Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Han menar att när du slår om där så lägger fi alla händer som KK slår, så din KK är lika mycket värd som 72 i det läget.

OK det är jag med på! Ju mer jag funderar på det så lutar jag nog mer åt en syn faktiskt. Men anta att vi synar, om fi bettar måste vi väl höja och vad gör vi då om han slår om? Och om han checkar måste vi väl betta och vad gör vi då om han slår om? Vi kan väl ändå inte spela vår KK passivt...eller kan vi det???

• Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Efter hans raise skulle jag nog bara synat och kollat på turnen. Vet inte om det är särskilt smart spelat, men det är nog vad jag skulle gjort.

I ditt första läge, då han gick all-in ser jag ingen anledning alls att syna. Skulle foldat den handen direkt då. Han kan ju antingen sitta på två låga par eller en triss. Eller så bluffar han bara, men det är ju inget vi får veta ^^

Postad
Vad hade jag fått för svar av alla om HH:n bara gått hit:

ALL IN, LÄTT!!!!!!!!!!!!!!!!! ;)

Om du har bästa handen vinner du en liten pott och om du inte har det förlorar du en stor, inte så smart :roll:

Postad
Vad hade jag fått för svar av alla om HH:n bara gått hit:

** High Tackle [Hold em] (0.50|1.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- FIENDEN sitting in seat 1 with $188.87

- OnkelOni sitting in seat 2 with $102.60

- scouserandy sitting in seat 3 with $130.85

- tl-berra sitting in seat 4 with $97.03

- DeadlyKing sitting in seat 5 with $13.88 [Dealer]

- ctN sitting in seat 6 with $82.80

ctN posted the small blind - $0.50

FIENDEN posted the big blind - $1.00

** Dealing card to scouserandy: King , King

OnkelOni folded

scouserandy raised - $4.00

tl-berra folded

DeadlyKing folded

ctN folded

FIENDEN called - $4.00

** Dealing the flop: 4 , 8 , 2

FIENDEN checked

scouserandy bet - $7.00

FIENDEN raised - $14.00

Vad göra här??

Jag hade faktiskt synat. Nytt beslut på turn.

Postad

En annan sak att beakta är ju att floppen är i princip dragfri, dvs antingen leder du stort eller ligger under stort.

Du blir därför sällan utdragen genom att syna och ge ett gratiskort, vilket är en annan sak som talar för en syn i motsats till en höjning

Postad

Scouserandy: Vad gör du om han synar ditt re-raise då? Då har du ungefär ett pottbet kvar och två gator att spela på.

Angående beslutsproblemet på turn om man bara synar:

Om han nu check-mini-raisar flopp kan man antagligen anta att hans bett på turn blir förhållandevis litet. D v s det kostar inte mer att syna turn än att re-raisa floppen. Så här synar jag antagligen.

Ställer han sedan in på river får du helt enkelt bestämma dig för om han har set eller är på råbluff. A8 eller TT har han iaf inte (om han inte är väldigt dum eller har monsterread på dig, men det borde du väl ha nämnt isåfall?

Postad

Jag tror FI sitter med överpar 99-QQ som påpekats tidigare.

Du säger att han är tight passiv preflop, det är ganska troligt att han limpar in med dessa pockets. Tvåpar kan man ju glömma, 24 48 28 skulle han lätt foldat.

Jag tror inte han har set, låt säga FI hade haft 88, en normalduktig TAG hade slowat sönder sig med sån drömflopp då inga färdrag finns och bara synat ditt omslag för att bomba turn.

Han sätter dig helt enkelt på 2 höga kort och ställer in. Har en känsla av att många TAG tenderar att överspela mediokra överpar.

Hade nog synat där

Postad

Det känns som om alla turneringsspelare säger SYYYYN eller ALL IN på floppen efter Fi:s miniraise och cashgamespelarna säger fold.

Skillnaden är att turneringsspelarna är vana vid att högst förlora sitt inköp vid en chansning, och gärna går all in med t ex ett drag när blindsen börjar kännas, medan cashgamespelarna känner att varje dollar som försvinner belastar bankrollen.

Jag tycker att du spelade varje gata helt rätt. Fi måste sätta dig på en stark hand. Och du har rätt, minihöjningar luktar skumt.

Dessutom, till skillnad mot turneringar, så tar det emot en spelare att trycka in allt den där degen av sina egna pengar på en ren bluff när han vet att du sitter på en stark hand. Du kanske sitter på triss, vad vet han? Det han vet är att du har visat styrka hela vägen.

Därför så tror jag att han i vart fall i övervägande del av fallen sitter på triss i det här läget.

Vinnande cashgame på lång sikt hänger på att man kontrollerar pottarna. Stora pottar ska man möta med stora händer. Att ha ett par, även om det är KK är inte en stor hand och man ska inte in på en showdown om alla sina pengar med en så svag hand.

Om det var så att Fi bluffade i den här potten mot dig så är han den typen av spelare som spelar på gränsen hela tiden. Detta betyder att du kommer att få igen dina pengar nästa gång han spelar på gränsen, särskilt när han uppfattat dig som svag den här gången, och du sitter på en bättre hand en ett par.

En annan sak som jag läste och tyckte var väldigt underhållande var de som säger att din reraise på floppen likställer din hand med en 72o.

Jag kom direkt att tänka på folk som läst Sklanskys resonemang om att man inte ska gå all in med QQ preflop för den enda hand som synar en är en bättre hand, och därmed har man likställt sin hand med 72o.

Folket har läst det men inte fattat resonemanget, utan tycker att Sklansky har uttryckt sig coolt, och slänger därför själva gärna med det uttrycket lite här och där, utan att förstå att de är ute och cyklar i en annan världsdel, ja en annan planet.

Självklart ska du reraisa på floppen med din hand för att få information. Och du fick informationen.

Det som hände var så här om man ska uttrycka det på ren svenska:

Preflop:

Du - Akta, här kommer jag med en stark hand.

Fi - Jasså? Vi får se om den är lika bra efter floppen.

Flop:

Du - Yepp, fortfarande bästa handen.

Fi - Nähe, min är starkare, men jag vill få dig att tro att jag är svag, eller kanske är jag så stark att jag bara vill hålla kvar dig i potten och bygga upp den lite till.

Du - Jag köper inte ditt snack. Nu ska du få se att jag är mycket starkare. Nu ska vi få se om du är mycket snack och lite verkstad ha?

Fi - Hahaha, jasså? put your money where your mouth is och sätt in resten för jag vet att jag har dig din fisk.

Du - Ok jag fattar. Jag fick infot som jag behövde. Jag tar dig nästa gång.

Jag har sett otaliga gånger svaga spelare som bara synar när de inte vet vad de ska annars göra, och blir utdragna. Sen börjar de gnälla över hur mycket tur motståndaren hade.

Information kostar, både i livet och i poker.

Postad

Kan inte förstå hur folk kan säga han har solklart stål. På den här nivån är chansen att han inte har set ganska stor. Däremot är readen väldigt viktig i det här läget. Btw de som säger 2 par vill jag nästan skratta åt. 842 är brädan för guds skull

Postad
SuperTequila har 100% rätt, jag håller med helt. Finns inget snack om att det är reraise som gäller.

Håller inte med om det inte är mot en fisk och isådant fall SKA hero syna fi:s all in. Ponera att du sitter med set där och får detta reraise mot dig då är det inte så svårt att sätta hero på ett överpar och slänga allt utan händer som slår hero. Synar du bara så inducerar du en bluff och kan raisa turnen istället.

Postad

Självklart ska du reraisa på floppen med din hand för att få information. Och du fick informationen.

Tror du förlorar mycket i värde med en reraise. Du leder mycket oftare än du ligger under när du blir raisad på flop med den brädan och med KK på hand. Möter du en kompetent Fi så lägger han massor av händer som du slår och som du kunnat få ut mer av om du låtit han han ha kvar kommandot. Du läcker inte lika mycket info om din egen hand så Fi kommer beta med många händer du slår och några få som slår dig.

Syn är för mig självklart här. Övertygad om att det är ett beslut du tjänar på i längden.

Postad

Mot vissa spelare kan du lika gärna folda mot miniraisen på floppen. Check/miniraise på en dragfri flop är alltid set när en del gör det, men kan betyda "Jag vill kolla om mitt halvlåga par är bättre än hans missade AK" när andra gör det. Genom att re-raisa tog du snabbt reda på att det var ett set du var uppe mot och folden är ju superenkel.

Om du synar miniraisen så får du i 95% av fallen ett potbet i nyllet på turn och har han set dunkar han in resten på river. Sitta och syn/syna bort stacken med KK känns inte kul, bättre att få ett svar tidigt här och kunna dra sig ur.

Problemet här är att han inte kan ha så många händer. En tight spelare som ger action på den floppen har antingen ett set eller ett överpar.

Postad

Att vika så stor del av ens HD för ett minraise är sinnesjukt om man inte har en djävligt stark read. Det är bara löjligt helt enkelt.

Öppnar man med 77+ samt AQ+ så kommer man alltså minst vika 32 kombinationer överkort och 36 kombinationer par, kvar blir 6 kombinationer AA och 3 kombinationer 88. Alltså viker man minst 68/77 av tiden mot en fucking minraise. Snälla nån.

Har man en vidare HD så att man också kan ha alla set så blir det som bäst 86/101 vilket inte är en direkt jätteförbätting. Lägg till alla suited connectors man antagligen också höjer med om man höjer 22+ så blir det riktigt jäkla illa. Möjligen kan man lägga in något argument om att händer som A8 är bättre än KK i det här scenariot, men då måste man verkligen syna med KK eftersom det finns så löjligt många möjliga händer.

Visserligen kanske man måste minska min föreslagna HD en del iom att alla inte alltid betar ut på floppen, men det ändrar inte direkt mitt resonemang.

Ska man lära sig något här så är det ju att lågfrekventa minraisar mot tightarslen på sådana här floppar är löjligt effektiva.

Om du synar miniraisen så får du i 95% av fallen ett potbet i nyllet på turn och har han set dunkar han in resten på river. Sitta och syn/syna bort stacken med KK känns inte kul, bättre att få ett svar tidigt här och kunna dra sig ur.

Då verkar det ju trivialt att syna flopp, syna turn och sen vika river om han hör av sig igen.

Postad
Genom att re-raisa tog du snabbt reda på att det var ett set du var uppe mot..

I det här fallet ja. Men jag tror inte att Fi har ett set här tillräckligt många gånger för att du inte ska förlora värde alla de gånger du har bäst hand och Fi viker.

Sen händer det ju att du foldar bäst hand. Det är ju inte direkt 100% säkert att du är uppe mot set bara för att han trycker.

Postad

Ska man lära sig något här så är det ju att lågfrekventa minraisar mot tightarslen på sådana här floppar är löjligt effektiva.

Stämmer. Tycker själv att det är jobbigt att få dem emot mig och jag är ett tightarsel på bättringsvägar. :)

Postad

Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja veta hur informationssökarna hanterar situationen när motståndaren helt kallt bara synar er kontrahöjning? Det är ju ett inte helt orimligt spel med set.

Nota bene att vi även har odds att dra till vårt set.

Men då har du ju inte INFORMATION!

Hur ska du spela om du inte alltid har INFORMATION!?!?

Det måste vara din ovilja att pissa bort allt värde med ok händer för att få INFORMATION som håller dig borta från de stora divisionerna där Supertequila spelar.

Jävla turneringsfisk, låt de vuxna cashgamespelarna prata ifred nu.