Gå till innehåll

PLO - Turnproblem med AAxxs med drag.


Recommended Posts

Foggen är en fisk. Han e inte duktig. Min image: Ja, den vet ni :)

Men vad synar han flopp med som jag slår?

 

 

Players:

Aramka (EUR 600,69 in seat 1)

spillelam (EUR 730,05 in seat 2)

Arnando (EUR 180,00 in seat 3)

foggen (EUR 838,17 in seat 4)

Djens83 (EUR 816,00 in seat 5)

mrspender (EUR 519,30 in seat 6)

 

Dealer: foggen

Small Blind: Djens83 (3,00)

Big Blind: mrspender (6,00)

 

Djens83 was dealt: Qc - Ad - Qs - As

 

Aramka Call (6,00)

spillelam Fold

Arnando Fold

foggen Raise (24,00)

Djens83 Raise (81,00)

mrspender Fold

Aramka Fold

foggen Call (60,00)

 

Flop 6d - 3s - 7s

 

Djens83 Bet (180,00)

foggen Call (180,00) <-- blixtsyn

 

Här tycker jag han borde slå om med 45 samt alla set för att skydda sig mot färgen.

 

Turn 6d - 3s - 7s - 4d <-- men det där är ändå inget kul kort.

 

Jag ser tre val:

Checkfold - inte helt fel faktiskt

Bet rätt ut och syna reraise allin

checkraise allin

 

Motivation och val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi vänder på det:

 

Händer jag skulle sätta honom på:

 

-Stege

-KKxx m flushdraget

-Uselt spelad AAxx-hand

 

Han höjde pre, du säger att han är dålig. Sannorlikheten han höjt med en mid-rundown av typen 6789 eller liknande är lite mindre, men den finns ju alltid där. Även dåliga spelare kan ju hitta bra händer...

 

Fold equity? Tror inte det, det känns som om han kommer syna hela vägen.

 

Vinner du med river A eller Q? Tveksamt, men vi kan ju hoppas på det.

Vinner du om 3 eller 4 parar upp sig? Kanske.

Vinner du om flushen kommer och brädan parar upp sig? Troligen.

Kan du bluffa om r-r flushen kommer? Högst osannorlikt.

 

Potten är på g att bli gigantstor och du har inte mycket kvar att betta på rivern (c:a 200). Checkraisa all in om du skall spela, eller checkfolda. Du vill inte tvingas fatta några beslut på rivern i alla fall, det är säkert.

 

Betta ut är troligen sämsta alternativet, för någon gång kanske han tar ett gratiskort som du kunde fått, och det är inte helt dumt i det här läget då det definierar han hand bättre och ökar chansen för KKxx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stärker 4:an verkligen hans hand så där väldigt mycket?

 

Känns ju som enda stegen den fyller är något i stil med 589T, xx58, 8765, och liknande. Och en stor del av de händerna borde ju rimligen smällt in på floppen redan. Så jag tycker ändå att sannolikheten för ett ickefyllt drag eller tvåpar känns rätt ok. Är han dessutom benägen att bluffa med crap så känns ju checkraisen helt ok.

 

A2xx är ju förstås också alternativ, men mindre troligt eftersom du har ett av essen och särskilt då As.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betta ut är troligen sämsta alternativet, för någon gång kanske han tar ett gratiskort som du kunde fått, och det är inte helt dumt i det här läget då det definierar han hand bättre och ökar chansen för KKxx.

 

Dom gånger han tar gratiskort lär vara dom gånger vi inte vill ge gratiskort, nämligen när vi leder. Har svårt att tänka mig att han skulle checka bakom med en stege, set eller tvåpar här. Och om jag räknat rätt så har vi nästan exakt ett potbet kvar så vi behöver inte ta några beslut på rivern om vi bettar turn. En check däremot kan få oss i en obehaglig sits på rivern om han checkar bakom. Dessutom har en del av hans händer som ligger under på turn odds att syna vilket talar för att betta eftersom vi mot dom antingen har fold eq eller så får vi in pengar som favorit.

 

Sedan spelar det inte så stor roll om en check bakom från hans sida gör det mer troligt att han har KKxx eftersom vi ändå knappast kan värdebetta vår hand oförbättrad på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkraise verkar vara det som fått mest röster.

 

När jag spelade handen hade jag faktiskt ingen aning om vad jag skulle göra. Jag checkade för tiden tog slut, han betade ut 350 och jag impulsställde om. Ångrade mig precis efteråt när han synade på sekunden.

 

Sen undrade jag vad som hänt när river totalblankade och pengarna kom mot mitt håll.

 

Då han ahde uberfiskhanden TTJJss med TJspader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Hjort, har han A2xx och raise/synar i PLO är han nog RIKTIGT fiskig ;)

Tja, jag har sett värre.

 

Hur kan jag INTE reraisa pre med AAQQss, borde vara en synd att inte göra det. Då blir jag nog HU troligen oxå. annars e risken den adnre går med.

Vet iofs inte riktigt om jag håller med där, runt 2/3 av tiden så floppar du ju inte set eller färgdrag och då har du en lite knepig hand. Jag har mycket lättare för att höja med händer som 9875 eller så att man har rätt stor chans att få en träff där man åtminstone tämeligen säkert kommer få någon sorts outs eller vara helt ofrestad att spela vidare.

 

Synar man bara så behöver man inte känna sig så commitad när bara 4bb var åkt in preflopp och kan lugnt vika de jobbiga flopparna, samtidigt som folk inte alls kommer sätter en på seten lika lätt om de skulle komma och de implicita oddsen därmed blir mycket bättre.

 

Skulle också kännas mycket bättre om sannolikheten att motståndaren viker preflopp var över 0. Nu blir man ju liksom garanterad att spela en stor pott ur position samtidigt som man 2/3 av tiden kommer floppa en hand som är lite för bra för att lägga men jätteknepig att värdebeta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt hjort, men jag menar mer känslomässigt, AAQQss , två damer och två ess, ungefär som jag och en flaska skumpa på krogen kombinerat med två damer, lixom...jag måste ju satsa på det ! :D

 

Bästa liknelsen idag. Svårt att komma med kommentarer om "ur position" nu, med två damer inblandat är det ju svårt att kommentera något ang position utan att brista ut i gapskratt.

 

"If I had a million dollars? I'll tell you what. Two chicks at the same time. And I think I could hook that up if I had a million, 'cause chicks dig a dude with money".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VIsst AAQQ är väl typ tredje bästa handen du kan ha men jag tycker du sänker värdet på den med din re-raise. Om du tror att raisaren kommer trycka tillbaka (dvs han har AA också) så visst, eftersom du gärna hamnar all-in mot en sämre AA hand. Men när du bara kan få in 10% tror jag du tjänar mer på at bara syna. En raise avslöjar ju din hand och gör det lätt för Fi medan du själv får svåra beslut på då du missar, vilket är typ 2/3 av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker reraisen före floppen är given, hade det varit två sunkiga ess, typ AA84 med en eller inga färger är syn att föredra.

 

Hade ställt in allt på turn. Visserligen ger 4an en uppenbar stege men exempelvis 5,8 eller 9 är betydligt värre kort då man ofta är uppe mot en hand typ X89T eller liknande. Har han set får han det jobbigt at syna och synar han har du 11 outs. Och har han stegen kan du alltid köpa in en fin flush.

 

Då han ahde uberfiskhanden TTJJss med TJspader.

Hade han TJ i ruter tillsammans me spadern? Isåfall är det inget uberfiskspel för fem öre IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand. Funderar på om och i så fall var foggen spelar fel.

 

Gör han fel som pottbetar med JJTTss på knappen då endast utg limpat?

Om inte, bör han vika mot omslaget?

Om inte, bör han vika mot pottbeten på floppen då han sitter med två överpar + färgdrag (som dock inte kan bli nöt)?

Om inte, gör han fel som gör ett stealförsök på turn bakom checken?

Om inte, gör han fel som synar omslaget (troligen i vetskap om att vara slagen men med förhoppning om att ha en laddning outs)?

 

Ni rutinerade kanske tycker det är självklart, själv försöker jag lära mig det ädla spelet PLO. :) Har jag fel som tycker att spelet fram till floppen är ok, men att han ska vika mot pottbeten där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iller:

När det står XXXXss så står ss för "Single suited" vilket betyder att han har en färg med sina sidokort.

:)

Ok, då är jag med, tolkade det dock som Double suited då i texas AKs ju står för att de är i samma färg så ss i Omaha bör rimligtvis stå för två färger. Bättre att skriva XXXXs vid en färg och XXXXds vid två så blir terminologin tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...