Jimbolito Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Va tycker ni? Har funderat lite på det. Alla har ju olika uppfattning. Allt är väl relativt, men vill veta vad andra tycker. Snackar vi 500K, 1 miljon, 10 miljoner? Kan ju säga att min uppfattning har ändrats sedan jag började lira poker. Många säger; om man ändå vore miljonär. Men vad är en miljon egentligen? Räcker ju inte ens till en schysst villa i dagsläget. Dollarmiljonär däremot, då börjar det likna något. Tankar? Citera
Gyre Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Att ha 500K eller 1 miljon är inte att vara rik i min bok. Har man villa/lägenhet + schysst bil + sommarstuga och ett par miljoner på banken, då börjar man bli rik i mina ögon. Citera
Macroman Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Att ha 500K eller 1 miljon är inte att vara rik i min bok. Har man villa/lägenhet + schysst bil + sommarstuga och ett par miljoner på banken, då börjar man bli rik i mina ögon. Om du har två miljoner i skulder på ovanstående då? Är du fortfarande rik? 5 mkr netto skulle jag säga! 10 mkr netto=ekonomiskt oberoende för resten av livet om du är över 35 år. Krävs nog 20 mkr om du är 20 år... Citera
Loveless Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 När du inte behöver tänka på ifall inkomsterna täcker utgifterna. Citera
Jimbolito Postad 24 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 24 Mars , 2006 Att ha 500K eller 1 miljon är inte att vara rik i min bok. Har man villa/lägenhet + schysst bil + sommarstuga och ett par miljoner på banken, då börjar man bli rik i mina ögon. Ungefär så jag har tänkt med faktist. Då är man inte så pengablind som man trott kanske.... Citera
nolfie Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Att ha 500K eller 1 miljon är inte att vara rik i min bok. Har man villa/lägenhet + schysst bil + sommarstuga och ett par miljoner på banken, då börjar man bli rik i mina ögon. Vet inte om man kan säga så igentligen.. man behöver ju inte ha en schysst bil bara för att man är rik.. vet folk som har väldigt mycket pengar men väljer att spendera dom på annat.. beror ju på vad du spenderar dina pengar på så bara för att du har mycket saker och "ser" rik ut så behöver det ju inte vara så. Bara en tanke jag hade Citera
Jimbolito Postad 24 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 24 Mars , 2006 Att ha 500K eller 1 miljon är inte att vara rik i min bok. Har man villa/lägenhet + schysst bil + sommarstuga och ett par miljoner på banken, då börjar man bli rik i mina ögon. Vet inte om man kan säga så igentligen.. man behöver ju inte ha en schysst bil bara för att man är rik.. vet folk som har väldigt mycket pengar men väljer att spendera dom på annat.. beror ju på vad du spenderar dina pengar på så bara för att du har mycket saker och "ser" rik ut så behöver det ju inte vara så. Bara en tanke jag hade Tror inte det va det han mena. Men det är en väsentlig skilland mellan 2 millar och villa+bil+2millar. Då kan man använda sina pengar till investeringar och liknade istället för att köpa just villa,bil. Citera
Skadast Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Känner du dig rik så är du rik... ganska enkelt Citera
JimmyFlöjt Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Har man någon man älskar och det är ömsesidigt så är man rik. Citera
Macroman Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Har man någon man älskar och det är ömsesidigt så är man rik. Nej, men att älska och vara älskad är mycket viktigare än att vara rik! Citera
ades_va Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Har man någon man älskar och det är ömsesidigt så är man rik. Ge mig hänvisning till vart man kan köpa saker för det så tror jag dig. Citera
JimmyFlöjt Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Har man någon man älskar och det är ömsesidigt så är man rik. Ge mig hänvisning till vart man kan köpa saker för det så tror jag dig. Pengar, pengar, pengar... Man kan vara rik utan att ha massa pengar. Citera
Fido Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Har man någon man älskar och det är ömsesidigt så är man rik. Ge mig hänvisning till vart man kan köpa saker för det så tror jag dig. Pengar, pengar, pengar... Man kan vara rik utan att ha massa pengar. Nä. Man kan vara LYCKLIG utan att ha pengar. (I många fall lättare att vara om man inte bryr sig om dom) Men man kan inte vara rik utan pengar. Det är en filosofisk tanke som tyvärr bara är en tanke. Citera
morberg Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Nu har pf.nu nått samma nivå som ICA-kuriren för ett drygt år sen. (Om vi har sjunkit ner eller stigit upp får ni själva avgöra.) Citera
hobbq Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 När du kan köpa hus som har ett namn Citera
Gyre Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 Nu har pf.nu nått samma nivå som ICA-kuriren för ett drygt år sen. (Om vi har sjunkit ner eller stigit upp får ni själva avgöra.) ICA-kuriren är ett gott omdömme, jag tycker vi ska vara stolta över att tillslut har nått samma avancerade frådeställningar som dem. Heil Pf.nu! Citera
heltok Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 jag har lite asiatisk världbild. här är inte rikedom hur mycket pengar man har på banken utan hur mycket pengar man spenderar. helst ska det vara synligt och på meningslösa saker. är man rik ska man betala för sitt sällskap, den som är rikast får notan etc. sedan så handlar det säkert en del om var man relaterar till. spenderar jag 200kr/natt på hotelrum här i thailand tycker alla thailändare att jag måste vara jätterik. bara att jag är västerlänning så är jag rik per definition. intressant är det thailändska ordet pompui som har 2 betydelser. dels rik och dels fet. har man råd med så mycket ris att man blir fet måste man vara rik eller något sådant resonerar de. när är man rik isåfall? 100+kg så är man rik. fattig är man om man har mörk hudfärg, dvs tvingas arbeta mycket utomhus. västerlänningar är undantag då de per definition är rika. men för att sätta en siffra på det hela med svenskt perspektiv säger jag: spenderar man över 50kkr/månad är man rik. Citera
Jimbolito Postad 25 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 25 Mars , 2006 jag har lite asiatisk världbild. här är inte rikedom hur mycket pengar man har på banken utan hur mycket pengar man spenderar. helst ska det vara synligt och på meningslösa saker. är man rik ska man betala för sitt sällskap, den som är rikast får notan etc. sedan så handlar det säkert en del om var man relaterar till. spenderar jag 200kr/natt på hotelrum här i thailand tycker alla thailändare att jag måste vara jätterik. bara att jag är västerlänning så är jag rik per definition. intressant är det thailändska ordet pompui som har 2 betydelser. dels rik och dels fet. har man råd med så mycket ris att man blir fet måste man vara rik eller något sådant resonerar de. när är man rik isåfall? 100+kg så är man rik. fattig är man om man har mörk hudfärg, dvs tvingas arbeta mycket utomhus. västerlänningar är undantag då de per definition är rika. men för att sätta en siffra på det hela med svenskt perspektiv säger jag: spenderar man över 50kkr/månad är man rik. Hur mkt man spenderar är nog väldigt missvisande på om man är rik. Kan ju sitta på 10 miljoner och spendera mindre pengar än en chalmerist gör per månad. Eller spendera 50 laxar/månad och vara skuldsatt upp till öronen. Citera
Wiznakh Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 Allting är relativt. Det är nog det bästa svar som finns på frågan. Citera
Jimbolito Postad 25 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 25 Mars , 2006 Allting är relativt. Det är nog det bästa svar som finns på frågan. Vill inte va en besserwisser, men det är nog det sämsta svaret. Visserligen är det sant. Men det är ett standardsvar som kan användas på en massvis av frågor. Skulle bli lite tråkigt och höra i längden. Citera
Supertequila Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 Allting är inte relativt. Citatet "Allt är relativt" sägs felaktigt komma från Einstein, men inte ens han tyckte att allt var relativt. Hela Einsteins relativitetsteori bygger nämnligen på det faktum att det finns en universell konstant vilket är ljusets hastighet som uppgår till cirka 300 000 km/s. Ljusets hastighet är således inte relativt, d v s påverkas inte av kroppars rörelse inom vilka ljuskällan finns. Så föll det axiomet. Citera
eurythmech Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 Allting är inte relativt. Citatet "Allt är relativt" sägs felaktigt komma från Einstein, men inte ens han tyckte att allt var relativt. Hela Einsteins relativitetsteori bygger nämnligen på det faktum att det finns en universell konstant vilket är ljusets hastighet som uppgår till cirka 300 000 km/s. Ljusets hastighet är således inte relativt, d v s påverkas inte av kroppars rörelse inom vilka ljuskällan finns. Så föll det axiomet. Den är relativ mediet ljuset färdas i Citera
Supertequila Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 Eurythmech skrev Supertequila skrev:Allting är inte relativt. Citatet "Allt är relativt" sägs felaktigt komma från Einstein, men inte ens han tyckte att allt var relativt. Hela Einsteins relativitetsteori bygger nämnligen på det faktum att det finns en universell konstant vilket är ljusets hastighet som uppgår till cirka 300 000 km/s. Ljusets hastighet är således inte relativt, d v s påverkas inte av kroppars rörelse inom vilka ljuskällan finns. Så föll det axiomet. Den är relativ mediet ljuset färdas i Smile Hahaha, nej faktiskt inte. Konstant även mot mediet det färdas i. Citera
eurythmech Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Eurythmech skrevSupertequila skrev:Allting är inte relativt. Citatet "Allt är relativt" sägs felaktigt komma från Einstein, men inte ens han tyckte att allt var relativt. Hela Einsteins relativitetsteori bygger nämnligen på det faktum att det finns en universell konstant vilket är ljusets hastighet som uppgår till cirka 300 000 km/s. Ljusets hastighet är således inte relativt, d v s påverkas inte av kroppars rörelse inom vilka ljuskällan finns. Så föll det axiomet. Den är relativ mediet ljuset färdas i Smile Hahaha, nej faktiskt inte. Konstant även mot mediet det färdas i. Nej jag menar...ljusets hastighet är olika i olika medier, och alltså relativ till det medium det färdas i. Citera
Recommended Posts