Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå allihop!

Personligt

Jag heter Andreas, är 18 år och går sista året på gymnasiet.

Varför?

Nu känner jag att det är dags för mig också att starta en dagbok. Dels för att själva hållla kolla på min utveckling men också för att få råd och tips av er andra här på forumet. Och så att ni kan skälla ut mig när stortilten slår in.

Bakgrund

Alltihop började med $50 som jag fick från en affiliate till PartyPoker. Det är också där jag till största del spelar nu. Till en början spelade jag NL25 och det gick väll rätt så bra. Spelade det i ca. 4-5 månader, sedan hoppade jag upp på NL50. Tiden där blev inte långvarig eftersom det gick så bra, närmare bestämt två månader.

Nu

Denna månad började jag spela NL100 och det har väl gått rätt så bra. Spelar för tillfället 2 bord för att komma in i spelet på den nya nivån.

Som jag skrev så spelar jag mest på PartyPoker, men också på andra sidor då det dyker upp bra bonusar.

Mål

Målet för denna månad är att plussa $2000 (just nu: +$562), och att ta ut allt över $4000 från rullen.

Det långsiktiga målet är att sakta avancera i nivå nu och ta ut desto mer pengar. Tänker nog stanna kvar på NL100 i åtminstone 4 månader. Under sommaren får jag se hur det blir med jobb, kanske blir en del poker då också om jag inte lyckas få något jobb.

Bankrulle

9 april: $3440

Börjar nog spela lite ikväll, så återkommer med resultat då samt några HH's.

Postad

Party Poker No-Limit Hold'em, $ Hero (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

saw flop|saw showdown

Hero ($96.23)

UTG ($123.44)

MP ($83.08)

Button ($160.35)

SB ($200.63)

Preflop: Hero is BB with 2:diamond:, 2:spade:. SB posts a blind of $0.50.

1 fold, MP calls $1, 2 folds, Hero raises to $3, MP calls $3.

Flop: ($8.50) 2:club:, J:diamond:, 7:spade: (2 players)

Hero bets $4, MP calls $4.

Turn: ($16.50) K:spade: (2 players)

Hero checks, MP bets $12.76, Hero raises to $26, MP calls $13.24.

River: ($68.50) 8:spade: (2 players)

Final Pot: $68.50

Känns som jag spelar denna hand ruggigt dåligt. Jag bör gå ut och betta på turn där va? Det blir ju så uppenbart att jag sitter på stål med CR. Hur ska jag spela rivern?

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

saw flop|saw showdown

BB ($34.60)

UTG ($200.40)

MP ($83.65)

CO ($96.80)

Button ($106.60)

Hero ($109.70)

Preflop: Hero is SB with A:spade:, Q:club:. Hero posts a blind of $0.50.

2 folds, CO raises to $3.5, 1 fold, Hero (poster) calls $3, BB calls $2.50.

Flop: ($10.50) 2:club:, J:club:, A:heart: (3 players)

Hero bets $6, BB folds, CO raises to $18, Hero folds.

Final Pot: $34.50

Gör jag fel redan preflop? Skulle ni raisat där? Efter den där raisen på floppen får jag en känsla av AK eller AJ. Vad gör ni här? Synar saknar ju i princip mening då du förmodligen kommer få spela om hela stacken ändå.

Postad

Idag

-$140

BR: $3300

Dagboken börjar ju bra.. INTE!!

Dragen sitter inte, bluffarna funkar inte. Känns som om att inget fungerar just nu.

Har satt in lite pengar på Tain, ska testa lyckan där istället. Rapporterar in hur det går senare.

EDIT: Blev minus ytterligare $20 på Tain. Nu är tilten nära. Spelar inget mer idag.

Postad

Andra handen i din HH är väldigt intressant. Jag hamnar rätt ofta i samma situation som du just gjorde och har istället börjat med alternativet fold/raise. En syn känns vek då man spelar handen ur position och det är stor risk att man blir tvungen att lägga ett ess efter en re-raise.

Eftersom du spelar shorthanded så tycker jag att fold är en vek manöver med AQ. Jag väljer nuförtiden att re-raisa med den handen för att skapa pysokologisk fördel om fi skulle syna. Sedan kan du antingen beta ut 3/4 pott direkt eller välja att checkraisa. Om fi väljer att checka efter dig så resonerar jag som att han oftast slowspelar stål eller är ängslig pga vår re-raise pre-flop vilket gör att man kan ta potten på turn - men helst flop.

Syn med AQ efter en raise känns mer aktuell om man har position på fi.

Skulle uppskatta om du kunde kommentara och komma med åsikter angående det jag beskrev ovan.

Postad

Om FI nu spelar AK sådär så får man ju bara syn när man är slagen. Iofs i detta läge kan FI välja reraisa för att kunna sätta dig på en hand och försvara sig mot färgdraget som ligger ute.

Om Hero reraisar/ pushar vilka händer synar som han slår??? Nja det spelet tror jag är EV- i längden för FI lägger alla händer vi slår.

Spelar själv NL100 fast fullring.

Lycka till med dagboken!!

Postad

AQ spelas lite fel tycker jag. Beta inte in i honom på floppen är mitt bästa tipps. Jag gör den där raisen på floppen med any two om någon betar in i mig och det är EV+ för mig ialla fall. Spelar NL100 FR. Checka och res hans bet istället då får du se vart han står på riktigt. Du slår ju inget Ess som kan tänkas resa pre ändå.

Postad
Andra handen i din HH är väldigt intressant. Jag hamnar rätt ofta i samma situation som du just gjorde och har istället börjat med alternativet fold/raise. En syn känns vek då man spelar handen ur position och det är stor risk att man blir tvungen att lägga ett ess efter en re-raise.

Eftersom du spelar shorthanded så tycker jag att fold är en vek manöver med AQ. Jag väljer nuförtiden att re-raisa med den handen för att skapa pysokologisk fördel om fi skulle syna. Sedan kan du antingen beta ut 3/4 pott direkt eller välja att checkraisa. Om fi väljer att checka efter dig så resonerar jag som att han oftast slowspelar stål eller är ängslig pga vår re-raise pre-flop vilket gör att man kan ta potten på turn - men helst flop.

Skulle uppskatta om du kunde kommentara och komma med åsikter angående det jag beskrev ovan.

Att reraisa preflop med AQ är något nytt för mig, det är först idag jag har börjat fundera på det. Dock känns det jobbigt om FI reraisar igen för då måste man lägga. Samtidigt känns det dumt att bygga upp en stor pott med en hand som AQo ur position. Vad gör vi om vi missar floppen? Bettar antar jag, FI synar, checkar vi turn då eller? Isf har vi laggt in uppemot 30-40 dollar i en pott som lätt kan köpas av FI på turn vilket inte är speciellt bra.

Att checkraisa floppen som någon påstod kan också vara ett alternativ, men det känns som man slänger in väldigt mycket pengar i potten på en högst tveksam hand, iaf på den floppen som kom i mitt exempel. Vad gör vi sedan på turn om FI callar checkraisen? Bettar? På detta sätt kan vi nog räkna med att få in hela våran stack.

Fortsätt gärna diskutera hur denna hand ska spelas på bästa sätt.

Postad

Att reraisa preflop med AQ är något nytt för mig, det är först idag jag har börjat fundera på det. Dock känns det jobbigt om FI reraisar igen för då måste man lägga. Samtidigt känns det dumt att bygga upp en stor pott med en hand som AQo ur position. Vad gör vi om vi missar floppen? Bettar antar jag, FI synar, checkar vi turn då eller? Isf har vi laggt in uppemot 30-40 dollar i en pott som lätt kan köpas av FI på turn vilket inte är speciellt bra.

Att checkraisa floppen som någon påstod kan också vara ett alternativ, men det känns som man slänger in väldigt mycket pengar i potten på en högst tveksam hand, iaf på den floppen som kom i mitt exempel. Vad gör vi sedan på turn om FI callar checkraisen? Bettar? På detta sätt kan vi nog räkna med att få in hela våran stack.

Intressanta tankar.

Syftet med att re-raisa hans preflop-raise är följande:

¤ Få honom att lägga ner sin hand och ta potten nu direkt.

¤ Få ett psykologiskt övertag på flopen om han synar raisen, där vi då försöker ta potten nästan oavsett om vi träffar eller inte. I hans ögon så spelar vi AA/KK/QQ/AKs.

¤ Synar hans vårat bet på flopen så vet vi att han har en hand som han inte tänker släppa i första taget så vi check-foldar turn om inget märkvärdigt kort visar sig på turn.

Detta spel gillar jag, men det kan mycket bero på att jag är en väldigt aggressiv/lös spelare. Jag kan även välja att lägga handen i den situationen av olika skäl. Men om vi vill spela den här handen så tycker jag att en syn är lite svagt - men absolut inte fel. Vet du att du kan spela ut fi på flop/turn så är en syn att föredra.

Sedan glömde jag skriva en sak i mitt tidigare inlägg så jag tar det nu. Jag tycker inte att du ska beta ut på flopen efter A-träffen. Du ber i stort sett om en raise från fi oavsett vad han sitter på vilket gör att du ställs inför svåra beslut. Check-raisa så får han ett svårare beslut att fatta, eller check-syna om du vet att han är loose och kommer beta på turn.

Postad

Spelade lite nu ändå, även fast jag hades sagt åt mig själv att inte göra det.

Resultat

+$120

Dagsresultat

-$20

BR: $3420

En HH:

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (4 handed) FTR converter on zerodivide.cx

saw flop|saw showdown

Hero ($209.35)

SB ($25.68)

BB ($98.10)

UTG ($104.30)

Preflop: Hero is Button with 9:heart:, 8:heart:. SB posts a blind of $0.50.

1 fold, Hero calls $1, SB (poster) completes, BB checks.

Flop: ($3) J:heart:, K:heart:, K:diamond: (3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets $2, SB calls $2, BB folds.

Turn: ($7) 7:heart: (2 players)

SB checks, Hero bets $4, SB calls $4.

River: ($15) 9:diamond: (2 players)

SB bets $18.68 and is all-in.

Final Pot: $33.68[/b]

Postad
Sin åsikt.

Alltså nu handlar det om SH och du har nog mer erfarenhet än mig där då jag inte ens har spelat 1k händer 6-handed. Men om jag ska relatera till FR (10-handed) så kommer en re-raise pre-flop inte vara EV+. Har han AA-JJ eller AKo/s så kommer han i de flesta fallen att syna och din information om hans hand är fortfarande 0. Inte speciellt många som re-raisar en gång till med AA då de vill fånga KK med byxorna nere.

Jag tycker att man skall syna pre, checka floppen. Betar han så slår vi om 3x. Bara händer som slår oss följer med och vi blir således tvungna att check/folda turn. Finns ett flushdrag ute betar vi potsize på turn. Synar han eller slår om så är det given fold.

Man kommer förlora pengar med denna hand då vi träffar det vi från början var ute efter. Inget konstigt med det. Detta är vad jag tycker/tror är bäst sätt att spela AQ i den handen.

Postad
Sin åsikt.

Alltså nu handlar det om SH och du har nog mer erfarenhet än mig där då jag inte ens har spelat 1k händer 6-handed. Men om jag ska relatera till FR (10-handed) så kommer en re-raise pre-flop inte vara EV+. Har han AA-JJ eller AKo/s så kommer han i de flesta fallen att syna och din information om hans hand är fortfarande 0. Inte speciellt många som re-raisar en gång till med AA då de vill fånga KK med byxorna nere.

Jag tycker att man skall syna pre, checka floppen. Betar han så slår vi om 3x. Bara händer som slår oss följer med och vi blir således tvungna att check/folda turn. Finns ett flushdrag ute betar vi potsize på turn. Synar han eller slår om så är det given fold.

Man kommer förlora pengar med denna hand då vi träffar det vi från början var ute efter. Inget konstigt med det. Detta är vad jag tycker/tror är bäst sätt att spela AQ i den handen.

Jag håller absolut med dig! Jag synar eller inte helt omöjligt lägger den handen FR men nu handlar det som sagt om SH vilket gör att fi's handdistrubution är mycket större än vanligt för att lägga in en raise.

Av den anledningen så vill vi ta potten nu och vi bygger samtidigt en image vid bordet. Jag föredrar detta spel SH - ej FR.

Postad

Det går att syna oxå, måste inte raisa. Då blir det förhoppningsvis inte så stor pott o du har stor chans o vinnan.

Postad

Får börja med att tacka alla för deras åsikter och kommentarer. Försöker ta till mig så mycket som möjligt.

Dagens ämne: Table selection

Tänkte höra med er hur noga ni egentligen är med det här. Spanar ni efter en fisk och försöker sedan skinna denne? Sätter ni er vid bordet med högst avg. pot eller hur gör ni? Spelar ni bara på vissa tider? osv.

Postad

En hand:

Party Poker No-Limit Hold'em, $ Hero (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

saw flop|saw showdown

MP ($40)

CO ($94.25)

Button ($63.60)

SB ($324.11)

Hero ($89.55)

UTG ($98.55)

Preflop: Hero is BB with K:diamond:, Q:club:. SB posts a blind of $0.50.

2 folds, CO calls $1, Button calls $1, SB (poster) raises to $2.5, Hero calls $2, CO calls $2, Button calls $2.

Flop: ($12) J:diamond:, T:spade:, K:heart: (4 players)

SB checks, Hero bets $7, CO raises to $24.

Postad

Vore kul om man kunde få plussa en gång i livet. Största förlusten hittills på NL100.

Dagsresultat

-$400

BR: $3020

Går så dåligt nu så jag får illa. Känns som jag inte är redo för NL100 än. Känner mig för weak helt enkelt, känns som jag saknar nerver att syna så stora bets som det blir på den nivån. Det konstiga var att det gick så bra förra veckan. Plussade alla dagar då. Vet inte riktigt vad jag ska mig till nu. Ingenting fungerar och jag mår psykiskt dåligt av att förlora $340 på en dag. Egentligen är väl inte det mycket på NL100 antar jag men jag känner mig mer eller mindre utspelad på borden på PartyPoker, och då är det illa.

Tycker ni det var stor skillnad mellan NL50 och NL100?'

Kanske spelar lite mer senare ikväll men åker jag ner under $3k tar jag fan ett uppehåll från pokern. Det skulle nog behövas.

Alla tips och råd hur man tar sig ur dessa perioder uppskattas.

EDIT: Förlorade $60 till. Testade på att köra 2st $22 6 manna SNG men tro på fan att jag åker på bubblan i båda. I den ena har jag 2 par som möter top-par som klonkar och i den andra har jag A3 som möter J8, river J. Det är väl så jävla typiskt mig. Nu är jag så jävla less på den här jävla pokern så jag tar ett uppehåll åtminstone fram till helgen. Blir nog till att börja spela NL50 igen då tills jag åtminstone har $3,5k i rullen.

Over and out!

Postad

Nu har jag bestämt mig. Jag tar ut $1000 och ger mig en stor belöning för första gången för alla timmars grindande. Då har jag 2k i rullen, vilket blir lagom till att börja spela på NL50 samt jaga bonusar igen. Tror steget mellan NL50 -> NL100 gick för snabbt helt enkelt. Börjar spela igen när jag känner att jag återfått motivationen (mycket snart antagligen) :)

Postad

Har börjat spela lite NL50 nu. Känns som en väldig skillnad för mig. Vågar lite mer på dessa bord känns det som.

En hand jag funderar över:

FI är överagressiv, har han bettat preflop fortsätter han med det handen ut.

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com

saw flop|saw showdown

BB ($118.40)

UTG ($88.94)

MP ($47.50)

CO ($112.70)

Button ($72.40)

SB ($67.72)

Preflop: Hero is SB with ad.gif, ks.gif. Hero posts a blind of $0.25.

UTG raises to $5, MP calls $5, 2 folds, Hero (poster) calls $4.75, 1 fold.

Flop: ($15.50) 2d.gif, 3d.gif, 4d.gif(3 players)

Hero checks, UTG bets $20, MP folds, Hero ??

Postad
Finns det nåt annat alternativ än push på den floppen?

Nej det var väl det jag tänkte. Han synar och visar QQ, ingen mer ruter till mig och han vinner (såklart).

Postad

Rätt mig om jag har fel, men lägger UTG in en raise på 10BB? Frågan är ju om man inte ska lägga AK i det läget i sådana fall.

Jag spelade igår på samma nivå och hittade KK i sen position. UTG+1 lägger in en raise på 8BB vilket senare visade sig vara AA.

Postad
Rätt mig om jag har fel, men lägger UTG in en raise på 10BB? Frågan är ju om man inte ska lägga AK i det läget i sådana fall.

Jag spelade igår på samma nivå och hittade KK i sen position. UTG+1 lägger in en raise på 8BB vilket senare visade sig vara AA.

Jo han lägger in en raise på 10BB, vilket killen gjorde varje hand han spelade.

Postad

Dagsresultat igår

+$120

BR: $2320

Dagsresultat idag

+$110

BR: $2430

Tog ett skott med $40 på NL1/2, där jag dubblade up med KJs vs 77. Tar då dessa 80 dollar och sätter mig på ett NL2/4 bord, första handen floppade jag stegen och dubblar upp. Sedan lämnar jag bordet illa kvickt :)

Har 2 bonusar på gång också så snart har jag tagit igen förlusterna från förra veckan.