parre Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Frirulle på Sviten på fredagen. 120 startande, 12 priser. Det är topp 3 man vill åt ifall man ska få vettigt pröjs. Blinds: 1500/3000 Snittstack: ca 22 000 Min stack: 36 000 Fi's stack: 24 000 19 eller 20 spelare kvar. Tre bord. Alla shorthanded, tror vi är sju vid vårt (eventuellt sex). Det foldas till Fi på CO som ställer in för 24k. Jag sitter på BB och hittar A8s. Är det en solklar fold? Eller är det en syn? Reads: Har spelat lite CG mot spelaren i fråga och han är solid, men eftersom jag sällan tar mig så långt i turneringar så vet jag inte alls hur han spelar turrar. Har inte suttit vid bordet så länge - kanske i en halvtimme, eftersom jag precis i början av 1000/2000-perioden fick byta bord. Han har vunnit några potter osynad när han raisat. Fått se honom dubbla med KK mot AQ. En gång höjde jag preflop och han ställde in mot mig, jag räknade ut att jag hade för dåliga kort (typ QJ) och han för stor stack, så jag vek. Han har sett mig dubbla med AQs mot 87s första handen jag spelade. Jag har spelat lite för aggressivt för mitt eget bästa, men jag har även fått kort. Dock har jag plockat ner en hel del potter preflop osynad eftersom potterna varit så små. Fick tvångssyna mörkt mot SB en gång (han hade 2BB kvar när jag satt i BB) och då visade jag i alla fall en riktig skithand, inte för att det spelar någon roll. En gång, när jag höjt preflop tre händer i rad, visade jag QQ så att folk inte ska tro att jag höjer med skit. Men de gångerna jag höjt har uteslutande varit först in i potten om jag minns rätt, och oftast från sen position. En av småstackarna som jag kunde sno av har bustat. På min knapp sitter bordets chipleader med kanske 60-70k i marker på BB - han har ett berg jämfört med mig. Till höger om mig har jag spelare med mellan 15-30k i marker. Kanske någon med mindre, kanske någon med mer. Direkt till vänster minns jag inte, men nånstans kring average. Detta är väl en rätt standard turneringssituation egentligen - men jag är osäker på hur man ska spela sådana. Dessutom så har jag fått höra olika bud om mitt spel efterhand från folk jag har frågat. Så situationen verkar ju rätt marginell. Fast jag vet inte - please help me? Citera
Snusarn Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Hade foldat den rätt snabbt. Du har ju en relativt bra stack i förhållande till motståndarna, även om den e lite kort jämfört mot blindsen. Fold från mig hur som helst. Citera
Djens Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Lägg dig, personen vet troligen om att du inte e tight och att du synar med relativ skit, alltså får du höja hans HD en aning. och du vill inte SYNA en höjning med A8 om du itne e jätteshort. Citera
parre Postad 21 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 21 Mars , 2006 Appropå handdistrubutioner han kan tänkas/bör ställa med, jag antar att något i stil med: { 22+, A4s+, K7s+, QTs+, JTs, A6o+, K8o+, QTo+, JTo } är för brett? Vad är en rimlig HD egentligen för först in i CO? Jag vet att det varierar från spelare till spelare i och för sig, men på ett ungefär? Citera
Skumdum Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 du kallar honom solid så då skulle jag nog vilja påstå att du kan ta bort nästan hälften av dom händerna du räknar upp. t.ex Kx upp rätt långt, JT o.s.v. Fold. Citera
parre Postad 21 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 21 Mars , 2006 du kallar honom solid så då skulle jag nog vilja påstå att du kan ta bort nästan hälften av dom händerna du räknar upp. t.ex Kx upp rätt långt, JT o.s.v. Fold. Ja, jag tror att ett stort problem jag antagligen har med turneringsspel är att jag i sådana här lägen klurar över vad JAG kan tänkas ställa in med först in på CO Citera
Staahla Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Appropå handdistrubutioner han kan tänkas/bör ställa med, jag antar att något i stil med: { 22+, A4s+, K7s+, QTs+, JTs, A6o+, K8o+, QTo+, JTo } är för brett? Vad är en rimlig HD egentligen för först in i CO? Jag vet att det varierar från spelare till spelare i och för sig, men på ett ungefär? Lägg till ett par ess och ytterligare ett par skräphänder så har du min ställ-HD först in vid CO med 8bb. Citera
parre Postad 21 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 21 Mars , 2006 Appropå handdistrubutioner han kan tänkas/bör ställa med, jag antar att något i stil med: { 22+, A4s+, K7s+, QTs+, JTs, A6o+, K8o+, QTo+, JTo } är för brett? Vad är en rimlig HD egentligen för först in i CO? Jag vet att det varierar från spelare till spelare i och för sig, men på ett ungefär? Lägg till ett par ess och ytterligare ett par skräphänder så har du min ställ-HD först in vid CO med 8bb. Ja, och OM jag tror att Fi har en sådan HD - då har jag en coinflip, om vi lägger till ett par skräphänder och skräpess leder jag marginellt. Och sedan är ju en till fråga om man ska ta en förmodad coinflip eller inte. Vinst för en normal människa säkrar ju ITM och ger bra läge till vinst (för Parre ger vinst i denna pott bara ytterligare en chans att göra en blowup), men om man foldar så bör man kunna steala tillbaka den mörken man torskar vid ett senare tillfälle. Citera
Hjort Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Tja, jag blixtsynar i vart fall. Man behöver väl typ 43% equity eller lite bättre, och det bör man ju definitivt ha här. Och sen så är det ju mitt vanliga snack om exploaterbarhet och att inte folda för ofta mot all-ins. Efter lite stovande så verkar det som om man har en klar syn även om han bara ställer med 1/6 av sina händer först in på CO, och det är ju ändå rätt tight. Citera
ogredani Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Jag synar nog. De som har skillsen att klonka A på river med A8 mot 99 synar. Vi andra dödliga foldar. Citera
Hjort Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 De som har skillsen att klonka A på river med A8 mot 99 synar. Vi andra dödliga foldar. Att mats är villig att gå in som underdog är en av orsakerna att han är bättre än dig. Det är en rätt viktig förutsättning som turneringsspelare eftersom man så ofta får stora odds där. Appropå händer som folk kan tänkas ställa in med från CO: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=379777#379777 Citera
ogredani Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 De som har skillsen att klonka A på river med A8 mot 99 synar. Vi andra dödliga foldar. Att mats är villig att gå in som underdog är en av orsakerna att han är bättre än dig. Det är en rätt viktig förutsättning som turneringsspelare eftersom man så ofta får stora odds där. Rent pottodds-mässigt så hittar man syn där, men håller det där verkligen i en turnering? Det känns dumt att försätta sig frivilligt i en coinflip-situation där du kommer i stort sett gå mot en säker död om du förlorar. Stackarna är för stora i förhållande till den mörk du vill skydda. Pottoddsen känns mer relevanta då mörkarna är mycket högre eller då du själv tar initiativet och går all in med hyggliga odds. (nu har man iofs 14k kvar vid syn och förlust och är alive and kicking vid en dubbling) Och sen så är det ju mitt vanliga snack om exploaterbarhet och att inte folda för ofta mot all-ins. Att syna med kanske 55% chans att vinna som bäst känns som en väldigt riskabel markering från din sida. Då tycker jag det är bättre att markera mot höjningar istället och trycka tillbaka all in på BB. Jag kanske tänker fel, men jag trycker hellre in min stack först och riskerar syn snarare än att förlita mig på en säker coinflip-situation (eller sämre). Citera
Hjort Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Rent pottodds-mässigt så hittar man syn där, men håller det där verkligen i en turnering? Jag kompenserade lite uppåt, och turren är ju rätt topptung så det är ändå rätt likt cash. Strikt pottodds är ju på 42,42_%, lägg på en procent eller så för att kompensera för utbetalningsstrukturen för att komma till 0-EV situationen. Blir det någon procent till (vilket det blir) så är det långt mycket mer värde än jag någonsin kommer släppa frivilligt för så här små belopp. Det är alla de här situationerna med lite extra värde som ackumuleras till ens övergripande turneringsvärde. Det känns dumt att försätta sig frivilligt i en coinflip-situation där du kommer i stort sett gå mot en säker död om du förlorar. Stackarna är för stora i förhållande till den mörk du vill skydda. Pottoddsen känns mer relevanta då mörkarna är mycket högre eller då du själv tar initiativet och går all in med hyggliga odds. Fundera på användbarheten hos de olika stackstorlekarna som kommer uppstå. Om du tycker att det här är en klar fold så undervärderar du antagligen små- och storstackar extremt mycket. Som övning rekommenderar jag att du sätter relativt värde på stackstorlekarna 4bb, 11bb och 20bb. Gör ett par olika varianter som känns rimliga. Att syna med kanske 55% chans att vinna som bäst känns som en väldigt riskabel markering från din sida. Då tycker jag det är bättre att markera mot höjningar istället och trycka tillbaka all in på BB. Det är ingen markering, det är en del i en övergripande strategi som minimerar min genomsnittliga förlust i stora mörken mot alla motståndare jag inte känner någorlunda väl. Jag kanske tänker fel, men jag trycker hellre in min stack först och riskerar syn snarare än att förlita mig på en säker coinflip-situation (eller sämre). Right, och jag skulle föredragit att motståndaren höjt och sedan alltid vikt mot omslag. Men det är precis som ditt förslag inte en del av de tillgängliga alternativen. Vad vi har att välja på är fold och syn. Citera
Maple Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Jag kanske tänker fel, men jag trycker hellre in min stack först och riskerar syn snarare än att förlita mig på en säker coinflip-situation (eller sämre). A8s skulle ha mer än 50% vinstchans mot vad jag öppnar all-in med som CO med 8BB. Handen kan mycket väl dominera ett svagare ess. Så det vill jag ha sagt är att det inte alls är säkert att bästa scenario är ett coinlfip. Citera
Hjort Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 A8s skulle ha mer än 50% vinstchans mot vad jag öppnar all-in med som CO med 8BB. Handen kan mycket väl dominera ett svagare ess. Så det vill jag ha sagt är att det inte alls är säkert att bästa scenario är ett coinlfip. Det bör också påpekas att ett coinflip är ett riktigt bra scenario. Ge mig 10000 coinflips där jag får 33:14 och jag kommer bli äckligt rik. Citera
ogredani Postad 21 Mars , 2006 Rapport Postad 21 Mars , 2006 Mats säger: i slutskedet av en mtt handlar det inte lika mkt om att överleva längre Ogredani säger: let the klonks speak Mats säger: synade precis med A8... han hade A9 Ogredani säger: hahaha Ogredani säger: när man talar om trollen Ogredani säger: där ser du! Du ska folda det är nu bevisat! Statistiskt säkert och allt Där ser ni! Ni ska folda! (ironi) Citera
Verdi Postad 22 Mars , 2006 Rapport Postad 22 Mars , 2006 A8s skulle ha mer än 50% vinstchans mot vad jag öppnar all-in med som CO med 8BB. Handen kan mycket väl dominera ett svagare ess. Så det vill jag ha sagt är att det inte alls är säkert att bästa scenario är ett coinlfip. Det bör också påpekas att ett coinflip är ett riktigt bra scenario. Ge mig 10000 coinflips där jag får 33:14 och jag kommer bli äckligt rik. Är verkligen marginella situationer som denna optimala att spela om man ser sig som bättre än sina motspelare? I cash game regerar ju potoddsen eftersom man kan reloada om man förlorar men i turneringar kan man ju inte det? Varför förlita sig på tur? En turnering är ju lång och om man måste vinna 20 slantsinglingar på vägen så håller jag med Barry Greenstein om att turneringar handlar mycket om tur. Citera
iremmats Postad 22 Mars , 2006 Rapport Postad 22 Mars , 2006 A8s skulle ha mer än 50% vinstchans mot vad jag öppnar all-in med som CO med 8BB. Handen kan mycket väl dominera ett svagare ess. Så det vill jag ha sagt är att det inte alls är säkert att bästa scenario är ett coinlfip. Det bör också påpekas att ett coinflip är ett riktigt bra scenario. Ge mig 10000 coinflips där jag får 33:14 och jag kommer bli äckligt rik. Är verkligen marginella situationer som denna optimala att spela om man ser sig som bättre än sina motspelare? I cash game regerar ju potoddsen eftersom man kan reloada om man förlorar men i turneringar kan man ju inte det? Varför förlita sig på tur? En turnering är ju lång och om man måste vinna 20 slantsinglingar på vägen så håller jag med Barry Greenstein om att turneringar handlar mycket om tur. Om man nu är så himla duktig tycker jag man ska syna min preflophöjning. Göra en bluffsyn på floppen och sen checkraisa mig på turn, med totalt 11BB i stacken. Eller så chansar man lite för att nå stora pengar och blindar inte bort sig. Jag tar mycket hellre en 40/60 för 20BB än två desperata 60/40-lägen när jag är nere på 5-6BB. Citera
Verdi Postad 22 Mars , 2006 Rapport Postad 22 Mars , 2006 A8s skulle ha mer än 50% vinstchans mot vad jag öppnar all-in med som CO med 8BB. Handen kan mycket väl dominera ett svagare ess. Så det vill jag ha sagt är att det inte alls är säkert att bästa scenario är ett coinlfip. Det bör också påpekas att ett coinflip är ett riktigt bra scenario. Ge mig 10000 coinflips där jag får 33:14 och jag kommer bli äckligt rik. Är verkligen marginella situationer som denna optimala att spela om man ser sig som bättre än sina motspelare? I cash game regerar ju potoddsen eftersom man kan reloada om man förlorar men i turneringar kan man ju inte det? Varför förlita sig på tur? En turnering är ju lång och om man måste vinna 20 slantsinglingar på vägen så håller jag med Barry Greenstein om att turneringar handlar mycket om tur. Om man nu är så himla duktig tycker jag man ska syna min preflophöjning. Göra en bluffsyn på floppen och sen checkraisa mig på turn, med totalt 11BB i stacken. Eller så chansar man lite för att nå stora pengar och blindar inte bort sig. Jag tar mycket hellre en 40/60 för 20BB än två desperata 60/40-lägen när jag är nere på 5-6BB. Nu var väl inte Parres situation riktigt så prekär. Han skulle ju ha 11BBB kvar även om han foldar. Om han synar och förlorar har han dock ett desperat läge. Nog lär han kunna hitta bättre lägen mot allt mer desperata motståndare? Har fi ett starkare ess så kan du ju glömma 40% för övrigt... Då är det bättre att ta syn med JT eller liknande eftersom den handen åtminstone inte är dominerad. Citera
iremmats Postad 22 Mars , 2006 Rapport Postad 22 Mars , 2006 Jag tycker Parre ska chansa lite. Han får drygt 20BB om han vinner. Då kan han börja sno blinds från folk utan att committa sig. Man ska inte bekymra sig om vad som händer om man torskar, vinst är det enda som gäller liksom. Visst kan han lägga sig och vänta på bättre läge men det är inte så ofta man får drömlägena. Live-spel är långsamt och det kommer nog inte så mycket bättre lägen innan blindsen går upp. sikta på vinst. Tycker detta är ett bra läge att chansa. Citera
Hjort Postad 22 Mars , 2006 Rapport Postad 22 Mars , 2006 Är verkligen marginella situationer som denna optimala att spela om man ser sig som bättre än sina motspelare? Det är marginella situationer som denna som gör de bra spelarna bättre än sina motspelare. Grejen är att situationer där du har en förhållandevis liten edge är extremt mycket vanligare än när du får in degen med AA preflopp och är därför väldigt viktiga för ditt sammanlagda EV. Jag fattar inte riktigt varifrån du tror ens edge kommer. Är det något i stil med att motståndarna är så ofattbart dåliga att de kommer folda bort extremt mycket värde till dig i shortstackpoker så att du kan tacka nej till allt värde där du måste syna, eller vad? Jag gissar att du inte alls har artikulerat för dig hur bra spelare faktiskt får värde i en turnering. I cash game regerar ju potoddsen eftersom man kan reloada om man förlorar men i turneringar kan man ju inte det? Tja, starta en ny turnering. Och inse att du kommer busta i över 99.99% av alla turnerigar du spelar. Det är inte direkt ett problem. Matt Matros, som är en mycket duktig spelare, nämnde att han "bara" dubblar upp innan han bustar i 55% av sina turneringar. Varför förlita sig på tur? För att det är lönsammare än att inte göra det. En turnering är ju lång och om man måste vinna 20 slantsinglingar på vägen så håller jag med Barry Greenstein om att turneringar handlar mycket om tur. Ja, turneringar handlar extremt mycket om tur. Poker handlar väldigt mycket om tur. BFD. Appropå JT så är det enkelt att se (pokerstove) att den är mycket sämre än A8s i den här situationen. Sen hittar jag ju en hel del lägen när jag synar all-in med stål som JT eller T6s också. Citera
Avsaknad Postad 22 Mars , 2006 Rapport Postad 22 Mars , 2006 Är det en solklar fold? Eller är det en syn? Utan read i samma situation är det en blixtsyn, kan till o med tänka mig syna med sämre händer. Nu är dock situationen sådan att jag skulle foldat, dels är han solid dels vet han att du kan hitta syn med en hel skog med händer. Eftersom han vet att du är rätt villig att försvara din mörk har han råd att vänta in en bra hand då det är rätt sannolikt att du kommer dubbla upp honom. Citera
Recommended Posts