Gå till innehåll

NLT - Trn, Live, vad hade ni gjort?


Recommended Posts

Hej!

Följande hand utspelade sig på "min" lilla klubb igår.

 

Vi startar med 10 000 i marker och 25-50 i blinds.

Detta inträffar när blindsen är 100-200 (handen innan paus).

 

Spelare A har C:a 14 000.

Spelare B har C:a 11 500.

 

Spelare A har knappen och det är foldat fram till honom.

Han höjer till 700.

SB fold.

Spelare B har QdJc och synar. Vi vet att spelare A är mestadels tight och gör sällan några särskilda "moves". ABC-poker helt enkelt.

 

Flopp: 9d,10h,Kd.

Spelare B checkar sin stege. Spelare A betar 1000. Spelare B synar.

Turn 9h. Spelare B checkar igen, Spelare A betar 1500.

Spelare B slår om till 4500. Spelare A går nu All-in DIREKT.

 

Vad ska SpelareB göra? Han har C:a 5000 kvar och det är rätt tidigt i turneringen.

(Jag är inte någon av spelarna. Men såg resultatet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske inte den mest fantastiska hand i världen, men vi blev iallafall smått chockade när spelare A visade upp AK med orden: "Visste att du inte trodde att jag kunde spela så".

 

Sedan fikade vi och spelareB tjurade en liten stund för att sedan dubbla direkt efter paus och så småningom komma 3:a i tävlingen.

 

Jag åkte som sjua med 55 mot 8d4c. Han fick färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske inte den mest fantastiska hand i världen, men vi blev iallafall smått chockade när spelare A visade upp AK med orden: "Visste att du inte trodde att jag kunde spela så".

 

Sedan fikade vi och spelareB tjurade en liten stund för att sedan dubbla direkt efter paus och så småningom komma 3:a i tävlingen.

 

.

 

Vadå foldade B? Han tjurar ju. Hur gick det för spelare A i turneringen i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga stegen finns inte ens där, även om man misstänker att han har något bättre. Om spelare A sitter med en bättre hand så SKA man åka ut där. I en turnering så har man inte tid att oroa sig för om någon annan har kåk eller fyrtal, särskilt inte med potoddsen 3,3 mot 1.

Håller oxå med om detta. Möjligen kan man bekymmra sig om sånt om stackarna är extremt djupa (då får man helt andra odds att laborera med vid all in). Men i de flesta turneringar så händer inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga stegen finns inte ens där, även om man misstänker att han har något bättre. Om spelare A sitter med en bättre hand så SKA man åka ut där. I en turnering så har man inte tid att oroa sig för om någon annan har kåk eller fyrtal, särskilt inte med potoddsen 3,3 mot 1.

 

jag håller med ovanstående.

 

det är alltid tråkigt att åka ut tidigt, men risken att möta en bättre hand här är mindre än nyttan med att dubbla upp tidigt i turneringen, för hade han haft kåk, varför gå All In? om han har kåk vad skall han vara rädd för? högre kåk bara, för färgdraget och stegdraget borde ju inte skrämma honom speciellt.

 

en dålig fold med nötstege, även om det hade kunnat finnas kåk ute.

 

/A :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan folda en stege tidigt i en turnering mot en supertight spelare. Saken är bara den att om han ens funderar på att komma ifrån handen ska han absolut inte höja turnen. Att check-raisa turn och sen folda för 5k till är enligt mig det absolut sämsta spelet som går att göra.

 

Förstår vad du menar, men det intressanta i den här handen är att dessa två spelare spelat mot varandra minst en gång i veckan ett år.

Spelare A vet att Spelare B tror att han (spelare A) inte KAN göra en sådan all-in utan att ha kåken, så, när SpelareB höjer på turn så gör spelareA en chansning. Har inte SpelareB kåken kommer han att lägga sig eftersom det vore dumt att åka ur turneringen när det är så tidigt och med tillräckligt mycket marker kvar för att komma tillbaka.

Alla runt bordet blev mycket överraskade när SpelareA visade AK.

 

 

SpelareB är alltså först säker på att han har bäst hand när han höjer och sedan helt säker på att han är slagen och dessutom drar dött när han blir satt allin.

Kan man inte då tänka som så att "ok, det var ett riktigt misstag att höja, jag lägger mig och har chans att komma tillbaka"?

Eller måste man enligt er fatta ett beslut på en gata och sedan köra på det vad som än händer?

Givet att han (spelareB) trots allt har 5000 kvar när blindsen blir 150-300.

 

Passar på att tacka för svaren, jag hoppas att även de som var inblandade i handen har läst. :)

 

Lite edit: Rörigt detta.. men ni som har nåt intressant att säga får gärna dryfta vidare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår absolut hur han hamnade i den situationen och om han verkligen har den readen är det kanske möjligt att folda (även om jag själv nog aldrig skulle göra det).

Grejen är bara den att han aldrig ska hamna i en sån här situation - även om han tror sig ha bäst hand när han check-raisar ska han inte göra det om han kommer folda mot en all-in. FI kommer ju i princip aldrig att bara syna och på så vis har vi gjort vår hand till en ren bluff.

Ö h t görs en hel del misstag p g a att folk inte tänker efter vad de ska göra efter att de checkat/bettat/höjt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan folda en stege tidigt i en turnering mot en supertight spelare. Saken är bara den att om han ens funderar på att komma ifrån handen ska han absolut inte höja turnen. Att check-raisa turn och sen folda för 5k till är enligt mig det absolut sämsta spelet som går att göra.

Men ska man verkligen ens fundera på att komma ifrån handen där då? Är det inte rätt att höja för värde, och sedan syna med ett plågat grin om fi slår om? Vore väl dumt att bara syna ned och därmed sänka värdet på handen de många gånger då man faktiskt har bästa handen? Och all in direkt hade väl knappast varit ett bättre alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...