Gå till innehåll

Pokerböcker på svenska?


nhj123

Recommended Posts

[scheisse! Jag läste fel och trodde det gällde limit. NL HE CG finns det så vitt jag vet inga översatta böcker om.]

 

Vän,

 

Internet Texas Hold'em : Vinnarstrategier från ett Internetproffs av M. Hilger. En bra nybörjarbok. Hilger lär inte ut samma aggressiva spelstil som Sklansky et al gör i SSH, men som nybörjare drar du stor nytta av boken. Om du inte redan är en vinnande spelare, lär du bli det om du följer råden i boken.

 

Hold'em poker för avancerade spelare av Sklansky. En bok som man bör läsa. Du bör dock ha läst någon annan bok innan du ger dig på denna bok.

 

Pokerteori - Lär dig tänka som ett pokerproffs av Sklansky. Också en bok som man bör läsa. Detta är alltså Theory of poker. Fokuserar inte enbart på HE, utan har en hel del exempel från stötpoker. Kommer enligt Adlibris ut 22 maj.

 

Edit: Jag såg att SSH kommer att komma ut i svensk översättning den 22 maj. Den boken bör man också läsa. Boken är väl ungefär bibeln för limitspel. Det översatta namnet är det dock stort LOL på. Vad sägs om följande: "Hold 'em med små insatser - Vinn stort med expertspel"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Pokerhandboken är rolig att läsa. Den innehåller ju massa anekdoter och citat. Det är bra för det görju tex inte en bok som HPFAP, och den är skittråkig. Men jag tycker att Pokerhandboken är lite för fiskig. Tycker att han ska göra den lite mer avancerad. 4 / 5 ger jag den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela poker som proffsen av Phil Hellmuth är en ganska trevlig bok. Den tar upp NL, Limit, turneringar, Omaha och Stud. Den innehåller kanske lite väl mycket skryt om hur bra Hellmuth är men den är klart läsvärd.

 

 

Nja kör på Sklansky istället, man lär sig inte mycket av den här, bara att man MÅSTE spela på Ultimate Bet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
"vinnarstrategier för holdem poker" av Sundin , Östman

har jag köpt i dagarna , skulle jag köpt innan , den är bra skriven.

Hade varit bra att ha när man började.

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=16239&highlight=vinnarstrategier

 

Är den bra för NL cashgame? Kostar bra 122kr på bokus.

Förvänta dej inte för mkt av boken, köp Supersystem istället :D Pokerhandboken är ett bättre alternativ om du är "ny"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tjenna läs pokerhandboken av Glimne igen!

INgen kan spelet så bra som Dan + att han förklarar väldigt bra den är således mycket lättläst!

 

I övrigt tycker jag att man kan va utan massa böcker då man lär sig mycket bättre genom att spela själv!

 

Dom lurar en med böckerna för att tjäna massa cash själva spela själv istället!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna läs pokerhandboken av Glimne igen!

INgen kan spelet så bra som Dan + att han förklarar väldigt bra den är således mycket lättläst!

 

I övrigt tycker jag att man kan va utan massa böcker då man lär sig mycket bättre genom att spela själv!

 

Dom lurar en med böckerna för att tjäna massa cash själva spela själv istället!!!!

 

Vissa saker går inte att lära sig utan att man skaffar sig erfarenhet och det gäller i allra högsta grad poker. Men jag tror att man gör ett feltänk om man ställer böckerna i nån form av motsatsförhållande mot själva spelandet.

 

Problemet med att läsa facklitteratur är att kunna analysera om man har nytta av kunskapen eller inte vilket är i princip omöjligt när man är nybörjare. Jag kan inte se några genvägar när man börjar med ett nytt område. Läs, läs och åter läs. spela, spela och åter spela. kolla diskussioner på nätet, diskutera med andra som spelar. var inte för smal i valet av böcker på en gång utan mata in text på "hårddisken". I början är det svårt att värdera vad som är viktigt eller inte men med tid blir mer och mer kunskap din egen och du börjar få en grundläggande förståelse och kan med det börja värdera det du läser kritiskt. allt det du matat in i minnesbanken börjar kunna sorteras. Lär dig inte strategier utantill utan låt din egen stil växa fram efter att ha tagit del av många olika strategier. det finns liksom ingen end-point när man håller på med något komplicerat, man kan alltid utvecklas.

 

Glöm inte bort att analysera hur du fungerar psykiskt, vad spelar det för roll att ha ex vis starthandsstrategier om du börjar spela med skit för att du är uttråkad eller tiltad?

 

Det finns inga genvägar om man inte är en av dom som fötts med talang utöver det vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte Small stakes Holdem på svenska igår för att kolla om det är sån dålig översättning. Första jag stötte på var att vid presentationen av Ed Miller så hade dom översatt ED till AQ vilket var ganska lustigt och jvligt oproffesionelt.

 

Tänker skumma igenom den lite mer sen får jag se om jag lämnar tillbaka den.

 

Man får väl ha lite överseende med att det finns vissa felaktigheter i översättningarna, men jag tror inte det är speciellt svårt att förstå vad den rätta översättningen skulle ha varit så man får väl tänka efter en liten stund om det skulle uppstå någon konstig mening. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Köpte Small stakes Holdem på svenska igår för att kolla om det är sån dålig översättning. Första jag stötte på var att vid presentationen av Ed Miller så hade dom översatt ED till AQ vilket var ganska lustigt och jvligt oproffesionelt.

 

Tänker skumma igenom den lite mer sen får jag se om jag lämnar tillbaka den.

 

Man får väl ha lite överseende med att det finns vissa felaktigheter i översättningarna, men jag tror inte det är speciellt svårt att förstå vad den rätta översättningen skulle ha varit så man får väl tänka efter en liten stund om det skulle uppstå någon konstig mening. :)

Hur har det gått med boken? Eller översättningsbedömningen kanske jag skulle säga. Är lite sugen att börja spela lite FL igen och behöver teori helst på svenska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...