Gå till innehåll

NL20, NL50 och NL100, vad skiljer dem åt?


gocart4eva

Recommended Posts

COPY AND PASTE från 2+2!

 

try 50NL when:

 

- you're confident in your preflop game

- you understand position

- you have a good idea of their hand by the river

- you have an ok feel when to continuation bet

- you have 500 or more

 

100NL when:

 

- you're confident playing draws

- you can spot good semibluff opportunities

- you can lay down AA/KK unimproved

- you're attacking the blinds in easy steal situations

- you have 1200+

 

200NL when:

 

- you're ok betting your stack on a draw

- a PFR from you doesnt always mean AA-JJ and AQs+

- you're starting to play one hand while holding another

- you have more than one mode

- you have 3000 or more

 

400NL when:

 

- you can ID profitable preflop steals

- you know how to pick between b3b and c/r

- position factors heavily into your play

- you're good at manipulating pot size

- you have 6000+

 

1K NL when

 

- your lines don't define your hand

- you're good at playing and winning lots of small pots

- your oop opponent must hold a strong hand to win a pot from you

- you understand the real math of the game at least at a basal level

- you have 20000+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter och gnetar precis emellan NL50 och NL100 just nu, och jag vill påstå att skillnaden är stor. Den allra största skillnaden är aggresiviteten hos spelarna. Klimatet på NL100 är verkligen helt annorlunda och spelarna gör moves mycket ofta, därav blir det mer av en gissningslek när man sätter dem på händer. På NL50 är motståndet däremot mer passivt, straightforward och förutsägbart. På NL50 kan jag multitabla väldigt hårt och i princip spela av mig själv, det fungerar inte alls på NL100. Jag känner att för att klara sig på NL100 kanske man behöver mer reads än vad pokertracker kan ge dig.

 

Men men, det är bara mina tankar

 

:heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gapet mellan 200 och 400 är det överlägset största, överhuvudtaget. Dels för att det på 400 faktiskt börjar handlar om ganska mycket pengar, och dels - främst - för att det är första nivån där det blir drägligt att vara proffs. Också en rätt komfortabel proffsnivå med tanke på swingsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- you know how to pick between b3b and c/r

 

- your lines don't define your hand

 

Tacksam för en förklaring av dessa två. Kanske bara är min engelska som inte är den bästa. :D

C/r är en checkraise, b3b en bett som du tror motståndaren kommer reraisa så att du kan reraisa igen.

 

Den andra fattar jag inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- you know how to pick between b3b and c/r

 

- your lines don't define your hand

 

Tacksam för en förklaring av dessa två. Kanske bara är min engelska som inte är den bästa. :D

C/r är en checkraise, b3b en bett som du tror motståndaren kommer reraisa så att du kan reraisa igen.

 

Den andra fattar jag inte heller.

 

Inte helt säker men jag skulle tro att det är typ att man kan bluffa och slowplaya, som sagt inte helt säker så om det är fel så är jag tacksam om nån rättar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- you know how to pick between b3b and c/r

 

- your lines don't define your hand

 

 

Tacksam för en förklaring av dessa två.

Kanske bara är min engelska som inte är den bästa. :D

 

Tror väl att han menar att du inte ska spela förutsägbart, det ska vara svårt att sätta dig på en hand, eller spelet du gör ska vara missvisande, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Jag sitter och gnetar precis emellan NL50 och NL100 just nu, och jag vill påstå att skillnaden är stor. Den allra största skillnaden är aggresiviteten hos spelarna. Klimatet på NL100 är verkligen helt annorlunda och spelarna gör moves mycket ofta, därav blir det mer av en gissningslek när man sätter dem på händer. På NL50 är motståndet däremot mer passivt, straightforward och förutsägbart. På NL50 kan jag multitabla väldigt hårt och i princip spela av mig själv, det fungerar inte alls på NL100. Jag känner att för att klara sig på NL100 kanske man behöver mer reads än vad pokertracker kan ge dig.

 

Men men, det är bara mina tankar

 

:heart:

 

Haha, du överskattar nog motståndarna!

 

Jag har inte märkt någon större skillnad mellan nivåerna upp till NL200. Folk är helt enkelt sjukt dåliga. Har även spelat en del NL400 och de verkar inte särskilt bra där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett litet önskemål, ange gärna om ni kör fullring (10 manna) eller shorthanded (6 manna). eller har jag bara missat den infon?

 

Spelar det någon roll? Jag spelar SH men spelarna är lika dåliga på fullringborden även om de nog hinner göra fler misstag på SH-borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett litet önskemål, ange gärna om ni kör fullring (10 manna) eller shorthanded (6 manna). eller har jag bara missat den infon?

Spelar det någon roll? Jag spelar SH men spelarna är lika dåliga på fullringborden. Även om de nog hinner göra fler misstag på SH-borden.

 

tja kanske inte, men som sagt tacksam för infon!

jag upplever iaf 10 manna som om många spelare mest väntar på "nötterna" och spelar därefter mao mkt tight. på SH borden är tempot bättre, som du säger, och det är mindre risk att springa på nötterna varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag upplever iaf 10 manna som om många spelare mest väntar på "nötterna" och spelar därefter mao mkt tight. på SH borden är tempot bättre, som du säger, och det är mindre risk att springa på nötterna varje gång.

 

 

Om de spelar som du säger så är de naturligtvis mkt exploaterbara. Det är bara att anpassa spelstilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite övermaga att påstå att NL200 är lika dåligt som NL20 tycker jag. Sen om du Macroman kan göra bra med pengar på båda är väl det bara bra men det är ju inget argument för att spelarna är lika kassa eller att spelet inte skiljer sig åt.

 

Angående tighthet så visst, det går att exploatera försiktiga spelare och det leder ofta till rätt låg varians om man är duktig, men den tighta spelaren läcker ändå inte i närheten så mycket som en riktigt kass LPP eller maniac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite övermaga att påstå att NL200 är lika dåligt som NL20 tycker jag. Sen om du Macroman kan göra bra med pengar på båda är väl det bara bra men det är ju inget argument för att spelarna är lika kassa eller att spelet inte skiljer sig åt.

 

Var länge sedan som jag spelade NL20 men så dåliga som spelarna är på NL 200 där jag spelar är det svårt att vara. Senast idag så var det ett helt gäng som spelade så bisarrt dåligt att man nästan måste skratta rakt ut (trots 4 förlorade inköp...).

 

Angående tighthet så visst, det går att exploatera försiktiga spelare och det leder ofta till rätt låg varians om man är duktig, men den tighta spelaren läcker ändå inte i närheten så mycket som en riktigt kass LPP eller maniac.

 

Naturligtvis inte. Mitt tips är då att byta site. Finns större värde på annat håll om man inte njuter av att byta blinds med tighta nut peddlers på Prima...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan som jag spelade NL20 men så dåliga som spelarna är på NL 200 där jag spelar är det svårt att vara. Senast idag så var det ett helt gäng som spelade så bisarrt dåligt att man nästan måste skratta rakt ut (trots 4 förlorade inköp...).

 

Får man fråga vilken sida du spelar på? sen är de SH lr?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan som jag spelade NL20 men så dåliga som spelarna är på NL 200 där jag spelar är det svårt att vara. Senast idag så var det ett helt gäng som spelade så bisarrt dåligt att man nästan måste skratta rakt ut (trots 4 förlorade inköp...).

 

Får man fråga vilken sida du spelar på? sen är de SH lr?

 

Ongame, Party, Stars för det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...