Gå till innehåll

Myssion lirar söndagsturrar!


Myssion

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nu ligger Smilla på mage på golvet i tvättstugan och stirrar förundrad på den snurrande tvätten i tvättmaskinen. Vem fan behöver TV liksom. :)

 

 

Ska läsa lite mer Gigabetmaterial och pilla med SNGPT, sedan kör jag igång. 10st kan bli lagom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att nån har tipsat om denna länk tidigare. Finns lite matnyttigt om SnG iaf, uppdelat i fyra delar.

 

http://msn.foxsports.com/other/story/5536406

 

Tackar! Den var rätt bra faktiskt, hade väntat mig något mer basic från en sajt som foxsports, någon typisk nybörjarguide eller något.

 

Plockade upp ett par smågrejer, men är tveksam till vissa grejer han skriver:

 

If it gets folded to me on the button and I have a hand like K10, I'll just fold it pretty quickly. Even if I have the button because it's level one and I'm not gaining too much from it.

 

Spontant gillar jag hans risk-reward-tänk här, men samtidigt "känns" det fel att släppa KT här. iremmats menade att han kan stjäla med any two mot tajta spelare i blindsen även på level I och II, själv har jag inte brytt mig om blindsen där oftast, men man kanske tappar marker genom att ignorera de situationerna. Mot synstationer eller okända så foldar han dock. Makes sense.

 

To figure out when you have to push as opposed to a standard raise is actually another type of discussion. The way that goes is follows: before you consider making a 3x the bb raise you have to ask yourself this question - if I get re-raised all-in am I going to be calling anyway? If you make it a 3x bbs raise and say someone was going to push all-in over the top of you and you're getting 3-1 odds on your call, you would be calling anyway. So if you are going to be calling a re-raise anyway making it 3x the bbs, it's kind of silly to not push all your chips in. That level comes usually about the 7.5bbs level.

 

Take the classic example of there being $1000 in the pot pre-flop ($200-$400 with $50 antes) and you have say 4400 in chips - another way is to say if there is 7.5bbs and antes it would be about 4.5 x the pot. Those are kind of the two lines of demarcation for when you really should be pushing as opposed to just making a standard raise. Because you are going to be getting about 2-1 on your calls if you get re-raised all-in anyway, so it's better off to just push all-in in the first place.

 

[...]

 

In other words lets say that you were in one of those tenuous positions where you have about 9bbs. At 9bbs it is a level where you can still get away with making a standard 3x blind raise. You are not forced to be pushing all-in with 9bbs. That is a higher level of flexibility to having 7bbs. It lets you do one more thing.

 

Här blir jag förvirrad. Först och främst tycker jag att 7.5bb är en för låg gräns. Sedan i exemplet han nämner så har han ju inte alls 7.5bb utan 7.5xpotten, men det är inte det han pratar om i andra exempel, utan då är det bb som gäller. :? 3-1 i odds är ju lite overkill också, 2-1 räcker ju för att ha odds att syna med any 2 i en sådan situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skriver 4,5 ggr potten, inte 7,5.

 

3-1 tar hänsyn till om du skulle vara uppe mot överpar. Så han kör nån sorts resonemang om minsta möjliga krav för any two, 3-1.

 

Är man någorlunda säker på att Fi inte har överpar så räcker det med 2-1.

 

4.5ggr potten skriver han ja, men det är ju inte 7.5xbb.

 

Men för att säga 3-1 så måste man ju veta att man är uppe mot överpar, ingen rimlig HD att utgå ifrån ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skriver 4,5 ggr potten, inte 7,5.

 

3-1 tar hänsyn till om du skulle vara uppe mot överpar. Så han kör nån sorts resonemang om minsta möjliga krav för any two, 3-1.

 

Är man någorlunda säker på att Fi inte har överpar så räcker det med 2-1.

 

4.5ggr potten skriver han ja, men det är ju inte 7.5xbb.

 

Men för att säga 3-1 så måste man ju veta att man är uppe mot överpar, ingen rimlig HD att utgå ifrån ju.

 

Alltså han skriver att potten är på 1000 inräknad 200-400 blinds och 50 antes och din stack på 4400. Alltså är din stack runt 4,5 ggr potten som är på 1000. Hans resonemang på 7,5 ggr BB utgår nog från att det inte finns antes.

 

Men överlag, kärnan i hans resonemang är att när potten före Fi.s all in uppgår till din stack så synar du med any two. Så han erbjuder två sätt att snabbt räkna ut det. Utan antes 7,5 ggr BB, med antes 4,5 ggr potten.

 

I det här fallet skulle en höjning med 3 ggr BB vara 1200 vilket ger potten 2200 och kvarvarande stack 3200. Om Fi skulle slå om all in så ska du in med 3200 för att få hem en pott på 8600 vilket ger 2,7 ggr pengarna o därmed synar man.

 

Fast jag vet att allt det där vet du redan Myssion :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänket är jag med på, men han måste ju räkna helt jäkla snett här ju. 7.5xbb utan antes är ju inte alls detsamma som 4.5xpotten. BB är ju 400 här (7.5x400=3400). Enda sättet det blir rätt på är om man tar BB+SB (utan antes) dvs 600x7.5, då blir det ju 4500 eller 4.5x potten. I det exemplet har han ju 11xBB i stacken... :?

 

1. Tryckfel i artikeln?

2. Hjärnsläpp hos honom?

3. Hjärnsläpp hos Myssion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänket är jag med på, men han måste ju räkna helt jäkla snett här ju. 7.5xbb utan antes är ju inte alls detsamma som 4.5xpotten. BB är ju 400 här (7.5x400=3400). Enda sättet det blir rätt på är om man tar BB+SB (utan antes) dvs 600x7.5, då blir det ju 4500 eller 4.5x potten. I det exemplet har han ju 11xBB i stacken... :?

 

1. Tryckfel i artikeln?

2. Hjärnsläpp hos honom?

3. Hjärnsläpp hos Myssion?

 

Menar han inte att "7.5XBB-tänket" kan appliceras när det inte finns några ante?

Med ante så gäller andra förutsättningar eftersom denna knaprar på din stack i varenda giv.

Och att det med ante är 4.5xpotten som gäller (istället för 7.5xBB)?

 

Det här var väl samma sak som Supertequila skrev...men ändå...

Eller så fattar inte jag heller :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens spel:

 

Har läst en del material, bl.a. Theory of Stack Sizes av Gigabet. Skärpt kille*. Fattade lite grann, men inte allt. Ska läsa igenom Klykas nerbantning av hans resonemang också.

 

Läste också SnG-artikelserien från foxsports ovan, och lärde mig en del smågrejer, t.ex. det han nämner om att ha 15xbb för att ha tillräckligt med FE vid en reräjs. Inget värdsomvälvande precis, är väl en sådan grej som man intuitivt har vetat, men inte satt någon specifik siffra på (även om den naturligtvis bara ska ses som ett riktvärde). Sedan ska jag slipa mer på exakt hur stor jag vill att min stack ska vara innan det är ställ-tajm, 10xbb är en grundregel jag har kört (på pappret alltså, jag har tidigare varit slarvig och ställt med för stor stack ibland ur för tidig position), men det känns som jag kan sänka den lite. iremmats kör 8-9xbb.

 

Har också förbättrat mitt spel ca 10 ggr jämfört med de första dagarna i plantskolan känns det som. De situationer som jag var osäkra i förut känner jag mig stabil i nu. Jag känner mig dessutom mer disciplinerad och har mer tålamod, och blir inte för aggro och ställer eller reräjsar i onödan bara för att jag gillar min hand. Nu är det lite andra situationer som jag är osäker i såklart, men jag känner ändå att jag har mycket mer på fötterna t.o.m. när jag känner mig osäker, om ni fattar vad jag menar. Jag har mer självförtroende helt enkelt.

 

Har spelat 8 st idag. 5 st ITM (1 - 1 - 3) och 47% ROI. Blev tokutklonkad i två st, men sedan klonkade jag iofs ut eurytmech på bubblan så det jämnar väl ut sig i slutändan... (sorry eurytmech :oops: )

 

Ska eventuellt spela några till nu ikväll, får se hur det blir.

 

 

*[/b]curtains]It's like you can't tell whether you are listening to Albert Einstein or some drunk homeless man on the street, but either way it's irrelevant because none if it makes the slightest bit of sense to me. It's either over my head or nonsense.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte flika in lite om tumregeln för när man vill börja ställa. Själv brukar jag vara rätt restriktiv när jag har 8+bb och vi inte är djupt inne i sng'n. Men en annan sak som jag tycker är värt att tänka på när du lirar på stars som kör med ante, är att om du är nära anten och kan hålla ut tills den börjar, så är det grymt mycket effektivare att börja sno där. Sen får man inte ha för dåligt fokus när man ligger på 100/200/25 för här kommer det en chockökning på nästa nivå. Jag tycker det är grymt viktigt att ha koll på när det här steget sker, så jag inte har för dålig stack då.

 

Hmm, blev lite svamlig post. Hoppas det går att få ut ngt ur den ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte flika in lite om tumregeln för när man vill börja ställa. Själv brukar jag vara rätt restriktiv när jag har 8+bb och vi inte är djupt inne i sng'n. Men en annan sak som jag tycker är värt att tänka på när du lirar på stars som kör med ante, är att om du är nära anten och kan hålla ut tills den börjar, så är det grymt mycket effektivare att börja sno där. Sen får man inte ha för dåligt fokus när man ligger på 100/200/25 för här kommer det en chockökning på nästa nivå. Jag tycker det är grymt viktigt att ha koll på när det här steget sker, så jag inte har för dålig stack då.

 

Hmm, blev lite svamlig post. Hoppas det går att få ut ngt ur den ändå!

Mycket bra påpekanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte flika in lite om tumregeln för när man vill börja ställa. Själv brukar jag vara rätt restriktiv när jag har 8+bb och vi inte är djupt inne i sng'n. Men en annan sak som jag tycker är värt att tänka på när du lirar på stars som kör med ante, är att om du är nära anten och kan hålla ut tills den börjar, så är det grymt mycket effektivare att börja sno där. Sen får man inte ha för dåligt fokus när man ligger på 100/200/25 för här kommer det en chockökning på nästa nivå. Jag tycker det är grymt viktigt att ha koll på när det här steget sker, så jag inte har för dålig stack då.

 

Hmm, blev lite svamlig post. Hoppas det går att få ut ngt ur den ändå!

 

Inte svamligt alls.

 

Iochmed att Stars kör med ante så bör man väl egentligen endast utgå från pottsajs och ej antal bb, för det är pottoddsen 2-1 som bör vara det bästa riktmärket. Både Harrington och Kill Phil gör ju det. Harringtons gräns för den röda zonen ligger på M=5, vilket utan ante blir 7.5xbb. På 100/200+25 med fyra spelare kvar motsvarar det 2000 i marker = 10xbb. Kill Phil rekommenderar 4xPottsajs som gräns för att vara shortstacked, vilket blir 6xbb utan ante och 1600 marker = 8bb enligt exemplet ovan. 6xbb är väl den gräns som jag själv har funnit i SNGPT, det är då man plötsligt kan börja ställa med vad mer eller mindre vad som helst i många situationer.

 

Ett annat sätt att se på det:

 

CrisBrown[/url]]First, I prefer to think in terms of the One-Third Rule, rather than the 10xBB Rule. The One-Third Rule says: IF (a) you are going to raise; AND, (b) your standard raise would put more than one-third of your chips in play; THEN you should push all-in rather than make a lesser raise.

 

This is more complete than the 10xBB rule, as it also covers cases where you have a larger stack but would be reraising. E.g.: You have 25xBB and hold AKs. Able opens for 3xBB. It's folded to you. At this point, a standard, pot-sized reraise would be to 10.5xBB. That's more than one-third of your stack, so the better play is to push in.

 

The reason is that a bet of 10.5xBB leaves you no post-flop leverage. If he calls, there will be 18xBB in the pot, and you will have only 14.5xBB left in your stack. Thus, if he checks the flop and you push in, there will be 32.5xBB in a pot with him needing only 14.5xBB to call, meaning he will be getting better than 2:1 on his flop call. If he has any 8- or 9-out draw, he will be getting correct odds to call.

 

Note that the situation is even worse (for you) if he has only 20xBB left in his stack. Now, if you push in, his pot is 27.5xBB, with only 9.5xBB for him to call, giving him almost 3:1 pot odds. Now even a 6- or 7-out draw is worth a call, and in fact in terms of $EV he might be correct to call with only a 5-out draw!

 

If you make a lesser pre-flop raise, say, to only 6xBB (a minimum reraise), the pot will be 10.5xBB with him having only 3xBB to call, giving him 7:2 pot odds. So he'll have the right odds to call you with a wide variety of holdings, especially if he thinks you're willing to back your hand with your entire stack.

 

Because a less-than-pot-sized reraised won't protect your hand (i.e.: force him to make a mistake to call you), and a pot-sized reraise leaves you no post-flop leverage, if you are going to raise, then the 35% Rule says to push all-in pre-flop and get the best possible leverage for the pot.

 

Change the situation. Now you're in MP with 10xBB in your stack, holding AKs, and it's folded to you. In most cases, if you're going to open raise, it's probably better to push in rather than make a smaller open-raise. If you raise it to 3xBB, you have no post-flop leverage. That is to say, if you push in at the flop, any 8- or 9-out draw will have the correct odds to chase you. And, again, if the pre-flop caller has less than 10xBB in his stack, he'll probably be correct to call you with even a 6- or 7-out draw.

 

Poker is a game of mistakes. You profit by your opponent's mistakes, and they profit by yours. When you misplay your stack equity so that your opponent CAN'T make a mistake by caling, you're making a serious error that will leak money.

 

I slutskedet när folk är lite mer shortstacked så brukar också en räjs på 2.5bb kunna vara tillräckligt, och om man då använder 1/3-regeln så hamnar push-gränsen på 7.5xbb. Men å andra sidan gillar jag inte det faktum att aggressiva spelare kan slå om med sådana händer de hade lagt om man hade ställt från början, om man t.ex. höjer till 2.5xbb med 9xbb i stacken... Mot veka motståndare kan det nog vara ok iofs, och de finns de gott om på min nivå.

 

Sedan utgår Cris resonemang från en struktur utan ante iofs, men med den regeln skulle push-gränsen gå på 9xbb (min standardräjs när blindsen blir högre är ca 3xbb).

 

 

Ska spela 10 st idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker oftast att det inte är värt att göra någon annan raise än all in om du har mindre än 8, jag menade inte att man ska börja spela väldigt många händer där! Däremot kan miniraisen fungera grymt bra mot viss typ av dåligt motstånd. Så det kan vara värt att experimentera lite med om du känner för det. Själv brukar jag undvika detta eftersom det kräver mer koncentration, men vissa lägen fungerar det grymt bra i.

 

En anledning till att inte ha pottsize som riktmärke istället för bb är att det kan gå snabbare att räkna i blinds. Men då måste man ju vara medveten om anten och kompensera för det i sin bedömning istället. Det ger ju klart bäst precision att räkna på potten, men sköter man det rätt så blir det mer en smaksak skulle jag tro.

 

När man ska börja spela "any two" som du är inne på, tycker jag är helt spelarberoende. Om jag snappar upp på att det går att köra över bordet, vilket det gör ofta där jag spelar, så pushar jag ganska liberalt även med lite större stack. Men när motståndet är lite loosare så får man gå ner till de riktlinjer som harry pratar om och som förmodligen liknar de i artikeln du läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ska börja spela "any two" som du är inne på, tycker jag är helt spelarberoende. Om jag snappar upp på att det går att köra över bordet, vilket det gör ofta där jag spelar, så pushar jag ganska liberalt även med lite större stack. Men när motståndet är lite loosare så får man gå ner till de riktlinjer som harry pratar om och som förmodligen liknar de i artikeln du läst.

 

Naturligtvis är det spelarberoende, men 6xbb verkar ändå vara någon form av magisk gräns har jag upptäckt (ska leka lite mer med det där för att få en tydligare bild). Dock tycker jag att man ska vara försiktig med any two med för stor stack, även mot veka motståndare.

 

Med 10xbb och man sitter UTG mot fyra motståndare så kan man trycka med any two om motståndarna bara synar med TT+, AQs, AKo. Ändrar man deras HD bara lite grann, till 66+, ATs+ och AJo så är det helt plötsligt bara korrekt att ställa med topp 8% av händerna! Det blir stor skillnad jäkligt fort och brant där. Sänker du din stack till 6xbb så är det helt plötsligt korrekt att ställa med any 2 igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...