che1977 Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 Har lirat poker i över två år. Jag har under tiden läst böckerna, räknat pottoddsen, hängt på forumen och analyserat händerna på klubbarna. Jag har varit i Vegas och plussat i fullring-spelen där. Gått från Fixed limit 0.25/0.50 med galen bonushorning och uppåt. Har senaste året lirat NL100 Fullring mest. Jag plussar kontinuerligt och bra på det (snittar kring 10bb/100)och känner mig väldigt trygg i det spelet. Minus-sessionerna är små och få medan plus-sessionerna kommer tätt och är antingen stora eller små. Anledningen till att jag inte spelar högre (förutom då och då) är att jag levt upp pengarna jag vunnit och låtit pokerpengar finansiera lite utlands-semestrar, leksaker osv. Dock tycker jag att Fullring börjar bli ganska trist och vill gärna göra transfern till SH-spel istället. SH har många fördelar, bla att man hinner spela fler händer vilket är bra för RB och att det blir fler beslut att ta/fler misstag för fisken att begå. Dessutom är det mer action och det är ju som bekant alltid roligare att göra nåt annat än att folda. Problemet är bara att så fort jag sätter mig vid ett 6-max bord torskar jag RAKT ut oavsett limit i stort sett (tror tom jag backar på NL25 på party). Upplever att jag konstant blir bluffad förutom när jag antingen slår om eller synar, då har dom alltid stålet. Jag suger horses-ass på SH helt enkelt och undrar om det finns några här som kan ge lite pointers alternativt hänvisa till bra litteratur om SH-spel. Citera
Supertequila Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 Kan det vara så att du vid omställningen fr fullring till SH gör för stora justeringar av ditt spel o spelar alldeles för loose för du tycker att händerna har större värde? Självklart ska en justering ske fr fullring till SH men en korrekt sådan. Citera
che1977 Postad 10 April , 2006 Författare Rapport Postad 10 April , 2006 Kan det vara så att du vid omställningen fr fullring till SH gör för stora justeringar av ditt spel o spelar alldeles för loose för du tycker att händerna har större värde? Självklart ska en justering ske fr fullring till SH men en korrekt sådan. Säkert en jättestor del av det hela. Skulle nog behöva en del riktlinjer för det... Ett annat stort problem jag har är att det känns som att continuation-betet inte funkar ALLS när jag lirar SH... Citera
Björn85 Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Kan det vara så att du vid omställningen fr fullring till SH gör för stora justeringar av ditt spel o spelar alldeles för loose för du tycker att händerna har större värde? Självklart ska en justering ske fr fullring till SH men en korrekt sådan. Säkert en jättestor del av det hela. Skulle nog behöva en del riktlinjer för det... Ett annat stort problem jag har är att det känns som att continuation-betet inte funkar ALLS när jag lirar SH... Kan väl ha att göra med att du spelar NL25 nu istället för NL100? Citera
che1977 Postad 11 April , 2006 Författare Rapport Postad 11 April , 2006 Kan det vara så att du vid omställningen fr fullring till SH gör för stora justeringar av ditt spel o spelar alldeles för loose för du tycker att händerna har större värde? Självklart ska en justering ske fr fullring till SH men en korrekt sådan. Säkert en jättestor del av det hela. Skulle nog behöva en del riktlinjer för det... Ett annat stort problem jag har är att det känns som att continuation-betet inte funkar ALLS när jag lirar SH... Kan väl ha att göra med att du spelar NL25 nu istället för NL100? Va lite otydlig där backar på alla SH-nivåer.. från 25 (lite överdrivet kanske.. har inte spelat så mycked där såklart) till NL200 Citera
MacDaddy Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 I SH betyder reads mkt mer och det är svårt att ha reads på alla sina motståndare i lowlimit då antalet spelare där är så stort. Då det är sällan man stöter på samma spelare o det kommer dagligen in nya spelare man aldrig sett tidigare. -SH ä lättare i highlimit där man ofta möter samma motståndare. Citera
jacobmal Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 I SH betyder reads mkt mer och det är svårt att ha reads på alla sina motståndare i lowlimit då antalet spelare där är så stort. Då det är sällan man stöter på samma spelare o det kommer dagligen in nya spelare man aldrig sett tidigare.-SH ä lättare i highlimit där man ofta möter samma motståndare. say what? Citera
MacDaddy Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 I SH betyder reads mkt mer och det är svårt att ha reads på alla sina motståndare i lowlimit då antalet spelare där är så stort. Då det är sällan man stöter på samma spelare o det kommer dagligen in nya spelare man aldrig sett tidigare.-SH ä lättare i highlimit där man ofta möter samma motståndare. say what? say what? Citera
Gurkansvenne123 Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Skillnaden är att spelet blir aggressivare, du måste sänka starthands kraven rejält, antar att du redan vet det eftersom du spelat poker ett tag. Aggressivitet är nog nyckeln till framgång på sh- varierar givetvis på vilken nivå du spelar. Lågnivå kan vara väldigt klurigt då många fiskar spelar överaggressivt och det gynnar dem givetvis mer än det gör på fullring. Citera
che1977 Postad 11 April , 2006 Författare Rapport Postad 11 April , 2006 Skillnaden är att spelet blir aggressivare, du måste sänka starthands kraven rejält, antar att du redan vet det eftersom du spelat poker ett tag. Aggressivitet är nog nyckeln till framgång på sh- varierar givetvis på vilken nivå du spelar. Lågnivå kan vara väldigt klurigt då många fiskar spelar överaggressivt och det gynnar dem givetvis mer än det gör på fullring. Skönt med seriöst svar. Jag vet ju såklart det du skriver. Problemet jag har är tajmingen. Jag hittar lixom inte rätt. Känslan är att när jag bluffar slår dom om och när jag har stålet foldar dom. Vad göra med medelparet, tptk bottentvå osv vid mothugg... Tycker det blir extremt många svåra beslut helt enkelt. Citera
che1977 Postad 11 April , 2006 Författare Rapport Postad 11 April , 2006 dubbelpost.. ta bort... Citera
Gurkansvenne123 Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Skillnaden är att spelet blir aggressivare, du måste sänka starthands kraven rejält, antar att du redan vet det eftersom du spelat poker ett tag. Aggressivitet är nog nyckeln till framgång på sh- varierar givetvis på vilken nivå du spelar. Lågnivå kan vara väldigt klurigt då många fiskar spelar överaggressivt och det gynnar dem givetvis mer än det gör på fullring. Skönt med seriöst svar. Jag vet ju såklart det du skriver. Problemet jag har är tajmingen. Jag hittar lixom inte rätt. Känslan är att när jag bluffar slår dom om och när jag har stålet foldar dom. Vad göra med medelparet, tptk bottentvå osv vid mothugg... Tycker det blir extremt många svåra beslut helt enkelt. Vill inte förvirra dig med mina tips eftersom spelet skiljer sig ganska mycket på lägre nivåer och jag spelar sällan låglimit, min flickvän gör det däremot. Höj som vanligt med bra kort, variera ditt spel rejält calla endast överaggressiva spelares bet, om dem bettar ut direkt på floppen, jag brukar köra en check raise på floppen med mellan paret för info, raisar dem dig igen är det bara att släppa osv.Info!!!! Var bara ett ex. Information är väldigt viktigt, jag vet att dem överbettar o inte släpper sina överkort vilket gör det riktigt svårt att fatta beslut. Jag spelar mest fl dock och när jag kör nl kör jag oftast heads up . Så jag kanske inte kan ge dig dem tipsen du söker svar på. Annars kan jag rekomendera singel table sngs för träning av sh spel, har gett mig väldigt mycket. Du kan pm:a mig för övriga frågor så ska jag försöka hjälpa dig lite mer. Mvh Gurkan Citera
Myssion Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Det största misstaget jag anser de flesta som går från FR till SH gör är att överjustera. De börjar spela alltför löst och alltför aggressivt från början, bara för att de "vet" att det är så man ska göra där. Mitt tips är att du använder samma taktik som har varit vinnande för dig i fullring, och bara räknar bort de fyra första platserna. Så när du sitter UTG i SH så tänker du bara att du sitter i UTG+4 och att alla har foldat fram till dig, o.s.v.. Det är absolut inte fel att spela tight bara för att det är SH, särskilt inte om du känner att ditt spel inte funkar. Om du kikar i dagböckerna här på forumet så ser du att flera SH-spelare (både high- och lowstakes) inte spelar mer än max 25% av händerna, trots att det är SH. Utgå ifrån ABC-poker och utveckla sedan därifrån när du känner dig bekväm i situationen. Citera
Reaper Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Skillnaden är att spelet blir aggressivare, du måste sänka starthands kraven rejält, antar att du redan vet det eftersom du spelat poker ett tag. Aggressivitet är nog nyckeln till framgång på sh- varierar givetvis på vilken nivå du spelar. Lågnivå kan vara väldigt klurigt då många fiskar spelar överaggressivt och det gynnar dem givetvis mer än det gör på fullring. Skönt med seriöst svar. Jag vet ju såklart det du skriver. Problemet jag har är tajmingen. Jag hittar lixom inte rätt. Känslan är att när jag bluffar slår dom om och när jag har stålet foldar dom. Vad göra med medelparet, tptk bottentvå osv vid mothugg... Tycker det blir extremt många svåra beslut helt enkelt. Har själv gjort samma övergång från FR, vilket inte alls var speciellt lyckat i början. Men när man väl ställt om sig så jaa... never goin back. Vet inte om det finns nån bok som är specifierad på sh spel? isf vore juh en sådan guld. Annars tycker jag man får nöta en hel del... gäller att lära sig behärska postflopspelet, på fr är det juh preflop som är viktigast. Sen gäller det att verkligen vara aggressiv, först in = alltid raise osv (jag gillar att alltid höja 3xBB+1BB/limpers oavsett kort... då slipper man problem med att bli lättläst). Glöm inte bort att alltid ha koll på position, för usch vad jobbigt det är att vara ur position på SH.. hatar det! Och sen som myssion säger, börja med ABC-poker och finjustera sedan spelet så det passar dig. Citera
Gurkansvenne123 Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Kan hålla med dig Mysession till viss del, men han kan ju spela poker och vill utveckla sitt spel sh handed. Jag tror helt enkelt att man måste spela aggressivt på sh, för att lyckas bra. Abc poker, helt ok. Men problemet ligger nog mer i att folk är aggressiva emot honom och han inte klarar av det eftersom det är shorthanded och vill ha tips om hur man går till väga när någon bettar på och man själv sitter ex på mellan paret, på ett fullring bord har troligen någon minst topp-par men på sh bettar ju folk på lägsta paret konstant ibland- tror nog mer att starthänderna, är viktiga här- att bli lite lösare på dessa. Men jag håller med dig till stor del my...Abc poker funkar utmärkt. Japp, position är hyper viktigt. Har man position så blir saker o ting så mycket enklare. Citera
Myssion Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Men problemet ligger nog mer i att folk är aggressiva emot honom och han inte klarar av det eftersom det är shorthanded och vill ha tips om hur man går till väga när någon bettar på och man själv sitter ex på mellan paret, på ett fullring bord har troligen någon minst topp-par men på sh bettar ju folk på lägsta paret konstant ibland- tror nog mer att starthänderna, är viktiga här- att bli lite lösare på dessa. Japp, reads är så mycket viktigare på SH, gäller att ha koll på när det är dags att hugga tillbaka med marginella händer så att man inte blir för weaktight. Citera
Supertequila Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Det största misstaget jag anser de flesta som går från FR till SH gör är att överjustera. De börjar spela alltför löst och alltför aggressivt från början, bara för att de "vet" att det är så man ska göra där. Mitt tips är att du använder samma taktik som har varit vinnande för dig i fullring, och bara räknar bort de fyra första platserna. Så när du sitter UTG i SH så tänker du bara att du sitter i UTG+4 och att alla har foldat fram till dig, o.s.v.. Mycket riktig och bra förklaring av hur man justerar sitt spel. Citera
che1977 Postad 12 April , 2006 Författare Rapport Postad 12 April , 2006 Det största misstaget jag anser de flesta som går från FR till SH gör är att överjustera. De börjar spela alltför löst och alltför aggressivt från början, bara för att de "vet" att det är så man ska göra där. Mitt tips är att du använder samma taktik som har varit vinnande för dig i fullring, och bara räknar bort de fyra första platserna. Så när du sitter UTG i SH så tänker du bara att du sitter i UTG+4 och att alla har foldat fram till dig, o.s.v.. Mycket riktig och bra förklaring av hur man justerar sitt spel. MM.. det här känns verkligen som ett av mina problem. Att tåla modet inte infinner sig för att man blindar bort stacken fortare vilket gör att man hoppar in i potter med QTo och liknande bajshänder i helt fel tilllfällen. I fullring brukar jag exempelvis släppa KQo, AJo, KJo och liknande rakt ut om nån raisar 4+bb (om jag inte sitter i pos och får riktigt många callers innan). Hur bör man agera med en sån hand mot raise i SH om vi bortser från reads. Risken att va dominerad är ju mindre men kanske inte så mycket mindre att det är värt att lira dem? Citera
richardd Postad 12 April , 2006 Rapport Postad 12 April , 2006 Det största misstaget jag anser de flesta som går från FR till SH gör är att överjustera. De börjar spela alltför löst och alltför aggressivt från början, bara för att de "vet" att det är så man ska göra där. Mitt tips är att du använder samma taktik som har varit vinnande för dig i fullring, och bara räknar bort de fyra första platserna. Så när du sitter UTG i SH så tänker du bara att du sitter i UTG+4 och att alla har foldat fram till dig, o.s.v.. Mycket riktig och bra förklaring av hur man justerar sitt spel. MM.. det här känns verkligen som ett av mina problem. Att tåla modet inte infinner sig för att man blindar bort stacken fortare vilket gör att man hoppar in i potter med QTo och liknande bajshänder i helt fel tilllfällen. I fullring brukar jag exempelvis släppa KQo, AJo, KJo och liknande rakt ut om nån raisar 4+bb (om jag inte sitter i pos och får riktigt många callers innan). Hur bör man agera med en sån hand mot raise i SH om vi bortser från reads. Risken att va dominerad är ju mindre men kanske inte så mycket mindre att det är värt att lira dem? Fortfarande lägg tycker jag, för stor dominations risk + att man ofta får lägga en sur fold på missade floppar, inget fel att släppa AQ mot raise heller. Tror ditt problem är att du "försöker" för mycket, gå efter myssions råd och utveckla spelet mer och mer. Mellanparet är inte något stål i SH heller absolut inget fel och släppa direkt på dragfri flop mot ett potbett. Börja lira riktigt ABC och utveckla därefter. Till sist tror jag du haft oflyt med timingen spela en 30k händer så kommer du se att det ger sig Citera
Myssion Postad 12 April , 2006 Rapport Postad 12 April , 2006 Det största misstaget jag anser de flesta som går från FR till SH gör är att överjustera. De börjar spela alltför löst och alltför aggressivt från början, bara för att de "vet" att det är så man ska göra där. Mitt tips är att du använder samma taktik som har varit vinnande för dig i fullring, och bara räknar bort de fyra första platserna. Så när du sitter UTG i SH så tänker du bara att du sitter i UTG+4 och att alla har foldat fram till dig, o.s.v.. Tillägg: Om spelarna i sen position är duktiga och aggressiva så är det absolut inte fel att vara tight/konservativ i tidig position, nästan så att man tänker att man sitter tidig position i FR. Sådana motståndare gillar nämligen att reräjsa från sen position och då är det inte särskilt kul att ha höjt med ATo... Nu gäller detta inte på de flesta låglimit bord, men det är ju ändå bra att vara medveten om det så att man kan justera ifall/när det händer. Något som man ofta hör är "blindsen kommer runt fortare så du måste spela lösare, du har inte råd sitta och vänta på kort, du kommar att bli bortblindad, blablabla". Det är visserligen korrekt under vissa omständigheter, t.ex. mot duktigt och aggressivt motstånd, men hur ofta möter man det på låglimit...? Eftersom man får mer privat gostid med fisken på SH, och de gärna betalar av (de har ju hört att man måste spela fler händer och att man måste vara aggressiv = "Han bluffar, jag synar!") så är blindsen knappast ett problem ur det perspektivet. Däremot kan det vara bra, när man känner att man har övriga spelet under kontroll, att öva upp sitt BSB-spel, man sitter trots allt i de stolarna hälften av gångerna, och då är reads ännu viktigare. ------- I fullring brukar jag exempelvis släppa KQo, AJo, KJo och liknande rakt ut om nån raisar 4+bb (om jag inte sitter i pos och får riktigt många callers innan). Hur bör man agera med en sån hand mot raise i SH om vi bortser från reads. Risken att va dominerad är ju mindre men kanske inte så mycket mindre att det är värt att lira dem? Om man bortser från reads så släpper jag ofta de händerna mot en räjs, risken att vara dominerad finns ändå där. När man spelar mot löst motstånd så måste man vara beredd på att gå hela vägen till showdown med ett toppar och då är kickern viktig. De gånger sådana händer är befogade att spela så gör sig ofta en reräjs bättre än en syn. Citera
Supertequila Postad 12 April , 2006 Rapport Postad 12 April , 2006 Det största misstaget jag anser de flesta som går från FR till SH gör är att överjustera. De börjar spela alltför löst och alltför aggressivt från början, bara för att de "vet" att det är så man ska göra där. Mitt tips är att du använder samma taktik som har varit vinnande för dig i fullring, och bara räknar bort de fyra första platserna. Så när du sitter UTG i SH så tänker du bara att du sitter i UTG+4 och att alla har foldat fram till dig, o.s.v.. Mycket riktig och bra förklaring av hur man justerar sitt spel. MM.. det här känns verkligen som ett av mina problem. Att tåla modet inte infinner sig för att man blindar bort stacken fortare vilket gör att man hoppar in i potter med QTo och liknande bajshänder i helt fel tilllfällen. I fullring brukar jag exempelvis släppa KQo, AJo, KJo och liknande rakt ut om nån raisar 4+bb (om jag inte sitter i pos och får riktigt många callers innan). Hur bör man agera med en sån hand mot raise i SH om vi bortser från reads. Risken att va dominerad är ju mindre men kanske inte så mycket mindre att det är värt att lira dem? Ett koncept som jag tycker är väldigt viktigt att känna till, oberoende av om det är fullring lr SH, turnering lr CG, men kanske framför allt i en CG med djupa stackar, är händernas relativa värden. En hand som KQ, AJ och KJ rör sig ofta i samma områden som en rejsares hand men nackdelen att de är dominerade. En hand som 76s, 45s, även 75s samt låga och mellanpar och liknande lämpar sig däremot väl att syna en höjning med. När du träffar med dessa händer så är risken väldigt liten att du är dominerad, och kan dessutom få ut mer pengar av rejsaren som ofta går på CB. Därför brukar jag väldigt sällan syna med höga kort med sämre kickers, om inte det råkar vara Axs, och då vet jag i förväg att jag satsar på färgen. Får jag A på floppen kör jag inte alls lika aggressivt som jag skulle gjort med t ex AQ, utan glömmer inte syftet. Så mitt råd är att om du ska loosa upp ditt spel så satsa först på fler suited och semi suited connectors och fortsätt att välja bort KQ, KJ, AJ. Dessa händer är däremot starka att öppna pottar med i SH för förmodligen är de ändå den bästa handen vid bordet. Du kan även välja att syna en höjning med KQ, KJ, AJ om stackarna är djupa och höjningen obetydlig relativt sett, men fortsätt spelet med omtanke och inte lika aggressivt som du annars skulle ha gjort. Citera
hnat Postad 12 April , 2006 Rapport Postad 12 April , 2006 Ett annat stort problem jag har är att det känns som att continuation-betet inte funkar ALLS när jag lirar SH... Second Barell är din vän. Reads viktiga såklart. Finns ju de som rutinmässigt synar på flop, bara för att liksom. Sen finns ju de som floatar lite snyggt, men vilka som gör vad märks ju ganska fort. Sen måste du ju inte fyra av ett CB varje gång, bara för att man ska göra så. Checka gärna bakom med position ibland. Fast då måste du göra det med träff också, men nu är jag ute och yrar nästan nog så OT... Citera
hnat Postad 12 April , 2006 Rapport Postad 12 April , 2006 Du kan även välja att syna en höjning med KQ, KJ, AJ om stackarna är djupa och höjningen obetydlig relativt sett, men fortsätt spelet med omtanke och inte lika aggressivt som du annars skulle ha gjort. Missar jag nåt här eller? Varför vill du ha implicita odds med dessa traphänder? Kanske jag som tänker fel, men nog har jag närmare till synknappen om pf-raisaren har 50bb, än 100bb, när jag sitter på dessa händer då jag hyffsat komfortabelt kan spela om hela stacken vid träff. Citera
Supertequila Postad 12 April , 2006 Rapport Postad 12 April , 2006 Du kan även välja att syna en höjning med KQ, KJ, AJ om stackarna är djupa och höjningen obetydlig relativt sett, men fortsätt spelet med omtanke och inte lika aggressivt som du annars skulle ha gjort. Missar jag nåt här eller? Varför vill du ha implicita odds med dessa traphänder? Kanske jag som tänker fel, men nog har jag närmare till synknappen om pf-raisaren har 50bb, än 100bb, när jag sitter på dessa händer då jag hyffsat komfortabelt kan spela om hela stacken vid träff. Ja dessa är traphänder och mitt förstaval är att folda dem. Men i shorthanden så kan dessa händer fortfarande vara den bästa preflopp, särskilt i CG med stora stacks, då folk kan höja med lite vad som helst. Därför så är det inte helt fel att syna så länge man i bakhuvet är medveten om faran med dessa händer och inte överspelar dem. Men som sagt, i SH kan en KJ preflopp mycket väl vara den bästa handen, o då är det ju dumt att folda det. Citera
hnat Postad 12 April , 2006 Rapport Postad 12 April , 2006 Men som sagt, i SH kan en KJ preflopp mycket väl vara den bästa handen, o då är det ju dumt att folda det. Att den skulle vara skulle vara starkast är ju på ett sätt ointressant då du väldigt sällan kommer träffa en hand du är komfortabel att spela om 100bb+. Du ger helt enkelt inte bort så mycket värde om fi nu sitter på en svagare hand. Min poäng var ju att du ganska komfortabelt kan få in säg 50bb med en träffad KQ mot en short. Börjar potterna växa sig så stora men med pengar kvar att beta så är din hand mycket svagare. Citera
Recommended Posts