Callahan Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Jag spelar en del speed-SNG på Party nu. I ganska många turneringar uppkommer det situationer med många spelare kvar och stora mörkar. Det är väldigt komplext att reda ut när det är rätt att gå all-in tycker jag. Här är ett exempel: Party $100+9, 200/400 Seat 1: 2075 Seat 2: 2002 Seat 4: 7160 Seat 5: 722 - SB Seat 6: 4437 - BB Seat 7: 1585 - Hjälten Seat 9: 1340 Seat 10: 679 Hjälten ska alltså posta 400 i nästa hand (om han överlever). Med vilka händer ska man gå all-in? Antag typiska någorlunda rationella motståndare. Själv tror jag tex att BB synar denna all-in med knappt hälften av alla händer (och kanske ner mot 1/3). Citera
Hjort Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Intuitivt så känns det ju som det är rätt att gå all-in med 32o om bb faktiskt kan vika så många händer. Antar att du måste all-in nästa hand 80% av tiden eller så nästa hand om du inte ökar din stack här. Vad ska man anta att folk utanför mörkarna synar med? Citera
Callahan Postad 11 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 11 Mars , 2006 Intuitivt så känns det ju som det är rätt att gå all-in med 32o om bb faktiskt kan vika så många händer. Antar att du måste all-in nästa hand 80% av tiden eller så nästa hand om du inte ökar din stack här. Vad ska man anta att folk utanför mörkarna synar med? Det är en något av en gissning att BB viker drygt hälften, baserat på erfarenhet. En del synar så klart mer, men vissa är ju stolligt tighta också. Jag tror de stora snablarna synar med ungefär 88+/AJ+ och lösare i sen position, ner mot A8s och KQo och kanske tom lägre. De små snablarna synar säkert med mer, speciellt SB som är ruggigt kort och får bra odds. Jag är inte så säker på att man ska all-in i BB nästa hand. Det finns en del poker kvar att spela med 1K kvar efter mörkarna. Citera
Baloos Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Av min erfarenhet från 55:orna, vet inte hur mycket som skiljer. BB synar med Q8s sB är lite klurigare men jag har känslan av att han brukar vara lite tightare än BB även fast han sitter kort. De kortare stackarna synar med iaf 55+, A7s och KQs. De större stackarna synar med AJs, 99+. You do the math Citera
Staahla Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Jag är inte så säker på att man ska all-in i BB nästa hand. Det finns en del poker kvar att spela med 1K kvar efter mörkarna.Du får ju som regel 1:2 när det är HU. Det är svårt att tacka nej till de oddsen i det här skedet av turneringen. Citera
Blado Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 har jag mindre än 4.5-5x bb och är UTG ställer jag blint *EDIT* har jag för liten stack att sno med kan jag vänta till bb om jag får en sämre än avg hand. Citera
Callahan Postad 11 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 11 Mars , 2006 Jag är inte så säker på att man ska all-in i BB nästa hand. Det finns en del poker kvar att spela med 1K kvar efter mörkarna.Du får ju som regel 1:2 när det är HU. Det är svårt att tacka nej till de oddsen i det här skedet av turneringen. Ganska lätt att tacka nej till om man har 93o. Också ganska lätt om någon i tidig position ställer och vi har Q6o. Och klart möjligt att överväga med alla händer som kommer att ha runt 2 mot 1 i vinstodds (vilket är väldigt många) om man som jag tycker att 1K är en helt OK stack att lira med. Citera
Callahan Postad 11 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 11 Mars , 2006 har jag mindre än 4.5-5x bb och är UTG ställer jag blint *EDIT* har jag för liten stack att sno med kan jag vänta till bb om jag får en sämre än avg hand. Problemet med att ställa med skräp är att det är 7 man kvar att agera och vissa kommer att spela löst, så du blir synad som stor underdog kanske 2/3 av gångerna. Citera
Baloos Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Jag har inget absolut svar men vi kanske kan resonera oss fram till något rimligt, om jag säger att jag ställer med följande: 44+, ATo+ för tight? Citera
Blado Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 om man inte har en stack att sno mörkarna behöver man kort och när får man kort? juist det, aldrig Citera
nisca Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Jag har inget absolut svar men vi kanske kan resonera oss fram till något rimligt, om jag säger att jag ställer med följande: 44+, ATo+ för tight? För mig är det det. Ställer med ~30% i det här läget. Citera
Plinga Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Intressant. Hade varit kul om någon orkar göra en statistiskanalys av situation. Oavsett så måste Hero stoppa in allt innan inom ett varv. Vilket ger maximalt 9 händer att leka med, troligvis ett par färre. Vår postion (UTG) är sämsta möjliga, vi har dock en viss fold equity (~15%? 0,85^5*0,75*0,5~16,7%), blinds kommer snart att äta upp ~1/3 av vår stack och...Ja, jag hade nog tryckt med: 55+,A8s+,KJs+,A9o+,KQo. Vilket samtidigt känns lite tight. Säkerligen korrekt att lägga till fler händer. En snabb uppskattning gav att vi minst måste ha ~40% equity mot deras calling HD (givet 15% fold chans) för att det ska vara +cEV. Citera
BLIZT Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Körde handen i SNGPT med Baloos uppskattningar på callingranges. Push hands: 22+,A8o+,A3s+,KJo+,K9s+,QTs+,JTs (19%) Givet att man vill ha minst 0% EV gemetemot deras callingranges vilket kan vara lite vågat om man tror man uppskattat i underkant. Citera
Klyka Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Jag är inte så säker på att man ska all-in i BB nästa hand. Det finns en del poker kvar att spela med 1K kvar efter mörkarna. Med ca 2*BB har du ju i stort sett ingen fold equity + att du knappast hinner hitta stålet innan du måste slänga in dina sista marker i potten. Får jag det värsta skräpet så lägger jag, men får jag något halvhyffsat med ett högt kort + rag så slänger jag in degen o hoppas på fold. Får knappast så mkt bättre kort än så på nästa runda ändå, så jag tror jag tjänar mer på att utnyttja min fold equity nu. Typ lite, lite bättre än gensomsnittshand o pengarna går in. Tror jag. Citera
Cyntax Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Körde handen i SNGPT med Baloos uppskattningar på callingranges. Push hands: 22+,A8o+,A3s+,KJo+,K9s+,QTs+,JTs (19%) Givet att man vill ha minst 0% EV gemetemot deras callingranges vilket kan vara lite vågat om man tror man uppskattat i underkant. Vad är SNGPT för nå? (gissar på en funktion i Poker Tracker?) Citera
BLIZT Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 SNGPT är sit and go power tools vilket används för ICM beräkningar i slutskeden av turneringar när blindsen är höga. Man skriver in blindnivå, antal spelare och hur mycket marker de har kvar och vilka händer man tror de synar med. Sen räknar programmet ut värdet för att gå allin eller inte.(läs SnG forumet på 2+2 så ser du att det används i varannan post) . Citera
Mikey Postad 11 Mars , 2006 Rapport Postad 11 Mars , 2006 Körde handen i SNGPT med Baloos uppskattningar på callingranges. Push hands: 22+,A8o+,A3s+,KJo+,K9s+,QTs+,JTs (19%) Givet att man vill ha minst 0% EV gemetemot deras callingranges vilket kan vara lite vågat om man tror man uppskattat i underkant. Vad är SNGPT för nå? (gissar på en funktion i Poker Tracker?) SnG Power Tools Separat program utan anknytning till PokerTracker. Eastbay från 2+2 forum som knåpat ihop det Ett bra prog för att analysera pushingscenarios i SnGs/MTT finalbord. Räknar equity för olika alternativ osv. Väldigt bra program iaf! Kostar $79 Ha det! Citera
ogredani Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Körde handen i SNGPT med Baloos uppskattningar på callingranges. Push hands: 22+,A8o+,A3s+,KJo+,K9s+,QTs+,JTs (19%) Givet att man vill ha minst 0% EV gemetemot deras callingranges vilket kan vara lite vågat om man tror man uppskattat i underkant. Det där är händerna jag skulle trycka med, med vissa tillägg. Jag trycker hellre in med t ex KTo än med A8-A3. Jag vill i störst möjliga mån ha två levande kort. Givet fi:s calling range så är risken stor att någon synar med A hög med en kicker som är bättre än min. Och en coinflip vid syn är ju oftast det bästa man kan be om om man väl får en syn, vilket betyder att man täcker 22-99 med KT, men bara 22-77 med just A8o. Av alla gånger jag fått ställa in i lägen som tråden handlar om så har mina KT+ överlevt oftare än A hög, förutom AK-AQ då. Citera
rickie Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Körde handen i SNGPT med Baloos uppskattningar på callingranges. Push hands: 22+,A8o+,A3s+,KJo+,K9s+,QTs+,JTs (19%) Givet att man vill ha minst 0% EV gemetemot deras callingranges vilket kan vara lite vågat om man tror man uppskattat i underkant. Det där är händerna jag skulle trycka med, med vissa tillägg. Jag trycker hellre in med t ex KTo än med A8-A3. Jag vill i störst möjliga mån ha två levande kort. Givet fi:s calling range så är risken stor att någon synar med A hög med en kicker som är bättre än min. Och en coinflip vid syn är ju oftast det bästa man kan be om om man väl får en syn, vilket betyder att man täcker 22-99 med KT, men bara 22-77 med just A8o. Av alla gånger jag fått ställa in i lägen som tråden handlar om så har mina KT+ överlevt oftare än A hög, förutom AK-AQ då. Om du knappar lite i Pokerstove eller power tools så ser du nog att inte är någon större skillnad. Citera
ogredani Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 ... Om du knappar lite i Pokerstove eller power tools så ser du nog att inte är någon större skillnad. Poker Stove är väl inte rätt verktyg för att hantera calling ranges och jag har inte Power tools. Sen om A3 och KT rent matematiskt är relativt likvärdiga enligt Power tools för en all in UTG vet jag inte, men av erfarenhet så har jag belönats oftare med KT just för att folk oftast synar med A hög bättre kicker och blockerar mitt A. Citera
Hjort Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Poker Stove är väl inte rätt verktyg för att hantera calling ranges och jag har inte Power tools. Sen om A3 och KT rent matematiskt är relativt likvärdiga enligt Power tools för en all in UTG vet jag inte, men av erfarenhet så har jag belönats oftare med KT just för att folk oftast synar med A hög bättre kicker och blockerar mitt A. Räkna på sannolikheten att bli synad med de respektive händerna. Citera
ogredani Postad 12 Mars , 2006 Rapport Postad 12 Mars , 2006 Poker Stove är väl inte rätt verktyg för att hantera calling ranges och jag har inte Power tools. Sen om A3 och KT rent matematiskt är relativt likvärdiga enligt Power tools för en all in UTG vet jag inte, men av erfarenhet så har jag belönats oftare med KT just för att folk oftast synar med A hög bättre kicker och blockerar mitt A. Räkna på sannolikheten att bli synad med de respektive händerna. Ja? Vadå? Jag vet att om jag har A3 så finns det bara tre A där ute som kan syna mig och blockera, medan om jag har KT så finns det fyra A som har övertaget. Så jag vet att sannolikheten minskar att bli synad om jag har A3, men det är ju marginellt. Är det det du menar? Citera
Callahan Postad 12 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 12 Mars , 2006 Tack för alla svar. Det var ett tag sedan jag vevade grytor på nätet och jag har inte hängt med i vad som gäller riktigt. Tydligen är SNGPT prylen med choklad i när man vill ha för att få svar på sådana här frågor. Att stoppa in degen med runt 20% av händerna verkar alltså vara en rimlig melodi om man bara ser till HD-bedömningar och ICM. Frågan är vad som händer om vi tar hänsyn till problemet med att bli vingklippt i mörkarna i nästa hand. Min gissning är att det inte har så stor betydelse. Jag kommer ofta att kliva BB om någon höjer (förmodligen > 50% av gångerna) och det är inte ens säkert att någon höjer. Därefter har jag ett par händer på mig att rota fram en spelbar hand. I den verkliga handen gjorde jag ett löst inställ med 86s. Ett par fiskekrokar synade och jag fick lov att suga ut på river med en håltjorv, och sedan vann jag turneringen. I'd rather be lucky than good. Citera
Recommended Posts