Dittmo Postad 30 Mars , 2006 Rapport Postad 30 Mars , 2006 Hej, har precis börjat lira FL så jag ligger på nybörjar nivå (0.25/50). Går hyffsat bra, ligger pluss oså. Men känner mig jävligt osäker efter en hand jag precis spelade Har på hand KQ, sitter på knappen. Lägger en rais. (Jag har spelat väldigt tight) 2synar Floppen: 4-K-J (Regnbåge) Jag bettar, X foldar Y synar. Turn visar oss A. Jag bettar för att försvra min kung, får en syn. River ger mig Q. Får 2paret. Sätter han på Ax, slänger en bet, får en rais, då förstår jag att han minst sitter på A10/J10/Q10 Jag synar för att bara få se. Han sitter me 7-10. Vad såg han för möjligheter från floppen? Satt han helt seriöst där hemma och höll tummarna för A/Q"?" Skulle han sätta mig på en bluff så synar man bara inte utan höjer! Är knappt första gången nån får sitt kort på Rivern, men detta var värst. Beror det på den låga blindsen? eller vad är det med folk! * Flytt till Resultat - QoS * Citera
Rubicon Postad 30 Mars , 2006 Rapport Postad 30 Mars , 2006 Din motståndare tillhör den relativt vanliga arten fiskus-ala-synstationus, det exemplar du möter i denna hand verkar dock vara utav den mindre vanliga avarten stor-fiskus-ala-synstationus. Det bästa spelsättet mot en fiskus-ala-synstationus är att beta när man tror man har bäst hand och lägga sig när han betar om man inte har en nöt eller näst-nöt. Citera
leffeman Postad 30 Mars , 2006 Rapport Postad 30 Mars , 2006 Folk har livlig fantasi! Och folk är riktigt luriga oxå. Du har spelat tajt, du raisar före floppen. Han borde helt klart lägga sig, men han kanske bestämmer sig för att om du missar floppen så kommer du lägga dig för en raise från honom. Så han synar med sin skithand. Självklart så missar han sin hand, vilket han nog hade räknat med. Och självklart bettar du ut din hand, vilket du nog skulle ha gjort oavsett vad du har på handen eftersom du är raisaren pre flop. Den tredje killen foldar. Vilket sätter din motståndare i exakt den sitsen han vill vara i. Han spelar bara mot dig och har nu chansen att bluffa ut dig. Han kan nu välja att reraisa dig vilket är det vanligaste draget. Men eftersom det är FL och han tror du har exempelvis A10 eller nåt sånt och har missat floppen lite så är det ändå stor chans att du skulle syna hans omslag eftersom det bara är en bet till för dig. Då är det mer skrämmande att han bara synar. För han förutsätter ju att du har missat floppen med din hand, det är ju det han måste bygga hela sitt spel på i den här situationen. Och det faktum att du spelar tajt. Så han synar och hoppas att du nu ska börja fundera på vad han kan ha för något. Sen på turnen kommer en A. Här hade han nog tänkt betta ifall du skulle checkat. En bet här är mycket mer skrämmande än en reraise på floppen eftersom det är dubbla blinda på turn. Alltså bra läge att bluffa på. Men kortet som kommer är ju just det kort han är rädd för, ett A. Och du bettar självklart. Nu vet han ju med all sannolikhet att han är slagen av dig. Men, han har ett hålstegedrag och du kan faktiskt sitta på ett lägre par. Kom ihåg, en pokerspelare har en livlig fantasi och vi vill ju alltid tro på att vi kan vinna. Det kostar honom nu en ynka bet att kunna dra in sin hålstege. Jag är dålig på odds, men han har säkert odds att syna här med tanke på att han nog kan få lite extra betalt om han träffar. Så han synar och hoppas som tusan på en Q. Och i värsta fall så kan han börja tro på tomten om du checkar på rivern och gör ett tafatt försök att bluffa bort dig där. För du kan ju faktiskt sitta och bara bluffa du med. Han gör ju det, så varför skulle inte du kunna göra det? Och då kanske du lägger dig eftersom han har visat styrka hela vägen och synat. För fantasin är ju livlig. På rivern kommer Q. Resten är väl historia helt enkelt. Summa sumarum. Med lite fantasi så kan man få vilket fiskigt spel som helst att vara logiskt. Men logiskt är inte detsamma som vinnande spel. Det enda jag inte förstår är vad du är osäker på. Du vet ju att du spelade rätt och han hade tur. Det är sådana här spelare du vill spela mot. Leffe Citera
Sactodian Postad 31 Mars , 2006 Rapport Postad 31 Mars , 2006 Nja, bet på river kan vara tveksam... Riskerar förlora 2 bet och på sin höjd vinna mot Ax och Kx som någon spelare inte kan slänga. Checka river och syna eventuell bet. Citera
Gyre Postad 31 Mars , 2006 Rapport Postad 31 Mars , 2006 Denna typen av spelare kommer du träffa på även på högre nivåer, tyvärr kommer det inte vara lika ofta. Det är precis dessa spelar du vill spela mot. Citera
Largo-Sama Postad 31 Mars , 2006 Rapport Postad 31 Mars , 2006 Det kostar honom nu en ynka bet att kunna dra in sin hålstege. Jag är dålig på odds, men han har säkert odds att syna här med tanke på att han nog kan få lite extra betalt om han träffar. Så han synar och hoppas som tusan på en Q. oddsen att pricka hålstegen är runt 1 mot 11 Det ligger förmodligen 8-9.5 SB i potten vid detta läge, beroende på hur blindsen agerade. Eftersom det är BB vi spelar med på turn så ger detta potoddsen ca 1 mot 5-6. Även om han lyckas cappa på rivern vid träff så kan han som mest tjäna 9-10BB, de implicita räcker alltså inte heller ens om man tänker väldigt positivt. Dittmo: På låga limits så får du räkna med att folk går med på allt möjligt, men var inte ledsen för det. Det är motspelarnas misstag du tjänar pengar på i längden. Att du blir utdragen ibland är oundvikligt. Ett bra boktips är "Small Stakes Hold'em" för låglimit FL. Citera
Recommended Posts