Gå till innehåll

FLT - JJ med bara hjärter på floppen


Hristo

Recommended Posts

Game # 018,603,102 - Texas Hold'em Fixed Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Timisoara"

Game ended Tuesday 2004-Nov-16 10:58:52 AM GMT

 

Lowlimit på 24h...dvs extremt tomtigt spel. Men hur tomtig var jag i denna hand?

 

Players:

pokermasse (EUR 13.75 in seat 1)

simkungen (EUR 10.75 in seat 2)

skauning (EUR 4.50 in seat 3)

zpira (EUR 9.25 in seat 4)

ScatCat (EUR 30.75 in seat 5)

Pecka_e (EUR 7.50 in seat 6)

zappdanko (EUR 5.00 in seat 7)

Sojjan (EUR 7.25 in seat 8)

HJÄLTEN (EUR 35.00 in seat 9) <-------JAG

heheapov (EUR 2.25 in seat 10)

 

Dealer: skauning

Small Blind: zpira (0.25)

Big Blind: ScatCat (0.25)

 

HJÄLTEN was dealt: J :heart: - J :spade:

 

JJ i mellan position, väljer att bara syna.

 

Pecka_e Call (0.25)

zappdanko Call (0.25)

Sojjan Call (0.25)

HJÄLTEN Call (0.25)

heheapov Call (0.25)

pokermasse Fold

simkungen Call (0.25)

skauning Call (0.25)

zpira Check

ScatCat Check

 

9/10 spelare synar! Till och med på dessa bord är det ovanligt...

 

Flop 2 :heart: - 4 :heart: - 5 :heart:

 

Mardröms flopp? Tre hjärter och jag har bara en J...

 

zpira Check

ScatCat Check

Pecka_e Check

zappdanko Check

Sojjan Bet (0.25)

 

HJÄLTEN Fold

 

Väljer här att lägga mig, om inte någon redan floppat en färg så måste ju någon ha draget till en högre färg än mig...skulle ni också lagt er här?

 

heheapov Fold

simkungen Fold

skauning Call (0.25)

zpira Fold

ScatCat Fold

Pecka_e Fold

zappdanko Fold

 

Turn 2h - 4h - 5h - 3s

 

Sojjan Bet (0.50)

skauning Call (0.50)

 

River 2h - 4h - 5h - 3s - Th

 

Sojjan Bet (0.50)

skauning Call (0.50)

 

Sojjan shows: 7d - 3h (a flush, ten high)

skauning didn't show: 6d - 6c (a straight, six high)

 

Vet inte om jag ska skratta eller gråta då jag ser Sojjans hand...99/100 vinner han ju inte på en trea iaf...det gjorde ju inte saken bättre att jag blivit utdragen ett antal ggr samt missat fyra färgdrag (med odds för det)...

 

Sojjan wins: EUR 4.50 (with a flush, ten high)

Rake: EUR 0.25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker definitivt du ska raisa preflop. Om du bara limpar in så kommer antagligen potten bli så pass multiway att handen i princip inte blir bättre än ett låg/mellan par. (Dvs du blir beroende av att träffa set.)

 

På just den här floppen tror jag dock inte det räcker, inte nog med att någon kan ha floppat färg, inte nog med att någon kan ha ett högre drag än dig utan som alldeles extra lök på laxen finns det ett uppenbart stegdrag ute. (Om nu inte någon redan floppat stegen eller värre.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker definitivt du ska raisa preflop. Om du bara limpar in så kommer antagligen potten bli så pass multiway att handen i princip inte blir bättre än ett låg/mellan par. (Dvs du blir beroende av att träffa set.)

 

På just den här floppen tror jag dock inte det räcker, inte nog med att någon kan ha floppat färg, inte nog med att någon kan ha ett högre drag än dig utan som alldeles extra lök på laxen finns det ett uppenbart stegdrag ute. (Om nu inte någon redan floppat stegen eller värre.)

 

/Bjorn

 

Jag sitter i mellan position, vad gör jag om någon reraisar bakom mig? JJ är inte särkilt stark...hade jag däremot öppnat så hade jag höjt, nu hade redan tre spelare synat innan mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag sitter i mellan position, vad gör jag om någon reraisar bakom mig? JJ är inte särkilt stark...hade jag däremot öppnat så hade jag höjt, nu hade redan tre spelare synat innan mig.

 

Klart att du ska raisa med JJ preflop. Blir det 3 bets så kan en syn på dessa bord vara tänkbart. Men att cappa med JJ är man ju alltid lite sugen på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i mellan position, vad gör jag om någon reraisar bakom mig? JJ är inte särkilt stark...hade jag däremot öppnat så hade jag höjt, nu hade redan tre spelare synat innan mig.

 

Du VILL ju att någon skall reraisa (omedelbart) bakom dig så att du blir headsup mot honom och slipper alla dessa slashaslimpers. Visserligen är du en fet underdog om han har AA, KK eller QQ men det finns många fler händer du är knapp (AK, AQ, KQ) eller stor (AT, KJ, AJ, Ax, KT) favorit imot som någon kan tänkas reraisa med.

 

Tänk på att ni (du + ev reraisers) om ni kan få limparna före dig att folda delar på deras bets EV-mässigt. Om du raisar med dina JJ och spelaren omedelbart efter reraisar med KQ (gissar att detta är i princip en coinflip) och alla andra lägger sig så har ni ju bägge ett EV på +2-2½ sb och det är inte illa för dessa händer...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ och flushdraw MÅSTE du ju spela lite hårdare på tidigt stadium för att få ut alla limperstomtarna!!!

 

Sen, på turn och river får du vara lite försiktigare och läsa av och ev testa din hand. Det finns finns tre hjärter som är högre än din knekt och 6 som är lägre, så oddsen högre att du tar potten på flush.

 

Bra att vara tajt, men här spelade du för fegt. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ och flushdraw MÅSTE du ju spela lite hårdare på tidigt stadium för att få ut alla limperstomtarna!!!

Jag vet inte om jag håller med. Det är svårt att skaka av sig tomtarna på 24h genom en höjning preflop, lika bra att limpa in och hoppas på att träffa tretalet. Och med den där floppen finns det en risk att man drar fullständigt dött, så jag vet inte om gaspedalen är rätt i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tomtigaste tomten var nog du själv, tyvärr.

 

Att inte höja med JJ i de här situationern före floppen är ultra tomtigt. Du har med största sannolikhet den bästa handen. Med den bästa handen ska pengarna in. Det är väldigt få situationer när detta inte är rätt. du säger själv att motståndarna spelar tomtigt, dvs synar med mer eller mindre vilka två kort som helst.

 

Med nio motståndare kommer du knappt att gilla någon flopp. 2, 4 och 5 i hjärter är dock utan tvivel en av de bästa för dig. Visst, det finns massor av kort som kan göra din hand ganska så värdelös men bortsett från ett floppat set, vilken flopp skulle du ha velat se?

 

Ni är nio pers i potten och ganska så ofta har du fortfarande bäst hand. Då kan du inte lägga dig. Då måste du höja. Sojjans bet kommer som en skänk från ovan. Ett bet från exakt den position du ville ha. Jag förstår bara inte...

 

Om du lägger dig varje gång du anar att motståndaren har ett drag till en bättre hand kommer det inte bli många potter för dig.

 

Att spela 66 på en flop 9, J, K så här är helt ok men att spela JJh med den floppen du fick? Nej, tyvärr.

 

Jag tycker sojjan spelade floppen bra. Han bettade sitt öppna stegdrag, låga färgdrag och och öppna straight flushdrag. På det sättet fick han troligen massor med farliga händer att lägga sig av ren rädsla och han lämnades mot en hand han hade många outs mot.

 

PS. Man blir lite färgad av att du postar resultatet. Möjligen är jag mycket för hård i min bedömning just därför, jag vet inte. Om du struntar i att säga hur det gick och vilka händer din motståndare satt med skulle det vara mycket enklare att ge en rättvis kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höga par spelar bäst mot få motspelare,

Höga par spelar bäst när en stor del av pengarna åker in tidigt i potten. Jag tror inte alls att det nödvändigtvis gäller att de är mindre lönsamma ju fler motståndare man har.

 

Ett exempel är AA som ofta är som lönasammast i stora mörken eftersom man då får maximalt antal motståndare för största möjliga antal bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höga par spelar bäst mot få motspelare,

Höga par spelar bäst när en stor del av pengarna åker in tidigt i potten. Jag tror inte alls att det nödvändigtvis gäller att de är mindre lönsamma ju fler motståndare man har.

 

Ett exempel är AA som ofta är som lönasammast i stora mörken eftersom man då får maximalt antal motståndare för största möjliga antal bet.

 

Det är möjligt att den ökade sannolikheten för att bli utdragen kompenseras av att man får större utdelning från fler motspelare, det köper jag. Jag upplever att JJ är mer sårbart än vad AA och KK är och att det därför är viktigare att slå ut motspelare med JJ än vad det är med t.ex. AA. Men med AA är det ju mer uppenbart att man har den bästa handen, så en raise är självklar för mig oavsett vilket av paren man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...