jag har på tok för liten rulle för den nivå jag spelar på iofs Citera
Morbo Postad 27 November , 2004 Rapport Postad 27 November , 2004 Limit är tråkigt! Där satt den! Citera
Zoogin Postad 27 November , 2004 Rapport Postad 27 November , 2004 Har själv nyligen börjat lira PL och lite NL efter ett tags FL-spelande. Här kommer en del viktiga skillnader jag märkt baserat på teori och praktik (Hold'em för min del vilket är det mitt resonemang nedan kretsar kring, antar att det är samma för din del?). Mycket möjligt att jag upprepar vad någon redan sagt, men då stärker det ju bara den åsikten Det är alltid viktigt att spela motspelarna, inte bara korten och potoddsen. Det är dock viktigare att kunna sina motståndare i PL/NL än i FL. Är du mycket bra på att spela motspelarna kan PL/NL vara bättre passande. Föredrar du att spela korten i högre utsträckning är det nog FL du bör spela. Är man bra på att bluffa resp. läsa bluffar så är NL bättre tätt följt av PL. I FL är det helt enkelt mindre bluffande då det kostar så lite att syna en potentiell bluff. Position är alltid viktigt, men viktigast i PL, strax följt av NL och minst viktigt i FL. Detta för att betarna är större i PL/NL och man mer än gärna vill se vad de andra hittar på innan man investerar mer pengar i potten. Det är viktigast i PL för att du är beroende av potten hur mycket du kan satsa. Så är man bra på att utnyttja sin position så ger PL och NL bättre betalt för den färdigheten. Starthänderna påverkas. Den som gillar spela höga ofärgade kort skall hålla sig borta ifrån PL/NL. Dom korten vinner oftast bara små potter, men förlorar dom stora. Din kicker är mycket viktigare i PL/NL. Starthänder som ökar i PL/NL är bla Axs och par. Ett dolt set resp. nötfärgen kan dra in stora potter. Misstag är värre i PL/NL. I FL kostar det en eller ett par extra betar. I PL/NL kan det kosta dig din stack. Är man osäker på sitt spel eller vet med sig att man gör en hel del misstag får man vara beredd att betala mer för det i PL/NL. Jag tycker dessutom att det inte verkar lika bra att köra med så mycket checkraisar och slowplays i PL/NL. I FL är det mycket bra vapen för att vinna en extra bet eller två, men i PL/NL är det oftast bättre att köra simpel bet och raise med bra händer. En checkraise med bra hand skrämmer ofta iväg motståndaren, likaså ger inte slowplay alltid så bra utdelning som enkel bet/raise spel gör. Därmed inte sagt att man aldrig ska checkraisa eller slowplaya i PL/NL. Men gillar man att använda dom vapnena ofta så får man bättre verkan med dom i FL. Har jag fel så påpeka gärna någon! Citera
Macaronis Postad 27 November , 2004 Rapport Postad 27 November , 2004 Tycker du beskriver spelformerna bra, tycker dock du har fel på en punkt. Den som gillar spela höga ofärgade kort skall hålla sig borta ifrån PL/NL. Höga kort som AK, AQ, AJ och i viss mån KQ har ett högre värde i NL/PL jämfört med FL oavsett färg. Citera
Recommended Posts