Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte höra vad ni anser är bäst att göra i lägen som är liknande denna. Har nämligen åkt ur en del turneringar tack vare denna situation.

Sitter på sb med 2150 marker i en 2-dollars turnering, alla har foldat fram till mig och blir tilldelad A :diamond: 9 :diamond: , blindsen är 50/100. bb har ca 2350 i marker. 6 personer kvar.

Jag väljer att höja till 400 av följande anledningar:

1. Sno potten direkt (blindsen är relativt höga)

2. Kass position (också för att sno potten)

3. Normen vid bordet är att synar man bb från sb så höjer bb, och jag vill INTE syna med A-9 suited i kass position.

4. Jag har haft en TIGHT image.

BB synar och floppen visar 2-5-7 rainbow. Här kommer vi till problemet där jag ofta spelar för aggresivt..jag vill nämligen uttnyttja min tighta image och sno potten här o nu så jag höjer pott (800). Efter en stunds betänketid väljer bb att gå all in och jag måste syna pga att jag e potcommit..(jag har 900 kvar, lagt in 1250). BB visar A-7 offsuit och vinner potten.

Jag vet om att jag gjorde misstaget att inte lika gärna gå all in pga att jag annars skulle varit potcommit (eftersom jag betar pott och inte vill beta mindre), men rent generellt om blindsen är relativt höga som 50/100 är det värt att gå all in i dessa lägen och riskera hela sin markerhög (eller riskera en avsevärd mängd av den) med två överkort som exempelvis A-9 suited?

Jag tycker ofta jag har åkt ur turneringar då jag betat före flopp, bb synar, sedan betat en stor del av markerhögen eller gått all in (utan träff på floppen) och bb går all-in (med träffat topp-par eller färgdrag)

Det ligger så mycket i potten efter floppen och jag vill VERKLIGEN inte visa svaghet..spelar jag för aggresivt helt enkelt? Tycker det e lite klurigt i sådana lägen...Känns bara fel att checka o sedan låta bb raisa o i en stor del av fallen bluffa till sig potten.

Postad

Antar att du menar "höj mindre eller limp-reraisa". A9s är ju ett monster HU med 21bb i stacken.

I övrigt håller jag med (pottbet är väldigt överskattade), annat än möjligen då att han som han fakiskt spelade definitivt måste syna när han får sådana pottodds. Normalt sett har han ju 6 outs där, och ibland bäst hand.

Oavsett så ska man ju förlora en hyfsad chunk med marker när man får en stark starthand i mörken och motståndaren floppar TPTK på en raggig flopp.

Jag tror att det varit bättre att ställa rätt av istället för att spela som du gjorde, men ännu bättre att beta mindre.

Och om motståndaren höjer med 80-100% av sina händer om du bara synar pre så har du ju världens sjukaste drömläge. Syna och slå om som monsterfavorit för tusan!

Verkar som om du massivt underskattar styrkan på A9s HU med korta stackar.

Postad

Känns som på att en 2 dollar turnering kan man glömma mycket av vad taktik heter. på så låg nivå ser jag gärna floppen innan jag lägger in pengar. för många fiskar, och för många utdragningar för mitt psyke...