Gå till innehåll

Komma ihåg sina starthänder i Holdem?


DocAman

Recommended Posts

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har oftast inga problem att minnas mina hålkort. Sedan är det som vanligt, man sitter på nöttterna vid floppen, ja, då brukar man ju kika lite på korten efter turn... ;)

 

Men om jag nu inte skulle ha bra minne skulle jag konsekvent titta på hålkorten efter varje gata oavsett om jag minns eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upprepar korten högt gång på gång. *Spader kung, hjärter dam* *Spader kung, hjärter dam* *Spader kung, hjärter dam*. Då glömmer man aldrig av.

 

:D

 

Helt klart bäst metod. Fast det blir ett jävla tjattrande vid bordet om andra använder samma system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det här blev ju en riktigt kul tråd, jag har fått skratta :lol: flera gånger (vilket är bra för hälsan sägs det).

 

Men kanske så blir det lättare att minnas med "Bridgemetoden". Dock så verkar det ju spontant att det skulle bli svårare i Holdem men det kanske passar en del hjärnor bättre att använda sig av den.

 

För Omaha måste dock denna "bridgemetod" vara överlägsen i förhållande till att komma ihåg valör med färg fyra gånger.

 

Handen K :spade: 9 :heart: K :heart: T :club: borde då bli: K9 hög KT mjuk.

 

(Oops! en Omaha diskussion kanske vi får fortsätta någon annanstans)

 

Finns det ingen som har någon annan metod i Holdem att komma ihåg sina hålkort. Alternativen verkar i princip vara två: Antingen helt enkelt upprepa (tyst ;) ) för sig själv vilka valörer och färger man har på sina hålkort och så sätt tvinga hjärnan att minnas dem eller att hänga upp handen på denna ganska avancerad "bridgemetod".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla vet att närminnet ofta sviker när man är gammal och trött (22år i mitt fall)

 

jag brukar läsa vad som står på korten högt, då tar hjärnan lättare in det. Annars är det lätt hänt att man bara tittar på korten som om de vore en tjock tjej på stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla vet att närminnet ofta sviker när man är gammal och trött (22år i mitt fall)

 

jag brukar läsa vad som står på korten högt, då tar hjärnan lättare in det. Annars är det lätt hänt att man bara tittar på korten som om de vore en tjock tjej på stan.

Du är den andra som säger/läser högt vad ni har för kort. Är inte det ännu dummare än att ta en titt till efter floppen? Större tell än att tala om vilka kort du har lär du ju knappast ge :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla vet att närminnet ofta sviker när man är gammal och trött (22år i mitt fall)

 

jag brukar läsa vad som står på korten högt, då tar hjärnan lättare in det. Annars är det lätt hänt att man bara tittar på korten som om de vore en tjock tjej på stan.

Du är den andra som säger/läser högt vad ni har för kort. Är inte det ännu dummare än att ta en titt till efter floppen? Större tell än att tala om vilka kort du har lär du ju knappast ge :?

 

för att vara lite mer ärlig brukar jag ta någon sekund extra för att memorera mina kort "läsa in dom" så de aldrig faller ur minne fören handen är över :P sällan jag behöver se mina kort med än en gång då.

 

men för att memorera kort live över en hel session har jag inga tips. så om någon har det? säg till!

man minns ju bara de viktigaste händerna annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan bra metod är att SMSa handen till en polare. Sen om man glömmer bort handen så ringer man upp honom o lägger på. Då SMS-ar han tillbaks så ser du vad du hade för hand.

 

Det finns två problem med metoden.

 

1. När man spelar på nätet så brukar tiden ta slut innan man hunnit få ett svar, och då rekommenderar jag att man istället tittar på skärmen där korten är fullt synliga för dig.

 

2. Glöm inte att ladda telefonkortet, annars är det i princip kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelade online på SS igår, fyra CG SH-bord, blandade jag ihop hålkorten på två av borden (hur nu det gick till). Floppade iaf fyrtal på ett bord och set på det andra bordet... trodde jag :lol:

 

Bord 1

Hålkort: KQ

Flopp: TTT

 

Bord 2

Hålkort: AT

Flopp Q6Q

 

Hamnade all in på bord ett och drog in en bakdörr mot en fisk som ställde på floppen med AK :oops:

På bord två förlorade jag ett halvt inköp mot KK :evil:

 

Fattade ärligt talat ingenting under de efterföljande 20 sekunderna.

Var tvungen att kolla HHn och klia mig på huvudet en stund.

 

Behöver jag nämna att jag loggade ur rätt fort efter det? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelade online på SS igår, fyra CG SH-bord, blandade jag ihop hålkorten på två av borden (hur nu det gick till). Floppade iaf fyrtal på ett bord och set på det andra bordet... trodde jag :lol:

 

Bord 1

Hålkort: KQ

Flopp: TTT

 

Bord 2

Hålkort: AT

Flopp Q6Q

 

Hamnade all in på bord ett och drog in en bakdörr mot en fisk som ställde på floppen med AK :oops:

På bord två förlorade jag ett halvt inköp mot KK

 

Fattade ärligt talat ingenting under de efterföljande 20 sekunderna.

Var tvungen att kolla HHn och klia mig på huvudet en stund.

 

Behöver jag nämna att jag loggade ur rätt fort efter det? :shock:

 

hade en ungefär likadan hand i en turnering en gång. var typ så här:

 

JAG: mellanlågt pocketpar

 

FI AA-KK-raise

 

JAG: syn

 

flop: QT 7-haha, trips i sjuor

 

VI: all in

 

Q

 

2

 

han vann på två par i damer å kungar :roll:

 

hade vist 8or efter allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla vet att närminnet ofta sviker när man är gammal och trött (22år i mitt fall)

 

jag brukar läsa vad som står på korten högt, då tar hjärnan lättare in det. Annars är det lätt hänt att man bara tittar på korten som om de vore en tjock tjej på stan.

 

Bästa tipset. När man blir mer avancerad så kan man kanske börja bluffa: "Klöver Ess Spader Ess"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan faktiskt vara svårt att komma ihåg korten exakt, jag håller med. Brukar kolla typ 4-5 gånger innan floppen. Är kontrollfreak.

 

Ett skönt "move" jag kom på (säkert inte först). När då sitter på typ AXs och floppar en färg, kolla då på din hand för att "kolla om du har någon klöver". Din motspelare kommer då gå ALL IN på dig för att han nu VET att du inte floppat en färg! Tji fick han!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg i något wpt avsnitt, tror jag att det va.. att David Williams (runner up i wsop 2004) hade med sig papper och penna och skrev ner de starthänder han fick. :)

 

Hahaha.. ja det gjorde han. Nu berodde det i och för sig inte på att han ville komma ihåg sina händer medan han spelade, utan syftet var att ville analysera sitt spel i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg i något wpt avsnitt, tror jag att det va.. att David Williams (runner up i wsop 2004) hade med sig papper och penna och skrev ner de starthänder han fick. :)

 

Hahaha.. ja det gjorde han. Nu berodde det i och för sig inte på att han ville komma ihåg sina händer medan han spelade, utan syftet var att ville analysera sitt spel i efterhand.

 

Spontant så känns det som att kamerorna som filmar hans kort kan hjälpa honom med den biten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg i något wpt avsnitt, tror jag att det va.. att David Williams (runner up i wsop 2004) hade med sig papper och penna och skrev ner de starthänder han fick. :)

 

Hahaha.. ja det gjorde han. Nu berodde det i och för sig inte på att han ville komma ihåg sina händer medan han spelade, utan syftet var att ville analysera sitt spel i efterhand.

 

Spontant så känns det som att kamerorna som filmar hans kort kan hjälpa honom med den biten :)

 

Han gjorde inte det vid finalbordet, utan på väg dit, under de icke-TV-sända dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är svårt att komma ihåg.

Min uppfattning om man tittar på korten en gång till tyder på att man inte har ett pocket pair eller alternativt är allmänt osäker.

Det är dock inte förbjudet så det är väl bara att titta.

 

Jag säger alltid "inne i huvvet" vad jag har när jag tittar och då säger jag högsta kortet först, t.ex. "Hjärter Ess , Spader knekt" och sen upprepar jag det ett par ggr medans jag förbereder mitt bet.

 

Men det kan gå snett när man lirat ett par timmar.

Kommer ihåg en gång när jag hade " :spade: A och :spade: 6"

Floppen kom regnbåge med en 9:a , på turn en 9:a till och jag bettar ut stenhårt i tron att jag har trissen med högsta kickern.

Fi lägger sig och när jag tittar på korten innan jag muckar dem så har jag alltså stenbluffat utan att veta om det. Fick för mig jag hade en 9:a i pocket.

 

Jaja , det gick bra den gången iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...