Gå till innehåll

Måste man deklarera för pokervinst inom EU?


Recommended Posts

Straffskatt finns det möjlighet att komma undan från med hänvisning till luddiga regler och otydlighet ang var företaget man gör affärer med hör hemma, men inte den ordinarie skatten.

 

Men då tar jag tar för givet att man själv ska deklarera sina pokerinkomster, man kommer nog inte undan straffskatt om man inte deklarerar för inkomsterna...

 

För om det nu är skattefritt så ska du ju ändå rapportera in det, och måste du då betala skatt så kan du kanske åberopa god tro då i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla inkomster ska väl rapporteras in, skattebekagda som skattefria?

Trodde jag i alla fall, men jag är inte 100%.

 

Sedan beror det på hur mycket man drar in, drar man in 1500:- SEK på ett år så tror jag inte att de bryr sig om att de ska rapporteras, men om man tjänar in 100.000:- skattefritt ett år så tror jag att det ska skrivas in i deklarationen.

 

Skattefria inkomster ska ju specifieras i lönebeskeden (om man får skattefri ersättning från sin arbtsgivare) och jag tror i alla fall att det ska upp på deklarationen med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta upp skattefria inkomster i deklarationen. Eller rättare sagt, "straffet" du får om det inte skulle gillas utgår på skatten, som ju inte finns.

 

Enligt domen från i höstas kan inte straffskatt komma på tal eftersom det är så otydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst lite i LSK och i "inkomstskatt - en läro och handbok i skatterätt" så kortfattat:

 

Deklerationsskyldigheten anknyter till bestämmelserna om skattskyldighet. En förutsättning öfr delarationssskyldighet är nämligen att skattskyldighet föreligger enligt IL eller SFL. (inkomstskattelagen osv). I 2 kap. LSK återfinns bestämmelsenra om självdeklaration.

 

För fysiska personer är bestämmelserna om deklarationsskyldighet konstruerade så att deklaration inte skall behövas lämnas när det är uppenbart att inkomst- eller förmögenhetskatt inte kommer att tas ut.

 

End of fråga, allt är klart och tydligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
För fysiska personer är bestämmelserna om deklarationsskyldighet konstruerade så att deklaration inte skall behövas lämnas när det är uppenbart att inkomst- eller förmögenhetskatt inte kommer att tas ut.

 

End of fråga, allt är klart och tydligt?

Nej inte riktigt klart och tydligt.. :oops:

 

Jag tycker inte att man från det stycket (sett i isolation) kan dra slutsatsen att skattefria inkomster inte ska redovisas i deklarationen. OK om man BARA har skattefria inkomster, så att man inte ska deklarera alls, iom att ingen deklaration ska in öht. Men om man är skattepliktig för andra inkomster så säger ju det där ingenting om vad som ska med på den deklaration som man faktiskt ska skicka in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker absolut inte deklarera vinster från EU-sajter eller landbaserade events inom EU. Hur rörig skulle inte en sådan deklaration bli? Jag spelar ju turneringar på Cosmopol mest varje vecka t ex. Den skulle ju bli en mil lång om varje enskild turneringsvinst eller sajt skulle tas upp. Både Skatteverket och deklaranten torde tjäna på att bara vinster som ska beskattas tas upp. Däremot kommer jag inte försöka komma undan den skatt jag faktiskt är ålagd att betala (och som Skatteverket dessutom säkert har koll på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla inkomster ska väl rapporteras in, skattebekagda som skattefria?

Trodde jag i alla fall, men jag är inte 100%.

 

Sedan beror det på hur mycket man drar in, drar man in 1500:- SEK på ett år så tror jag inte att de bryr sig om att de ska rapporteras, men om man tjänar in 100.000:- skattefritt ett år så tror jag att det ska skrivas in i deklarationen.

 

Skattefria inkomster ska ju specifieras i lönebeskeden (om man får skattefri ersättning från sin arbtsgivare) och jag tror i alla fall att det ska upp på deklarationen med...

 

inkomst, tjänat.

 

Rent regelmässigt räknas pokern som Lo2.

 

Brukar du deklarera att du vunnit på stryktipset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ens ta upp inkomster jag haft från sajter/nätverk utanför EU. Vad tror ni oddsen är att Skatteverket skulle upptäcka det? Du får 30% straffskatt om du åker fast, är det 30% risk att du åker fast? KNAPPAST! Jag skulle tro att risken är 1 på 1000, HÖGST! Alltså -EV.

 

Ni som tar upp några som helst pokerinkomster från internetspel har gått på bluffen. Skatteverket har medvetet spridit propaganda/hets för att lättlurade pokerspelare ska ta upp sina vinster.

 

Däremot, om ert namn figurerat på resultatlistor så kanske det är läge att göra det.

 

Dessutom måste du ju kolla igenom din HH för att du ska bara ta upp de händer där potten var större än 100kr. Spelar man micro/lowlimit kommer man sällan upp till potter över 100kr... man måste "se till helheten."

 

Vad spelar du för limit Pokemonn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax, hur är det med risken för skattebrottsåtal då?
Gissningsvis ruskigt lågt där med. Brotten tar evigheter att utreda så de hinner i de flesta fall preskiberas. Särskilt då det gäller "it-relaterade" skattebrott.

Jag känner en som fuskade med skatten (inte pokervinster) på 90-talet och blev påkommen av SKM/KFM. Det rörde sig om 2-3 miljoner. Inte ett ljud från någon åklagare eller polis. Skattemyndigheten/Kronkalle däremot var på han som en igel.

Förresten, kanske skulle tillägga att jag inte UPPMANAR någon att inte deklarera sina skattepliktiga pokervinster.

Andra slutsatser får ni dra själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man från det stycket (sett i isolation) kan dra slutsatsen att skattefria inkomster inte ska redovisas i deklarationen.

 

För fysiska personer är bestämmelserna om deklarationsskyldighet konstruerade så att deklaration inte skall behövas lämnas när det är uppenbart att inkomst- eller förmögenhetskatt inte kommer att tas ut.

 

Texten syftar inte på den faktiska deklerationen utan på huruvida man behöver deklarera dvs redovisa skattefria inkomster. Så för att svara på frågan: jo det säger att man inte behöver ta upp den skattefria inkomsten även om man deklarerar annan inkomst på sin dekleration. dvs lämna dekleration = redovisa, ta upp (inte lämna in deklerationsblankett).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar är NÄR det går från påläggsskatt till åtal och eventuellt fängelse?

 

Råkat dra in lite från ikke EU utländka siter och har som tur var råd att skatta. Dock Känns det rätt trisst då de pengarna är precis lika surt förvärvade som de från EU siter.

 

I runda slängar vart tror ni gränsen går? Inkomster på 50 kkr, 100 kkr, 200 kkr, eller uppåt miljonen, när blir de ledsna nog o lägga på mer än straffskatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Läst igenom denna tråd men undrar fortfarande. Om du skulle bli TVINGAD av skatteverket att redovisa för sina inkomster. Dessa "skattebefriade" vinster från EU-sidor. Hur fan ska det gå till. Någon som hört talas om detta??

 

Man har läst om proffs som jagas om skatt, turneringsvinster kan man lätt förstår att de kan snoka upp och hur det redovisas. Men vardags grindande för flera hundratusen hur ska det redovisas?? Om det aldrig behövs då kan man ju strunta i om ens skin är skattefritt eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom en pokervinst inte räknas som en inkomst i myndigheternas ögon så ska man inte ta upp den som en "skattefri inkomst" i en deklaration. Jfr med storyn om Westerlund som trots att han hade "inkomster" från pokern i miljonklassen inte kunde få en lägenhet med motiveringen att han "saknade inkomst". För att i myndigheternas ögon få inkomst fick han alltså registrera sig för A-kassa, som är en inkomst.

 

Alltså, det vi pokerspelare ser som inkomst ser inte alls myndigheterna som inkomst, utan som vinst, vilket är skattebefriat inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...