Gå till innehåll

Bankrulle i $, € eller kr

robster80

Recommended Posts

Jag har min rulle i € känns stabilt, tidigare hade jag $ som valuta på mitt neteller konto men då dollarn varken är eller varit särskillt stabil de senaste åren med rätt kraftiga sving valde jag att byta. Betalar hellre några dollar för växlingar än vaknar upp och ser att min rulle minskat 5-10%.

Edit: Spelar främst på sidor med € som valuta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när rullen börjar ta sin lilla plats i anspråk börjar jag fundera på hur man ska förvara den. Jag har för tillfället det mesta på Neteller i $ men undrar om det kan vara smartare att sprida risken till andra valutor också. Hur gör ni?

Du ska ha din BR i den valuta du spelar med. Det är extremt idiotiskt att ha sin BR i någon annan valuta än vad man spelar för.

Ha alltid tillräckligt med USD (om du spelar i den valutan) i din BR, så att du slipper fylla på dina konton med SEK. Det är helt idiotiskt att växla pengar. Snacket om att en viss valuta skulle fluktuera mer än någon annan är bara rent skitsnack. Den som kan se in i framtiden behöver inte spela poker.

Länk till kommentar

Ha alltid tillräckligt med USD (om du spelar i den valutan) i din BR, så att du slipper fylla på dina konton med SEK. Det är helt idiotiskt att växla pengar. Snacket om att en viss valuta skulle fluktuera mer än någon annan är bara rent skitsnack. Den som kan se in i framtiden behöver inte spela poker.

Gentemot den valutan man betalar sina räkningar i (SEK för de flesta antar jag) är ju fluktuationerna väldigt olika. Håll så lite som praktiskt möjligt i dollar tycker jag, men självklart inte så lite att du måste växla fram och tillbaka.

Länk till kommentar

Du ska ha din BR i den valuta du spelar med. Det är extremt idiotiskt att ha sin BR i någon annan valuta än vad man spelar för.

Håller i princip med. Dvs man ska försöka att undvika att ta ut så att man behöver fylla på igen och därigenom betala växlingskostnader. Du lär ju få betala någonstans kring 2-5% "rake" på dina växlingar och det gånger två om du tar ut för att sedan sätta in igen.

Du måste ha väldigt bra koll på valutaflödena för att kunna övervinna detta. Och tillhör du en av de 0.00...01 % som har det är det ett jäkla slöseri med tid att spela poker.

Det som möjligtvis kan innebära viss riskspridning är om du faktiskt SPELAR på siter med olika valutor. Tror dock att effekten är ganska marginell, variansen hos pokern lär ju vara så stor att den vida överstiger variansen i valutarörelserna.

/Bjorn

Länk till kommentar

Gentemot den valutan man betalar sina räkningar i (SEK för de flesta antar jag) är ju fluktuationerna väldigt olika. Håll så lite som praktiskt möjligt i dollar tycker jag, men självklart inte så lite att du måste växla fram och tillbaka.

Jo men grejen är att för det som faktiskt är din bankrulle så är det inte relevant med fluktuationer gentemot betala räkningar efterssom det är inte meningen att man skall använda rullen till det.

Idealiskt ska ju rullepengarna bara nånsin användas till en sak och det är ju att köpa pokerchips. Fattar man inte det har man inte begripit rullekonceptet fullt ut.

/Bjorn

Länk till kommentar

Jo men grejen är att för det som faktiskt är din bankrulle så är det inte relevant med fluktuationer gentemot betala räkningar efterssom det är inte meningen att man skall använda rullen till det.

Idealiskt ska ju rullepengarna bara nånsin användas till en sak och det är ju att köpa pokerchips. Fattar man inte det har man inte begripit rullekonceptet fullt ut.

/Bjorn

Sant. Kanske borde ha skrivit något i stil med att belopp som är överskjutande bankrullen bör realiseras i SEK snarast möjligt för att minimera valutarisken.

Länk till kommentar

Om man inte spelar med en minirulle känns det ju rätt givet att man har en del av rullen i fonder/aktier etc. 20 inköp i rena pengar lär ju räcka för det mesta liksom, utöver det är det bara att investera.

lol

Vad är det du inte förstår? Så ofta är det inte som en vinnande spelare droppar mer än 20 inköp och om man gör det är det ju bara att sälja av lite fonder, det är ju inte direkt så att det kostar gigantiska summor att sälja.

Själv har jag visserligen mycket mer än 20 inköp i rena pengar, men det beror mest på att jag är lat.

Länk till kommentar

Vad är det du inte förstår? Så ofta är det inte som en vinnande spelare droppar mer än 20 inköp och om man gör det är det ju bara att sälja av lite fonder, det är ju inte direkt så att det kostar gigantiska summor att sälja.

Du ökar variansen något enormt genom att göra så som du föreslår. Aktierna och fonderna kanske står lågt i värde när du torskar 20 inköp. För att då inte tala om växlingsavgifterna.

Länk till kommentar

Du ökar variansen något enormt genom att göra så som du föreslår. Aktierna och fonderna kanske står lågt i värde när du torskar 20 inköp. För att då inte tala om växlingsavgifterna.

Enormt vet jag väl inte. Men visst, säkrast är ju att ha alla besparingar på sitt sparkonto. Det ter sig ju dock en smula paradoxalt att man som pokerspelare är livrädd för att ta +EV-beslut utanför pokern i rädsla för variansen.

Länk till kommentar

Om man inte spelar med en minirulle känns det ju rätt givet att man har en del av rullen i fonder/aktier etc. 20 inköp i rena pengar lär ju räcka för det mesta liksom, utöver det är det bara att investera.

lol

Själv har jag visserligen mycket mer än 20 inköp i rena pengar, men det beror mest på att jag är lat.

det här händer mycket oftare än vad du verkar tro på mid- och high stakes.

Länk till kommentar

Njae. Inte är det så. Variansen på pokerspelandet lär vara fruktansvärt mycket större än vad variansen på aktiemarknaden är. Placerar du kortsiktigt så kanske du har otur och tappar 10%, men knappast mycket mer. På kort sikt kan du däremot tappa flera hundra procent av vad du satsar vid pokerbordet.

Jag skulle tro att på lång sikt slår aktiemarknaden ditt pokerspelande. Riskpremien på aktiemarknaden är i storleksordningen 9%, det är ändå ganska bra historiskt sett.... åtminstone om du jämför med en genomsnittlig pokerspelare.

Variansen ökar, men det gör även väntevärdet.

Edit:

Jämfört är blir det ju så här:

Dålig månad på aktiemarknaden: 10 % ner.

Dålig månad på pokern, 20 inköp ner: <2000 % ner.

Då känns ju den varians som dina aktieplaceringar adderar ganska försumbar.

Länk till kommentar

Enormt vet jag väl inte. Men visst, säkrast är ju att ha alla besparingar på sitt sparkonto. Det ter sig ju dock en smula paradoxalt att man som pokerspelare är livrädd för att ta +EV-beslut utanför pokern i rädsla för variansen.

Helt klart. Är du villig att satsa ett inköp på en situation där du har i snitt 51 % att vinna... då ter det sig tämligen konstigt att du inte är redo att satsa dina outnyttjade pengar i en bättre placering än ett bankkonto. Pokerspelare är bra på att se sakers EV, bortse från fluktuationer och se till det långa loppet. Att då säga att "aktier är för riskfyllt" är ju helt galet. Kolla på aktieindex utveckling och säg att det "inte är bra i det långa loppet".

Länk till kommentar

Variansen ökar, men det gör även väntevärdet.

Edit:

Jämfört är blir det ju så här:

Dålig månad på aktiemarknaden: 10 % ner.

Dålig månad på pokern, 20 inköp ner: <2000 % ner.

Då känns ju den varians som dina aktieplaceringar adderar ganska försumbar.

Ehhh? 20 inköp är väl inte 2000%?! Och i sånt fall är det ju inte 10% nergång på aktiemarknaden. Du jämför aktiemarknaden på ett sätt och pokern på ett annat. Du måste ju se den procentuella nedgången sett till hela kapitalet inte till inköp om en jämförelse ska bli relevant.

Länk till kommentar