Gå till innehåll

Shootouts vs Freezeout


FreeAgentFrog

Recommended Posts

Jag spelade min första shootout MTT idag på party. Det var 422 spelare anmälda och därför ca: 2,1k i prispotten.

 

3/10 går vidare från varje bord i 3 omgångar, efterdet (omgång 4) spelas det som en vanlig MTT (i mitt fall med 12 st).

 

1:an, 2:an och 3:an i varje steg får lite pengar och går vidare till nästa steg, pengarna är fördelade 50/30/20 mellan platserna.

 

Ungefärlig utdelning (hittade inte exakta på hemsidan):

inköp = x

steg 1: 2x, 1,3x, x

steg 2: 3x, 2,4x, 2x

steg 3: 6x, 4x, 2,5x

steg 4: 17x, 10x, 7x

 

Jag kom 3a, 2a, 2a, ute och fick alltså 7 gånger inköpet vilket är helt okej för en turnering. Det jag reagerade på är att det är omöjligt att hitta storplusset, 28 inköp som är maxvinsten är väldigt lite för en MTT med 400 spelare. Såklart beror det på att 30% av alla spelare får minst inköpet tillbaka (steg 1) och därför blir vinsterna inte så stor.

 

Följaktligen blir det lättare att plussa stadigt på shootouts då du oftare hamnar ITM => variansen minskar.

 

Nå, vad säger ni? Ska man spela freezeouts eller shootouts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror storplusset iofs avser en freezeout vinst och inte SNG turneringar. Något storplus i SNG turneringar hittar man knappast heller om man jämför med shootouten tex.

 

För 4 SnG är maxvinsten 16 inköp (efter avdragna inköp), om du vinner alla 4 dvs, knappast att kallas för storplus i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror storplusset iofs avser en freezeout vinst och inte SNG turneringar. Något storplus i SNG turneringar hittar man knappast heller om man jämför med shootouten tex.

 

För 4 SnG är maxvinsten 16 inköp (efter avdragna inköp), om du vinner alla 4 dvs, knappast att kallas för storplus i jämförelse.

 

Uttryckde jag mig verkligen så otydligt?

OK, klart meningen kan misstolkas men de flesta vet nog vad maxvinsten blir i en SNG, jag inkluderad. 8-)

 

Självklart syftade jag på "vanliga utfrysningsturneringar" när jag snackade om +.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...