Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läste igenom Harringtons två turneringsböcker och börjat lire lite turneringar. Gått rätt bra. Kommit itm på 3 av kanske 8 stycken därav en 3e plats.

Detta känns för mig som kanske mer tur än skicklighet men jag skulle vilja veta vilkenprocent man ska sikta på? Ni som lirar mycket turneringar ungefär hur många kommer ni ITM på och hur många vinner ni?

Kanske ska tilläggas att jag spelar 20-30 dollars freezeouts. Brukar väl vara en 200+ spelare.

Postad

Håller med. Ens ITM% per spelad MTT spelar mindre roll då den beror väldigt mycket på vilken sajt (mao struktur) man spelar på. Det du ska sikta på är att maximera din ROI (tex genom att utnyttja hur prisstrukturen ser ut i den turnering du lirar).

Sedan behöver du ju självklart inte ha lika hög ROI i de turneringar som går allmänt fortare att spela (turbo & speed etc). Spelar du för att vinna så mycket pengar som möjligt så är det din _vinst per tidsenhet_ du ska satsa på att hela tiden öka.

Postad
Läste nånstans att turneringsproffsen satsar på runt 60 % ITM. Kanske kan tas som en fingervisning.

60% ROI kanske, men 60% ITM låter helt orimligt och, om det skulle stämma, knappast leder till optimal ROI.

Postad
Läste nånstans att turneringsproffsen satsar på runt 60 % ITM. Kanske kan tas som en fingervisning.

60% ROI kanske, men 60% ITM låter helt orimligt och, om det skulle stämma, knappast leder till optimal ROI.

Du vinner mer på att vinna en gång än att komma itm 50ggr. Alltså är det dumt att satsa på att komma itm så ofta. Du gör avkall på så många lägen som kan sätta dig i läge att vinna turneringen.

60% ROI är nog ingen som har som mål eftersom det tar så sjukt många turneringar innan du har ett hum om din ROI.

Postad
jag skulle vilja veta vilkenprocent man ska sikta på?

Ser inte poängen med att fokusera på att sikta på en viss %. Bättre att fokusera på de detaljer som gör att man kan maximera sitt EV i turneringar.

Sedan är det variansen så enormt stor i MTT's att det är mer eller mindre meningslöst att utgå från några siffror, eftersom dessa ändå inte är särskilt rättvisande.

Postad
brukar lira mellan 5-10personers, tok-ibland även 35personers...

mellan 5-15$

Brukar hamna ITM ca 75-80% av alla turneringar...

:?:roll:

Jo, Pacifics 5-mannaturneringar med tre priser är ju dåligt om man inte har 75% ITM. Däremot inte sagt att ens ROI är bra.

För att svara på ursprungsfrågan, det beror helt och hållet på hur många som är med i tävlingen! Ta ena extremfallet, en sit n go. Där kommer 30% ITM (tre av 10). En bra spelare måste givetvis komma ITM oftare än så, allt under 40% är alltså "inte bra" ( då täcker du raken).

Stora tävlingar har kanske 10% av spelarna som kommer ITM. En bra spelare måste komma ITM oftare än så med andra ord.

Jag skulel vilja säga att om du dubblar dina "matematiska" procentsatser, så ligger du riktigt bra till, dvs kommer du ITM 60% i sit & go:er så är du riktigt bra, har du 20% ITM i stora MTT:er så är du bra.

Detta under förutsättning att dina platser är jämt fördelade...

Postad

Du vinner mer på att vinna en gång än att komma itm 50ggr. Alltså är det dumt att satsa på att komma itm så ofta. Du gör avkall på så många lägen som kan sätta dig i läge att vinna turneringen.

60% ROI är nog ingen som har som mål eftersom det tar så sjukt många turneringar innan du har ett hum om din ROI.

Ganska dumt skrivet då det är beroende på prisstruktur. 50 lägsta vinster kan vara över förstapriset. En vinst är ju även ItM. Men jag förstår din poäng. Kanske bättre att skriva att nettovinsten är det huvudsakliga.

Själv har jag skrivit turneringsdagbok sedan några månader och har en ItM på strax över 30 % med typ 50 spelade på typ 10k+ turneringar. ROI är på ett par hundra procent.

ItM procenten lär bli svår att hålla i längden men ROIn är nog inga problem för en bra spelare.

Antalet vinster är bara löjligt att räkna i onlinesammanhang för jämförelser. Det är bara amatörer(och proffs som vunnit för många gånger på grund av klonkarskills) som tycker sånt är intressant då de saknar den fundamentala förståelsen för poker.

Personligen så har jag alltid målet att nå finalbordet. Sen är det mycket tur som avgör då strukturen sällan medger mer spel än all in hela tiden.

Det är självklart mycket tur innan också men jag orkar inte diskutera turfaktorn mer ingående.

Postad

ItM procenten lär bli svår att hålla i längden men ROIn är nog inga problem för en bra spelare.

ROI svänger ju sjukt mycket, 50 turrar är ingenting, särskilt inte med dagens onlinestartfält med kanske tusentals deltagare. Du behöver spela fler turrar än man hinner på en livstid för att få ett någorlunda rättvisande ROI.

Postad

ROI svänger ju sjukt mycket, 50 turrar är ingenting, särskilt inte med dagens onlinestartfält med kanske tusentals deltagare. Du behöver spela fler turrar än man hinner på en livstid för att få ett någorlunda rättvisande ROI.

jäsp

Postad

Myssion,

angående 60 % så var det inget skämt. Nu kanske han som skrev artikeln hade fel.

Men vad jag kommer ihåg så menade han inte att proffsen hade som mål att hamna 60% ITM i stora turneringar, utan att det var det faktiska utslaget.

Men som sagt, länge sen jag läste artikeln så minnet är lite diffust, så jag skulle inte satsa mitt liv på det :)

Postad

Gdaily:

Du ska nog inte uttala dig angående sng för du verkar inte ha någon som helst koll på vad som är rimligt. Tex är 38% ITM inte alls dåligt på lite högre nivåer, det är ROI:n som är viktigast och den kan vara bra även vid 38% ITM.

Postad
Myssion,

angående 60 % så var det inget skämt. Nu kanske han som skrev artikeln hade fel.

Men vad jag kommer ihåg så menade han inte att proffsen hade som mål att hamna 60% ITM i stora turneringar, utan att det var det faktiska utslaget.

Men som sagt, länge sen jag läste artikeln så minnet är lite diffust, så jag skulle inte satsa mitt liv på det :)

Aldrig online. Det här 100% omöjligt.

Spelar så lite live men skulle nog våga påstå att det även är trams live.

Postad
Gdaily:

Du ska nog inte uttala dig angående sng för du verkar inte ha någon som helst koll på vad som är rimligt. Tex är 38% ITM inte alls dåligt på lite högre nivåer, det är ROI:n som är viktigast och den kan vara bra även vid 38% ITM.

Han har inte påstått det heller. En bra spelare har..

Jag har 43 % ITM när jag multitablar. Runt 50 % enbords.

Postad
iremats borde ju vara en att lyssna på, har för mig att han kom en bit in i pengarna på en större turnering för inte allt för länge sedan ;)

Bra poäng, så gör vi.. :roll:

EDIT: Oj, kanske borde lägga till en smiley. puh, sådär ja.