Gå till innehåll

FLT - SH, mellanpar får motstånd på turn

VikingSW

Recommended Posts

Jag är inte så nöjd med den här handen. Fi är 50/3/1.3

Paradise Poker 5/10 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

Preflop: Hero is SB with 8:heart:, 8:diamond:.

UTG raises, 2 folds, Hero calls, 1 fold.

Jag antar att jag gör fel här som inte höjer för att få bort BB.

Flop: (5 SB) 6:club:, 7:heart:, 2:diamond: (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero raises, UTG 3-bets, Hero calls.

Med tanke på att han hittills knappt har höjt en enda hand preflop så känns det som han måste ha något med sin 3-bet.

Turn: (5.50 BB) Q:spade: (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero folds ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den PFR-siffran är baserad på många händer så är nog din syn före flopp väldigt dålig.

Det ska vara bra jäkla många händer då. Och det är väldigt ovanligt, skulle tippa på att det är max 150 och antagligen betydligt lägre. Folk glömmer gärna hur opålitliga PT-siffrorna är.

Att vika 88 är ju verkligen ett superexploaterbart spel medan det helt enkelt inte kostar särskilt mycket i det långa loppet om man har fel. Visst, det blir lite kostsamt när han väl höjer, men han gör det så jäkla sällan att det inte är något problem. Om man och andra sidan har fel i sin uppskattning av hans spelstil så kostar det en jäkla massa om man dumpar över 96% av sina händer när den här killen höjer preflopp.

Länk till kommentar

Visst. Brukar göra det men glömde det i detta fall. Endast ca 70 händer vid det här tillfället.

Vad vore ett rimligt antal händer mot Fi med en preflop raise med 3% för att jag ska lägga par i åttor? Mao när har man ett tillräckligt antal händer för att verkligen göra rätt beslut?

Länk till kommentar

Visst. Brukar göra det men glömde det i detta fall. Endast ca 70 händer vid det här tillfället.

Vad vore ett rimligt antal händer mot Fi med en preflop raise med 3% för att jag ska lägga par i åttor? Mao när har man ett tillräckligt antal händer för att verkligen göra rätt beslut?

Det här beror bland annat på en ganska oklar parameter: hur olika PFR-värden är fördelade över hela spelarmängden. Låt oss känna på det lite.

Fi har alltså höjt 3 gånger (inkl denna hand) på ca 70 händer. Det betyder visserligen inte att fi har verklig PFR~=4% eller ens att vi utan eftertanke kan anta PFR<10%. Men...

Det är bara 5% chans att träffa 3 av 70 (binomialfördelat) om man är PFR=10 medan det är 22% chans om man är PFR=5. För en PFR=15 är det 0,3%. Uppenbarligen finns det vidare en liten klick spelare (5%?) med PFR<=5%, och en ganska stor skara (20%?) med PFR<10. Dessa samplingar säger mig att vi allt som oftast är uppe mot en PFR<10. Notera att jag för övrigt talar om PFR från den position fi befinner sig i (UTG).

Hur många händer behöver vi på fi för att det ska vara rätt att lägga 88? En potentiellt avgörande parameter där är om han har visat några händer de gånger han har höjt. En annan fråga är mot vilka HD vi egentligen kan spela 88 med vinst. Dessa och andra komplikationer som nämnts och inte nämnts får mig att tro att det blir väldigt svårt att ge ett vettigt svar på din fråga.

Länk till kommentar

Jag hade raisat turn för free showdown UI, om du blir 3betad så är det enkel fold

Om vi ändå vill se showdown så kostar det lika mycket att check/calla turn+river som att raisa turn och få se gratis river.

Min fråga är då: Varför raisa för gratis showdown? Är det för den minimala möjligheten att Fi. släpper mot en raise? Om Fi. bara callar raisen, checkar han då bakom oss på river sen? Vi har ju inte position så höjningen garanterar ingen gratis showdown.

Blir vi då trebettade här så har vi betalat lika mycket som för att se Fi:s hand vid en showdown (om vi hade check/callat), samtidigt som vi lägger oss och då inte får någon info alls om vilken hand Fi. sitter på.

Utveckla gärna dina tankar kring detta Jessica!

Länk till kommentar