Gå till innehåll

Lista över skattefria sajter! (Läs inlägg #1!)


Recommended Posts

Jag har lirat lite på bet365 nu, om jag vill göra ett uttag till mitt visa måste jag då betala skatt? bet365 själva säger att kontoret ligger i england och det ligger ju i EU men dom säger ändå att jag ska kolla med skatteverket angående skatten. Nån som vet något om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Spelar hos RedKings som är registrerat i British Virgin Islands, är det skattefritt? eller måste jag byta klient igen...? :shock:

 

Väldigt oklart.

http://en.wikipedia.org/wiki/Special_member_state_territories_and_the_European_Union#Summary

Antar att det är "single market" man ska kolla på och där står det "partial". Vet inte exakt vad det ska betyda. Men det lutar ju åt att det inte är skattefritt.

 

Ser nu att det står samma på Aruba och Nederländska antillerna. Kan det vara en ledtråd ffredd? Förvirrar förmodligen bara ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs rubriken på den här tråden! Vad står det där? Jo, läs inlägg #1!

 

Där står vad som gäller för att avgöra ifall en pokersajt har skattefria vinster eller ej. Svårt va?

 

Inlägg 1 är inte uppdaterat på länge och är därmed inaktuellt. Man kan ju förstå att folk inte vill läsa igenom 96 sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg 1 är inte uppdaterat på länge och är därmed inaktuellt. Man kan ju förstå att folk inte vill läsa igenom 96 sidor.

 

Listorna på vilka sajter som är skattefria är inaktuella, ja. Men jag syftade på den stora textmassan i inlägg #1 som behandlar regler och orsaker till eventuell skattefrihet. Jag ber om ursäkt ifall någon inte förstod det.

 

I alla fall så står där vad som gäller för att en sajt ska betraktas som skattefri. Sedan kan väl var och en själv kolla upp den sajt man är intressera av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listorna på vilka sajter som är skattefria är inaktuella, ja. Men jag syftade på den stora textmassan i inlägg #1 som behandlar regler och orsaker till eventuell skattefrihet. Jag ber om ursäkt ifall någon inte förstod det.

 

I alla fall så står där vad som gäller för att en sajt ska betraktas som skattefri. Sedan kan väl var och en själv kolla upp den sajt man är intressera av?

 

Inlägg 1 är en mycket god vägledning. Dock finns där en del missar exempelvis när det gäller definitionen av "fast driftställe" och vad detta i förlängningen betyder samt huruvida de karibiska staterna ska anses vara skattefria eller inte.

 

Skaparen av tråden anser att sajter reggade i Karibien ska kunna anses vara skattefria och jag kan hålla med om att det vid en första anblick inte verkar helt omöjligt. Men då har man inte riktigt satt sig in i grundprinciperna i EG-fördraget. Exempelvis blandar man ihop målsättning med reglemente i EG-fördraget (det finns flera andra som också gör detta, även proffsspelare). Ett vanligt fel man också gör är att slå ihop associerade EU-stater med fullvärdiga EU-länder.

 

Det finns absolut inga associerade länder till EU som på något sätt har stöd i EG-fördraget som kan leda till att sajter registrerade i dessa stater kan tolkas som skattefria för svenskar. EG-fördraget talar visserligen mycket om frihet för varor och tjänster mellan EU-länder och associerade länder, men oftast är skattefrågor undantagna (och definitivt direkt beskattning av kapitalinkomster).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaparen av tråden anser att sajter reggade i Karibien ska kunna anses vara skattefria och jag kan hålla med om att det vid en första anblick inte verkar helt omöjligt. Men då har man inte riktigt satt sig in i grundprinciperna i EG-fördraget. Exempelvis blandar man ihop målsättning med reglemente i EG-fördraget (det finns flera andra som också gör detta, även proffsspelare).

Finns de grundprinciperna beskriva någonstans? Jag tycker att hela EG-fördraget ser ut som en lista med målsättningar, så jag förstår verkligen inte varför 183 (punkt 5) skulle vara helt betydelselös när 48-49 innebär att EES är skattefritt. Varför finns 183 med om det är fritt fram att strunta i vad som står där? Finns det andra artiklar som medlemsländerna har rätt att ignorera, eller är det bara den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns de grundprinciperna beskriva någonstans? Jag tycker att hela EG-fördraget ser ut som en lista med målsättningar, så jag förstår verkligen inte varför 183 (punkt 5) skulle vara helt betydelselös när 48-49 innebär att EES är skattefritt. Varför finns 183 med om det är fritt fram att strunta i vad som står där? Finns det andra artiklar som medlemsländerna har rätt att ignorera, eller är det bara den?

 

Diskussion om artikel 183 samt 48-49 finns redan i en annan tråd, så jag får hänvisa dit (inlägg 59 t.ex.): http://pokerforum.nu/forum/full-tilt-poker/39150-skatt-pa-ftp-4.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussion om artikel 183 samt 48-49 finns redan i en annan tråd, så jag får hänvisa dit (inlägg 59 t.ex.): http://pokerforum.nu/forum/full-tilt-poker/39150-skatt-pa-ftp-4.html

Jo, jag vet. Det var ju mig du diskuterade med. Jag håller med om att vi inte behöver ha den diskussionen i den här tråden också. Däremot så tycker jag inte att något i den tråden förklarar det som jag undrade över i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet. Det var ju mig du diskuterade med. Jag håller med om att vi inte behöver ha den diskussionen i den här tråden också. Däremot så tycker jag inte att något i den tråden förklarar det som jag undrade över i mitt förra inlägg.

 

Grundprinciperna, som du undrade över, kan du läsa om i Romfördragets första del där bl.a. principerna för den gemensamma marknaden, den gemensamma handelspolitiken och de fyra friheterna läggs fram. I de fyra friheterna ingår, som du vet, friheten att tillhandahålla tjänster medlemsstaterna. Här är det viktigt att komma ihåg att de fyra friheterna inte är absoluta, dvs det finns även nationella aspekter att ta hänsyn till. Dock får nationella regler inte strida mot EG-rätten. När Romfördraget (även kallat EG-fördraget) lägger fram principerna för medlemsländerna så är det just medlemsländerna man talar om, inte de associerade staterna. De associerade ländernas status läggs fram i en annan artikel, som du också vet sedan tidigare. När det gäller beskattningsfrågor så är det direkt beskattning i allmänhet undantaget från EU:s skatteregler. Om du tittar i EG-fördraget så när det står om skatter så är det ex.vis moms (indirekt skatt) som det berör. Det här innebär alltså att medlemsländerna inte enligt EG-fördraget är hindrade att skapa nationella regler för direkt beskattning. Det talas heller inte om direkt beskattning gentemot de associerade staterna i fördraget. Det betyder i förlängningen att allt som har med direkt beskattning (kapitalvinster t.ex.) gentemot de stater som inte är fullvärdiga medlemsländer att göra ska tolkas som händelser utanför den gemensamma marknaden.

 

Jag vet inte om det klargör någonting för dig. EG-rätten och texterna är rätt komplicerade saker och visst finns det tolkningsmöjligheter på flera områden, men enligt min åsikt är det ändå relativt konkret vad som gäller i beskattningsfrågorna.

 

Min tolkning är i alla fall idag att de associerade länderna inte ska ses som medlemsländer fullt ut vad gäller direkt kapitalvinstbeskattning.

 

Låt mig också lägga till att många här på forumet säger att det inte är vad Skatteverket säger som gäller utan det är vad som sägs i domstolen. Förvisso, men tills det finns ett domslut i någon annan riktning så är det Skatteverkets tolkning som gäller och det är den tolkningen som jag har presenterat här och på andra ställen. Inte så många pokerspelare verkar ju vara beredda att ställa saken på sin spets och utmana Skatteverkets tolkning (av kanske förståeliga skäl) så tills någon tar tag i detta får vi nöja oss just med denna tolkning (på gott och ont).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hur är det med Cardoza?! Skatt eller ej?

 

6.1 We are a corporation incorporated under the laws of Alderney, British Channel Islands. We are regulated for the purpose of operating a virtual poker room on the Internet under the name http://www.cardozagames.com, under a license issued by the Kahnawake Gaming Commission of the Mohawk Territory of Kahnawake, Canada

 

Källa: http://www.cardozagames.com/pokerlinks_terms-and-conditions.php

 

Icke skattefri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...