Gå till innehåll

BOK: "Att bemästra nätpoker" av Johansson


haagone

Recommended Posts

  • 2 months later...
Är det någon som läst denna och kan ge sin syn på boken?

 

Mer info om boken här för den som önskar:

http://www.davinci.se/pokerforlaget/?meny=startsidan

 

Kopte boken for nagon manad sen men lanade genast ut den till en kompis innan jag hann satta tanderna i den. Just nu ar jag i grekland, men jag aterkommer med en recension nar jag kommer hem och har plojt igenom den.

 

Simma sakert!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började faktiskt läsa den här boken igår och även om jag inte har läst ut den ännu, så kan jag efter c:a 100 sidor säga att återstående sidor måste vara extremt bra för att den ska få godkänt :)

 

Ska citera ett kortare avsnitt så kan ni ju själva bedöma. På de här 100 sidorna är inte det här det enda liknande exemplet.

 

5 råd om bättre spel på turn

 

Fjärde kortet kan ibland öppna en ny utväg

 

Något man ibland kan förbise i sin fokusering på den förbättring man hoppas göra med sin hand, är att det fjärde kortet öppnar nya möjligheter man inte hade tänkt på från början. Du kan ha en så kallad bakdörr på floppen vilket innebär att du behöver två kort för att komplettera just den handen. Har du till exempel :Kc::Qc: i pocket och floppen är :Td::2c::6c: har du dels ett flushdrag men också en bakdörr till ett straightdrag. Komer en knekt eller ett ess på turn öppnas denna bakdörr. Prickar du klöverknekten eller klöveresset behöver du visserligen inte bry dig om bakdörren till straighten eftersom du prickat din flush. Däremot har du nu en bakdörr till en straightflush. Det är viktigt att vara uppmärksam på dessa utvägar, eftersom det nu plötsligt öppnas upp fler möjligheter att sluta med den bästa handen. Öppnas en bakdörr är detta gynnsamt för kortoddsen inför rivern, vilket i sin tur ger dig fler möjligheter, rent matematiskt, att gå vidare dit.

 

Alltså, några funderingar:

 

1. Samma bakdörr öppnas väl av niorna också, varför nämner han inte dem?

2. Hur ska man dra in en straightflush med :Td::2c::6c: på bordet och :Kc::Qc: på hand?

3. Även om det hade gått (om nu rutertian hade varit en klövertia), så känns det ju rätt ointressant att dra till en straightflush när du redan har nötfärgen. Okej att du i så fall slår kåkar och fyrtal, men med nötfärgen klar på turn behöver du ju inte straightflush på rivern för att undvika att få stryk - det räcker ju med vilket kort som helst som inte parar bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst boken.

 

Tycker inte den är speciellt bra. Enda matnyttiga jag fick var ur de sista kapitlen och inte i överflöd. Har man läst Super/System 2 behöver man knappt läsa den där.

 

Dessutom har jag ALDRIG läst en bok med så mycket utelämnade ord i meningar samt stavfel (omplaceringar av bokstäver i ord - riase/raise).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst boken.

 

Tycker inte den är speciellt bra. Enda matnyttiga jag fick var ur de sista kapitlen och inte i överflöd. Har man läst Super/System 2 behöver man knappt läsa den där.

 

Dessutom har jag ALDRIG läst en bok med så mycket utelämnade ord i meningar samt stavfel (omplaceringar av bokstäver i ord - riase/raise).

 

Sant, jag tänkte fortsätta min lilla recension här men det var så mycket att klaga på att jag inte orkade börja :) Men killen skriver riktigt dåligt. "Ett raise" men ibland "en raise" eller t.o.m. "en höjning", stav- och skrivfel oerhört tätt förekommande men framför allt ett konstant ordbajsande. Han skriver ungefär som en gymnasieelev som försöker göra en tunn uppsats till en lång och fyllig sådan.

En grej som var ruskigt irriterande var hans inkonsekvens, på säkert tio ställen i boken står det ungefär:

"Gör alltid så här i det här läget. Självklart kan det vara farligt att göra så här i det läget, så ibland måste du givetvis göra motsatsen, det beror på omständigheterna."

Vilka omständigheter det beror på och när man ska agera tvärtom framgår sämre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst boken.

 

Tycker inte den är speciellt bra. Enda matnyttiga jag fick var ur de sista kapitlen och inte i överflöd. Har man läst Super/System 2 behöver man knappt läsa den där.

 

Dessutom har jag ALDRIG läst en bok med så mycket utelämnade ord i meningar samt stavfel (omplaceringar av bokstäver i ord - riase/raise).

 

Sant, jag tänkte fortsätta min lilla recension här men det var så mycket att klaga på att jag inte orkade börja :) Men killen skriver riktigt dåligt. "Ett raise" men ibland "en raise" eller t.o.m. "en höjning", stav- och skrivfel oerhört tätt förekommande men framför allt ett konstant ordbajsande. Han skriver ungefär som en gymnasieelev som försöker göra en tunn uppsats till en lång och fyllig sådan.

En grej som var ruskigt irriterande var hans inkonsekvens, på säkert tio ställen i boken står det ungefär:

"Gör alltid så här i det här läget. Självklart kan det vara farligt att göra så här i det läget, så ibland måste du givetvis göra motsatsen, det beror på omständigheterna."

Vilka omständigheter det beror på och när man ska agera tvärtom framgår sämre :)

 

 

 

 

 

Något man ibland kan förbise i sin fokusering på den förbättring man hoppas göra med sin hand, är att det fjärde kortet öppnar nya möjligheter man inte hade tänkt på från början.

 

 

ja det där känns väldigt mycket som du säger.

 

känns som de flesta pokerböcker är rätt kassa.

 

är den här killen en känd highstakes-lirare eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Var den absolut sämsta pokerbok jag någonsin läst...

 

Till exempel skriver han att man sitter på en kung i hålet. Då har man 4 kungar som kan förbättra din hand ^^

 

Vi är några som har diskuterat just den biten för vi fattade inte heller. Och efter många timmars diskussion kom Oscar ("FknCrzyCat" på B2B och SS) på att det fins ju bara fyra kungar, så han menade nog 3 kungar. Alltså, det är nog bara ett slarvfel. Rådet i sig kanske inte var så dumt.

 

För övrigt så gav mig boken inte mycket. Den var i och för sig snygg, om man nu känner att man vill ha en snygg pokerbok i garaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, en bok full av stav- och slarvfel borde man bojkotta av flera anledningar. Främst för att det är kass att en författare inte kan stava (och då borde förlaget korrigera). Dessutom är det jävligt respektlöst mot köpare av boken att ge ut ett verk full av elementära skrivfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var den absolut sämsta pokerbok jag någonsin läst...

 

Till exempel skriver han att man sitter på en kung i hålet. Då har man 4 kungar som kan förbättra din hand ^^

 

Vi är några som har diskuterat just den biten för vi fattade inte heller. Och efter många timmars diskussion kom Oscar ("FknCrzyCat" på B2B och SS) på att det fins ju bara fyra kungar, så han menade nog 3 kungar. Alltså, det är nog bara ett slarvfel. Rådet i sig kanske inte var så dumt.

 

För övrigt så gav mig boken inte mycket. Den var i och för sig snygg, om man nu känner att man vill ha en snygg pokerbok i garaget.

 

Efter flera timmars diskussion kom ni på att det bara finns 4 kungar? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...